Nejste přihlášen/a.
Pěkný večer, jsem řidička začátečnice, takže inkoust na papírech mi ještě nestihl zaschnout :o) jezdím prý docela obstojně, ovšem chtěla bych ještě vychytat mouchy... např. popojíždění ve městě, v koloně, jak na to, aby jízda vypadala plynule a auto "necukalo" nebo neposkakovalo? Moc díky.
TUHLE odpověď (nade mnou) si pečlivě přečtěte, a podle ní se řiďte (neboli přidávám (stlačuju) plyn a uvolňuju (povoluju) spojku), ale když se to začíná (pomalounku - pokud to má tendenci vyrazit, tak to nedělám správně pomalounku) hejbat, spojku chviličičku podržím - a jak se to pořád rozjíždí, tak pak ji povoluju úplně
(a na tu radu, že si máte natrénovat rozjezd do kopce bez ruční brzdy se (zatím) vykašlete - radilové taky jaksi zapomněli dodat základ - co se má dělat s pravou nohou (patou povoluju brzdu a špičkou zároveň přidávám plyn, že jo...))
nicméně k tomu kopci: je jasný, že zatímco (jak se tu píše) z kopečka to půjde samo (i bez plynu), čím víc do kopce se budete rozjíždět, tím víc musíte přidat na otáčkách = tj. sešlápnout plyn (to jest, když začne spojka zabírat, musí bejt víc plynu, než při rozjezdu na rovince, a i dál se musí přidávat energičtějc)
(neboli při případných pokusech o nácvik začít na rovině, pak kdyžtak do kopce)
Při rozjezdu pouštěj spojku plynule a pomalu a nezapomeň vždy přidat plyn (ale jen trochu), aby ti nezhasl motor.
Tohle ji určitě učili v autoškole,takže by to měla znát.
Je to otázka času a přibývající praxe za volantem.
Anebo vylézt z auta a tlačit
Učili je pravda, že ten přístup byl ve smyslu "zaplatˇ, rychle se to nějak nauč a zmiz, ať je místo pro další"
takže spoustu věcí jsem pochytila spíš díky mému taťkovi, jen tohle popojíždění je zatím takové komické
asi to opravdu bude chtít praxi, protože mám tendenci docela rychle pouště spojku (bojím se, abych ji nezničila), takže někdy mi to cukne i při jízdě...
Záleží na více faktorech.
Základ je jemná práce se spojkou a vhodná obuv pro ovládání pedálů. Jako žena si obuj nějaké pohodlné boty, které můžeš patou opřít o podlahu auta a kýváním chodidla budeš regulovat polohu spojky. Pokud nemáš nohu opřenou o podlahu, tak je pouštění spojky méně citlivé a namáhavější. Klidně si dej do auta pohodlné boty na řízení a cíli cesty se přezuješ.
Pokud máš diesel (tankuješ naftu), tak sundej nohu z plynu a nauč se pouštět spojku takovým stylem, aby se auto rozjelo na volnoběh. Toto můžeš praktikovat i u benzínového motoru, ale tam ještě musíš poslouchat motor a když začne ztrácet otáčky, tak musíš malinko přidat plyn.
Pokud popojíždíš v koloně a jedeš do kopce, tak se asi nerozjedeš na volnoběh, takže do kopce musíš přidávat plyn.
Pokud pojíždíš po rovině, tak se to dá rozjět na volnoběh.
Pokud popojíždíš z kopce, tak jenom odbrzdíš a aouto se rozjede samo. Trvá to delší dobu, ale to v koloně nevadí.
Největší problém je, že naši řidiči se neumí v koloně chovat slušně. Pokud si před sebou necháš mezeru třeba 10metrů, tak ti tam někdo nadrzo vjede.
Já jezdím tak, že až je mezera předemnou tak dvě auta, tak se rozjedu a pomalu mezeru zmenšuju. Někdy se rozjede i ten předemnou a popojedeme třeba 100metrů na jeden rozjezd (jednou puštění spojky). Ale jsou i místa, kde musíš vyplňovat každý metr volnýho místa, protože jiné řidiče to volné místo strašně znervózňuje.
Prostě si najdi svůj styl chování v koloně, který ti bude vyhovovat a přitom nebude ostatní řidiče moc dráždit. No a těch pár závodníků, kteří tě předjedou v koloně většinou dojedeš na dalším semaforu .
Nemůžete pouštět spojku plynule stále nahoru až na konec.
Nejprve plynule dostaňte spojku do záběru a až bude mít auto tendenci rozjezdu, tak spojku nachvilku opět sešlápněte, ale jen malinko. Pak si sní takto ještě jednou pohrajte, to už pojedete pěší chůzí a pak pokračujte v plynulém pouštění spojky nahoru a pak nohu ze spojky a je to.
