Nákladní auto bez ABS - nebezpečí?

Od: Datum: 21.09.14 11:47 odpovědí: 10 změna: 21.09.14 14:43

Ahoj jezdím s nákladním autem do 12 tun, ale často se překládá o 1 tunu a nefunguje mi tam ABS, myslíte, že je to hodně nebezpečný s tím jezdit v zimě, kvůli tomu ABS? Jezdím trasu na orlickoústecku, kde ty zimy jsou docela ostré. Díky


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 21.09.14 12:01

A to je snad takový problém to ABS opravit?

Tipuji že v podobném stavu bude i zbytek auta.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 21.09.14 12:13

Je to Man z roku 2005 má najeto 750 000 a pochybuju, že do toho firma bude cpát peníze. Nejprve jsem si myslel, že to ABS funuje, protože se mi kontrolka rozsvítila při startu a pak zhasla, ale před pár dny se mi začala rozsvěcet za jízdy a po konzultaci s mechaniky, bude asi v háji to ABS (že to neblbne jen ta kontrolka na palubce, jako kontrolka ruční brzdy, která se mi taky rozsvěcí za jízdy ale nepřibržďuje to)

Datum: 21.09.14 12:24
avatar

Zdravím,
co by na tom bylo nebezpečnýho? Není tak dávno doba, kdy žádná auta (ani osobní, ani nákladní) neměla systémy jako ABS a dalších nesmysly vůbec a taky se jezdilo. Jen se holt trochu víc musí u toho řízení přemýšlet - nestačí prostě dupnout na brzdu a čekat, že si to elektronika přebere a z problému mne vytáhne. Jezdím dnes a denně za každého počasí s autem (osobním), které o nějakém počítači, posilovači (ať už na brzdy či na na řízení), ABS a dalších "kurvítkách" ani neslyšelo a bez problémů. A podmínky nemám moc odlišné od okresu UO, protože bydlím v podkrkonoší a občas jezdím jak jak UO (typicky krásné serpentiny směr UO - Lanškroun) nebo do okresu TU.
Když nejsou v autě "kecalové do řízení", chce to víc používat hlavu - brzdit s citem, s předstihem, víc uvažovat nad rychlostí, protože co neubrzdíš, neukecáš. Ale zase když je třeba víc sněhu nebo to víc klouže, tak je s takovým autem podstatně víc srandy. Hned při každý chybě vidíš, cos udělal blbě - podle mého názoru nejlepší škola pro řidiče. Dnešní auta jsou pro hlupáky, protože jen "šlapat pedály" se naučí každý trouba a pak to podle toho taky na silnicích vypadá.

Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 21.09.14 12:36

Tak škola by to byla určitě dobrá, ale mám strach, aby mi to někde neujelo a někoho bych nezabil, a taky asi bude velký rozdíl mezi osobákem a přeloženým náklaďákem. Ale díky za dobrý příspěvek

Datum: 21.09.14 12:41
avatar

Cituji:

Jen se holt trochu víc musí u toho řízení přemýšlet - nestačí prostě dupnout na brzdu a čekat

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.09.14 13:12
avatar

- přeložený náklaďák brzdí furt líp, než prázdný, protože je větší tlak na nápravy a tím větší přítlačná síla k zemi
- náklaďák je většinou naložený tak, že na zadní nápravu je větší váha, tzn. že omezovač brzdného tlaku na zadní nápravu pouští víc tlaku do brzd zadní nápravy a ta tím pádem brzdí víc než normálně
- pokud nemáš ABS a ty další pomocný systémy přibrďující smekající se kolo, nemůžeš prostě brzdit až v zatáčce a čekat, že si to auto "nějak přebere", ale musíš brzdit už před zatáčkou a do zatáčky už musíš jet s odbržděnými koly, ideálně (hlavně pro nezkušené) i bez plynu a přidávat plyn až za zatáčkou
- trochu zrádnější na tohle jsou vleky a návěsy - s nima když si neodbrzdíš včas, tak tě klidně přetlačí po tečně ze zatáčky - přesněji odtlačí ti (lehký - nejhorší kombinace je naložený vlek a lehký zadek auta, typicky třeba zadohrab osobní auto a naložený vlek) zadek auta a třeba tě i otočí na silnici (lidově "zlámou" soupravu)
Hlavně se ničeho neboj - víš že se říká "kdo se bojí, nesmí do lesa" a nebo vulgárněji "kdo se bojí kaká v síni". Buď pouze opatrnější, možná budeš na silnici o trochu pomalejší, ale já osobně zastávám teorii, že když to klouže, tak raději krokem, ale dojet v pořádku než rychle a pak případně řešit, co s nabouraným autem případně s autem v příkopu.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 21.09.14 13:34

