Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Nářadí na výměnu tlumičů

Od: jirkajirku odpovědí: 11 změna:

Ahoj lidi, mám felicii, budu měnit tlumiče, potřebuji na to nějaké speciální nářadí? Obejdu se bez stahováku vinutých pružin?

 

 

11 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

2x
avatar mikihans
Bez stahováku těžko, jinak stačí "běžné" nářadí, co je ve vybavení autodílny

 

gumidek*
hodnocení

2x

Potřebuješ stahovák pružin jen pro přední tlumiče (zadní jsou bez stahováku).

Dále se hodí speciální klíč na přidržení střední tyče při dotahování matice tlumiče (centrální).

Zahnutý klíč číslo 19 typ očko (zahnuté).

vybaveni-autoservisu.cz/...

Tyto zakončení mají tlumiče ATESO CZ a Sachsy tuším taky. Jde to obejít stranovým klíčem 8, ale hrozí žvejknutí. Nebo do kvalitních sikovek přes pásovinu gumy chytit tyč uvnitř pružiny tam, kde je doraz a není činná plocha (sikovkama to tam chytneš při dotahování centrální matice - lépe někdo jíný k vůli síle stisku).

doplněno 14.12.14 13:42:

No nevím, coje to za blbost pod tím zatížením.

Přední tlumič montuji takto. Ve svěráku sestavím jednu nohu tlumiče jako komplet s dotažením centr matky a uvolněním per a sundáním stahováků. Nasadím nohu do těhlice, dám namazaný svěrný šroub a nahoře o kapsy skeletu nasadím na ty 2 díry M8 a dám provizorně matice. Pak zvedákem v místě ramene za čepem tlumič jakoby zamáčknu tak, aby se noha zasunula v těhlici na doraz a na hoře nebyla vůle apero bylo mírně stlačeno. Pak dotáhnu nohu dole a nahoře ty dvě matky.

U zadních tlumičů ty spodní šrouby se silentblokem noh tlumičů dotahuji na moment až tehdy,kdy auto sedí na zemi a já si v kufru párkrát sednu a zahoupu.

Jde ale jen o to, aby se vymezila vůle šroubů na střih v dílech při montáži. Tedy aby se to při velkém namáhání nestřihlo a neposunulo těch 0,5-1mm při skoku a v době, kdy už je šroub nějakou dobu finálně dotažený. Tento nežádoucí pohyb by pak mohl šroub uvolnit, ale těžko říct.

Z životností tlumiče to nemá co dlat, takže je to kec! Dle článku pod zátěží se hlavně finálně montuje zadní náprava )dva čepové šrouby pantů v silentblokách)

doplněno 14.12.14 13:44:

Mimochodemnestažená pružina dokáže luxusně střelit a v lepším případě jsi bez prstů či zubů. Za těch 600 za stahováky to za mě...nestojí.

doplněno 14.12.14 13:47:

Bez stahováku to nesložíš, protože ti bude chybět 6cm té tyčky (od spodku misky pružiny) a nemáš jak utáhnout matku. A to se ti tam musí vejít ještě celé horní uložení dalších 40mm.

jirkajirku
hodnocení

Prý se mají dotahovat tlumiče při voze spuštěném na zemi a ne při vyvěšených kolech. Co na to říkáš gumídku? Děkuji pěkně

Životnost tlumiče však nezkracuje jen špatné zacházení, ale i jeho neodborná montáž. Rozšířená praxe, kdy nepoučený mechanik dá auto na zvedák a tlumič mění s vyvěšenými koly, je podle Františka Zapletala zcela chybná. "Tlumič se má měnit pod zatížením, ideální je pohotovostní hmotnost vozu. Pokud není dodržen správný postup při výměně, nejenže to výrazně zkrátí životnost tlumiče, ale změní to i jeho vlastnosti."

Zdroj: auto.idnes.cz/...

gumidek*

správné vysvětlení:

Je to pouze špatně napsané. Tlumič se má v spodním uložení dotahovat na zatížené nápravě, a to v případě, že je uchycen přes silentblok. Nahoře v podběhu je to samozřejmě jedno.Pokud bude náprava dole a tlumič dotáhnu, tak po zatížení se spodní silentblok neprotočí do správné polohy a bude našponovaný - tzn. brzy se potrhá.

viz. diskuze v idnesu

jirkajirku
hodnocení

"Pokud bude náprava dole a tlumič dotáhnu, tak po zatížení se spodní silentblok neprotočí do správné polohy a bude našponovaný - tzn. brzy se potrhá."

co jsi prosím tě myslel pod tím "pokud bude náprava dole"? Tím myslíš náprava bez jakéhokoliv zatížení(auto v tomto místě na heveru ve vzduchu) nebo myslíš vymontovaná z auta?

gumidek*

To psal borec na idnesu v tom tvém článku.

Zadní tlumiče mají ve spodku nohy očko ve kterém je gumový silentblok a prochází jím skrz šroub. Pokud máš za prahy auto na zvedáku, tak při montáži náprava padá váhou dolů a táhne i za nohu tlumiče. Pokud šroub takto dotáhneš a dáš kolo a auto postavíš zpět na zem, tak, jak si to sedne se silentblok zatočí o pár stupňů a orve se.

Proto se ten šroub dotahuje až v momenťe, kdy je auto na kolech.

doplněno 14.12.14 18:37:

...dosedlé na zemi tak, jak bude celou dobu (při ježdění i stání)

jirkajirku
hodnocení

moc děkuji

jirkajirku
hodnocení

Takže pro jistotu:

tlumič se vymění, spodní šroub se nasadí a ten se dotáhne až když bude auto sedět na vlastních kolech na zemi=při zatížení vlastní vahou. Je to tak?

V tom článku je to opravdu matoucí...

gumidek*

Tak. Nejlepší, když kola dosednou na cihly nebo nájezdy, aby jsi se stím klíčem otočil. Ono je to cca 25cm od země a je potřeba síla 40-55nM).

Hlavu šroubu chytneš jen ořechem nebo stranovým klíčem. Na očko už není místo.

 

vklus
hodnocení

0x

Záleží na schopnostech. Kdysi jsem pružiny měnil i bez stahováku. Pravda byl to ojeb a s ním by to bylo lepší, ale dá se.

 

au1
hodnocení

0x
My si kdysi s kamaradem vyrobili vlastni stahovaky, 2xsroubovice 50cm, na to se nasroubovaly matky, podlozky, a drzaky pruziny. Stalo to dohromady asi stovku (10 let zpatky), a fungovalo to perfektne. Bez stahovaku bych to nezkousel, pruzina je svine :)

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]