Nemáme tu mezi námi někoho, kdo by poradil s rekonstrukcí stabilního motoru Slavia 5HP? Díky všem i za rady obecně vztahující se k rekonstrukci veteránů.
Internetem jsem začal a prolustroval vše dostupné. Tady jsem tu otázku položil hlavně proto, kdyby se tu našel nějaký praktik restaurátor. Ale i tak díky za odpověď.
V jakém stavu je tvůj motor?Je kompletní nebo mu chybí některé díly?
Má původní barvu nebo má víc vrstev?Jak důkladnou renovaci budeš provádět?Odbarvovat až na kov?
Já se trochu zajímám o stabilní motory a zrovna dělám Lorenze 3HP.Je to renovace typu z mrtvých vstání
Vyrábím nebo sháním chybějící díly,pískuju,odbarvuju,opravuju...
tesyk*
Hle, duše spřízněná. Již jsem se obával, že když to nemá enter a klávesnici, tak že to tu nenajde odezvu.
Motor je v relativně dobrém stavu, ještě prý před čtyřiceti roky běhal a tahal lyžaře na jedné horské boudě. Pak přišla elektrifikace a on zůstal v zapomnění na smetišti dějin, v suché kůlně, zahrabán dalším užitečným a nezbytným harampádím. Byl asi jednou přetírán, rukou lze protočit , asi mu nic nechybí, je jen neuvěřitelně špinavý. Chtěl bych ho zcela rozebrat, opískovat a nechat nabarvit v původních barvách, eventuelně opravit co by bylo požkozené.
Inu, takový šperk, aby se člověk nemusel stydět dát si ho do obýváku. (Hi) Můžete-li mi přispět radou, asi bude lépe komunikovat přes email tesyk@centrum.cz, abychom s tím tady neobtěžovali ostatní.
Dobrá tedy,ozvu se uvedený mejl.Pokud by měl někdo z přihlížejících zájem,budeme renovovat i veřejně.
tesyk*
Zkusme to tedy zde. V první řadě bych potřeboval vědět jak stáhnout setrvačníky. Jsou zajištěné perama s nosem, které nejdou vyrazit. Respektivě nechci do toho bušit jako hluchej do vrat. Někdo mi radí, že se ty pera musí nejprve ohřát aby se uvolnily. Tak nevím.
Častý problém-díly jsou zarezlé tak,že to vypadá,jak když jsou z jedno kusu.Já pospojované díly nejdřív mechanicky očistím a po té nastříkám některým z povolovacích sprejů (např.Sonax,WD).Nástřik je třeba opakovat a hlavně mít trpělivost(dny,týdny...).Postupně se snažím části uvolňovat.
Pero by nemělo být tvrdé,takže nebude hrozit prasknutí.Pokud jej poničíš,jednoduše vyrobíš nové.Kola budeš muset sundat pomocí palice,případně si budeš muset na pomoc vyrobit stahovák.
Ohřívání autogenem je možné použít,ale velké díly odebírají teplo a budou se špatně ohřívat..Já jsem zatím vždy povolil díly pomocí spreje a násilí (často hrubého)
Jestli máte někde ještě červenou brzdovou kapalinu, co se kdysi používala, tak ta dokázala uvolnit prakticky cokoli zarezlého... Hezký den.
tesyk*
Tak zatím si to péro potírám brzdovu kapalinou a čekám až půjde vytáhnout... Ne, to zní blbě. Tak jinak. Nanášením brzdové kapaliny na klín setrvačníku se snažím tento uvolnit. Prý to trvá i týden. Tak pak dám vědět. Děkuji všem za účast a rady.
Vážená šťastná kolegině. Jste úžasná žena, dovede-li Vás pobavit stažení setrvačníku z hřídele motoru. Nemnoho Vašich vrstevnic by prožívalo podobné vzrušení. A to jsme zatím ve fázi rozebírání! Což teprve až zde budeme řešit zasunutí pístního čepu do olejem navlhlého otvoru.
