Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Technika táhnutí vozidla - pár otázek

Od: ridic odpovědí: 25 změna:

1. Vozidlo lze táhnout, pokud má učinné brzdy. Tím se myslí pedálová brzda, ruční, či oboje? Pokud v taženém vozidle nelze nastartovat motor - nefungují brzdy - přizpůsobím jízdu - pojedu např. 20km/h, což lze ubrzdit ruční brzdou - dostanu pokutu?

2. Do jaké rychlosti lze teoreticky "ubrzdit vozidlo" ruční brzdou?

3. Kolik osob smí sedět v taženém vozidle?

4. Někteří v taženém vozidle doporučují zařadit 5. rychlost - motor vyvíjí odpor, jízda je klidnější. Při jízdě z kopce role jsou vyměněny, tažené vozidlo "táhne" tažné - lano je stále napnuto.

 

 

25 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

4x
avatar jethro

Pokud nelze nastartovat, nefunguje jen posilovač. Brzdy samotné samozřejmě fungují, jen se musí víc šlapat. Ruční brzdu bych nepovažoval za účinnou (ve smyslu tohoto ustanovení) - jejím úkolem je udržet zastavené vozidlo na místě, ne brzdit za jízdy. Autobus nebo motorové vozidlo vlečené pomocí zvláštního zařízení se smí vléci jen bez přepravovaných osob - ostatní případy zákon neřeší, takže třeba osobák na laně může být plně obsazený. Poslední bod bych podle svého mínění považoval za ptákovinu.

doplněno 16.09.14 13:30:

poslední bod = tažení vozidla se zařazenou rychlostí

zztop*

A co konkrétně je na tažné tyči ptákovinou? To by mě vážně hrozně zajímalo. Kromě toho, že jako tažné vozidlo omezíš chyby taženého vozidla, předejdeš cukání při rozjezdech, jízdě, atd.

praivo*

Podívej se znovu, kam se ten příspěvek zařazen...

 

zztop*
hodnocení

2x

1. Nejde ani tak o pokutu (jak by to asi cajti zjišťovali?), ale o to, že když táhnoucí vozidlo prudce zabrzdí jsi f pi*i.

2. Záleží na jakém autě. Já mám třeba ručku na předek a brzdím klasicky destičkama a to celkem účinně, ale většinou není ruční brzda tak účinná a odpověď je spíše na výrobci vozidla.

3. snad jen řidič.

4. Při jízdě po rovině kdyby mi to někdo udělal tak ho zastřelím. Táhnout mrtvou hmotu plus ještě překonávat motor. Při jízdě z kopce ano proč ne hlavně tím podpoříš brzdění i plynulost.

Mimochodem než lano je lepší si pořídit tažnou tyč.

 

ronyx*
hodnocení

2x

Zdravím,
nejdříve odpověď na položené otázky
ad 1) vozidlo, které nemá funkční brzdy (všechny) je technicky nezpůsobilé provoozu na silnici, čili teoreticky nesmí být ani taženo
ad 2) nelze odpovědět jednoznačně - u některých aut ruční brzda brzdí účinně natolik, že je teoreticky lze bez problémů "ubrzdit" z i rychlosti 20km/h, u některých aut je brždění pouze ruční brzdou riskantní i v rychlosti 5km/h
ad 3) pokud vím, tak pro osobní vozidla toto není pravidly nijak upraveno
ad 4) toto slyším za svoji řidičskou karieru úplně poprvé