Tím. že motoru v prvotním záběru odhlečtíte a vyspojkujete to, tak nedrncne ani malinko (to záleží na citu).
doplněno 21.02.14 08:37:Tedy tak, jak tu spojku pouštíte doposud, je ideální pro auto pouštět, když je mírně rozjeté (třeba z kopečka). Takže ho mírně rozjedete v prokluzu spojky (nepřehánět rozjezdové otáčky) a pak standartně pouštíte.
Nebo déle setrvejte v záběru, ale u toho hrozí spálení obložení, pokud nastavíte více otáček a budete v záběru dlouho. Když to uděláte několikrát v koloně, tak bude spojka pěkně smrdět a zachvíli odejde.
Proto je lepší záběr přerušovat sešlápnutím spojky.
Pozn.:
Kddyž je spojka sešlápnutá, tak je rozpojená a opotřebovává se jen spojkové ložisko, které spojku vypíná (rozpojuje)
Když máte pedál na rozjezd v záběru (někde kolem půlky sešlápnutí), tak se pálí obložení - podobně jako při brždění brzdové destičky, akorát u brzd se síla jen maří (mění v teplo) a u spojky se síla přenáší na tu druhou stranu (převodovku)
Takže mysto toho abych se se rozjel jednou tak budu spojku trápit 2x na jeden rozjezd? Tedy Gumídku... To praktikuješ?
Já zajíždím 5m podél plotu a baráku na zrcátka a rozhodně záběr přerušuji, protože za těch 5m v záběru bych to spálil.
Pro získání sebedůvěry, trenujte rozjezd do kopce bez ruční brzdy pouze s nožní brzdou.
Až to zvládnete zkuste nevyjet celý kopec najednou, ale popojíždět jako v koloně.
Tak tohle už je "nejvyšší mistrovství".
A protože při tréninku dozjíždění do kopce bude trpět spojka a nebo zdechne motor, tak tohle bych trénoval právě až jako poslední věc.
Napřed získej cit a praxi do levé nohy, která ovládá pedál spojky.
A pokud chceš zkusit rozjezd do kopce, tak napřed si najdi nějaký mírný kopeček a zase několikrát natrénuj rozjezd.
A ještě důležitá poznámka: když se toto naučíš v jednom (třeba svém) autě, tak při přesednutí do jiného auta si zase musíš zjistit kde zabírá spojka a podle toho uvolňovat pedál při rozjezdu. To ale uděláš při několika prvních rozjezdech a pak už to půjde automaticky. A když ti náhodou auto při rozjezdu "zdechne" tak se tomu zasměj a zkus to znova.
jezdit, jezdit, jezdit... klidne na stare silnici tam a zpet a tu kolonu si jen predstavovat, je to o cviku a praxi, auto skakalo kazdymu novackovi a divila by ses, co se spoustou ridicu udela, kdyz jim vymenis auto takze neboj, najdi kousek parkoviste nebo malo vyuzivanou okresku a jezdi. Perfektni je k tomu pouzit nekoho pred tebou ktery ti bude jakoby naznacovat jine auto - ale nesraz ho
)
(PS: chapu, ze chlapske "spojka, plyn, zaber" apod vysvetlovani je teoreticky hezke, ale baby to maji obcas jinak - takze fakt klid a jezdit, ono si zvyknes
Řešením je mnohem silnější auto - při rozjezdu potom nebude poskakovat díky vyššímu točivému momentu, ale efektně protočí kola Nebo prostě přestat řídit s botama na 10 cm podpatcích, kde prostě není ten správný cit ve spojce. Btw. není problém podržet spojku při rozjezdu trochu dýl, pálit se začne až když by se to fakt hodně přehnalo. Spojka vydrží hodně - třeba když se za autem táhne vozík, namáhá se ještě mnohem víc.
Možná zkusit rozjezd trochu jinak - přidat plyn, pouštět spojku a jak zabere a auto se rozjede, plyn trochu ubrat a spojku úplně pustit. Nebo si prostě najít svůj styl, je to jen o odjetých kilometrech, člověk si prostě práci se spojkou musí zažít.
Existují auta, které mi při rozjezdu cukají a to mám najeto přes 300000km.Dělají to hlavně auta s pohonem špatné nápravy (zadní) a spalující špatné palivo (benzín).Předekolka v naftě se krásně rozjede i bez plynu.Pokud máte problém s rozjezdy, tak si pořiďte naftové auto, třeba Octávii, nebo Fábii.Pokud zničíte spojku, není až tak drahá a je vyměněná za pár hodin.
Pane bože, to jsou rady - pořiďte si jiné auto, pořiďte si automat... To tazatelce opravdu pomůže. Předpokládám, že touto dobou už to dávno zvládla, jako skoro každý po nějakém tom týdnu tréninku.
Jinak je vidět, že někdo je i po 300000 km stále začátečníkem, když se neumí rozjet s ničím jiným, než s nafťákem s předním pohonem. Svádět to na "špatné" palivo a "špatný" typ pohonu, to mě opravdu pobavilo...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.