Nafta nebo benzín?

Od: Datum: 29.06.14 10:54 odpovědí: 42 změna: 04.07.14 08:38

Dobrý den, chci se zeptat na jednu otázku tři roky mám benzín a tedka půjdu do nafty. A kluci z práce mi říkají ať zůstanu u benzínu že se u nafty řadí jinak než u benzínu. Jaký na to máte vy názor? Děkuji


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 29.06.14 10:58

Já nevím, já jsem zastánce benzínu... Myslím, že už dnes nejde říci, že se nafta vyplatí finančně - cena je skoro stejná s bezínem a spotřeba je jen o pár deci lepší a to málo co se úšteří výrazně převýší náklady na údržbu naftového motoru, které jsou vysoké. Nevím, nafta se asi vyplatí tomu kdo jezdí denně 100 a více km ale na ježdění po městě atd jednozančně benzín a to jak z finančních tak provozních důvodů.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 11:40

to jsi trošku zaspal dobu.. tohle platilo tak před 20lety.. ted v době kdy jsou in turbobenzíny to podle mě vyjde nastejno.. jde spíš o to jak komu co vyhovuje, v jakých podmínkách jezdí atd.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 29.06.14 12:58
avatar

S podle mě nejlepším benzinovým motorem pro Octavii 1,4TSI se nechá jezdit průměrně za 8l na 100km.Pokud ji honíte jede i za 11l.S dieslovým motorem 2,0TDI 103kw průměrná spotřeba 6,1l poku jí honím za 8l.S klidnou nohou se nechá jet i pod 5l.Čím víc najetých kilometrů,tím větší rozdíl v celkové spotřebě.Diesel má výhodu,že díky velkému kroutícímu momentu bere skoro všechno.U benzínu to musíš točit a řadit a řadit.Každé palivo má svého příznivce.Já za sebe tvrdím,že to co bouchá mi nesmí pod kapotu.Mám namysli plyn a benzín.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 11:17
avatar

To řazení je možná o tom, že naftu nemusíš tolik roztáčet, ta má "zátah vocpoda". Benzín má krouťák trošku výš... Ale můj názor je, že nafta patří do lokomotivy nebo lodě a ne do auta.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 29.06.14 13:03
avatar

Ernie, nemohl byste mi prosím trochu vysvětlit, o čem jste psal ve svém příspěvku? Mám pár měsíců nafťák a pořád se mi nedaří vychytat mouchy v řazení, s autem jsem se tak nějak nesžila... benzíňák mi moje kiksy toleroval... předem děkuji *pusa*

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 13:32
avatar

Však to tady píšou jiní. U nafťáku se řadí při nižších otáčkách, kdy má sílu. Benzínový motor je "zvyklý" na vyšší otáčky. Obávám se ovšem, že Váš případ ohledně řazení se bude týkat jeho manuálně-technického hlediska

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 29.06.14 13:42
avatar

Ehm, a ty nižší otáčky jsou kolik? Právě u benzínu jsem poznala, kolik je na něj moc, ale tenhle motor řve pořád :-/ a při nižších otáčkách (pod 1400 nebo 1300 cca) nemá sílu, to auto jakoby netáhne či jak to mám říct... ten benzín utáhl cokoliv, ale je fakt, že to bylo silnější auto. A taky blondýnovzdorné...

Většinou řadím, když otáčky dosáhnout 2000, popř. něco málo přes 2000 nechám když vím, že je to na krátkou vzdálenost. Je to tak dobře?

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 17:13
avatar

Jo, nafťák jde řadit i při 2000 ot, benzín sice taky, ale ideální je někde kolem 4tis i více... To se liší model od modelu. No však tachometr má tam takovou stupnici

doplněno 29.06.14 17:15:

A nebojte se ten motor trošku vytočit, 1400 otáček je skoro volnoběh

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 17:17
avatar

*sok* když se mi někdy omylem stane, že se ta ručička přiblíží k 3000, tak to auto řve tak, že se to nedá vydržet... takže jako fakt? nemám si toho všímat? Safra, budu to muset s někým projít osobně a doladit detaily každopádně děkuju!

