Nerovnoměrné zatěžování diferáku. Je to mýtus

Od: Datum: 12.04.14 00:46 odpovědí: 25 změna: 13.04.14 20:18

Ahoj. Pánové tu zmiňovali, že při výměnách rezervních kol menších rozměrů, dochází k poškození diferenciálů. Je to pravda, nebo ten mítus někdo zboří?


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 12.04.14 03:02
avatar
Nemusíme žádný "mitus" (mýtus) bořit...stacii si pro ilustraci představit chtít aby se jedna ze dvou remenic spojených a hnaných řemenem točila jinou rychlostí než řemen a druhá řemenice...tomu řemenu se to moc líbit nebude,v reálu třeba zakously alternátor,řemen praskne...podobné jako zuby jednotlivých hřídelů difrraku,jsou enormně namáhány...
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.04.14 09:48

a na co tam ten diferak vlastně je?

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.04.14 10:10
avatar

"na co tam ten diferak vlastně je?"

No přece na to, abychom měli o čem diskutovat. *haha*

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.04.14 11:50

já si taky říkám protože podle výše uvedené ilustrace mi z toho vyplývá, že ten diferák je úplná zbytečnost a prakticky není možné konat funkci, kterou by konat měl, protože by se díky jeho účelu sám zničil :D

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.04.14 12:10
avatar

To Erik-to přirovnání mi přijde trochu divné,je něco jiného.Ten diferák přece má vyrovnat rozdílné otáčky dvou kol na "jedné"ose,na rozdíl od od kol na ose natvrdo!

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.04.14 22:58

To je přece pitomost.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.04.14 09:32

Ahoj. Tak už zase. Nesmím nic psát po půlnoci. Jsem nějaký nepozorný, víc než kdykoliv jindy. Ale, k věci. Dokážu si představit hodně, ale ty klíňáky v diferáku nějak moc ne. Bývaly tam nějaký kolečka ozubený. Planety, satelity. Variátor bych tam určitě nečekal. Ty ozubený kola, co se tam pohybují v takové klícce, to je to, co u auta má řešit nestejné dráhy kol u hnací nápravy. Vše je to v železe. Nebo se něco změnilo? Doplňte mě.

Datum: 12.04.14 09:37
avatar
Nezměnilo se vážně nic, stačí si všimnout kouzelného slůvka "pro ilustraci"
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.04.14 09:49
avatar
Pokud jsou na poháněné nápravě kola různých rozměrů, resp. kola nestejných průměrů běhounu - třeba to rezervní, dochází k otáčení klece diferenciálu i při jízdě rovně. Obyčejnému autu bez elektronických asistentů to nevadí a obyčejnému nesamosvornému diferáku také ne - poškození je nesmysl.
U auta s elektroasistenty podvozku by to vadit mohlo. U samosvorného diferenciálu by to mohlo vést k jeho aktivaci.
doplněno 12.04.14 09:54: Napsal jsem "otáčení klece diferenciálu", ale myslel jsem samozřejmě otáčení planetových kol a satelitů VŮČI kleci diferenciálu i při jízdě rovně.
Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 12.04.14 09:53
avatar

Nejsem odborník, ale podle mě je vyrovnávání nestejných otáček kol na hnací nápravě základní funkce diferáku. Je na to dělaný a netuším, proč by mu to mělo vadit. Je to stejný nesmysl, jako že se ničí motor při brždění motorem z kopce. (To už se tu řešilo mockrát a nerad bych diskusi na rohle téma otevíral znovu).

Ohodnoceno: 2x
 
Od: lokomo
Datum: 12.04.14 11:48

žádný nesmysl to není.Protože diferák je sice uložený v ložiskách,což je dobré,ale pak jsou tam ještě hřídele jen v bronzových ložiskách a tyto hřídele se se v těchto bronzových ložiskách právě začnou protáčet,jakmile kola nemají stejné otáčky.Čím více se liší otáčky pneumatik,tím více se tyto hřídele v bronzových ložiskách začnou otáčet a tím více se bronzová ložiska začnou opotřebovávat.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.04.14 12:18

ale tady byla řeč o rezervě... což nebude dlouhodobý provoz.. a nemyslim si že tak rapidně se změní otačky... jestli vůbec bude větší rozdíl než při jizdě do zatáček.. ale silně o tom pochybuju.. ale hádat se nebudu..

Ohodnoceno: 0x
 
Od: lokomo
Datum: 12.04.14 12:26

Je jasný,že na dojezd se to nezblázní.Ale určitě je blbost s tím jezdit pořád.Nebo mít každou pneu jinou a jezdit s tím pořád.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.04.14 12:36
avatar
Na to, aby se uložení satelitů začalo zvýšeně opotřebovávat, by musel být velký rozdíl v obvodu obou kol. A to není možné, nikdo by nedával na jednu stranu třináctku a na druhou dvacítku, nešlo by to (možná bez blatníku) :-D
Ten trvalý provoz různých kol na jedné nápravě je stejně zakázaný, jde jen o dojetí.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: lokomo
Datum: 12.04.14 12:59

Viděl jsem diferáky od aut,co měli už dost najeto.Byly pěkně vylágrovaný právě v těch bronzovýh ložiskách.To hovoří samo o sobě.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.04.14 23:01

Pokud má auto dost najeto, bude mít vylágrováno všude možně.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 13.04.14 08:24
avatar

Takže musím jezdit jen rovně a když přejedu třeba Alpy s jejich serpentýnama, oddělám diferák? *sok* Řekl bych, že v tolika ostrých zatáčkách bude namáhaný mnohem víc, než když na pár kilometrů použiju kola s rozdílným průměrem o pár centimetrů.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.04.14 16:13
avatar

