Zimní pneu - vliv stáří na bezpečnost

Od: Datum: 17.10.13 19:19 odpovědí: 14 změna: 29.10.13 12:03

Zdravím,

dostal jsem obutá zimní kola,vzorek 6mm,problém je,že jsou roku výroby 2002.Co se může stát?Rychle na nich stejně jezdit nebudu,budou na strkání po městě.

Díky


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 17.10.13 19:36
avatar

Určitě nebude problém, probírá se to na spoustě poraden, ale zde se nemůže sdělit na které...

Karle, pokud budete jezdit, jako většina řidičů, s rozmyslem, klidně jezděte i 10 roků na stejných pneumatikách. Dokud je nesjedete..

Správný řidič pozná na sedačce, jak mu auto sedí na silnici...

doplněno 18.10.13 10:42:

a tak je to s většinou věcí, dojezdit nebo vyhodit.

Kdo jezdí s rozmyslem, a ve městě kde je sníh a led jen několik hodin ročně, dojede klidně i 6leté pneu. Kdo jezdí denně desítky km za každého počasí, ten pneumatiky ojezdí ještě dříve..

Ohodnoceno: 1x
 
Od: asd*
Datum: 17.10.13 23:31

Správný řidič taky pozná na sedačce, že to auto před nim brzdí o hodně líp a 50 metrů odstup je málo (z mírného kopce, rychlost 60kmh je to fakt, dobré gumy = stojí po 50m, špatné gumy = po 50m jede pořád 30kmh a je vymalováno) Jinak se s rozmyslem dá jezdit i na letních, ale ten rozdíl v brzdné dráze se neokecá - kdo si nechává z kopečka odstup 50 metrů? A pokud ho nenechá tak při prudkém brzdění skončí v kufru nebo těsně před srážkou uhne do škarpy... Pokud pojede krokem tak ho zase všichni budou předjíždět = opět vyšší riziko nehody.

Po sněhu jezdím hodně a 10 let stará guma opravdu klouže. Rozdíl je i nová a rok stará pneu, samo že pokud není vůbec jetá a je dobře skladovaná tak tam stáří moc vliv nemá - pneu začíná stárnout po ojetí konzervační vrstvy. Největší rozdíl je na námrazách, mokrém asfaltu atd. kde má přilnavost směsi největší vliv... Kdo si projel např. starší čínu a novou kvalitní tak ví o čem mluvim - až jsem se divil jak velký to je rozdíl ;)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.10.13 08:18
avatar

taky mi to stačilo jet cca 40km/hod s krásným odstupem ve městě a to jsem čuměl, že nemůžu ubrzdit tak malou rychlost. Ta bezmoc kdy auto klouze a ten pred vami stoji... také cca 10 let staré gumy - koupil jsem je obuté na autu. Naštěstí to spravilo 500,- (citová újma za ťuklý nárazník) u něj a u mě asi 5.000,- (prasklé světlo, zbylé věci se neopravovaly).

Vyhazuju pneu starší 6 let i s dobrým vzorkem. Vím, že kupuju nové max rok vyrobené.

doplněno 18.10.13 10:53:

tím že na nich budu jezdit jen pár hodin ročně a řekl bych tedy, že dojedu jakékoliv pak je to jen nižší riziko vs málo najetých kilometrů a zároveň zvýšené riziko vs málo najetých kilometrů - že to tak nemám v ruce resp málo zkušeností. Ber kde ber, furt mi to vychází stejně :-D

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.10.13 19:37
avatar

SÁM ZA SEBE - já bych na nich klidně jezdil,jezdím jen okolo "místní věže" a do hor nikdy!Ale je to jen na vás zda je zkusíte či ne!Zodpovědnost z vás nikdo nesejme!