Teď se trochu rozepíšu a vezmu to trochu na přeskáčku.
Nejdříve teorie.
K bodu 3) Jedna otázka je předpis, druhá otázka je praxe. Staré řidičské pravidlo říká, že vůz který je tažen, musí být co nejlehčí - tzn. max 1 osoba (řidič). Spolucestující z taženého vozidla se přemístí do vozidla tažného, to samé i veškerý náklad. Pokud náklad z taženého vozidla nelze odvézt v tažném vozidle, prostě se z auta vyloží. To samé platí pro tažení vozidla se zapojeným přívěsným vozíkem (i když tam mám ten dojem, že to pravdila dnes již upravují).
K bodu 1) pokud na taženém vozidle nefungují bzrdy, podle předpisů se táhnout na laně nesmí, táhnout takové vozidlo lze pouze na tyči (to, že je technicky nezpůsobilé a tím pádem nesmí na silnici pomíjím).
Z praxe.
Odtáhnout lze cokoli, kdykoli a kamkoli. Ze své vlastní praxe jako řidič jak tažného, tak taženého vozidla vím, že není problém odtáhnout auto, co nejenže nožní brzdou nebrzdí, ale kromě ruční brzdy s velmi mizernou účinností žádnou jinou brzdu ani nemá. Není problém odtáhout auto, které nemá motor, nesvítí atd. Detaily, jako že tažené auto nemá třeba tlumiče, okna, žádná světla (natož světla funkční), sedadla, ...RZ a všeobecně doklady pomíjím. Vždy to má ale jednu důležitou podmínku - OBA ŘIDIČI MUSÍ BÝT ZKUŠENÍ A ODTAH JE TŘEBA PŘIZPŮSOBIT SITUACI - což znamená třeba jet krokem (pokud to stav aut a situace vyžaduje), všechny manévry dělat s patřičným předstihem a velmi čitelně pro ostatní účastníky silničho provozu atd. Nejhorší je, když jako řidiče tažného auta (tj. toho vpředu) chytíte "blázna", který situaci vzadu podceňuje a jede s taženým autem (v jakémkoli stavu) třeba rychlostí 80km/h. Jednu takovou jízdu mám jako řidič vlečeného vozdla za sebou a snad nikdy jindy sem se za volantem tak nebál. Oproti tomu, co zde píší ostatní, tvrdím, že zkušenější řidič musí být vpředu (v tažném vozidle) - protože ten rozhoduje, jak se pojede. Ten vzadu toho moc dělat nemůže - ten se jen veze. Řidič vpředu nejen že musí koukat před sebe, sledovat a předvídat provoz, ale zároveň musí mít oči trvale přilepené na zpětném zrcátku a sledovat situaci za sebou. To vše proto, aby nedělal jakékoli nepředvídatelné manévry - zbytečné brždění, zrychlování, prdké změny směru jízdy atd. Jízda prostě musí být vždy co nejvíc plynulá - pokud možno zcela bez brždění, s velmi plynulou akcelarací.

Ronyx, pokud Vám to nebude vadit, rád budu polemizovat..

k Vašemu bodu 1) podleVás tedy nesmím táhnout ani vozidlo, které má prasklé přední okno? (více jak uvádí vyhlášky 341/2002?)

Tažení vozidla bez učinných brzd je dovoleno jen na tyči.

Smí se vléci na řetězu? Nesmí.

Z praxe s Vámi souhlasím, jen doplním, udělal jsme si tažnou tyč na tahání škodovky asi 100km a od té doby nechci tahat na laně..

Přeji hezký den.

ronyx*

Čistě teoreticky by nemělo být taženo ani vozidlo, které má prasklé přední sklo, protože §36/odst.1 a 3 vyhlášky 341/2002 (prasklina více než 20mm ve stírané ploše je vážnou závadou ohrožující bezpečnost provozu). Platí s vyjímkou nouzového dojetí. No a je to. V podstatě záleží na tom, jak si to kdo vyloží. Když vás (přesnějí řidiče taženého vozidla) za tažení takového auta bude chtít policajt "opálkovat", nebude mu v tom nic bránit. Pojem "nouzové dojetí" je velmi relativní. Když vy budete trvdit, že nouzové dojetí je odtah takového auta na vzdálenost 100km a policajt bude tvrdit, že nouzové dojetí je odtah takto poškozeného auta pouze na místo bezpečného odstavení (takže jakékoli parkoviště) vozidla, kdo bude mít pravdu?
Ale tohle všechno je pouze teorie - v praxi nevím o případu, kdy by někdo kontroloval tažené vozidlo, ať už bylo v jakémkoli stavu. Vyhláška je jen pojistka státu, kdyby něco...
Co se týká tažné tyče - ano, je to řešení. Také mám vyrobenou tažnou tyč, ale ne na běžné tahání - spíš takový speciál zatím používání hlavně na vyprošťování a místní přetahování starých aut. Jedná se o speciální tyč cca 2m dlouhou, pevnou, neskládací, s variabilně vyměnitelnými konci (koule -koule, koule - hák, hák - hák. Moderní auto moderním autem by s tím odtáhnout šlo, ale zatím jsem to nezkoušel, protože nemám auta, která by měla vpředu i vzadu klasická dnes obvyklá tažná oka. Zatím to tedy používám nejčastěji pro auto se závěsem jako tažné a auto se závěsem jako tažené (čili to pozadu). Ale jak píšu, je to speciál vymyšlený pro mé potřeby, jinak mám v autě lano. Podstatně víc než klasická tažná tyč mne ale zajímá systém tažení aut na tzv. Áčku, protože to by řešilo mé potřeby (jeden řidič - 2 auta). Problém je, že naše legislativa Áčko neřeší (nikde se nedozvíte, jestli je to legální nebo není, případně za jakých podmínek). Zas čistě teoreticky - auto vlečené na Áčku by mělo splňovat pravidla pro provoz na silnicích, neřeší se váha taženého vozu. Což by mi vyhovovalo - mám auta s malým povoleným zatížením "na kouli". Zvažoval a prověřoval jsem si i možnost použití v americe oblíbeného systému "Dolly", ale tam už je těch neznámých víc - "Dolly" je v podstatě vlek, takže se musí řešit hmotnost nákladu a povolení hmotnost přívěsu (+ skupiny řidičských průkazů).
Áčko tedy vidím jako optimální tažný prostředek, ale co na to policajti...Nastudovaný jak a kdy Áčko funguje mám, plánky nejsou problém, vyrobit to také není problém. Ale zatím váhám - nechce se mi nechat sebrat si papíry a platit pokutu jen za to, že v tom dotyčné orgány nemají jasno.

