Jak se jezdí s meziplynem?

Od: Datum: 20.10.13 08:09 odpovědí: 17 změna: 21.10.13 10:27

Dobrý den,

slyšel jsem několikrát od lidí, že se autem i na motorce do kopce jezdí s mezilynem. Nevysvětlil by mi někdo jak se to dělá a v čem je to lepší?

Děkuji mockrát


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 20.10.13 08:22

Ne že se jezdí s meziplynem. Řadí se s meziplynem. To má sloužit k zvýšení otáček ozubených kol převodovky.

V autě to nikdo nedělá, protože v převodovce jsou synchronizační kroužky. Tyto kroužky při vyšlápnutí spojky vyrovnají otáčky dvou hřídelí tak, aby zuby ozubených kol zapadly bez přeskakování (lidově: počítání zubů).

Meziplyn se dává u traktoru. Tam když jedeš do kopce na trojku, tak má traktor nějakou rychlost. Když už to motor nebere a musíš zařadit dvojku, tak jde o to roztočit motor a převodovku na přibližně stejné otáčky. To dělají řidiči krátkým sešlápnutím plynu a hned po meziplynu řadí nižší rychlost. Je to otázka citu a zkušenností , umět slyšet motor a trefit ten správný okamžik pro řazení.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 20.10.13 08:24
avatar

Ne jenom do kopce ale obecně. Když se řadí dolů, třeba z trojky na dvojku, vyrovnávají se tím otáčky hřídelů v převodovce. Vyřadím trojku, přidám plyn do otáček, na které jede dvojka, a zařadím dvojku. U synchronizovaných převodovek tento úkon vpodstatě ztrácí smysl. I když i zde se tak dá řadit třeba bez použití spojky.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.10.13 15:51
avatar

Tak jak píše erni,meziplyn se dává např u Pragy V3S T148 a T813 a starých aut (modelová řada 105 ,120 a jejich varianty to nepotřebovali,možná i předchůdci,Např F125 z rv 1972 už měl taky synchrony)a jen při řazení dolů (podřazování)nahoru ne,nahoru se vyřadilo,pustila se spojka a opět sešlápla a řadil se vyšší stupeň.

doplněno 20.10.13 15:54:

Jinak meziplyn s výjímkou NA je k ničemu,jen zbytečně navyšuje spotřebu!

Ohodnoceno: 1x
 
Od: buss®
Datum: 20.10.13 08:34

Dnes to dělá už jen pár lidí, nejspíše nakláďáky, nebo z kopce. Kdysik to bylo běžné, očesala by se převodovka. Snad si představíte, co by se mohlo stát, z velké rychlosti zařadit třeba 2...

doplněno 20.10.13 09:43:

Luke 237, není to tak že nikdo, to bych netvrdil. Já občas ano a do r.89 jezdila ještě kupa starých aut a ještě i taková se objeví. Třeba když jsem měl KdF82 a praktikoval jsem to i u UAZu...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 20.10.13 09:57

Vsechno od eMBecek dale melo plne synchronizovane prevodovky. Stejne tak Lady a Ziguliky. Kolik lidi melo KdF82? UAZ snad osobaky nikdy nedelal. Do CSSR se dovazely snad jen ty jejich "jeepy", tedy osobni auto to neni.

Slo me o to, ze bezny ridic typickeho osobniho auta, ktery ridil cokolik krome puvodni Octavky, se se nesynchronizovanou prevodovkou v poslednich nekolika desetiletich nesetkal.

Momentalne nevim, jak to bylo u S1202 (a tedy i S1203), takze snad me nekdo ze zdejsich chytrejsich doplni, at to nemusim hledat na Googlu.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.10.13 08:38
avatar

Jen u převodovek bez synchronizace směrem dolů. Šlápnete na spojku - vyřadíte - uvolníte spojku - krátce a přiměřeně zvýšíte otáky - šlápnete na spojku - zařadíte (aby se srovnala rychlost otáčení hřídelí v převodovce).

doplněno 20.10.13 23:28:

doplním - aby se srovnala obvodová rychlost ozubených kol na hlavní hřídeli a předloze - ne otáčky hřídelí. Kdo byl mistr meziplynu jsme poznali na vojně u řidičů Tatry 805

