Motory Formule 1

Od: Datum: 16.03.14 16:59 odpovědí: 12 změna: 17.03.14 20:31
Zajimalo by me, kdyz vozy Formule 1 maji pro letosni sezonu nove motory, jestli maji stejny vykon jako ty lonske.? Ja osobne si myslim, ze maji o neco mensi vykon. Kdyz jsem se na to zeptala kamarada a tatky, tak mi oba rekli, ze je to jedno, ale nedokazali rict, jak je to mozne? Kdyz ma motor min valcu, mensi objem, min otacek...kde se pak bere ta potrebna sila?mohl by mi to nekdo popsat a vysvetlit...dekuju
Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 16.03.14 17:13
avatar

Pak nastoupí přeplňování...vzuch který jde do motoru je předtím nasáván vysokootáčkovým ventilátorem (turbo) a ten vhání vzduch do motoru po tlakem, tudíž máme jiné kompresní tlaky etc a teoreticky tak může mít 1L motor výkon dvoulitru ale za cenu opotřebení atd...

Vzhledem k unifikaci snad úplně všeho včetně netánkování a rekuperace energie jsem na ty formule letos zvědav...

doplněno 16.03.14 17:15:

Navíc se také dá zvýšit výkon různým poměrem vzduchu-paliva atd...

Co vím tak mají výkon nejspíš nežší neb všechny musí mít obsah 1600 což dříve neplatilo...

Jinak tady se můžeš o všech změná dočíst, celkem zajímavé...

http://f1sport.autorevue.cz/clanek/technicka-pravidla-f1

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 16.03.14 17:38
avatar

No, v 80. letech nebyl problém s podobným objemem dosáhnout>1.000 kW, ale to by jim dnes asi neprošlo... Těch omezení je už tolik, že to lidi asi brzo přestane zajímat.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 16.03.14 22:27
nasáván vysokootáčkovým ventilátorem (turbo)
Jen upresenim: vzduch je nasavan kompresorem ("stlacovacem"), ktery je pohanen hrideli z turbiny (to je to "turbo"), do ktere proudi vyfukove plyny a tak ji pohaneji (roztaceji ji).
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.03.14 15:00
avatar

U turbodmychadla je vzduch nasáván opravdu turbínou, kterou pohání jiná turbína. Kompresor je něco jiného, ten je poháněn přímo motorem.

http://en.wikipedia.org/wiki/…charging_versus_turbocharging

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.03.14 15:37

A kam se ti ztratilo dmychadlo?

Turbodmychadlo - turbína je motor, který pohání stroj na stlačování a dopravu vzduchu - dmychadlo.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.03.14 16:19
avatar

Ano, přiznávám, spletl jsem to, odborně jde o tzv. radiální kompresor (konstrukčně podobný turbíně, která ho pohání). Ale každopádně to není to, čemu se u aut běžně říká "kompresor".

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 17.03.14 20:18

Z hlediska vzduchotechniky je dmychadlo jen nizkotlaky kompresor (do 0,3MPa). Turbina je zarizeni, ktere prevadi proud plynu na tocivy pohyb hridele, takze je to presne tak, jak jsem psal (kompresor/dmychadlo pohanene turbinou) *smich*

Na druhou stranu v automobilech se vzilo oznaceni kompresor jen pro kompresor (dmychadlo) pohaneny primo z hridele motoru (anglicky se takovemu kompresoru rika (super)charger) a pro kompresor (dmychadlo) pohanene turbinou, ktera sama je pohanena vyfukovymi plyny, se vzilo oznaceni turbo nebo mene casteji turbodmychadlo.

Hezky je to vsechno popsano na prislusnych strankach ceske Wikipedie (napr. turbodmychadlo a dalsi odkazy z dane stranky).

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 17.03.14 06:59
Jen jsem nahodou narazil na tento clanek, tak ho preposilam. Sice neni o vykonu motoru, ale o jejich zvuku.

Wired.com: The New F1 Cars Sound Like Living, Breathing Machines

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.03.14 07:47
avatar

zde je bohužel reálně vidět dopad mocné "ekolobby"-to co vypustily do ovzduší původní osmiválce všech účastníků za celý závod se ani nepřibližuje množství splodin,které vypustí jedno jediné letadlo při startu...je smutné,že na frak dostává i průkopnická oblast motorismu(F1)-formule s jednašestkou motorem-už jen když to člověk vysloví,to zní divně...a technicky,myslím,že motory jsou někde na nějakých 300-400 konících,peníze na jejich stavbu jsou,jen výdrž je někde jinde,v řádech x hodin životnosti...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 17.03.14 08:14
Renault tvrdi, ze jeho motor dela 600 koni + dalsich 150 z obou elektromotoru sbirajicich odpadni energii z brzdeni a vyfukovych plynu. Tech 750 koni je stejny vykon, jako meli minule nepreplnovane V8 2,4 litru.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.03.14 20:13
avatar
To je furt keců že je to kvůli ekologii ale ta povolená spotřeba 150 litrů na hodinu to je jednou tolik než vezme na hodinu brejlovec-nejrozšířenější česká lokomotiva
Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 17.03.14 20:31
Oficialne pro ten Renault (viz odkaz nize) je to 100litru/hod. Dela brejlovec 300km/h? Ma zrychleni 0-200km/h za 5 sekund? Dokaze to delat s polovicni spotrebou celou hodinu? Bezi na 15 tisicich otackach? :) Odnekud ta spotreba proste vychazi. A provozovat motor za techto brutalnich podminek (neustale maximalne rychle rozjedy a brzdeni) si vybira svoji dan. Jestli si pamatuji dobre, tak seriove Porsche si pri maximalni rychlosti bralo nejakych 42 litru/100km.
Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.