Viník nehody

Od: Datum: 28.07.14 17:16 odpovědí: 10 změna: 05.08.14 16:55

Dobrý den,

na silnici č. 43 v tomto místě http://www.mapy.cz/s/byqm směrem do Brna jsem se málem střetl s předjíždějícím vozidlem. Naštěstí se žádná nehoda nestala, ale kdyby ano, kdo by byl viníkem? Popis situace:

První jede osobní automobil, který hodlám předjíždět, potom já, za mnou kamion, pak pravděpodobně auto, se kterým jsme se mohli střetnout. Úsek se nachází v obci (50 km/h - skutečně jsme touto rychlostí jeli), je zde dopravní značka "Zákaz předjíždění" a přechod pro chodce. Já jsem se na konci úseku (za přechodem pro chodce, končí tam zákaz předjíždění, povolená rychlost se zvyšuje na 70 km/h) jal předjíždět. Cca sekundu před tím, než jsem přejel středovou čáru, jsem dal blinkr, do zrcátka jsem se těsně před přejetím středové čáry nepodíval. Vedle mě v tu chvíli jelo rychlostí 80 - 90 km/h další auto, naštěstí jsem ho vedle sebe zpozoroval a předjížděcí manévr stihl přerušit. Nicméně toto auto muselo zcela prokazatelně předjíždět na přechodu pro chodce (za mnou jel ještě kamion), v zákazu předjíždění a navíc jelo o 30 - 40 km/h rychleji, než je povoleno.

Tuším, že jako viník nehody bych asi byl označen já, protože jsem se těsně před zahájením předjíždění nepodíval do zrcátka. Nicméně se chci zeptat i na názor ostatních. Jak by bylo posuzováno, kdyby se někdo při takové nehodě zranil nebo zabil?

P.S. Zrcátka samozřejmě normálně používám, ale v tomto případě jsem se skutečně soustředil pouze na samotné předjíždění - čekal jsem až přejedeme přechod pro chodce a začne úsek, kde je předjíždění povoleno. Bohužel mě nenapadlo, že se najde prase, které to tam takhle střelí.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: nok
Datum: 28.07.14 17:28

Viníkem nehody byste jistě byl vy. Druhý řidič by pak dostal jen pokutu za dopravní přestupek. Havárka (škoda) by šla na vrub vám.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 28.07.14 17:30
avatar
Presne tak, pri predjizdeni nesmite nikoho omezit ani ohrozit. Opravdu se podivejte radeji 3x do zrcatka, nekteri zavodnici se vyriti vedle vas ani nevite jak...
Ohodnoceno: 1x
 
Od: asd*
Datum: 28.07.14 17:57

Viník nehody by jste byl na 99% vy - při předjíždění nesmíte nikoho ohrozit ani omezit. Přestože on předjížděl na přechodu kde je předjíždění zakázáno. Záleží i kdy jste dal blinkr - pokud máte blinkr vlevo, tak ten za vámi předjíždět nesmí, to by pak byl viník on.

V praxi - součást předjíždění je koukat do zrcátek a před vyjetím se vždycky podívat jestli je volno, a to nejen do zrcátka, ale i přes okno (mrtvý úhel který zrcátkem není pokrytý). To samé platí při odbočování, přejíždění v pruzích atd. Prasat jezdí spousty, než být v právu s rozsekaným autem tak je lepší nechat ho jet ať se rozbije někde jinde...

Ohodnoceno: 1x
 
Od: buss®
Datum: 28.07.14 18:12

Jak by bylo posuzováno, kdyby se někdo při takové nehodě zranil nebo zabil? Jaké zranění, byl by to přestupek či tr. čin...vinu (spoluvinu) by určila Policie, správní orgán nebo soud. Pokud se přiznáváte, tak jste pachatel od přestupku po tr čin. Blinkr sekundu před manévrem... sekunda je reakční doba. Z popisu jedné strany těžko něco vyvozovat. Prasat je na silnici neúrekom, předvídat je třeba.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 28.07.14 21:31

Přesně tak, blinkr by se měl dávat mnohem dřív, třeba i 5 sekund před manévrem.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 28.07.14 23:50
avatar

