Zdroj 12V DC?

Od: Datum: 10.10.14 16:20 odpovědí: 4 změna: 10.10.14 20:28

Dobrý den ,

Mám dotaz.. Koupil jsem si LED pásek se zdrojem 12V DC.. Půjde mi to zapojit normálně v autě?

Děkuji za odpovědi Lukáš


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 10.10.14 16:45

V autě je při nakopnutém motoru 14,0-14,7V (dle typu auta). Do serie bych vřadil výkonovou usměrňovací diodu. Ztratí se na ní 0,7V. Nebo dvě za sebou. Popř nějaký drátový odpor tak, aby na LED pásek nešlo o ty cca 2V více a rychleji neshořel.

K pásku si postav PWM regulátor. Ideální volba.

doplněno 10.10.14 17:14:

No najdi si poblíž budoucího místa pro pásek tzv. kostru. Kovovou část, šroub či cokoliv jiného z kovu, co je spojené se skeletem auta/karoserií. Skelet je totiž pod kapotou krátkým kabelem připojen na mínus baterie. Takže jako první zapojíš na pásek mínus. Pokud budu mít pásek pod sedačkou, tak mínusový drátek z pásku propojím třeba se šroubem či kolejnicí posuvu sedadla (ten je spojen s karoserií a pokračuje až na mínus baterky.

Teď plus. Plus z pásku musíš dostat na plus baterky. Většinou nemusíš chodit až do motorového prostoru, protože plus od baterky jde přes pojistky na svorce až do pojistkové skříně v kabině a tam se dělí na spoustu okruhů (světla,stěrače,topení,atd...). Podobně jako rozvaděč elektřiny v bytě, který má místo pojistek jističe (laicky pojistka na opakované použití).

Plus z pásku vedeš pro příklad třeba na vypínač a z něj na + baterie. Po zapnutí spínače pásek pojede, ale po nastartování auta místo 12,6V na baterce v klidu, bude po nakopnutí motoru stále 14,4V z alternátoru, který díky tomu baterku nabíjí. 14,4V máš tedy v palubní síti a cpeš to dopásku na 12V, kterému zkracuješ životnost. Začne se hřát a pár ledek přestane svítit nebo bude svítit oproti ostatním slabě a celý pásek budeš hřát a na několika místech ti zčerná nebo zhnědne.

Takže mezi + baterky a + pásku vrazíš na tyhle dva dráty něco, co napětí sníží. Dejme tomu, že použiješ odpor. Pravděpodobně bude mít pár ohmů nebo desítek ohmů. Ty 2V při správné hodnotě na něm tzv protopíš teplem, takže odpor musí být drátový v keramickém pouzdře. Uhlíkový obič by ti shořel a přerušil by obvod (pokud by ještě od něj něco nechytlo).

Nebo do serie dáš polovodič. Výhodou je, že nemusíš počítat hodnotu odporu a jen vybereš cokoliv, co snese velký proud. Třeba někde ze staré TV vykucháš ze zdroje takové ty tesla polovodiče s matkou dole a drátkem nahoře (usměrňovací diody). Nebo ze starého PC zdroje dvojitou diodu. Každý křemíkový polovodič má při průchodu proudu na svém přechodu úbytek napětí 0,7V a to se ti hodí na snížení napětí. Když dáš za sebe dva, tak 1,4V máš dole, ale to napětí se přeměňuje na teplo a ty věcičky mírně topí (dle odběru LED pásku). Čím větší proud (výkon pásku,počet ledek,svit), tak tím více tepla na těch věcech, co dávaš na + drát do serie s páskem (odpor,diody).

Složitější variantou je použít nějaký regulátor, který pracuje bezztrátově a netopí.

Odpor je tedy variantou pro laika nejjednodužší. Snadno se s ním i experimentuje. Čím větší má hodnotu odporu, tak tím méně pásek svítí, ale tím více sám hřeje. To napětí se totiž pak dělí na pásek a odpor. Neztratí se nikam. 14V budeš mít rozděleno na lásek i odpor. Př. LED pásek 12V a odpor 2V nebo menší svit pásek 10V a odpor 4V.

Až to plus budeš tahat, tak přímo u zdroje (baterka,pojistkovka) dej pojistku. Stačí tak 3-5A jen proti zkratu. Potom, když tím drátkem od pásku někde šáhneš a budeš to mít zapnuté, tak pojistku při zkratu drátku + o kovové díly kostry (uzavřeš tak obvod) přepálíš a díky tomu ti nezačne drátek v autě hořet. Ona totiž baterka dává při zkratu i 300A a to ti měděný drátek o průřezu 1,5mm2 doslova rožne jako žárovku. Takový drátek pak prohoří kobercem nebo sedqačko, takže pojistku hned ke zdroji.

Pokud tedy jdeš + od baterky, tak dej na + baterky jeden kus drátku o délce 10cm, pak pojistku a od ní zbytek drátu veď na pásek. Mezi páskem a pojistkou dej libovolně vypínač, aby ti pásek trvalým svícením nevybil baterku.

Tolik teorie

Ohodnoceno: 3x
 
Od: lukyn19*
Datum: 10.10.14 16:49

Děkuji :).. Akorád jsem v temhle směru spíše antitalent takže spíše nějakou jednoduchou variantu jak to připojit a vysvětlení jak pro malé dítě by bylo nejlepší:))

Datum: 10.10.14 18:23
avatar

ano půjde najdi si za pomocí žárovkový zkoušečky plus 12V po klíčku a na to zapoj plus a mínus od pásku ukostři

Ohodnoceno: 1x
 
Od: lukyn19*
Datum: 10.10.14 20:28

Děkuju moc za rozsáhlou odpoveď ,pokusím se to teda takhle nějak podle návodu sprovoznit :)) Díky moc

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.