Ohodnoceno: 2x
 
Od: luke237
Datum: 20.10.13 09:23
S meziplynem dnes nikdo nejezdi (at uz do kopce, z kopce nebo po rovine), stejne jako tak uz nikdo nejezdil poslednich asi tak 50 let. Posledni osobni auto, ktere melo nesynchronizovanou prevodovku (resp. jen 1. a 2. stupen, 3. a 4. uz byly synchronizovane), byla snad puvodni Oktavka ze 60.tych let, jestli se nemylim. Odbornici me jiste opravi.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.10.13 10:29
avatar

Já s meziplynem jezdím. Ty kvalty tam jsou lehčeji a mám i tak nějak lepší pocit sounáležitosti s převodovkou...:D, :-D

Ohodnoceno: 1x
 
Od: asd*
Datum: 20.10.13 11:43

Octavia z 60. let již měla synchronizovanou převodovku mimo jedničky. Ale i dnes se můžeme setkat s Pragou V3S, která nemá synchronizovanou převodovku. Je zapotřebí řadit s dvojím vyšlápnutím spojky. Při řazení nahoru se meziplyn nepoužívá, pouze při řazení dolů.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 21.10.13 01:27
Tento moloch automobiloveho praveku nazyvany Praga V3S je opravdovy technicky dinosaurus, ale v zadnem pripade to z nej nedela osobni auto nebo motorku, o kterych je tento dotaz. :)
Ohodnoceno: 0x
 
Od: miro®
Datum: 20.10.13 11:49

Oprava nepřesnosti p."colombo" . Synchronizační prvrek (spojka) převodovky nefunguje při sešlápnutí spojky, ale při pohybu řadící páky a teperve poté při dalším pohybu řadičí páky je zařazen příslušný rychlostní stupeň.

Já jsen navyklý neziplyn používat a to tím způsobem, že při řazení na nižší rychlostní stupeň (při jízdě do svahu), nechám ještě velmi krátce přidaný plyn při vyšlápnutí spopjky, tím motor zvýší potřebně otáčky ( v převodovce se vyrovnají obvodové rychlosti hnaného a hnacího ozubeného kola, příslušného rychlostního stupně ), a potá je snadné zařadit nižší rychlostní stupeň prakticky bez nutnosti zafungování synchronizační spojky. Tím se šetří synchronizační spojky převodovky, asi za cenu nepoznatelného zvýšení spotřeby. miro

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.10.13 13:57
avatar
Zatim tady pouze jednou zaznelo, že u meziplynu je důležité pustit spojku, aby přidání otáček motoru roztočilo hřídel v převodovce.
Držet seslaplou spojku a přidávat plyn nemá sebemenší význam.
Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 20.10.13 14:12
avatar

má význam ten, že při podřazování např. v kopci není auto zpomaleno kvůli vyrovnání nízkých otáček motoru po puštění spojky :)

doplněno 21.10.13 08:41: já ale mluvím o vyrovnání otáček motoru a vstupního hřídele převodovky. pokud tohle neuděláte a jen po zařazení pustíte spojku, auto vám pocukne a zpomalí.
Ohodnoceno: 3x
 

 

Datum: 20.10.13 18:28
avatar

Pravdu má jenyk,bez dvojího sešlápnutí spoky se pouhé přidání plynu jeví jako neúčinné a zbytečné.

doplněno 20.10.13 18:30:

...oprava...spojky...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.10.13 19:13

Možná zbytečné, ale je pěkný zvuk, pokud se daří a cvaká to tam jak má. Moderní automatické převodovky ho tam v manuálním režimu taky sází. Mně to moc nejde, protože motor vlastně neslyčím a podle otáčkoměru to moc nejde ) V druhém autě je to paráda..

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 21.10.13 01:25

Lidi tady zduvodnuji pouzivani meziplynu u plne synchronizovanych prevodovek jako ochranu proti opotrebeni synchronizacnich krouzku, ale realne - kolikrat jste nekdo videl opravu prevodovky jen kvuli opotrebovanym synchronum?

Lidi tady maji stare Favority a Felicie s najetymi 300 tisici km a jeste jsem od zadneho z nich necetl, ze by delal generalku na prevodovce kvuli opotrebovanym synchronum. Takze jak to ve skutecnosti vlastne je? *nevi*

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.10.13 10:27
avatar

Používání meziplynu u převodovek se synchronizací je buďto zvyk,nebo pouhá frajeřina,která má vliv jen na mírně zvýšenou spotřebu PHM.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.