Aniž bych vás chtěl soudit - viníkem nehody byste byl označen vy. Přesto, že ten předjíždějící porušil při předjíždění, co se dalo - lidově řečeno "jel jako prase".
A teď jak z toho pro příště ven (poučení z mé mnohaleté - 34 roků - řidičské praxe bez nehody).
Základ je dát blinkr včas - raději dřív než později. Vzhledem k tomu, že jezdím autem se zrychlením "00nic" (z nuly na 100 za cca 24s) musím se na přejetí (hlavně v rychlostech 70+) chystat vždycky s předstihem a předjíždět "s rozjezdem" . Protože těchto střelců, kteří předjíždí kolonu "z voleje" je poměrně dost, naučil jsem se dávat levý blinkr už daleko před tím, než vůbec začnu přejíždět. Tzn. podívám se do zrcátka, pokud tam nikdo není vyhodím blinkr a začnu si chystat předjíždění. Pak už zrcátko nesleduju - blikám vlevo. Pravidla určují, že pokud někdo začne blikat vlevo, nesmí se předjíždět. Uznávám, že tím asi lezu některý střelcům na nervy, ale zatím s to nikdo, kromě jednoho střelce neriskl mne začít přejíždět. Pravda, je to taky autem. Pokud vidí auto staří 26let, navíc chovající se "podezřele, dávají si víc bacha. Takže okolí tak nějak varuju předem. Nicméně ten levý blinkr pomáhá. Jen jednou se mi stalo, že sem si dovolil přejet staré mondeo, zařadil se s pravým blinkrem, vyhodil opět levý blinkr a čekal až projede auto v protisměru, abych mohl pdjíždět znova. Ovšem pán v mondeu můj levý blinkr ignoroval a když projelo auto z protisměru, chtěl mne předjet. Já měl levý blinkr, a při vědomí, že za mnou nic předjíždět nemůže, jsem za to vzal doleva. Ozvalo se hvízdání pneu a mondeo bylo vedle mne (rychlost cca 100km/h). Prostě pán vsadil na akceleraci, ale porušil pravidlo levého blinkru. Já to nečekal - ten, kdo šel skoro mimo silnici, byl on. Jeho štěstí bylo, že to ubrzdil, jinak byl v příkopu. Viník by byl jednoznačně on, protože já ten levý binkr, kterým jsem dával najevo, že budu znovu předjíždět, dával ihned po zařazení, kdy on ještě vlevo neblikal. Takže včasný blinkr je záruka, že by vás nikdo přejíždět neměl. Pokud bude, je to jeho chyba a jeho porušení pravidel, čili je viník nehody. Mmch - kdysi dávno dokonce bylo přejíždění kolony přestupkem s pokutou a s "díru do kuponu" - dnes to jsou body. Tenkrát totiž platilo pravidlo, že se předjíždí postupně - tak, jak se vozidla seřadí za pomalejším vozidlem.
Jinak já se vlbec držím takovýho pravdla být pro okolí co nejčitelnější, a to i za cenu porušení pravidel. Např. na neřehledných, malých kruhových objezdem už před kruhákem zdálky blikám, jestli budu hned kruhák objíždět a nebo jestli pojedu po kruhu (takže vlevo nebo vpravo). Nemá se to, ale ten levý blinkr, že pojedu po kruháku už mi několikrát zachránil auto, prtoože okolí vědělo, kam se chystám a nevjeli mi tam. načil jsme se tohle u nás na jednom kruháku o průměru cca 4m, kde pískají gumy každou chvíli jen proto, že se blbě odhaduje, kdo kam pojede - je to na hlavním tahu, kde je velký provoz.
Takovéhle "vychytávky" je dobré znát a používat, pak se člověk zas tak moc nemusí bát. Doufám, že mi to ještě dlouho bez nehody vydrží.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: huavei
Datum: 29.07.14 09:46

Ronyx, chápu důvod tvých "vychytávek," ale pravidla by měli dodržovat všichni, právě proto, aby byli pro ostatní co nejčitelnější. Před kruháčem se prostě nebliká, už vůbec ne vlevo. Takové to "já to dělám takhle a nikdy se mi nic nestalo" způsobuje ostatním jenom zmatky.

Jízda po kruhovém objezdu:

Při vjezdu na kruhový objezd je zakázáno upozorňovat na změnu směru jízdy "blikáním", protože je jasné, kterým směrem se auto vydá — doprava. Nebliká se ani při jízdě po kruhovém objezdu, jízda po něm se považuje za přímou. Bliká se pouze před výjezdem a při výjezdu z kruhového objezdu tak, aby řidiči aut, kteří chtějí na kruhový objezd vjet, věděli, že je vyjíždějící auto již nemůže ohrozit. Druhým případem, kdy máme rozhodně blikat, je při přejíždění mezi pruhy ve vícepruhovém objezdu.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: zgg
Datum: 04.08.14 22:29
No jo...ale jak dokážete,ze jste blinkr mel?Bude to tvrzení proti tvrzení.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 04.08.14 22:59
avatar

Pokud jedu v koloně aut, předpokládám, že ten zapnutý blinkr uvidí víc lidí v okolí a tudíž mi to někdo dosvědčí. Pokud jedu sám, nestává se mi. že by se mi objevilo auto vedle mne, aniž bych o něm předem věděl (zrcátko).
Co se týká těch minikruháků (přesněji řečeno je to spíš jen boule uprostřed normální křižovatky, která se ale musí objíždět), tak tam dávám při jízdě po kruháku blinkr ne proto, abych někoho nebo někdo mne netrefil, ale proto, že ostatní tím pádem ví, že jedu po kruháku a musí mi dát přednost a ne že 5m od nich to vezmu doprava a oni chdáci tam budou čekat jako blbci, co budu dělat. prostě to jen zrychluje dopravu v místech, kde se jinak skoro pořád stojí.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 05.08.14 16:55
avatar

Jiří, bohužel se přidám k těm, co označují viníka Vás.

se chci zeptat i na názor ostatních. Jak by bylo posuzováno, kdyby se někdo při takové nehodě zranil,

sankce při zranění je zadržení řidičáku na 12 měsíců až...

nebo zabil? to je horší..

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.