Hmmm,tak to mě nenapadlo,že oprava starého rezavého motoru rozpoutá takovouhle sexuální diskuzi.A ta moje mi furt říká,že mám ty motory raději než jí!Konečně vím proč!
Zdravíčko. Měl jsem a mám tentýž problém.Stáhnout klíny ze setrvačníku je vpravdě zapeklitá věc,ale nějaké mlácení zde není na místě,může se totiž poškodit setrvák,i ulomit.Na vyrážení jsou speciální vytahováky,které se zapřou za nos klínu,takže údery kladiva nesměřují přímo na klín,ale na vytahovák.Často ale ani to nepomůže.Lze zkusit nahřívání,mazadla,ale pokud to není nezbytně nutné,je lepší nechat to tak,jak to je,jen když motor běží.Pokud se rozhodnete pro generální opravu,pak přeju hodně štěstí vašemu úsilí při demontáži setrvačníků.
tesyk*
Žůva, pero je venku, setrváky dole, ještě jednou díky.
Takže povolovací sprej (nebo brzdovka) a hrubé násilí pomohlo?Nebo jsi přišel na novou,žázračnou metodu?Pochlub se.
tesyk*
Není zázračných metod, pouze starých osvědčených postupů a důrazných kladiv... Což ta pera, ta šla na konec vyrazit, ale s těmi setrvačníky ne a ne hnout. 2x denně jsem je koupal WDčkem, MDčkem a Ballistolem a nic. Ani palice dubová nepomohla a velký stahovák nemám. Pak jsem dal dohromady vstřikovací čerpadlo, zkusil nastartovat a ...světe zboř se! Začal blafat. Po čtyřicetileté dovolené se rozpomněl na svojí roli. No a ty rázy na klikovku uvolnily ty setrváky, takže se začaly volně pohybovat na ose. Tím pádem ale motor zase chcípnul, protože ho už nic nehodilo přes kompresi. Ale víc jsem od něj ani nechtěl. Ovšem jiný problém se teď vyskytl. Někdo kdysi zapomněl v něm přes zimu vodu a prasknul blok. Na opravu ten kdosi použil obinadlo (asi to byl nějaký doktor) a jako dlahu vrstvu novin (možná to byl novinář) a všecko to zapatlal barvou (že by to byl natěrač?). No ale moc to nepomohlo, je to jak v tom filmu Na samotě u lesa. Furt se musí nosit voda. Takže až odstraním ty vrstvy tak teprv uvidím... já to snad ani nechci vidět. Ovšem zdá se, že je praklý blok jenom zvenčí, páčto v oleji se voda nenachází. Tak to je zatím vše a pokračování příště.
Tak gratuluji.Motor je ve slušném stavu.Proti tomu,který zrovna dělám já.:DA mám na něm také prasklý válec (naštěstí pouze vnější stěnu) Je to jenom zemědělská technika a sedláci se podle toho k motorům chovali.Vypustit vodu na zimu?Hmm,to jsme asi nestihli.Prasklina na mém motoru je opravena pájením (nebo zalita olovem) už od původního majitele a vypadá to dobře ( a možná to i těsnilo).Asi to tak nechám.Jen to začistím tmelem a barvou.A pokud to bude trochu prolínat,tak pro občasné nahození to nebude vadit.Jiná možnost je nechat to zavařit specielní elektrodou na vaření litin.Ale litina pění a myslím si,že se nepovede dokonale těsný svár.Hele,to je ta moje hromádka šrotu:
Naopak,pro mne to byla hromádka štěstí!Dlouho jsem jej sháněl,Lorenz 3HP,rok cca 1915 a jediná nabídka byla tato.Tak postupně renovuji,sháním,vyrábím...a jednou z něj snad bude takovýhle krasavec (fotka zapůjčena ze stránek sstork.com/... - tímto děkuji)
staré osvědčené postupy...kdesi jsem slyšel že hrubým násilím dosáhneš vysoké přesnosti, nu několikrát jsem toto aplikoval a ne vždy se to vydařilo...přeji dobrý den
tesyk*
Pravda, Bohužel se pohybujeme v oblasti strojírenství a nelze proto, jako u elektrotechniků, použít Normalisovaný Tesla-úder, který opravoval výrobky Tesla...