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 17:21
avatar

Nevím, co to je za auto. Každopádně nafta se řadí při menších otáčkách než benzín prostě... Ale i tak by měl řidič vypozorovat ten správný moiment, kdy řadit.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 17:28
avatar

No jo, to mi prostě nejde. Samozřejmě na rovině v běžné rychlosti poznám, ale jakmile je zatáčka a kopec dohromady (nedejbože kopec dolů, kde se bojím, že do té zatáčky vletím), jsem někdy v koncích. Jak říkám, to předchozí bylo blondýnovzdorné... díky ;)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 17:34
avatar

Není zač. Jediné, co mě napadá, že by ses nechala přebarvit. Možná by to pomohlo

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 18:00
avatar

Neee, to jsem už zkoušela, a nedělá to dobrotu :-D

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 18:03
avatar

To se řadí blbějc, jo? Prej jsou teď v módě tmavý vlasy nebo co, takže by se motor mohl nechat přemluvit...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 30.06.14 18:14
avatar

:-D No, s tmavýma jsem neměla ani odvahu si udělat řidičák... takže teď je to o 100% lepší :-D Jinak jsem včera jela 30km a přišla jsem na to, že bych asi měla rychleji pouštět spojku, pouštím ji dost pomalu (reflex z rozjíždění, v autoškole jsem si toho užila dost a mám panický strach, že mi to chcípne v křižovatce).

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 30.06.14 18:33
avatar

Já teda nevím,neřadím dle otáček ale poslechem. Dnes jsem koukal na otáčkoměr ,mám benzín 1,8, a zjistil,že řadím přibližně kolem 1500.Není ale problém alespon ze 3 na 5 při asi 5000ot,při nižších °to nehodlám moc pokoušet (pneu jsou docela drahé tak proč je zbytečně tímto ničit!Zrovna tak jsem (při +- stejných točkách řadil i na ropě!

PS to je za normálních podmínek,když je piánko,samozřejmě jde i při větších ale většinou netřeba!

Ohodnoceno: 0x
 
Od: stonek*
Datum: 29.06.14 11:19

Řazení je skutečně "jiné", ale podle mě to není žádná překážka, řazení je věc intuitivní a nejspíš si rozdílu po pár dnech nebudete vědomý. Rozdíl spočívá v rozdílné charakteristice průběhu výkonu a točivého momentu v závislosti na otáčkách.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: paw®
Datum: 29.06.14 11:52

Na razeni si zvyknes. Hodne zalezi na rocnim najezdu. Rika se, ze 20 000 je +- hranice, kdy se zacne vyplacet nafta. pripadne i mene,a le dlouh streky. Ale je to otazka osobnich preferenci.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 12:23
avatar
Ano, pokud koupíš "rotačku" dáš pětku a jezdis jako s automatem. Bludum o vyšších nákladech na údržbu nevěř, je nižší nez u benzínu. Olej menší později a ještě ušetříš na spotřebě. Vůbec to neni o najetých km.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: olaf71*
Datum: 29.06.14 12:52

takže, když se má olej měnit po jistém nájezdu km, nebo max. po roce, tak u ropáka trvá rok déle. ty jsi vtipný jak moje stará

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 15:51
avatar

Tvoje stará bude za rok taky starší, bez ohledu, kolik na ní najezdíš Kamarádka si taky stěžovala, že už jí svítí klíč, sotva najela 800km, ale olej měnila před rokem. V takovém případě, je levnější jezdit taxíkem.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 12:55
avatar
Diesel? Ne dekuji, ten filtr pevnych castic, vstriky, dvouhmotka atd atd... Koupis li stary diesel tak vetsinou se ho banda zbavuje, bo uz je pred smrti s musi se do neho narvat penize. Razeni bych neresil, ujedes 20km a uz budes vedet. V dnesni dobe jede benzin, mala udrzba za maly peniz. Najedes li vice nez 30t km tak si kup diesel, ale novy.
Ohodnoceno: 4x
 
Od: kubinec8
Datum: 29.06.14 13:43

Děkuji za odpověďi mám velké dilema. A ještě bych se chtěl zeptat zda mám Octavia třetí generace omezovač rychlosti jde mi o to že nechci jet víc jak 100km za hodinu třeba.

Datum: 29.06.14 14:51
avatar

Omezovač jsem tedy nezaregistroval. Jezdíme s Octávkama do Itálie - tedy přes Německo, což je dobrá příležitost ,,vyhnat pavouky z výfuku´´ a jak diesel, tak benzín bez problémů dá 200 km/h. Přičemž v případě benzínu jde o OII Tour, tedy auto, jež nepřekypuje výkonem, přesto jej kolega na 200 dostal a asi by šlo i víc, k červenému políčku na otáčkoměru ještě kousek chyběl.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 13:19
avatar

Nevím neumím řadit jinak u nafty než u benzínu,u všech jsem řadil stejně-pustit ply,sešlápnout spojku,zařadit daný rychl.°a pusti spojku a přidat plyn ,stejně jako nafta tak i benál! Jediné čím se může lišit jsou otáčky při kterých se řadí!

