Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak se jezdí s meziplynem?

Od: pandal odpovědí: 17 změna:

Dobrý den,

slyšel jsem několikrát od lidí, že se autem i na motorce do kopce jezdí s mezilynem. Nevysvětlil by mi někdo jak se to dělá a v čem je to lepší?

Děkuji mockrát

 

 

17 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x
avatar jenyk
Zatim tady pouze jednou zaznelo, že u meziplynu je důležité pustit spojku, aby přidání otáček motoru roztočilo hřídel v převodovce.
Držet seslaplou spojku a přidávat plyn nemá sebemenší význam.

má význam ten, že při podřazování např. v kopci není auto zpomaleno kvůli vyrovnání nízkých otáček motoru po puštění spojky :)

doplněno 21.10.13 08:41: já ale mluvím o vyrovnání otáček motoru a vstupního hřídele převodovky. pokud tohle neuděláte a jen po zařazení pustíte spojku, auto vám pocukne a zpomalí.
jirkamatapat*

Pravdu má jenyk,bez dvojího sešlápnutí spoky se pouhé přidání plynu jeví jako neúčinné a zbytečné.

doplněno 20.10.13 18:30:

...oprava...spojky...

takjan*

Možná zbytečné, ale je pěkný zvuk, pokud se daří a cvaká to tam jak má. Moderní automatické převodovky ho tam v manuálním režimu taky sází. Mně to moc nejde, protože motor vlastně neslyčím a podle otáčkoměru to moc nejde :)) V druhém autě je to paráda..

 

hodnocení

2x

Ne že se jezdí s meziplynem. Řadí se s meziplynem. To má sloužit k zvýšení otáček ozubených kol převodovky.

V autě to nikdo nedělá, protože v převodovce jsou synchronizační kroužky. Tyto kroužky při vyšlápnutí spojky vyrovnají otáčky dvou hřídelí tak, aby zuby ozubených kol zapadly bez přeskakování (lidově: počítání zubů).

Meziplyn se dává u traktoru. Tam když jedeš do kopce na trojku, tak má traktor nějakou rychlost. Když už to motor nebere a musíš zařadit dvojku, tak jde o to roztočit motor a převodovku na přibližně stejné otáčky. To dělají řidiči krátkým sešlápnutím plynu a hned po meziplynu řadí nižší rychlost. Je to otázka citu a zkušenností , umět slyšet motor a trefit ten správný okamžik pro řazení.

 

hodnocení

2x
avatar jura2

Jen u převodovek bez synchronizace směrem dolů. Šlápnete na spojku - vyřadíte - uvolníte spojku - krátce a přiměřeně zvýšíte otáky - šlápnete na spojku - zařadíte (aby se srovnala rychlost otáčení hřídelí v převodovce).

doplněno 20.10.13 23:28:

doplním - aby se srovnala obvodová rychlost ozubených kol na hlavní hřídeli a předloze - ne otáčky hřídelí. Kdo byl mistr meziplynu jsme poznali na vojně u řidičů Tatry 805

 

hodnocení

0x
avatar ernie

Ne jenom do kopce ale obecně. Když se řadí dolů, třeba z trojky na dvojku, vyrovnávají se tím otáčky hřídelů v převodovce. Vyřadím trojku, přidám plyn do otáček, na které jede dvojka, a zařadím dvojku. U synchronizovaných převodovek tento úkon vpodstatě ztrácí smysl. I když i zde se tak dá řadit třeba bez použití spojky.

Tak jak píše erni,meziplyn se dává např u Pragy V3S T148 a T813 a starých aut (modelová řada 105 ,120 a jejich varianty to nepotřebovali,možná i předchůdci,Např F125 z rv 1972 už měl taky synchrony)a jen při řazení dolů (podřazování)nahoru ne,nahoru se vyřadilo,pustila se spojka a opět sešlápla a řadil se vyšší stupeň.

doplněno 20.10.13 15:54:

Jinak meziplyn s výjímkou NA je k ničemu,jen zbytečně navyšuje spotřebu!

