Rozjezd bez plynu, jízda v nízkých otáčkách

Od: Datum: 07.11.14 21:03 odpovědí: 11 změna: 08.11.14 08:35

Dobrý den,

předmět v úvodu už víceméně vystihuje podstatu mého dotazu. Chtěl bych znát skutečnou pravdu, důvěryhodný názor někoho, kdo se v autech trochu vyzná.

Škodí motoru rozjezd z místa bez zapojení plynu (to zn. rozjezd pouze s pomocí pedálu spojky)? Někdy motor "cuká". Pokud ano, jakým způsobem a v jaké míře. V té souvislosti je i můj druhý dotaz s tím prvním související: škodí motoru úsporná jízda při nízkých otáčkách? Někde jsem četl že ano, jinde zase že ne. Prosím, uveďme to tedy na pravou míru.

Díky moc a všem motoristům přeji šťastné cesty!


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 07.11.14 21:13
avatar

Záleží na výkonu /kubatuře/ třeba takový starý 1,9D ve 405 to zvládne,ovšem motor v takové "haťapce" asi bez "dluchmání"spojky horko těžko a pak to škodí spojce!

Druhá otázka-nelze jednoznačně říci zda ano či ne.Třeba japonci potřebují spíše vyšší otáčky na rozdíl od většiny naftových motorů!

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 07.11.14 21:14
avatar

Každej motor má oblast ideálních oáček, kdy je úsporný a trochu to už jede. Ale rozhodně to nejsou žádný minimální otáčky. A rozjezdy bez plynu? Proč? U nafty to ještě jakž takž trochu jde, ale nic moc. U benzínu to je problém.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 07.11.14 21:18
avatar

Otázka je, proč se rozjíždět na volnoběh?...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.11.14 21:20

Tak samotnému mototu to možná ani tak nevadí ale při rozjezdu trpí hlavně spojka a ty vybrace trpí celé auto

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 07.11.14 21:28

Děkuji za reakce. Mám rok starou Toyotu Corollu, zážehový čtyřválec, zdvihový objem 1735/1.

Datum: 07.11.14 21:38

Je to motor od motoru (počet válců a zda benzín či nafta a u benzínu zda karburátor nebo stříkačka).

Př.: Benzínový čtyřválec. Motor pracuje tak, že ve valcích vybuchuje směs. Setrvačník to kompenzuje, aby nebyl trhavý chod. Typicky nevyvážený třívalec HTP na volnoběhu hrká a třepe i v normálních otáčkách volnoběhu.

Čím nižší otáčky, tak tím více nestačí hmota setrvačníku kompenzovat plynulý chod a motor logicky pocukává, jak postupně bouchá směs. Stejně tak ti, co odlehčují setrvačníky, protože pak motory jdou lépe do otáček (snáze roztáčí menší váhu setrváku), tak mají problém s klidným volnoběhem.

Trhavý chod poškozuje i řemeny. Zase příklad u alternátoru nad 100A jsou ve většině případů volnoběžky na řemenicích. Kdyby tam volnoběžku neměli, tak zatížení altu motor dost brzdí a trhavý chod řemenem uškubává a řemen v pulzacích prokluzuje, až se zničí a píská čím dál více v přechodech motoru (otáčky/zátěž).

Pomalejší otáčky u motorů s rozvodovým řetězem tímto způsobem vytahují články řetězu a řetěz díky vůlím mění časování ventilů na vačkové hřídeli. Motor je pak hrkavý a nestabilní. I více žere.

Rozjezdy bez plynu u karburátorových motorů mají za následek zadušování a záleží na citu řidiče, aby motor příliš netrápil v nízkých otáčkách. Je lepší dát mírně plyn.

Rozjezdy u moderních aut se vstřikováním paliva díky ECU hlídá volnoběžné otáčky automaticky a tak při poklesu otáček vlivem zátěže (klima,alt,rozjezdy a couvání) sami přidají plyn pomocí elektroniky, aby se motor nepodtáčel (tato hranice je ovšem na volnoběhu a je to jen a jen o jeho srovnání).