Názory že natfa do určitého nájezdu se nevyplatí,jsou dle mne výmysl novinářů,nákaldy na údržbu jsou stejné (olej,olej.ftr,vzduchový i palivový filtr se měni +.stejně u obou)V mnoha případech je ale problém že nafta je těžší,tudíž u starších (předkomůrkových) motorů více trpí prvky nápravy.

Soukromě jsem měl dvě naftová a tři benzíny a rozdíl jsem nepozoroval (mimo výkon posledního-má o 30 kW více než předchozí,ta měla od 44kW do 52kW) !Záleží jen jak se kdo rozhodne!

doplněno 29.06.14 19:33:

FAP a jiná ekokurvítka jsem v autě neměl,ale jezdil jsem do práce cca 2-4km s Ibizou 1,7d a když jsem vyjížděl ze síliště,cca500m, tak topila stejně jako stařičkej benzín,1,3 ve fiatu 125P,Jediné co topilo hůře,díky koncepci, byla Š105!

Posléze i naftová P405 a totéž co ibiza a to měl motůrek,nepůvodní ,nalítano k milionu km!Žádný problém!Prostě v 50% je to v rukách a ten zbytek technika!

doplněno 29.06.14 19:35:

JO a k té spotřebě,na ibize jsem nesledoval,začal jsem se zabírat spotřebou až u následdujících ,a konkrétně Pug baštil bez ohledu zda město, mimo město,D, léto,zima 5l/100km!

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 29.06.14 16:50
avatar
Kecas, zkus jezdit kazdy den 2x10km do prace. Odfaras filtr pevnych castic, bude to zrat jak svina, turbo trpet a v zime budes jezdit se studenym autem a v kabine kosa jak svina
Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 29.06.14 17:48
avatar

Já to zkouším už pět let a věř tomu, že s filtrem nemám sebemenší problém. Auto jezdí v drtivé většině jen město, do práce, z práce, do kauflandu a hotovo. V zimě topí po jednom km, takže né 2x10 ale 5x2km denně minimálně. Předtím jsem neměl problém ani s rotačkou nebo uplně prvním komůrkovým dieslem. Ten měl 300tis a startoval i v mínus 36. Ani s jedním autem nebyl žádný "motorový" problém.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 29.06.14 17:49

já měl dost benzínáku vyskoušel jsem si i lpg pak jsem skusil naftu no a už jsem u ní zustal jsem laik ani automechanik nejsem ale když jsem přešel z benzinu do nafty zaskočilo mě nevim jak to přesně popsat prostě ty rozjezdy mi víc seděli s benzínovým motorem u nafty jsem zustal z jedinýho duvodu,nižší spotřeba jinak jízdu jsem si spíš vychutnal s benzínákem dám příklad měl jsem citroen xantia jak benzína tak naftu ten benzín byl 2.0i 97kw ta nafta byl 2.0Hdi 80kw jízdní vlastnosti uplně rozdílný benzín byl lepší svezení ale vim že je to o síle motoru jestli nafta nebo benzín to je jedno nedávno jsem se svezl s alfou romeo 2.4Jtd 128kw pětiválec a prostě nádhera ten zátah a spotřeba prý do 5ti litru tomu se mi ale nechce moc věřit trošku jsem se rozepsal aniž bych chtěl když to schrnu benzín je na pořádný svezení nafta na spotřebu

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 17:55

jo a někdo se tady zminoval o filtru pevných částic já bych auto s tímto filtrem nechtěl ani zadarmo chystám se kupovat peugeot 607 a pujdu do benzínu jen abych se vyhnul tomuto filtru nový totiž stojí 30000kč nebudu riskovat že je v háji nebo má na mále pak auto přejde do nouzáku a je to v háji a v čechách se prý tímto filtrem ani nikdo nezabívá aspon co se týče peugeotu jen v německu

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 19:20
avatar
Šíříš zde nepravdy...
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 29.06.14 19:40
avatar

V závěru nemáš pravdu, přečti si fóra příslušných klubu (citroenklud,C5 klub,peuclub) a nalezneš vícero info o tomto.