A vl.skušenost se starýmí zimáky. Před cca 15 roky jsem měl starou fiatku,jeden človíšek mi na ni nabídl zimní pneu,zadar že mu už přes deset let leží v garáži a je mu líto jen tak vyhodit.Byly to ještě "socialistické protektory",prostě protektor jako se dělali na zimu v sedndesátých a osmdesátých letech d.Měl jsem je jen na zadku (zadohrab) a nestalo se,pkd jsem nechtěl,aby zadek ustřelil,prostě seděl jako přibytý .Takže se svých skušeností těm radám o stáří pneu,výšce dezénu a dokonce letní vs zimní jak se píše nevěřím.Dokonce dnes se s pořádnými zimáky bojím více než tenkrát,mnohdy na sněhu dokonce jezdím pomaleji než v minulosti.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.10.13 21:12
Co se týče gum kdysi a zadokolky, mám zkušenost jako vy, staré protektory se vzorkem kostka prostě fungovaly stále. Vydrřely mi 4 roky na Š110 a další čtyři roky na Š120 a stále dobré. Podle mě už se ale situace změnila a má to podle mě dvě příčiny: Nové pneu mají jiné složení a rychleji tvrdnou. Když si jdu šáhnout na 15 let staré zimní protektory z Š 100,120, favorita, jsou stále gumové, drsné, hebké. Pak mám 5mm zimní Nokiany staré 6 let a jsou jak z umělé lesklé neohebné tvrdé hmoty. Prostě vytvrdly. Druhým důvodem si myslím je to, že dnes si takový výrazný zabírající vzorek jako byla kostka nikdo nedovolí, pneu by dostalo špatné známky za hlučnost, spotřebu, opotřebování.. Takže můj názor je, že u současných pneu už stáří problém je.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: buss®
Datum: 17.10.13 19:49
Ohodnoceno: 0x
 
Od: nu*
Datum: 17.10.13 22:35

ještě nedávno výrobci pneu tvrdili že pneumatika starší 4 let postupěn ztrácí své vlastnosti, je zajímavé že ještě předloni byla média plná zpráv o tom že ne zimních neumatik nedosatatek, kaučuk je drahý a cena zimních pneu se zvyšuje, pneuservisy brečeli že mají problém s uspokojováním objednávek zimních pneu od dodavatelů...že se zimní pneu předběžně objednávají už v květnu a na podzim stejně nejsou atd...po roce od této hysterie jsem ( na jaře) v hypernově viděl hromady zimních pneumatik ve slevě ( o pár stokorun ) s datem výroby cca před rokem a půl...

Takže pneu někdo vyrobil ale nebyl schopen půl roku je dodat na trh?

Dnes výrobci pneumatik popírají svá nedávná tvrzení o tom že pneu starší 4 let postupně ztrácí své dobré vlastnosti , a to z prostého důvodu, loňské pneumatiky dnes nechce nikdo kupovat a hromadí se jim ve skladech...

Tak si můžete vybrat, kupovat pneumatiky několik let staré za cenu nových, nebo si kupovat nové za stejnou cenu...

Domnívám se že po 11 letech musí zákonitě dojít je změnám vlastností materiálu pneumatik, letních i zimních

Co je pravda a co je účelové tvrzení obchodníků a prodejců?

Jde o to kde byly ty pneumatiky 11 let, zda na autě které stálo někde na slunci, nebo pečlivě uskladněné v garáži...

Mimochodem, některé názory odborníků nebo výrobců o tom, jak zacházet s uksladněnými pneumatikami jsou úsměvné, přestavte si že máte sklad plný pneumatik na Tatru 815 protože máte malou armádu, a výrobce doporučuje každých 14 dnů s uskladněnou pneumatikou různě manipulopvat , otáčet jí na druhou stranu a to i ve stojanech, nepokládat je na sebe atd...víte kolik váží jedna taková pneu na tatru?

