Autoškola - jak jezdit do kopce?

Od: Datum: 17.11.13 12:53 odpovědí: 19 změna: 21.11.13 13:34

Dobrý den,

vím, že se možná ptám na hloupou věc, ale asi je lepší se zeptat, než to dělat špatně. Jak je to s ježděním do kopce? Když jsme jeli na jedné jízdě do celkem prudkého a s překážkama, instruktor řekl, ať tam nechám 2ku. Jindy když jedem do nějakého kopce říká, že tam měla být dávno 3ka. Pak mi někdo říkal, že jemu instruktor říkal, že do kopce vždycky 2ku, ikdyby to hučelo jak chtělo.. Takže podle čeho se řídit? Určitě podle těch otáček, ale přiznám se, že já se vždycky u řazení řídím rychlostí a jestli slyším hučení, na otářkometr se nedivám.. Mohl by mi to prosím někdo vysvětlit, ať to dělám správně?


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: k2
Datum: 17.11.13 13:07

To se takhle "od stolu" neda rict. Zalezi na stoupani kopce, dopravni situaci, palivu auta, objemu motoru a dalsim milionu faktoru...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.11.13 13:25
avatar

je to podle toho jaky to je kopec , jak silne mas auto ... jinak klidne 2500 - 3500 otacek treba , tam nic nezkazis

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.11.13 17:04
avatar

"... 3500 otacek treba , tam nic nezkazis"

Ani tohle se nedá říct. Záleží na motoru. Když se svým dýzlem pojedu na 3500 otáček, tak ho pravděpodobně přetočím.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.11.13 21:40
avatar
To jezdíš v traktoru?
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.11.13 13:26

Některá auta mají tzv. dlouhou převodovku. Tedy se u ní neřadí tak často. Motor jeden stupeň využívá více. Tedy si třeba na dálnici plně vystačí z 5. rychlostí od 100 do 160 a nijak výrazněji neřve. Některá auta s kratší převodovkou třeba jen 100 - 130 a pak chtějí 6ku, jelikož motor řve.

Ty rychlosti jsou jen nastřelený příklad. Rozhodně se tím neřiď te. Jde o princip.

Dlouhá převodovka je tedy vhodná na rovince (tedy na rychlost auta)

Krátká převodovka je vhodná pro těžká auta a do kopců (tedy na sílu)

Pokud se u vašeho auta v autoškole stává, že jedete na 2ku do kopce, motor už řve a dáte trojku a otáčky zabijete na 1200 a motor brblá a klepe a má hrubý basový zvuk, tak se ničí, podtáčí a musí jet na 2jku.

Klidně menší rychlostí (třeba 40km/h)

A s těma převodovkama. Klidně může být poskládaná na rychlostní stupně 1 krátká (na rozjezd) 2 - 5 dlouhá

nebo 1 - 3 krátké a 4-5 dlouhé. Záleží, zda jde o auta pracovní (minivany, dodávky) nebo osobní malá či osobní SUV (teréní)

Na otáčkoměr je dobré koukat. Začátečník pozná velký prd, co motor utáhne a zda už ho nepodtáčí (podtáčením motor špatně spaluje, zanáší vstřiky a vše karbonem a vytahává řetěz rozvodů).

Na otáčkoměrech bývá zelené pole otáček, kdy má motor plnou sílu. Pokud je to pole od 2000 - 3500, tak do kopce pojedete 2500 - uplně strmé stoupání 3000.

Naftové motory jsou silnější odspoda (tedy klidně 1500 - 2500) a benzínové jsou spíše víceotáčkové (2000 - 3500).

Rozhodně neplatí čím nižší otáčky, tím nižší spotřeba! Ten motor při podtáčení žere více, aby nezdechl (ECU mu nastřikuje déle a více paliva při sacím cyklu). Motor žere nejméně, pokud má dobrý převod a má tudíž malou námahu.

Zařaď si na jízdním kole velký talíř u pedálů a v zadu to nejmeší kolečko a vyjeď kopec. Je to jako z autem, kdy tam dáš pro příklad 4 ku a šlapeš na plyn.

Po vyjetí kopce bude motor ztahanej, za tu dobu zežere spoustu paliva a možná i přehřátej.

Ty na kole budeš na to podobně.

Při 3000ot motor rozhodně neřve. To je jen pocit. U některých aut je natolik odhlučněn prostor, že řve až při 5000ot/min.

Nejde o to, jak řve, ale kdy má dle otáčkoměru plný výkon (každý motor jinak)

Dá se to poznat i tak, že pokud motor nemá dosažený výkon, tak na daném rychlostním stupni moc nereaguje na prudké sešlápnutí plynu (reaguje hrubým basovým zvukem a neochotně se roztáčí a zrychluje)

Pokud na ten samí stupeň ho pomaličku rozjedeš, povolíš plyn a udržuješ rychlost a po chvílí prudce sešlápneš plyn, tak motor určitě místo brmlání zařve a vystřelí auto dopředu. To je právě ta poloha otáček, kdy má motor plný výkon a je vhodný na vyjetí kopců.

Buď tedy do kopce podřadíš a nebo pojedeš rychleji.

doplněno 17.11.13 13:40:

Klidně máte v autoškole na autě krátkou dvojku a dlouhou trojku. Motor na dvojku řve a na trojku do kopce nemá sílu, takže mu musíš dát dvojku a přizpůsobit rychost celého auta, aby byly otáčky v rozmezí, kdy motor bez problému tahá.

Ohodnoceno: 4x
 
Datum: 17.11.13 13:31

no já si myslím že by ti to měl vysvětlit ten instruktor v praxi(neboj se zeptat)

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 17.11.13 13:40
avatar

Vždy se řiď otáčkami.Když se zatížení příliš zvýší a klesnou otáčkyx motoru,musíš přeřadit dolů.Když se pak zvýší nadmíru,řadíš nahoru.

