bez aku jen v nejvyšší nouzi, ale je nutné mít zapojený stálý spotřebič např. hlavní světla. Jinak hrozí zničení přepětím alternátu, nedejbože řídící jednotce ...
U benzínů musí,u nafty ,starších motorů předkomůrkové v OA nebo i přímovstřikové v NA není až tak nutná ,Vím,že byla absolvována cesta přes 100km v T-813 vozovkový automobil a poté i T813PMS nebo třeba P-V3S bez AKB.dokonce se nastartila bez baterií roztažením a nic se nestalo ale byla to stará auta 813 vznikla někdy koncem šedesátek a vejda ještě starší .Ale na Peu 405 GRD jsem sice nejel bez baterie,ale nějakou chvíli jsem ji musel nechat vrčet bez baterky cca 5minut při výměně taky se nic neodpálilo.
Ale nedopuručuji toto dělat.Vše výše psané bylo nutné zlo,nešlo udělat jinak!
V žádnem případě baterii neodpojovat protože po odpojení baterie vznikne vysokonapětová špíčka která vám může prorazit usměrnovací diody v alternátoru které nejsou stavěny na vysoké napětí. Ani po zapnutí spotřebičů bych to nedělal.
U vozidel s dynamem to samozřejmě lze. U aut s altíkem to není radno zkoušet, i když by se pravděpodobně nic nestalo - moderní alternátory mají buď v usměrňovači zenerky, nebo jednu ochrannou na výstupu (nebo jako externí "krabičku" se zenerkou a kondenzátorem, tak jak to má felďáckej altík).
watta97*
Ano dynamo to je něco jiného tam se nemá co zničit když to vyrábí stejnosměrný proud ale alternátor vyrábí střídavý který je poté usměrněn na diodovém můstku který se může při odpojení baterie zničit.
Ahoj. Tohle jsme provozovali pouze u starých roztahovadel-traktorů, které neměly SPZ a pojížděly jen po polích mezi chlévama. Jen si už nepamatuji, jestli se zapínaly světla. Možná už nefungovaly ani ty dynama.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.