Každý motor má jinou křivku točivého momentu a výkonu. Malý benzíňák bez turba kolem 2500ot má ideální otáčky, kdy spaluje s minimem exhalací, nezanáší motor karbonem, táhne a nežere tolik paliva.

Pokud by někdo jezdil do kopce s takovým motorem na 1500otáček a dal ještě plný plyn, tak ECU musí měnit předstih, aby motor příliš neklepal, ale stejně klepá a zvedne dobu vstřiku, aby měl výkon (pak žere daleko více).

Málo otáček = nízká spotřeba je mýtus!

Ideální jsou střední otáčky, které má každý motor (objem a druh) jinde. Souvislost to má i s převodovkou a délkou převodů a stupně zatížení (kopec,rovinka).

Pokud máte Fabii (pro př.) a každé ráno nastartujete studený motor a pak bez plynu brrrrrrr popojíždíte a dusíte motor při výjezdu z parkoviště, tak rozhodně neděláte dobře.

Pokud máte něco s naftovým motorem, tak to tolik nevadí a zvláště, když je jednička krátká a přenese větší sílu a netahá tolik motor.

Obecně je lepší popojíždět s lehkou nohou na plynu a otáčky pedálem plynu kompenzovat v koordinaci ze spojkou tak, aby motor netřepal, nedusil se, měl cca 1100 až 1500otáček.

Jezdit tak, aby při prudkém sešlápnutí plynu měl motor tendenci zrychlovat. Pokud to nedělá, tak podřadit. Nejezdit tedy město na 5ku, ale když je rovinka z mírného kopce, tak proč by ne (v takovém případě 5ka při 50km/h nevadí, když auto jede z mírného kopečka).

Pokud to není nafta, tak nejezdit pod 2000ot/min (obecně).

Tak, jak jsou různé motory, jsou i různí řidiči. Někdo má cit a někdo neví, kdy řadit a nakolik otáček motor honit. Dle sluchu by neměl motor klepat v silentblocích a bručet (hlubokým tónem). Vyžší otáčky nevadí. Příliš vysoké otáčky už jen a jen zvyšují spotřebu a motor nemá výkon, proto je zbytečné motorem řvát na 4000ot a více (pokud se nejede dálnice nebo se nepředjíždí).

Obecně se asi moc poradit nedá. Každý má jiné auto a je zvyklí jezdit po svém.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 07.11.14 21:38
avatar

Dýzláky, zejména staré atmosféráky to dávají naprosto v pohodě. Doteď vzpomínám, jak jsem z toho byl nadšený jak malý parchant, když jsem vyfasoval namísto kultovní Š1203 naftovou Toyotu Hiace - a vono se to rozjelo a v koloně jelo i bez plynu ! *smich* Bodež ne, byl do 2,5 l atmosférák, takže to táhlo odspodu jaxviňa.

Tohle ,,kouzlo´´ , pochopitelně, nelze realizovat s většinou benzínů okolo 1litru , tam je křivka výkonu zcela odlišná a výkon na volnoběh vcelku zanedbatelný. Ovšem spojka tohle většinou vydejchá v pohodě, přenášený výkon je malý, prokluz (tedy to, co spojce dává zabrat) minimální.

Jízda v nízkých otáčkách - no, jde o to, co je to za motor. Podtáčením dostává motor dost zabrat - jenže co to je podtáčení? Jezdíval jsem i stěhovacím RTO - to mělo max 2100 otáček, pak šel omezovač. Dnešní motory jsou stavěny na podstatně vyšší otáčky. Osobně moc na otáčkoměr nekoukám, jezdím na ucho, na motoru je slyšet, co se mu líbí. Běžně motor zbytečně nehoním, naučil jsem se i jezdit podle škodováckého napovídače, který vyžaduje jet na padesátce na pětku (s motorem 1.6 MPi). Ovšem po rovině - toto je motor, který chce dost točit, má-li ukázat svých 100 kobyl, co papírově má. Takže do kopce a pod občas vyženu pavouky z výfuku.

