Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

K čemu slouží chladič?

Od: zemin odpovědí: 11 změna:

Dobrý den, o autech toho moc nevím kupuji si svět motorů a rád bych se zeptal k čemu slouží chladič? Chtěl bych to vysvětlit jako pro lajka děkuji

 

 

11 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

gocars*
hodnocení

2x

Chladič je věc, která má něco ochlazovat, v případě auta, to je ta věc, která je vidět skrz přední masku auta, má to takový tvat velkého obdelníku, a spoustu drážek (žebrování). V tomto chladiči pak je voda, která se díky jízdě, a nápotu vzduchu na chladič, ochlazuje a tím pádem také ochlazuje motor od přehřátí. Pokud auto nejede, zapíná tzv. sahara, čili ventilátor, kterých chladič ochlazuje.

zemin
hodnocení

A může to mít nějaký vliv i na teplo v autě? Myslím aby v sutě mi bylo teplo? A nefoukal třeba chladný vzduch?

paw*
Na teplo ma vliv topeni. Taky je to v podstate chladic, ale je umisfen jinde nez hlavni. Je o dost mensi. Kdyz si v aute zatopos, tak pres tento chladic prochazi vzduch a ohriva se. Opacny problem s teplem resi klimatizece. Tu si predtav jako takovou lednicku, ktera ochlazuje vzduch.

 

albatros498022*
hodnocení

1x

K ochlazování cladící kapaliny, která cirkulačně ochlazuje motor to je tak asi nejjednodušší vysvětlení.

 

hodnocení

1x

Chlazení motoru (chladič) odebírá teplotu (utajenou ve výhřevnosti použitého paliva) z motoru, která nebyla zužitkována - přeměněna na mechanickou energii. Jak již zde bylo řečeno, že asi 30% výhřevnosti paliva se přeměňuje na mech.energii a ostatních 70% je nezbytné dovést chlazením a výfukem, aby se motor nepřehříval. Mimochodem čím méně je potřeba odvádět tepla, tím je motor účinnější. Ke zvýšení účinnosti se v některých případech na výfukové straně montují kondenzátory, které snižují teplotu výfukových plynů a tím zvyšují účinnost zařízení.

Optimální pracovní režim spalovacího motoru vyžaduje cca 90°C měřeno u chladicího média. Teoreticky, ideální by bylo , kdyby při práci motoru nebylo nutno odvádět žádné teplo chlazením, neunikalo výfukem, a všechno se přeměnilo v užitečnou energii. Tolik k problematice chladiče a chlazení.

Zvídavím zájemcům o motorizmus zdar! Hezký den -miro

doplněno 30.01.14 10:47:

Pro úplnost dodávám, že u spalovacího motoru, vzniká teplo také třením součástek při jejich vzájemném pophybu. I toto teplo je potřeba odvést chlazením.

 

humbucker*
hodnocení

0x

Ahoj. To chlazení chladičem je tak nějak vysvětleno. Jen tou SAHAROU, jsme ve spojení s motory, nazývali takový kšilt za chladičem, který zachytával teplý vzduch od vrtule a naháněl ho plechovým krkem do otvoru v kabině traktorů Z 50Super a např. typů 4011,3511,5511 a dalších a I UŘ jako zdroj tepla v zimě. Byla to součást horkovzdušného topení. Topení nic moc. Spíš nic než moc.

doplněno 29.01.14 17:54:

Ještě přidám. Stará auta měla před chladičem takovou vytahovací roletku, aby se zase ten chladič moc neochlazoval a naopak se brzo zahřál, a aby to v autě rychleji topilo. Dneska na to slouží ventily ovládané táhly od palubní desky a fungující termostat..

 

hujer123*
hodnocení

0x

Spalovací motor dnešních automobilů má průměrně asi tak 3O%. To znamená, že z paliva jen 30% promění na energii a zbytek paliva se v něm promění na teplo. A protože účinnost a životnost motoru do značné méry závisí na teplotě, je nutné odpadní teplo z motoru nějak odvádět. K tomu slouží chladič.

Chlazení v praxi se používá buď vzduchem (Trabant, Porsche, Tatra...).a chladič tvoří žebrování dílů motoru, přes které je ventilátorem a náporem proháněn vzduch. Nebo vodní, kdy v motoru cirkuluje voda, odebírá teplo z motoru (chladí jej) a posléze se ochlazuje v chladiči, kde teplo odebrané motoru odevzdá okolnímu vzduchu. I tady je nutný ventilátor, který vzduch chladičem prohání v případě, že auto stojí na místě. Kde se chladiš nachází, ti už popsali jiní.

Chtěls to po lopatě, tak jsem se snažil. Ve skutečnosti je to mnohem složitější, ale pokud budeš něco vysvětlit, klidně se zeptej.

 

777
hodnocení

0x

Naprosto laické vysvětlení...při práci motoru vzniká teplo,kolem motoru obíhá chladící kapalina,ta odvádí teplo do chladiče-přes chladič proudí vzduch a odebírá kapalině teplo-ochlazená kapalina se vrací zpátky do motoru...a tak to obíhá pořád dokola,bez chladící kapaliny by se motor zcela upekl v řádu desítek sekud maximálně dvě minuty

Jo a jsou i motory které nemají kapalinový chladič,to jsou vzduchem chlazené motory

 

hodnocení

0x

Mimochodem, těch chladičů může být v autě víc. Chladit se může i převodovka, stlačený vzduch za turbem, klimatizace, motorový olej ...

 

hodnocení

0x
avatar axus

Jeste navazu na ra252, kde vsude se muze v aute vyskytovat chladic. A to si urcite nevzpomenu na vsechno...

- chladic chladici kapaliny motoru

- chladic motoroveho oleje

- chladic oleje prevodovky (a predniho diferencialu)

-chladic oleje mezinapravoveho diferencialu

- chladic oleje zadniho diferencialu

- chladic hydraulickeho oleje hydrodynamickeho menice

- chladic posilovace rizeni a dalsich hydraulickych okruhu

- chladic klimatizace (kondenzator)

- chladic nasavaneho vzduchu do motoru (intercooler)

- chladic rekuperace spalin

- chladic retarderu

- chladic pneumatickych okruhu

hujer123*

V tom případě má chladič i alternátor a zesilovač autorádia a brzdové kotouče a vzduchový kompresor u vozidel s pneumatickou brzdovou soustavou, ale myslím, že o tohle asi tazateli nešlo..

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]