PS nezajímám se o toto nebot v současnosti mám benál xantii 1,8i16V

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jefrey
Datum: 30.06.14 17:08
Ať si tady píšete co chcete, platí jak tu někteří zmiňují prostě jen a jen nájezd km/rok. Řeči že to na tom nezáleží jsou jak názory pětiletýho dítěte. U benzínu se není co kazit, maximálně jednou za 5 let vyměníte svíčku. U nafty je ale tolik věcí navíc, který prostě MAJÍ životnost, ano mají, a nejsou nejlevnější (vstřiky,turbo,čerpadlo,filtr p.částic,...). To je technická stránka. Další věc je pravidelnější výměna oleje (u nafty po 10tis, u benzínu jsem měnil po 20) Další věc je že díly nápravy, tlumiče,pružiny atd budou odcházet třeba o sezonu dřív tím, že nafta je těžší že (konkrétně jsme měli na firmě Fabie - 1.4Mpi a 1.9Tdi a u nafty se měnily věci na spodku snad 2x častějc než u benzínu) Teď pojistka- většinou nafta větší objem než benzín=vyšší pov.ručení. A teď další nevýhody nafty: Musíte celekm hlídat kvalitu nafty, Common Rail a PD systémy jsou celkem náročné na kvalitu-opravy drahé, při velkých mrazech je problém se startem pokud nepoužíváte nějaká aditiva nebo už nějakou speciální naftu. Pak navíc s naftou se musíte umět i naučit trochu jezdit, ten motor není tak blbuvzdornej jako benzín-dlouho zahřívat pomalou jízdou-zahřívá se min. 2x takovou dobu, po skončení jízdy nezhasínat motor, ale ještě třeba 30sec nechat zchladit kvůli turbu... Pokud najedete fakt hodně kilometrů, tak se vám to i třeba vyplatí. Já osobně si nemyslím že nějakých 20tis ročně je tolik, aby se to vyplatilo. Já najedu za rok asi 30tis a rozhodně bych si naftu nekoupil. Mám Toyotu Avensis a opravy jsem za 12 let, kromě běžného servisu, nikdy neřešil ;)
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 30.06.14 18:17

od kdy se u nafty mění po 10? běžně po 15...nebudu se s nikým hádat ale například máme ve firmě octu od nova 74kw PD, na tacháči 240tis. první servis ve 200tis kdy se poprvé měnily rozvody a dělaly se brzdy jelikož desky byly na kovu.. tod vše.. šéf je nadmíru spokojen...tak kde jsou ty vstřiky turba a bůh ví co? já mám na 1.4tdi naježděné 50tis, momentalně na tachači 230tis a žádné turba ani vstřiky se nekonaly.. tak kde jsou ty vysoké servisní náklady? kámoš má 96kw PD v superbu první rv, má nalítané tak 30tis, tachač 200 a dělaly se jen rozvody a termostat... opět nic z toho se nekoná.. když si vezmu náklady na palivo... dejme tomu že se svým se dostanu cca na 1,6kč/km. s onou zminovanou 1.4mpi počítám že by se dalo jezdit za 2,8kč/km. při mém nájezdu asi 20tis za rok to dělá 24tis rozdíl. sorry ale i kdyby se mi posral blbý vstřikovač tak pořád se mi to oplatí...

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 30.06.14 23:12
avatar

Aspoň je vidět, proč nejsou češi finančně zdatní. Je přece úplně jedno, kolik s autem za rok ujedu. Mě přece zajímá, kolik je rozdíl v pořízení vozu benzín/diesel x předpokládaný roční nájezd x předpokládaná doba vlastnictví v letech. Jestliže najedu 50tis/km za rok nebo je najedu za deset let je úplně jedno. Takže ne km za rok, ale km za celou dobu, na kterou auto kupuju! Mimo jiné, kdo mění olej u benzínu po dvaceti tisíci si může být jistý, že olej už dávno nemaže. U benzínu je olej vyčerpaný po 14tis, u diesla po 20tis, ve městkém provozu jsou lhůty poloviční, tedy i tady je benzín finančně náročnější. Svíčky u diesla taky nejsou potřeba, tak stejně kabely atd. A že se diesel dlouho zahřívá? Tak takové pohádky platily možná před dvaceti lety stejně jako hmotnost dnešních hliníkových dieslů Vyšší pojistka jsou taky zbytečné obavy, vždyt dízlová 1,6 má větší výkon než 1,6 benzínová. A systémy common rail jsou v praxi bezporuchové.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: olaf71*
Datum: 01.07.14 19:40

také jsem trochu uvažoval o dieselu a když mi kolega říkal, že má v pr... vstřiky a cenu, tak mě to přešlo. repase od několika stovek, ale také tisíců. nakonec zůstanu u LPG dokud to jezdí a pak se uvidí, co mě zrovna zaujme.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 02.07.14 15:07
avatar

