Felicie - v jakých otáčkách řadit - spotřeba

Od: Datum: 24.03.14 08:02 odpovědí: 27 změna: 28.03.14 14:29

Ahoj mám Felicii 1.3 Bosch MonoMotronic, čili má jen jeden vstřikovač, není to MPI, má 68 Koní r.v.: 1995. Já tam nemám palubní počítač, který by mi ukazoval aktuální spotřebu a tak bych potřeboval poradit v jakých otáčkách mám řadit při kterém rychlostním stupni, aby mi to co nejméně žralo. Také jsem slyšel obecné pravidlo, že s benzínové motory žerou nejmént mezi 2500 - 3000 otáčkami, čili že to není jak s nafťákem, který žere nejméně v těch nejnižších otáčkách. Mám tam otáčkoměr a ten má zelený pole od 2000 - 3600 ot/min, ale to zelené pole podle mě platí jen u pátého rychlostního stupně. Ještě doplním že těch 68 koní (50kw) má při 5000 otáčkách a kroutící moment je 100 Nm při 3750 otáčkách. Budu rád za každou radu díky.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 24.03.14 08:11
avatar
Všeobecně, držet to v zeleném, pokud nepotřebuješ výkon, tak ve spodní části, pokud potřebuješ, tak výše.
Nalajnovat se to nijak přesně nedá ;)
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 24.03.14 08:46

ale to zelené pole je jen pro pětku ne?

Datum: 24.03.14 08:59
avatar

ne to je pro všechny!

doplněno 24.03.14 09:01:

A neřídit se jen otáčkoměrem,ale taky sluchem-co tomu mému řazení říká motor.Dříve běžně nebyli otáčkoměry a taky se jezdilo (někdo) na úsporu!

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 28.03.14 12:00

Všechny stupně vytáčet do zeleného pole je trochu blbost ne? 1.2.3 ale i 4 je uplně zbytečné točit do 2500 - 3500

Datum: 24.03.14 08:18

U veterána těžko radit. Bůh suď, co tam funguje a co ne.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 24.03.14 08:28

Platí prakticky pravidlo, že čím nižší otáčky motoru, tím nižší spotřeba. (na IT je ke ztažení mnoho VŠ prací, které se tím odborně zabývají)

Takže pro malou spotřebu budeš jezdit na nejvyšší převodový stupeň, na který motor dokáže udržet požadovanou rychlost. V praxi tedy můžeš jezdit po rovině 40km/h na 5ku a nebo třeba do prudkého kopce 40km/h na 2ku.

doplněno 24.03.14 08:33:

@ra252

Z pohledu spotřeby vs otáčky, není velký rozdíl mezi jednobodovou feldou a novou fábií tsi.

Pořád jde o technologicky zastaralý spalovací motor.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 24.03.14 08:48

tim pravidlem o nízkých otáčkách a spotřebě, bych si nebyl tak jistý, platí to určitě u nafty

Od: jinx®
Datum: 24.03.14 08:38
avatar

Ono s tou spotrebou je dobre sa pohybovat v zelenom poli.Na rychl.stupen 1-2 mozes aj menej.Ale z 2 na 3 Uz vytoc do 3000 a spadne ti to na 2200 po preradeni a takto chod aj vyssie.Zhrniem:

Jednicka:0-20

2: 20-40

3: 40-60

4:60-80 pripadne 85 ak do kopca

5: Od 85 vyssie

Ak mas pripojeny nalozeny vozik tak 70 km/h na 4-ke. je fajn viac by som s tym nesiel.

Na spotrebu vplyva hlavne plynulost jazdy,predvidanie a tym aj dojazdy ku krizovatke,k prechodu atd.Nepodtacat motor,nafukane kolesa na spravny tlak,minimum nakladu v aute/ za autom.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 24.03.14 08:50

Díky moc za odpověď, ty máš ve feldě ten palubní počítač?

Datum: 24.03.14 08:55

ještě jsem v nějakým grafu našel že ten motor žere nejméně ve 2500 ot., což je při 90 km/h (5l/100km), a že to žere méně nad 2500 než pod 2500

Datum: 25.03.14 13:09

ten motor je prostě žrout nic víc. kvapem bych to poslal do světa a sehnal mpi v plynu. nejlépe cng, pokud nemáš někde poblíž čerpačku, tak lpg. pak takovýhle starosti rozhodně mít nebudeš! :)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: mark21
Datum: 25.03.14 14:19

Ano MPi je daleko lepší systém,ale tak výrazný rozdíl to taky není

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 28.03.14 12:01

Tak jsem zkoušel jezdit podle toho co jsi napsal, a strašně jsem to vytáčel, když jsem se řídil sám sebou tak jsem někde řadil přesně o jeden stupen méně než si psal

Od: mark21
Datum: 25.03.14 14:18

Držet to v tom zeleném poli na otáčkoměru,proto tam je...mám na feldě palubní počítač a nejpříznivější spotřeba je v tomhle rozsahu

Pokud se vlečeš 50 vesnicí po rovině klidně tam můžeš dát 4 a nechat to bublat,to ničemu neublíží...ale snažit se o co nejnižší otáčky nemá smysl,je to benzínový atmosférický motor...škodíš tím motoru a peněžence si taky nepomůžeš