Díky moc za rady ohledne servacniku, mam asi mesic doma dvojvalcovou slavku a chystam se delat stejny ukon (klíč velikosti 70 mm nebyl tohoto roku nejak k mání), proste celkova generalka. A mohl by mi jeste nekdo poradit, jak povolit srouby na hlave motoru, za boha se nehnou (uz jsem stihl oddelat pro me donedavna kvalitni golu). dik
Pera s nosem se vytloukají speciálním klínem(zvláštní montpáka kónická ve dvou osách), která se dá mezi setrvačník a nos pera( ten se musí zapilovat aby byl podseknutý) pero se namaže naftou, případně se podloží pásovinou( např u Slavie 15HP) a pak se do něj palicí mlátí tak dlouho až povolí( chce to sehraný tým aby jeden mlátil do klínu zvrchu a druhý těžkou palicí v ose klínu. Setrvák je nejlépe odrazit jeho vlastní kinetiskou energií a to roztočením a vražením tyče mezi loukotě druhého setrváku.
Ještě jak si s tím poradí profesionál: Zcela surově k tomu nosu přivaří nástavec. Tím jednak částečně uvolní ten klín a rez a pak do toho může pohodlně bušit a chytat stahovák a pod. Následně se pak odřeže a odbrousí to co bylo přivařené.
Zdravíčko. Prohlédl jsem vaši dramatickou diskuzi ohledně rekonstrukce stabilního motoru Slavia.Sám se též zajímám o tyto stroje a Slavie mám 4.Bohužel se mi nedaří sehnat jakékoli prospekty,reklamní materiály k těmto strojům.Pokud by se zde přítomným podařilo cokoli nalézt k této tematice,budu vděčný.Výměna zkušeností při renovaci je též velice přínosná.Mám pocit,že v této oblasti,myslím sbírání staré zemědělské techniky stále něco v ČR chybí,a to jsou sběratelské spolky,organizace. Když se podívám na německé stránky,najdu pomalu v každém městě sdružení zájemců o zemědělskou techniku. Pokud vím,v ČR nic takového není,pouze několik ryze individuálních stránek sběratelů. V Čechách asi jede každý sám za sebe. Konají se sice různá setkání,ale nějaké sdružení neexistuje.Nevím,zda dosud funguje Tractor veteran club,jemuž předsedal pan Lír,sběratel traktorů v dobách socialismu.Jinak přeji hodně úspěchů při amatérských opravách strojů.
Dobrý den.Pánové,kteří také máte co do činění se stabilními motory zn.Slavia,chtěl jsem vás poprosit,zda někomu nezbyly přebytečné pístní kroužky na Slavii 8 HP,nepoužité,vrtání 120mm,šířka 5mm nebo 2,5 mm,aspoň 6 ks.Díky.Sháním též píst na Slavii 8HP,palivový filtr atd. tel.731848104
Já sháním pístní kroužky ve firmě BUZULUK KOMÁROV.Je to náš největší výrobce pístních kroužků.Průměr 120mm,který potřebujete,by mohl být standartní rozměr.Výška kroužku jde upravit na magnetce.Vetšinou jsem tam sehnal,co jsem potřeboval.Zkuste tam zavolat,na internetových stránkách moc informací o kroužkách nemají.Jinak hledat po burzách.Občas se tam něco objeví.Tímto připomínám,že první únorovou sobotu je letošní první velká burza ve Zloníně u Neratovic.
vcera jsem si provezl traktor Svoboda s motorem Slavia 5 HP. Motor se sice toci ale ma prasklou kliku, netusite jestli se klika na tomto motoru da svarit, nebo je lepsi sehnat nekde jinou? baloo
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.