Ovládací páky v automobilu

Od: Datum: 15.03.14 11:24 odpovědí: 22 změna: 16.03.14 23:58

Ahoj, možná můj dotaz bude znít divně ale ještě nemám řidičák, tak by mě zajímalo jak je to s ovládáním pák uvnitř autat. Myslím tím stěrače, přepínání světel apod. Je to v každém autě na stejném místě nebo to může být jinak? Např. v našem autě mám stěrače na právé páce za volantem a přepínání na levé.

Může se stát, že některé auto to má přesně naopak? Trochu mě totiž zaskočilo, když jsem zjistil, že naše auto si přepíná z potkávacích světel na dálková otočením kolečka na páce a v dědovém autě musím celou tu páku přitlačit k řidičovi.

Děkuji za objasnění :)


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 15.03.14 11:36
avatar

Stěrače na pravé páčce a blinkry na levé je nejspíš pravidlo všech výrobců, nebo já jsem alespoň nejel v autě, které by to mělo jinak. Ovšem konkrétní způsob ovládání stěračů, spínání světel, přepínání dálk. světel, zapínání mlhovek, atd, to mají výrobci většinou odlišně, je to stejné jen v rámci koncernů.

Ale osobně mi to problém nedělá, když přesednu ze škodovky do forda a pak třeba do renaulta, zvyknu si poměrně rychle.

doplněno 15.03.14 11:37:

Mnohem horší pro mě je přesednout z šestikvalta do pětikvaltu...to kolikrát počítám zuby v převodovce

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 15.03.14 22:01
přesednout z šestikvalta do pětikvaltu...to kolikrát počítám zuby v převodovce
Stale se snazim pochopit, jak je to mozne *ee* Prece radim podle sluchu nebo otackomeru, stupne mam synchronizovane, spojku umim mackat take, ... mozna bych jeste chapal skubani auta (pokud spatne podrazuji nebo rychle poustim spojku) nebo pomale chcipani motoru, pokud motor nemam otacky pro vyssi stupen, ale jak se pri tomto pouzivani docili situace, kdy jdou zuby na sebe, na to nejak nemohu prijit.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: cuca®
Datum: 15.03.14 23:13
avatar

Luku237, ne vsechno musite brat doslova...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 16.03.14 10:18
avatar

Luku, nejdou na Vás mdloby?

Je to celkem jednoduché, jezdím 60-70 tis ročně, takže si myslím, že řadit a poslouchat auto umím. Ovšem při tomto nájezdu máte některé činnosti při řízení zautomatizované, jednáte podvědomě a tak se stane, že na rovné dlouhé cestě, není kam spěchat, hraje oblíbená hudba a podvědomí najednou pojme dojem, že auto poněkud řve. Nahmatáte rukou polohu pátého stupně a automaticky tam chcete narvat šestku (prostě to tu šestku chce). Když mě zarazí blokace, teprve si uvědomím, že auto šestku nemá, jelikož v něm jezdím jen vyjímečně. Někdy si to uvědomím už v okamžiku, kdy na šaltrpáku sáhnu, jindy jde ruka z nějakého důvodu přes neutrál a pak je problém Samozřejmě že u šetsikvaltu nemývám potřebu hledat sedmičku

Pokud to stále nechápete, tak se o to nesnažte, prostě tomu tak je a vím že nejsem sám, kdo s tím někdy zápasí

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 16.03.14 23:58

Tak ted uz ten popis dava vetsi smysl :) Ja si puvodne opravdu predstavoval, ze synchronni krouzky nepohlti z nejakeho duvodu zmenu rychlosti hrideli a zuby se potkaji v nenulove rychlosti.

Jinak ten popis mi pripomina zarazovani zpatecky v autech, kde je jinak normalne jednicka.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Od: hop®
Datum: 15.03.14 11:38
avatar

Malé rozdíly v ovládání mezi jednotlivými značkami a typu aut samozřejmě jsou. Ale základní umístění ovládacích prvků (blinkry vlevo...) bývá stejné, navíc jsou páčky většinou pokreslené logickými piktogramy.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: cuca®
Datum: 15.03.14 11:39
avatar

Ovladani pacek je u kazdeho auta trochu jine.co znacka automobilu, nekdy to bude jine i třeba podle roku vyroby.

Interiery se meni, funkce vylepsuji.nekdo sterace dava na pacce smerem nahoru, jindy to je dolu.

rozdily jsou i u prepinacu svetel.nekdo ma kolecko na pacce, jiny otaci celou packou.