Olafe nemusíš se toho bát. Mám již třetího diesa za cca 17let, všechno fordy a nikdy žádný problém. U prvního escort 1,8D mi na motoru odešla akorát jedna ucpávka na přepadu trysky za pěk korun, motor měl 300tis a startoval i v pořádných mrazech. Ano ten se dlouho hřál, ale byl to komůrkáč a tato doba už je pryč. Druhý focus byl taky spolehlivý 1,8TDDi, naprosto bezproblémové auto. Kamarád měl 1,8TDCI a tam mu skutečně vstřiky odešly, tankoval jen shell, jenže šelka měla v té době problmy s naftou a vstřikovače continental byly občas nespolehlivé a hlavně na ně nebyl repas, takže jedině nové a to byl ranec. Ono to ani nebylo naftou, ale zkratováním vstřikovače piezzo - které zůstavaly "viset". Pokud koupíš commonrail, tak tyhle motory jsou spolehlivé, odolné a diesel servisy jich opraví sotva pár za rok, navíc opravy nejsou drahé, většinou se jen vyčistí. Nyní mám 1,6TDCI c max s filtrem pevných částic a opět spokojenost. Žádné harakiri se nekonalo a to auto jezdí šest let převážně ve městě, to tady jen někteří šíří poplašné zprávy, protože někde něco, možná v hospodě před dvaceti lety slyšeli. Stačí si stoupnout před obchodák a počítat, kolik tam projede dieslů. Předpokldám, že nic staršího pět šest let kupovat nebudeš a pokud člověk měnil pravidelně olej, commonraily jsou spolehlivé. Topení se taky nemusíš bát, ford má hliníkové hlavy i bloky motoru, elektrické vyhřívání chladící kapaliny, takže budeš topit za první zatáčkou. Pocitově ti to přijde tak, že vepředu žádný motor není, protože tyhle motory jsou leckdy lehčí než ledajaký benzíňák, jízdní vlastnosti ukázkové, žádná nedotáčivost jako u starých litiňáků. Motor startuje na půl otáčky, baterka má šest let a stále v nejlepší kondici. Prostě měním jen olej, fitry a i to mám zadarmo, vozím na autě reklamu. Platím jen naftu a vodu do ostřikovačů. V servise mám zajištěné i další služby, vyvážení pneu, přehozeních letních/zimních na jaře a podzim, nemůžu si stěžovat.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jefrey
Datum: 02.07.14 12:58
U benzínu se podle vás mění pravidělněji olej než u nafty? :D :D :D Tak jo, na to nemá cenu odpovídat. U nafty samozřejmě dostává olej daleko víc na pr..l. Avensis mám od novoty, první asi 3 výměny jsem dělal po 10, pak po 20 a posledních pár let po 20. Už mám na něm nalítáno lehce přes 300 a... asi maže :-D Ano, zmiňovat výměnu svíčky u benzínu je velmi úsměvné, 1 svíčka stojí 130kč, zatímco u nafty stoí komponenty desetitisíce :-D Ano - Diesel se déle zahřívá a nemá cenu se o tom přít. Je to dáno větší účinností nafty. Takže si přečtěte na wikipedii něco o účinnosti motorů a pochopíte, proč to tak je.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 02.07.14 15:23
avatar

Kamáráde máš to popletené, nejvíc olej trpí u lpg, potom u benzínu a u nafty nejméně. Ale klidně ho měň po dvaceti, uštříš na svíčky $

Ohodnoceno: 0x
 

 

Od: jefrey
Datum: 02.07.14 16:41

Nevím kolik máte na svém nafťáku najeto, ale rozdělejte si nějaký EGR ventil u nafťáku po alespoň 150-200tis... podívejte se na to co tam je a představte si že to vše se vrací do spalovacího prostoru... Pak rozdělejte EGR u benzínu (bohužel i u novějších benzínů už jsou) a srovnávejte... Benzínový EGRy jsou čistý jako dětská prdýlka. Navíc vemte si turbínku v turodmychadlu... přes 100tis otáček, teplota kolem 1000 stupňů... to všechno ten olej musí chladit a mazat...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 04.07.14 08:38
avatar
Ano tyhle usazeniny se ale znovu spali a do oleje se jich dostane minimum, kde je pochytá filtr. Tohle ale neni pro olej nebezpečné. Nejvíc olej dostává zahul od kyselých latek vyčerpává olej nejvíce. Takže olej nejvíc trpí u lpg a benzínu, přestože nemají tolik usad, u nafty vydrží nejdéle. Jednak proto, ze motor pracuje s nižším zatíženi a nižších otázkách. Taktéž benzinové turbo dává oleji zabrat více, jelikož pracuje při daleko vyšší teplotě
Ohodnoceno: 0x
 
Od: moula*
Datum: 30.06.14 20:54

Berte diesel s automatem a nemáte co řešit !

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 01.07.14 14:57

jefrey přesně tak tvuj názor je na místě at si chytráci říkaj co chtěj

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.