Super rady, kdyby tě ještě něco napadlo, tak určitě napiš.

akorát s tím prvním bodem moc nesouhlasím, je pravda, že čím větší zatížení nápravy tak tím větší přítlačná síla a tím větší tření, ale zárověn se tím zvětší i setrvačná síla, a na kluzkém povrchu je určitě zrádnější ta setrvačnost než málo zatížená kola.

Datum: 21.09.14 14:15
avatar

Setrvačnost není zrádnější - setrvačnost se dá předvídat - vím, že jsem naložený, tj, vážím víc, budu brzdit dřív a víc s citem (podvědomě si uvědomuju, že sem těžší a že bych to taky v nouzi nemusel ubrzdit). Ale když sem prázdný, tak si většina lidí myslí, že "jsem prázdný, tak to zašlápnu a stojím". A tak nějak podvědomě nepředpokládá, že by se mu to taky mohlo smeknout. Ovšem když už se to teda smekne (bláto, listí, mokro), tak je většinou hotovo.
Je to jen o tom, naučit se předvídat pokud možno i nepředvídatelné. Nic těžkého, jen to chce praxi a čas. Hlavně se ničeho neboj - uděláš pár chyb a příště se jich vyvaruješ. Každému ze zkušených a dloudobých řidičů někdy pomohl "nízko a rychle létající anděl strážný". Nejsem vyjímkou. taky mám za sebou situaci, kdy jsem jel z kopce v zatáčce, ledovatka a dole vzpříčená souprava (liazka s vlekem). Auto přede mnou zastavilo, já brzdil a myslel jsme si, že na hrubé krajnici to v pohodě dobrzdím. Jenže chyba - bylo to ve městě a na té krajnici byl ledový rantl cca 10cm vysoký. Když už sem skoro stál, tak mne ten rantl nakopl zpět do silnice. Samo že jsem se o auto před sebou lehce opřel. Škoda žádná, ale poučení z toho mám - dobržďovat na krajinici je OK, ale najíždět na ní jen s odbržděnými koly. Já měl zabržděno a proto mne ten rantl kopl - jinak bych ho přeskočil a zabrzdil za ním na hrubém sněhu. Prostě člověk se stále učí. Podstatné je, aby z chyb nebyla "rána" - to, že spadneš do příkopu nebo to někde odřeš - to se prostě stane. Ač jsem nevěřící - Chraň Bůh horšího

doplněno 21.09.14 14:23:

Když sem se kdysi dávno (v době ještě jen jednokruhových a pouze bubnových brzd) učil jezdit, tak mi táta (profesionální šofér těžkých náklaďáků) vždycky říkal - vždycky si při jízdě představuj, že potřebuješ zabrzdit, šlápneš a ono to nebrzdí, tak co s tím budeš dělat, kam se uhneš, kam to pošleš... Podvědomě se toho držím (hlavně kam ze silnice "uteču") - a už mi to několikrát zachránilo krk.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.09.14 14:30

Díky, dodal si mi odvahu na zimu :)

Taky si pamatuju z učebnice, kde psali, že u aut bez Abs musíš bud brzdit, nebo zatáčet, obojí dohromady nelze

Datum: 21.09.14 14:43
avatar

Jo, poučka tak zní. Jako zkušenější pak přijdeš na to, že i to lze (brzdit i zatáčet současně i na ledu), ale chce to vědět, jak ti to auto brzdí a mít hodně lehkou nohu na brzdovém pedálu, případně brzdit přerušovaně - zabrzdit, povolit, zabrzdit, povolit (jako to dělá ABS, ale tohle si děláš sám jako řidič). Ale mám zkušenost, že u auta bez posilovače brzd se "s citem" brzdí podstaně lépe než u auta s posilovačem, protože nástup účinku posilovače je většinou hodně rychlý a když to klouže, tak ti zablokuje kola rychleji než to stačíš ty sám u auta bez posilovače - tam bys na to musel doslova dupnout.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.