Prostě a stručně - nehnat to do extrému, jezdit s citem a rozumem. Zbytek dá čas a narůstající zkušenost.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 07.11.14 22:51

U dnešních aut řízených elektronikou se bez plynu rozjet vůbec nedá. Když pouštíte spojku při volnoběhu, klesnou otáčky a řídící jednotka přidá plyn, aby udržela volnoběžné otáčky a motor nechcípnul. Sice nešlapete na plyn, ale řídící jednotka přidá za vás.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.11.14 22:55
avatar

Zdravím,
obecně bych to řekl asi takhle - pokud se chcete rozjet na volnoběh a auto se chová nestandartně (cuká, vibruje), tak je buď studený motor nebo to prostě ten motor neutáhne.
Celkově bych řekl, že je to auto od auta. Když jsem jak řidič začínal před více než 30 roky, autoškolu jsem dělal na Š 100. Ta se rozjet na volnoběh neuměla ani na rovině, a to ani teplá a ani se sytičem. Bez přidání plynu to nešlo. Zato rodinný Moskvič 408 s motorem 1.300ccm to zvládal bravurně - když byl studený, tak se mu pomohlo vytažením sytiče (jako kdyby to byl ruční plyn) a jel na volnoběh klidně a bez protestů, při hodně citlivé noze zvládl se na volnoběh rozjet dokonce i na 4. Často jsme u něj tuhle výhodu využíval např. v zimě když jsme se někde nemohl dostat - zařadil jsem mu za 1, vystoupil a šel se vytlačit. Kamarádi na to vždycky koukali jako na zjevení. Jo ale taky se mi stalo, že jsem ho jednou vytlačil ze závěje a on se pak rozhodl, že mi sám ujede :-D Těžko jsem ho pak na ledu dobíhal a skákal za volant :-D
Další ze starých vozů VAZ 21072 (1.300ccm) zvládá jízdu na volnoběh taky bez problémů - v kolonách popojíždím běžně se zařazenou 1 nebo i 2 jen na spojku, bez plynu. Když je studený, vytáhnu mu trochu sytič (výhoda mechanického sytiče).
Z moderních jsem to zkoušel u dvou dieselů v práci a obě auta zvládala popojíždět v kolonách taky jen na volnoběh.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.11.14 08:35

Golf III 1.9TDI - ve čtyřech lidech se rozjedu bez plynu a otáčky ani moc neopadnou, jinak běžně popojíždím v koloně bez plynu. Nejhorší věc je, když jedu třeba za 1 v koloně a chci dát za dva, tak se to rozjede jak sviň a málem jsem zboural auto před sebou a to samé, když jedu na dvojku (na volnoběh na dvojku je to 18km/h) a jedu třeba v úzké ulici a potřebuji zpomalit a jedu třeba 20km/h a příjde zatáčka, přibrzdim, rychlost opadne a zase se mi to rozjede jak blázen a když to člověk nečeká, tak je to hukot, málem jsem trefil auto, co stálo zaparkované. Při malém popojíždění musím nechat spojku prokluzovat, jinak jsem v autě předemnou. A při SOS brždění? - tam se musí zmáčknout spojka, jinak to nedobrzdíte. U benzinu mi stačilo když mi vlítlo třeba dítě do cesty tak zadupnout brzdu a ono to zhaslo ale tady to pořád jede, na volnoběh při zařazené jedničce a v bodu záběru spojky mohu tahat zabržděné zadní kola po suchém asfaltu a ani se to neudusí. Toť 1.9TDI :D

Ohodnoceno: 1x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.