 

hodnocení

1x
avatar milancukrar

řidiči, nevím, zdali Vám radí ostatní řidiči, nebo jen neznají předpisy. Nejlépe odpovídá Jetro.

1) Určitě se tím myslí provozní brždění. Mýlíte se, že bez motoru nefungují brzdy. Ať manželka šlápně na pedál a vy tlačte...(pozor na kalhoty)

2) To Vám nikdo neřekne, jen soudní znalec spočítá dle podrobných podkladů.

3) Přesně tolik, kolik je uvedeno v techničáku, pokud se nejedná o specielní odtah a autobus.

4) Blbost

5) Na delší cestu doporučuji tažnou tyč.

asd*

jj, bez pasažérů jen autobus

strygo*
17.09.14 03:21

souhlas

ale tak to opravdu není...

Jak jednoduché se podívat do zákona 361/200, § 34, odstavec 7.

(7) Autobus nebo motorové vozidlo vlečené pomocí zvláštního zařízení se

smí vléci jen bez přepravovaných osob.

Takže pokud vleče osobák, náklaďák na zvláštním zařízení, nesmí tam být nikdo. Takže nemáte pravdu, když napíšete, že jen autobus bez osob..

trtr

Zdravím, vidíte a proto si osobně jednou ročně přečtu nové zákony, předpisy a vyhlášky a zopakuji zákon 361/2000 Sb. a není problém. Beru to jako sebevzdělávání a ani to dlouho netrvá je to práce na víkend, když prší.

trtr, souhlasím s Vámi. kdyby si spoustu lidí nemysleli, že přepis znají, ale raději 1-2x za rok přečetli ty důležité § z těchto zákonů.

Jen přečíst jako knihu, a zjistí, kolik toho ani netušil. Když se najdou dobré stránky, kde mají i komentáře, příklady pak se podiví, co toho nevědí..

Ale to je vidět i zde, že řidiči neznají, jen se dohadují.

 

 

hodnocení

1x

K tomu brždění motorem - většina dnešních aut se nesmí ani roztlačit, natož bublat desítky kilometrů se zdechlým motorem.

trtr

*palec* a pokud by to byl automat, tak tam je to ještě složitější - musí se dolít olej či táhnout speciálním způsobem a omezenou dobu.

Můj automat jen po americku, s předkem na jeřábu (nebo celé na korbě).

 

asd*
hodnocení

0x

1. Pokud provozní brzda nefunguje tak pokutu dostaneš, jen ručka nestačí

2. u většiny aut a lana 5m dlouhýho tak 5 kmh (přední to zadupne a s ručkou budeš i v 5kmh hodně rád když neskončíš v kufru) Větší rychlosti už jsou tutovka.

3. jen řidič

4. to je nesmysl. Když už, tak táhnout na tyči.

trtr

Zdravím, asi takto:

1.) Ruční brzda je u OA brzda nouzová a parkovací v jednom, takže si nelze ve smyslu zákona nahradit nefunkční brzdu provozní (pedál).

2.) Na toto nelze odpovědět, je to u každého vozu jiné. U některých to blokuje docela slušně, jinde je to jakoby člověk nic nepoužil.

3.) Zákon o tom sice nehovoří ve smyslu běžných vozů, ale z hlediska bezpečnosti a logiky věci při každé poruše vozu by v něm měl být když už je to nutné přítomen pouze řidič. Ostatní pasažeři by měli, pokud to kapacita dovolí přesednout do provozuschopného tažného vozidla či do jiného vozidla, je-li k dispozici.

P.S.: Tažení vozu není pro laika, pokud si nevěříte, je lepší, když zkušenější řídí poškozené vozidlo a méně zkušený táhne. Každopádně je třeba dodržet spoustu dalších předpisů, ale raději si to nastudujte, ono to neuškodí. Na stránkách Besipu je krásný zákon 361/2000 Sb, konkrétně je to paragraf 34.

 

bambula*
hodnocení

0x

Při případném poškození pojišťovna couvne

bambulo, zkuste se rozepsat. Jak to myslíte?

doplněno 15.09.14 19:29:

trtr,

pojišťovna se kroutit bude, proto jsem raději psal, že dle logiky má jet pouze ridič. Pokud se s autem na laně havaruje, tak pojišťovna bude dělat vše, aby prokázala, že víc lidí než řidič v autě být nemělo.

ale obávám se, že se mýlíte.. pokud budou vozidla spojena tyčí či lanem, bude se posuzovat jako jízdní souprava. Zkuste udělat několik variant a obešlěte pojištovny s návrhem na odškodnění a z které pojistky..