 

buss
hodnocení

0x

Dnes to dělá už jen pár lidí, nejspíše nakláďáky, nebo z kopce. Kdysik to bylo běžné, očesala by se převodovka. Snad si představíte, co by se mohlo stát, z velké rychlosti zařadit třeba 2...

doplněno 20.10.13 09:43:

Luke 237, není to tak že nikdo, to bych netvrdil. Já občas ano a do r.89 jezdila ještě kupa starých aut a ještě i taková se objeví. Třeba když jsem měl KdF82 a praktikoval jsem to i u UAZu...

luke237

Vsechno od eMBecek dale melo plne synchronizovane prevodovky. Stejne tak Lady a Ziguliky. Kolik lidi melo KdF82? UAZ snad osobaky nikdy nedelal. Do CSSR se dovazely snad jen ty jejich "jeepy", tedy osobni auto to neni.

Slo me o to, ze bezny ridic typickeho osobniho auta, ktery ridil cokolik krome puvodni Octavky, se se nesynchronizovanou prevodovkou v poslednich nekolika desetiletich nesetkal.

Momentalne nevim, jak to bylo u S1202 (a tedy i S1203), takze snad me nekdo ze zdejsich chytrejsich doplni, at to nemusim hledat na Googlu.

 

luke237
hodnocení

0x
S meziplynem dnes nikdo nejezdi (at uz do kopce, z kopce nebo po rovine), stejne jako tak uz nikdo nejezdil poslednich asi tak 50 let. Posledni osobni auto, ktere melo nesynchronizovanou prevodovku (resp. jen 1. a 2. stupen, 3. a 4. uz byly synchronizovane), byla snad puvodni Oktavka ze 60.tych let, jestli se nemylim. Odbornici me jiste opravi.
Já s meziplynem jezdím. Ty kvalty tam jsou lehčeji a mám i tak nějak lepší pocit sounáležitosti s převodovkou...:D, :-D
asd*

Octavia z 60. let již měla synchronizovanou převodovku mimo jedničky. Ale i dnes se můžeme setkat s Pragou V3S, která nemá synchronizovanou převodovku. Je zapotřebí řadit s dvojím vyšlápnutím spojky. Při řazení nahoru se meziplyn nepoužívá, pouze při řazení dolů.

 

luke237
Tento moloch automobiloveho praveku nazyvany Praga V3S je opravdovy technicky dinosaurus, ale v zadnem pripade to z nej nedela osobni auto nebo motorku, o kterych je tento dotaz. :)

 

hodnocení

0x

Oprava nepřesnosti p."colombo" . Synchronizační prvrek (spojka) převodovky nefunguje při sešlápnutí spojky, ale při pohybu řadící páky a teperve poté při dalším pohybu řadičí páky je zařazen příslušný rychlostní stupeň.

Já jsen navyklý neziplyn používat a to tím způsobem, že při řazení na nižší rychlostní stupeň (při jízdě do svahu), nechám ještě velmi krátce přidaný plyn při vyšlápnutí spopjky, tím motor zvýší potřebně otáčky ( v převodovce se vyrovnají obvodové rychlosti hnaného a hnacího ozubeného kola, příslušného rychlostního stupně ), a potá je snadné zařadit nižší rychlostní stupeň prakticky bez nutnosti zafungování synchronizační spojky. Tím se šetří synchronizační spojky převodovky, asi za cenu nepoznatelného zvýšení spotřeby. miro

 

luke237
hodnocení

0x

Lidi tady zduvodnuji pouzivani meziplynu u plne synchronizovanych prevodovek jako ochranu proti opotrebeni synchronizacnich krouzku, ale realne - kolikrat jste nekdo videl opravu prevodovky jen kvuli opotrebovanym synchronum?

Lidi tady maji stare Favority a Felicie s najetymi 300 tisici km a jeste jsem od zadneho z nich necetl, ze by delal generalku na prevodovce kvuli opotrebovanym synchronum. Takze jak to ve skutecnosti vlastne je? *nevi*

jirkamatapat*

Používání meziplynu u převodovek se synchronizací je buďto zvyk,nebo pouhá frajeřina,která má vliv jen na mírně zvýšenou spotřebu PHM.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]