Víte, ono není třeba žádný mýtus bořit, stačí trocha selské matematiky. U diferáku jde o to, že umožňuje (ano, tohle bylo klíčové slovo) kolům hnané nápravy mít rozdílné otáčky, což se hodí zejména v zatáčkách a pod, už méně se to hodí v blátě či sněhu. Každopádně však jde o to, že při jízdě rovně se otáčí klec diferáku, planety stojí, v okamžiku, kdy jedno kolo jede pomaleji tak se planety roztáčí. Roztáčí se natolik, nakolik jsou rozdílné otáčky hnaných kol. A jsme u jádra věci. Jestliže je jedno kolo např. 15ti palcové a dojezdovka má např 13palců, tak jak velký bude rozdíl v otáčkách kol? Celkem minimální, že... Takže se planety budou sice otáčet, ale v každém případě to budou otáčky, jejichž hodnota bude řádově nižší, než třeba u kol převodovky, které se točí otáčkami shodnými s motorem, takže třeba i 6000 a víc. Takže kola převodovky jsou OK, zatímco planety diferáku se rozstřelí - na to se dá napsat jediné ROFL ! *smich*


Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.04.14 20:45

Ahoj. Tak asi na závěr si to shrneme. Ty náhradní kola v autech, co je mají ty úsporný, nejsou menší na jejich průměru, ale na šíři. Strojní součásti automobilů se za normálních podmínek prostě nějak opotřebovávají. Diferenciály jsou asi ty součásti, které z celého auta vydrží nejvíce. Brzdy se odírají, spojka taky tak nějak podobně. U špajzek se občas zazubí nějaké to převodové kolo. To se spíš stává nevhodným zacházením. Motory si najetím více kilometrů taky časem přitíží. Ty ještě může ovlivňovat péče o mazací soustavu a třeba i jeho chlazení. Nebo naopak nedosažení jeho předepsané provozní teploty. O přetáčení, nebo naopak o nedosahování správných otáček na jednotlivé kvalty se mu tím k pohodě nepřispívá. Někdy se projeví opotřebování i na poloosách kmitáním volantu. Například. Tak nějak bych to zjednodušeně viděl.

Datum: 12.04.14 22:02
avatar

Ty náhradní kola v autech, co je mají ty úsporný, nejsou menší na jejich průměru, ale na šíři.

Možná Vás to překvapí, ale u některých typů dojezdovek je i průměr citelně menší. Tím citelně myslí to, že je to na autu znát. Přesto to neznamená pro auto jakýkoliv problém za předpokladu, že řidič nejede jako prase. Dojezdové kolo je totiž už svým názvem určeno k tomu dojet. Prostě nezůstat v poli o půlnoci v dešti s rozervanou gumou a sprejem na propíchnutou pneu v ruce. Takže shrnuto - dojezdovka není plnohodnotná rezerva, kterou nasadíte a s autem můžete jet jak daleko chcete a jak rychle jste zvyklý. Ale zase je to mnohem lepší, než opravné sady. Prostě kompromis.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.04.14 23:21

A co na různou rychlost otáčejících se kol řekne ABS, rozdělovač brzdné síly a různí brzdový "asistenti", protiprokluz nebo elektronické stabilizační systémy?

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 13.04.14 08:30
avatar

A co na to ti "brzdový asistenti" říkají v zatáčkách, kdy je rozdíl otáček kol podstatně větší, než s o pár cm menším kolem?

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 13.04.14 16:35
avatar

ABS je v činnosti jen při brzdění a zabraňuje zablokování kola intenzivním brzděním. Tomu je zcela putna, že se jedno kolo otáčí o trochu pomaleji. Protiprokluz je podobné zařízení, v případě že se jedno kolo točí výrazně rychleji než to druhé, stáhne plyn.

Problém by mohl nastat hypoteticky jedině u auta s mechanickou uzávěrkou dif , jenže v každém takovém autě bývá cedule jako kráva, že uzávěrku možno použít jen v terénu, nikdy na silnici.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 13.04.14 18:10

Hm. A ještě bývalo doporučováno jeho použití, jen pro přímou jízdu, bez zatáčení. Dovedete si představit, jaký síly asi musí vznikat v diferenciálech a v rozvodovkách vůbec, například nákladních Tater S1 Dumper a S3? Hlavně, když se začnou otáčet na fleku. Co to potom dělá na koncích náprav s těmi dvojmontážemi. Dvě nápravy, plně naloženýho vozu, hned za sebou. To teprve ty železa v rozvodech musí něco skousnout. A co teprve tyhle věci u velkých důlních náklaďáků?

doplněno 15.04.14 21:02:

Doplním info o rozpadlým diferáku. Měl jsem Warťase 353. A jel jasem s ním v zimě do kopce, najednou něco chruplo a auto přestalo táhnout. Tak jsem to v kopci otočil a jel zpátky k domovu. V garáži motor šel, ale dále žádnej pohyb nešel. Závada mohla být někde od spojky , špajsky k rozvodovce. Všechno se volně točilo, tak jak má. V momentě, když jsem tu špajsku s rozvodovkou vytahoval a trochu ji naklonil dopředu, něco se v ní rozsypalo a převody se kously. Když jsem ji rozebral(rozvodovku), našel jsem v ní prasklý koš diferáku a obě dvojice koleček s hřídelkami vysypaný na dně. Nové díly se poshánět nepodařilo a tak to zachránila burza na poli.

Datum: 13.04.14 20:18

no tak pry jak jezdíš u tatry se zaplou uzavěrkou po asfaltě tak to urve poloosy nebo tak něco..

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.