Muj milovaný chudak zlikvidovany trabant mel svetla i sterace na otocna kolecka.

Proste az budes mit ridicak a pokazde kdyz vlezes do jineho auta, musis se seznámit s ovladanim.

Nekdy je bezva i radici paka.ne vsechna auta maji zpatecku na stejnem miste :)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.03.14 14:56
avatar

"ne vsechna auta maji zpatecku na stejnem miste"

Jedna známá nemohla po úrazu řídit a tak mě požádala, jestli bych nevyzvedl její auto Renault Thália z hlídaného parkoviště. Už jsem v životě řídil kde co, takže jsem v tom neviděl problém. Pak mi bylo neskutečně trapné, když jsem se musel jít zeptat hlídače, jak mám zařadit zpátečku *hi*. Koukal na mě jak na zloděje.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.03.14 11:42

to přepínání světel je inviduální (většinou na levé páčce) jinak blinkry levá stěrače pravá páka Dnešní moderní auta mohou mít spoustu fuhkcí i na volantě je to na delší povídaní

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.03.14 14:59
avatar

Na Jeepu mám stěrače, blinkry a přepínání světel na levé páčce. Pravou vůbec nemám.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.03.14 11:57
avatar

Každé auto to může mít zcela jinak (zvlášť starší typy). Už jsem zažil:

blinkry - většinou vlevo pod volantem, ale u staré Aerovky na palubce vpravo od volantu .

Stěrače - vlevo pod volantem, vpravo pod volantem, na palubní desce vlevo, na palubní desce vpravo.

Zadní stěrač - vlevo pod volantem, na palubce vpravo.

Světla - vlevo pod volabtem (zapínání i přepínání), vlevo na palubce zapínání a vlevo pod volantem jen přepínání, vlevo na palubce zapínání a přepínání nohou na podlaze vedle spojky.

Varovná světla (blinkry) - na sloupku řízení zhora, na palubce vlevo, uprostřed palubky.

Poloha ovládání se po letech sice více-méně ustálila, ale odchylky jsou.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.03.14 14:19
avatar

Nový auta už jsou vcelku dost podobný, ale dříve. Taková štejsna a její obrácený řazení, jednička a dvojka od sebe. A třeba taková vejtřaska a přepínání tlumených a dálkových světel na podlaze levou nohou. A jistě fura jiných věcí, na který si člověk hned nevzpomene.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.03.14 14:39
avatar

Řazení Trabant - 1. dolu, 2. nahoru, 3. vytáhnout a dolu, 4. vytáhnout a nehoru. Zpátečka hodně zasrčit a dolu. O té zmíněné aero 30 ani nemluvím, tam procházela řadící tyč pod palubkou tunelem skrz nádrž a způsob řazení byl těžko popsatelný. Ruční brzda byla mezi sedadlem řidiče a prahem řidičových dveří. *frajer*

doplněno 15.03.14 14:45:

Jenyk - u tý Stejšny a taky u Felicie a Octavie (myslím ty ze 60 let) to bylo obráceně proto, že původně bylo řazení pod volantem a teprve pozdějc se začalo dělat klasicky na podlahu. Jenže převodovka zůstala stejná a uní to tak prostě vycházelo.

doplněno 15.03.14 14:48:

Dobré řazení měl Barkas - pořadí rychlostí bylo sice normální, ale řadící páka byla vpravo vzadu, za sedadlem řidiče. Při řazení to bylo na vykloubení ramene *smich*

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 15.03.14 21:10
tý Stejšny a taky u Felicie a Octavie (myslím ty ze 60 let)
Nekolik veci:
  1. Je to TEN stejsn (ne TA stejsna). Auto se jmenovalo Skoda 1202STW (STW = STation Wagon, coz je americke oznaceni pro "kombi")
  2. Octavie mely 2 ruzne druhy razeni pod volantem. Ty prvni (vcetne Spartaku?) mely 1,2 nahoru a dolu od centralni polohy radici paky na sloupku volantu a 3,4 k sobe a nahoru a dolu. Pozdejsi verze Octavek mely 1,2 k sobe a nahore a dolu a 3,4 nahoru/dolu od stredni polohy.
    Zmenili to kvuli tomu, ze mezi 3 a 4 se casto radilo, tak aby se porad nemuselo tahat za paku proti pruzine ze stredni polohy. Proti te pruzine se tak tahalo jen u 1,2 a to je jen pro rozjezdy.