JABRAKA

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 17.11.13 13:53
avatar

To Vám dá časem ucho a cvik, zkušenost. Musíte poslouchat motor, on si řekne, kdy přeřadit.

Dokud jsem jezdila s Fordíkem, ten po rozjetí v pohodě vytáhl každý kopec na pětku. Teď jezdím s Fábií a řadím i na takovém kopečku, který bych v pohodě vyšlápla na kole. Kruciš!

Není auto jako auto a není motor jako motor. Až budete pravidelně jezdit s jedním určitým autem, zvyknete si a brzy poznáte, co autíčko chce. Jaga.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: iskiii*
Datum: 17.11.13 13:53

pokud řidič nepozná že trápí motor je to u mě trdlo

Ohodnoceno: 1x
 
Od: olaf71*
Datum: 17.11.13 14:14

dnes už se dělají do aut nápovědy, co kdy zařadit, např. to mám i v nové Fabii,viděl jsem to i v Dacii Sandero

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.11.13 21:27

Ty nápovědy ve formě šipky podobné směrovce, ale nahoru (zelená) nejsou úplně ideální.

U Tranďáka je taky a nutí to řidiče podtáčet motor...asi chce výrobce častý servis

Ohodnoceno: 0x
 
Od: olaf71*
Datum: 18.11.13 09:15

ideální nejsou, dokonce jsem si původně myslel, že to bude obráceně a bude to chtít otáčky

Ohodnoceno: 0x
 
Od: radarbrdy
Datum: 17.11.13 14:48

Pokud jsi jela na kole s přehazovačkou, tak víš že z kopce nebo na rovince si dáš menší převod. Pokud jedeš do kopce tak si dáš větší převod. Čím větší kopec, tím větší převod, tím vyvineš větší sílu kterou taháš řetěz, kolo a sebe kupředu.

Motor v autě má setrvačník, který má sílu pokud se točí dost rychle. Jakmile spadnou otáčky motoru (a setrvačníku) a jedeš do kopce tak motor chcípne.

Auto je prostě 1 tuna železa, která pro pohyb vpřed potřebuje dost síly. V autě:

1-největší síla, nejmenší rychlost,

2,

3,

4,

5-nejmenší síla, největší rychlost

Děláš dobře, že se řídíš hučením motoru, já to tak taky dělám.

Důležitější než řazení rychlosti je sledovat značky, dodržovat předpisy a chovat se standartně v dopravních situacích.

PS. V autoškole lijou do hlav studentům nesmyslné kvanta teorie a vyhlášek, že se nedivím, že jsou pak tak zblbí, že v 90km/h vyletí ze zatáčky do stromu, když jedou domů ráno z diskotéky.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.11.13 16:50
avatar

Setrvačník u spalovacího motoru slouží k trochu jiným ůčelům než u autíčka "na setrvačník"!

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 17.11.13 21:30

*smich* *palec*

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 17.11.13 17:30
avatar

Jezdím podle sluchu, otáčkoměr sice mám, ale abych řekl pravdu, ani pořádně nevím, jak podle něj řadit. Při jízdě do kopce (nejen do kopce) musíte poslouchat motor. Otáčky musíte udržovat tak, aby šel motor lehce, při přidání plynu musí mít přiměřenou snahu zrychlovat. Pokud se spíš dusí, je potřeba podřadit. Naopak, když jde motor do otáček příliš snadno (případně se točí na maximum), je dobré zařadit stupeň vyšší (nebo taky ne, pokud Vám stačí dosažená rychlost). Je to otázka zkušenosti a u každého auta je to trochu jinak. Proto se ani nedá říct, při kolika otáčkách máte řadit (rozhoduje síla motoru, jestli je motor pomaloběžný, či rychloběžný, převody v převodovce, prudkost a délka kopce, rozjezd před kopcem, váha vozidla a spousta dalšího). Zkrátka - naučte se poslouchat motor, pochopit, co potřebuje a to mu poskytnout. To ale vyžaduje nějaký čas, a nevím, jak o tom dokážete přesvedčit instruktora. Takže rada nakonc - naučte se poslouchat instruktora, zkuste pochopit, co vyžaduje a to mu poskytněte . Jestli při tom trápíte motor je jeho problém.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: buss®
Datum: 17.11.13 17:55

To chce prostě jezdit do kopců a cvik se získá, motor nesmi "drkotat", to se prostě pozná, rychlost jde dolů, auto netáhne. Podobné je to i z kopce, na rovině, kyž se dojíždí a nechá vyšší rychlost. Ne všichni byť se stejným autem pojedou do kopce stejně. Někdo 4 aj., někdo to trápí.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: frank
Datum: 19.11.13 18:55

Jak každý píše ,chce to cvik a poslouchat motor a správně přeřadit dá se všechno i mrknout rychle na otáčkoměr a hned na silnici přeřadit a tadaa.. Jak tu někdo psal trapit motor,motoru někdy neuškodí vytočit a pročistit pavouky. Nejhorší je když to auto podtáčíš na malé otáčky a cuka to je horší než nějaké vytáčení.Tak bacha na na podtáčení ,motor z leniví.Měl jsem favorita po dědoj to vůbec nejezdilo,s tím jezdil pomalu a pak sem ho naučil jezdit a lítal jak splašenej.Ale to je mimo debatu.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: narf
Datum: 21.11.13 13:34

Já mám vůz starší výroby, kde začnou "cvakat ventily", neklamná známka toho, že to chce přeřadit. Trojkou do kopce jedině velmi mírného...

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.