Táhne vozidlo A za sebou porouchané vozidlo B.

1) Jedou a vozidlo B odře vozidlo C. Kdo bude plnit pojištění

2) Jedou a vozidlo B odře vozidlo A. Kdo bude plnit pojištění

3) Jedou a vozidlo B vrazí do vozidla A a to pak do vozidla C. Kdo bude plnit pojištění

a další varianty. Pak uvidíte..

Řídíte podle logiky, nebo podle předpisů? Vozidlo B může být obsazeno více lidmi, předpis to připouští.

Ohledně benziky, nevěřím, prohledejte nějaký předpis..

trtr

Zdravím, no jistě, pojišťovna se kroutit bude, proto jsem raději psal, že dle logiky má jet pouze ridič. Pokud se s autem na laně havaruje, tak pojišťovna bude dělat vše, aby prokázala, že víc lidí než řidič v autě být nemělo.

P.S.: Kdo z Vás například požaduje, aby spolucestující vystoupili při čerpání PHM? Zákoně to sice není, ale někde jsem četl směrnici čerpací stanice a tam je jasně psáno, že při čerpání a stání u benzínky musí být auto neobsazeno. Ne vše je v hlavním zákoně a ne vše je detailně popsáno, předpokládá se i jakási předvídavost a cit pro situace.

 

hodnocení

0x
avatar diesel

Vše tu bylo psáno! Jen upřesnění -na laně se nesmí vléci auta se vzduchovými brzdami (Což jsou vlastně asi jen NA,a bus) dále se nesmí na laně vléci auta s hydropneumatikou opět pkd nefunguje motor-nebrzdí.Tyto jen a pouze na tažné tyči!

Vzhledem k tomu,že jsem absolvoval hejno km ve vleku tak nedoporučuji na laně na větší vzdálenost, cca nad 10km,tahat jakékoliv auto.delší štreky pouze na tažné tyči.Dále ,nevím jak soudobá legislativa,přece jen mám ŘP dlouho,ale pkd je povoleno ve vlečeném vozidle více lidí,tak stejně nedoporučuji osádku ve vlečeném! K bodu 4-doporučuji dohovor s řidičem vlečného vozidla na signalizaci.osobně jsemvždy chtěl,pkd není krizovka,tak upozornit na nutnost brzdit krátkým sešlápnutím brzdy ,jen aby se rozsvítila brzdovka ,aby vlečené začlo brzdti dřive než vlečné atd. Dále jak jsem mnohdy viděl de... že blikali varovnými-nevím jak poté dávali znamení o změně směru jízdy.Dále opravdu zkušenější do vlečného!

doplněno 15.09.14 19:57:

To Trtr-nejen že nejde posilovač,nakonec ten tam ani není !,nejde zda-li hydraktiv,stačí stařičké BéXo,DéSy (fantomasovo autí),GS,rarita SM,klasická Xantie C6,ale taky některé C5 !Tato auta mají brzdový pedál (zjednodušeně řečeno!) jako přepouštěč tlaku od hydročerpadla do brzd!Nejde-li motor nejde čerpadlo ,nejde-li čerpadlo tak po +-4-10 zabrzděních klesne tlak ze záložní koule a NEBRZDÍ !

doplněno 15.09.14 19:58: Trtr-ale jinak *palec* a bodík!
trtr

Jj, toto je také důležité doplnění. Citroen a jejich Hydroaktiv např. v Xantii znamená, že při poruše nejde posilovač brzd, auto klesne a volant také ztuhne. Dorozumívání jsou si povinni dohodnout předem (ten kdo je vzadu v porouchaném autě má na starosti lano-musí je pořád udržovat napnuté, tj. lehce přibržďuje, je třeba dbát na osvětlení a za zadní sklo vlečeného vozu dát výstražný trojúhelník.

P.S.: Na delší vzdálenost rozhodně tyč, je lepší jak lano (pro nezkušené) a autu se nehuntují tolik brzdy jako při napínání lana.

 

buss
hodnocení

0x

Vše nám řeší zákony, pokud ne, není to zakázáno.

trtr

Zdravím, to je pravda, ale pouze do doby, kdy se něco stane. Tedy do doby, než se příjde na to, že je třeba vše detailně rozepsat, protože spousta lidí u toho nemyslí a neví jak si to vyložit. Pokud nevím, tak se zamyslím a pokud na to nepříjdu, tak se zeptám. Pokud se zeptat nemůžu, tak uvažuji raději horší variantu nebo nic nedělám.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]