Pozdeji predelali razeni "na podlahu". Paka ale nebyla v tunelu jako u dnesnich aut, ale sedela vcetne tahel k prevodovce nad tunelem v interieru auta.

Snad jsem ten popis nekde nezvoral.

Prepinani tlumenych/dalkovych svetel u nakladaku prepinacem na podlaze bylo a stale je u nekterych nakladnich aut, normalni.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: hop®
Datum: 15.03.14 21:29
avatar

Barkas - za sedadlem nééé, vedle sedadla, těsně před opěradlem... ;)

doplněno 16.03.14 10:29:

@magdon to ano, navíc vzhledem k absenci serva a zatížení přední nápravy moc nešlo řídit jednou rukou, takže še člověk při řazení docela "namával"
Ale řazení šlo lehce, oproti většině "dvanáctsettrosek", nebo jsem měl "štěstí" na polorozsypané převodovky...
A "koloběžka" ( = volnoběžka) u Baryka počet nutného řazení také snižovala...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 16.03.14 09:15
avatar

Tak jo, trochu jsem to přehnal :-D . Ale ještě dlouho potom, co jsem vyměnil Barkase za Š1203 jsem při řazení občas bezděčně mával rukou do prázdna za sebou *smich* .

Ohodnoceno: 0x
 
Od: wheeler*
Datum: 15.03.14 12:09
Pozor u Mercedesa pravou páčkou řadím :)
Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 15.03.14 14:11
avatar

U Wartburga taky

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 15.03.14 13:34
avatar
Pokud tě mnohé odpovědi poněkud zblbly, mám pro tebe dobrou zprávu: u téměř všech aut po otočení volantem doprava i auto zahýbá doprava. Podobně i na druhou stranu. V tom se výrobci výjimečně shodli už od prvních aut.
doplněno 15.03.14 15:07: Magdon, máš pravdu. Proto jsem napsal i to slovo téměř. (otevřená zadní vrátka, život mne naučil)
Možná její rodiče jezdili s vysokozdvižným vozíkem.
Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 15.03.14 14:14
avatar

No není to tak jisté. Před časem tu byla otázka od nějaké slečny, proč auto jejích rodičů zahýbá na druhou stranu, než točí volantem. (Hledat to nebudu). *smich*

doplněno 15.03.14 15:15:

Hejkal - Vysokozdvižný vozík má sice řízení trochu nezvyklé, ale i on jede doprava, když otočím volant doprava. Že je to proto, že mi uhýbá zadek doleva je jiná věc.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.03.14 15:23
avatar

Tak co já jsem kdy jel s auty, tak se u některých auto ovládací prvky trochu lišily a nebyly úplně stejné. Tak třeba většina aut má zapínání stěračů pravou páčkou pod volantem, ale třeba u náklaďáků je to často řešeno kroužkem na levé páčce pod volantem, protože pravou páčkou se ovládá často retardér nebo výfuková brzda. Přepínání potkávaček a dálkových také není uplně stejné. Nětšina aut má na levé páčce pod volantem 2 polohy kde v poloze od řidiče jsou zapnuta dálová světla a potkávací se zapnou přesunutím páčky k volantu (k řidiči). Ale třeba některá auta mají výchozí polohu páčky stejnou jak pro potkávací tak i dálková světla. Přepnutí se provádí zatlačením páčky k volantu a tak dojde k přepnutí světel. Páčka se vždy sama vrtátí do stejné polohy. Takto to mám u VW Transporter 4 z r. 1995 a zažil jsem to i u Renault Kangoo. Další možností je přepínat potkávací a dálková světla tlačítkem nohou na podlazem jako to měly třeba ruské Moskviče. A vůbec nejhorší jsou auta s pravostranným řízením, protože tam to skutečně záleží na výroby, ale častou jsou prohozeny páčky za levou a pravou.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.03.14 19:19
avatar

Tazatel "petrhynek" nám sice předem poděkoval za objasnění, ale mám dojem, že jsme mu kolektivně nadělali v hlavě pěkný guláš *smich* . Snad nám to promine a na proadnu nezanevře.

doplněno 16.03.14 09:25:

Zatím to vypadá, že z toho buď omdlel, nebo ho to už přestalo zajímat :(

Ohodnoceno: 1x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.