Na spotřebu má nezanetbatelný vliv taky styl jízdy,pokud budeš jezdit plynule tak bude spotřeba daleko nižší než když tomu budeš cápat stylem brzda plyn...pokud jedu s feldou 1,3 MPi delší trasy a nikam nespěchám,příliš prudce nepřidávám,snažím se brzdit motorem a jedu předvídavě,klidně se dostanu na spotřebu kolem 5,5 litru...v průměru kolem 6,4 litru...naopak když jsme na letišti s kamarádama trošku blbli tak spotřeba lehce přelezla 10 litrů

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 25.03.14 14:54

Nechej to bublat a vytaháš si řetěz, který bude hrozně chrastit na volnoběh a díky tomu stoupne paradoxsně spotřeba (díky špatnému předstihu, který ECU tak rychle nesrovná - je tam mírné spoždění a když ten řetěz furt lítá, tak vačkou to pěkně hrká..)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: mark21
Datum: 25.03.14 15:43

Já neříkám pořád,čistě jen když jedeš po rovině po městě a není potřeba přidávat...jakmile kopec nebo potřeba zrychlit tak 3

Ohodnoceno: 0x
 
Od: gumid
Datum: 25.03.14 17:15

Pak OK ;)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 25.03.14 20:08
avatar

na čtyřku to při tacho 50 točí nějakých 1700 otáček, nemyslím si, že by tím jakkoliv trpěl rozvodový řetěz

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 28.03.14 12:09

u mě je ta 4 při 50km/h tak na hraně podtočení, ale dá se na to jet

Datum: 28.03.14 13:05

Převodovky byli dvě. Delší a kratší. Právě ta delší je na hranici podtočení a je lepší dávat město na 3jku.

Delší má výhodu na dálnici, kdy motor jede svižně 120km/h a neřve.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 25.03.14 20:48

Na vytahání řetězu má největší vliv změna otáček, tam je více zatěžován. Také díky vysokým otáčkám (větší odstředivá sílá) může být více namáhán. Určitě ho ale nevytahá volnoběh.

ECU vůbec netuší, jak je řetěz vytahaný. Čidlo je na klice. Co je malinko rozhozené je časování ventilů, ale to nemá u felicie žádnou souvislost s předstihem.

"Hluk" od vytahaných rozvodů je natolik malý, že neovlivní předstih. Ani felicie MPI nemá totiž obosměrně řízenou regulaci předstihu, takže dokáže pouze předstih snížit od hodnot v ECU v případě vzniku klepání. Ale hodnoty jsou natolik malé, že ke klepání prakticky nedochází.

Dělal jsem rozvody na Felicii před cca 4 roky. Za tu dobu jsem najel cca 220tis km a rozvody jsou stále tiché. Jezdím prakticky od volnoběhu, když to motor přebere. Nemám problém jet v koloně na 5ku 40km/h.

Největší vliv na životnost rozvodů ale bude mít asi olej. Do feldy dávám nejvíce 5w40. Občas co je po ruce. Takže jsem tam už dával i olej do motorek či 0w30. Co bych tam ale nedal, jsou oleje staré "konstrikce" nejvíce ve viskozitě 15w40.

I když by tyto oleje měli být dnes již dostatečně aditivované proti úsadám atd., tak tomu tak úplně není.

doplněno 25.03.14 22:49:

Proč to není to pravé? Kdyby tyhle otáčky motor nějak poškozovali, tak každý výrobce dělá volnoběžné daleko vyšší.

Proš je 0w30 špatný? Výkonovou specifikaci plní, tak nemůže být problém.

Proč by měla být lepší 10w40 než 5w40 dle tebe?

Ohodnoceno: 1x
 
Od: mark21
Datum: 25.03.14 22:24

Nevím kamaráde,ale jezdit na 5 40km/h asi není to pravé...s tím olejem 0W-30 bych asi taky moc neexperimentoval...ten motor sice sežere skoro všechno,ale nač mu to dělat těžší...10W-40 bude dle mě nejlepší

Ohodnoceno: 0x
 
Od: gumid
Datum: 26.03.14 21:06

Tazatel má monotronic,tedy na klice (setrvačníku) je hall snímač a na vačkové hřídeli je pohon rozdělovače. Jen jsem si říkal, zda vytahaný rozvod nespozdí ventily a právě ten předstih, když je rozdělovač na vačce.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 26.03.14 22:25

Regulace předstihu je mimo rozdělovač. Ten řídí ECU. Tohle je vlastně už jen rozdělovač jisker.

Čistě teoreticky pokuď by řetěz byl natolik vytahaný, že by v době, kdy ECU dá impulz pro jiskru, nebyl propojen se zapalovacím kabelem, tak by docházelo k takovým jevům, že snížený výkon je slabý odvar.

(tohle je má dedukce, vyzkoušené to prakticky nemám)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 28.03.14 12:06

Když včas dopředu vím že budu brzdit tak rychlost vyřazuji, protože tak ujedu o mnoho dál, příjde mi že když bych tam nechal rychlost a pustil plyn že to strašně moc brzdí ten motor oproti novým autům, takže radši dojedu dál a žere mi to volnoběh, než abych tim ušetřil pár vteřin spotřeby volnoběhu ale dojel setrvačností např o polovinu méně, zkrátka řečeno ten motot má moc velký odpor

Datum: 28.03.14 12:07

A u jakých rychlostních stupnů se držíš v tom zeleném poli? Podle mě je zbytečné 1,2,3 tak vytáčet, ale ještě připomínám že nemám Mpi jako ty mám ten starší motor

Od: mark21
Datum: 28.03.14 14:29

1.2 můžeš i pod zelené pole...3 bych nechodil pod 2000 ot a vyšší rychlosti už jedině v zeleném

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.