Nejste přihlášen/a.
Ahoj, cituji z článku:
"Velkým problémem je životnost motoru z hlediska údržby. V naší krásné zemi se extrémně práší a prach zanáší mimo jiné i vzduchový filtr motoru. Běžný servisní interval pro jeho výměnu je 30 000 km, u některých typů až 60 000 km. Samozřejmě závisí i na lokalitě, kde je auto převážně provozováno, podle nás je ale ideální výměna vzduchového filtru po 10, maximálně 15 000 km. Drobné pevné částice totiž časem pronikají skrz filtr a dostávají se do oleje. S ním potom tvoří vynikající brusné medium, které se dostane mezi všechny třecí plochy Vašeho motoru. S tím souvisí také intervaly výměny motorového oleje. Čím déle byť super kvalitnější oleje v motoru necháte, tím více brusiva se do něj dostane a tím déle a kvalitněji snižujete životnost svého motoru. Doporučujeme (pokud Vám na motoru skutečně záleží) jeho výměnu společně se vzduchovým filtrem, tedy po 10 až 15 000 km"
mám dvě otázky:
1)opravdu dokáže prach pronikat více a více se zvyšujícím se stářím filtru do spalovacího prostoru motoru?
2)opravdu tyto částečky prachu v oleji nejsou zachyceny olejovým filtrem?
Já myslím, že filtrační schopnost filtru je dána při jeho výrobě. Určitou velikost nečistot zachytí, menší propustí. Tato vlastnost se u filtru během provozu nemění. Filtr se znehodnocuje tím, že se zanese nečistotami a tím se zvýší jeho odpor. U vzduchového filtru se sníží výkon motoru, u olejového se zhorší mazání motoru. Proto mívají olejové filtry přetlakový ventil, který propustí olej mimo filtr, když je filtr nadměrně zanesený. Tím se zajistí mazání motoru, byť nefiltrovaným olejem.
Vzduch prochází sáním do spalovacího prostoru (nad pístem ve válci) a zase ven výfukem.
Olej koluje z vany do čerpadla, talkového kanálu, filtru a dále do součástek (klika, písty, rozvody,vačka,ventily,...).
K přímému styku tedy vzduchu s olejem nedochází. Nad pístem je případný prach a pod pístem a v místě styku pístu s válcem je olej (zespodu se rozstřikuje). Na válci zůstává tenký film a na ten se prach nachytá. vytvoří ono brusivo a přes pístní kroužky horko těžko teprve pronikne do olejového kanálu a tam je případně zachyceno olejovým filtrem, ale to už je pozdě, když do válce vydrbe to brusivo.
Vzduchové filtry zvláště levné AQ,VIKA,Filtron,... s tvrdou papírovou vložkou se velmi rychle zanesou a často po čase používání i přestanou těsnit (gumový okraj) nebo se zbortí. Zbortit se mírně mohou i vlivem podtlaku v sání, kdy je filtr ucpán a podtlak v sání se snaží vzduch natáhnout.
Mimo to, zvyšuje to spotřebu, takže proč polemizovat nad koupí značek MANN,Champion a měnit to s olejem co rok nebo 15 000km? Buď to lidi zaplatíte na spotřebě a nebo při pravidelné výměně. Platíte tak či tak, akorát při zanedbání ničíte motory.
Já bych řekl, že problém neni v drobných pronikajících částicích, ale v omezení průtoku vzduchu v ucpaném filtru. Logicky bych totiž soudil, že naopak čím ucpanější filtr je, tím větší bude mít schopnost zadržovat menší a menší částice.
Ale to si"hansi" s "jindrou84" můžete probrat osobně, když už píšete z jedné adresy.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.