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.10.13 10:28
avatar

Moje zkušenost ze zimními pneu,3 roky jezdily krásně,čtvrtý rok jsem jezdil už opatrněji,bylo poznat že to už není to pravé ořechové,Prostě to už nebylo ono,ačkoliv byl vzorek ještě v normě.Jednalo se o polaris 2.Auto octávia 1.9 Tdi.Takže za mě 4 roky max a šup s nimi pryč.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: radil*
Datum: 18.10.13 10:39

A jak jsi konkrétně poznal, že změna nebyla úbytkem vzorku, ale strukturou pneumatiky? Po 4 letech sice mohl být vzorek ještě v normě, ale zdaleka ne takový, jako při koupi, že ano? Jenže mediální masáž o čtyřleté výdrži udělá své. Jak se říká, opakovaná lež začne být po čase pravdou. Prostě si lidi vsugerovali, že po 4 letech maj měnit gumy a hotovo. Že je to kravina už nedomyslí. Změna vlastností možná bude mít vliv při profesionálních závodech, ale určitě ne u soukromého auta, se kterým se jezdí do práce, na nákupy a jednou, dvakrát ročně na dovolenou nebo na lyže.

Pro tazatele - stát se může všelicos stejně jako s novou pneumatikou, ale rozhodně bych se nebál toho, že kvůli stáří se stane nějaká katastrofa. 6mm vzorek je OK a na sněhu stejně musíš přizpůsobit styl jízdy celkovému stavu na silnici. Když nebudeš janek, budeš na nich jezdit ještě dvě sezony. A když přijde led, tak jsi v pr... i kdybys měl funglovky z fabriky.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: asd*
Datum: 18.10.13 11:16

S tim ledem nesouhlasim, tam je naopak rozdíl obrovský. Jasně že na ledě klouže všechno, ale na dobrých je brzdná dráha na rovině z 60 kmh např. 70 metrů, a na špatných 100.

Jezdit podle toho co gumy/auto zvládnou - ano, ale problém je že nejede sám a auta okolo mají lepší gumy = při brzdění buď má dostatečný odstup nebo nedobrzdí. A je jedno jestli jede po sněhu jednou za zimu nebo každý den, naopak kdo jezdí denně tak je vyježděný a na sněhu umí, kdo sníh potká čtyřikrát za zimu tak neví co s tim a snadno ztratí kontrolu nad autem. Pro něj je lepší počkat až to klouzat přestane (velice často v 7 ráno klouzačka a v 9 jen mokro)

Změna vlastností je jen malá - vliv to má třeba na to jestli dobrzdim s půlmetrovou rezervou nebo o půl metru nedobrzdim, což je dost podstatný rozdíl ;)

Pro tazatele: nasaď te je a někde na bezpečném místě si vyzkoušejte jak kloužou za mokra a až nasněží tak na sněhu, uvidíte jestli nechat nebo pořídit lepší. Je dobré mít srovnání s dobrou pneu, ty rozdíly jsou velké.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.10.13 11:29
avatar

asd, prosím s berte mne s úsměvem.. :), na ledě 60km?

přeji krásný víken

Ohodnoceno: 0x
 
Od: asd*
Datum: 18.10.13 11:44

Milane, 60 na ledu jezdim běžně, klidně vás svezu ;) Na glazurce když mrzne a prší si po rovině dovolim jet max. 30 a do prudšího sjezdu se hooodně rozmýšlim jestl do něj vůbec najíždět (lepší rovnou dát řetězy), ale i čistý led když je větší mráz tak docela drží. Na sněhu mám najeto nějakých 200 tisíc km, jezdim poměrně rychle (= zatáčky většinou smykem) a bez nehod. Když kolem sebe nemám auta tak si klouzání užívám, pokud někoho dojedu tak holt zpomalim a courám se s ním - předjíždění je na sněhu problém, auto nemá zrychlení, při přejíždění v kolejích se vlní atd. a na sněhu není kam spěchat. Ale prázdná silnice uprostřed noci, trochu klikatá, mráz a 10 cm novýho prašanu - to je paráda ;)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.10.13 17:32
avatar

posuvným měřítkem,lidově šuplerou. Jen říkám svou zkušenost s používáním zimních pneu.Ten čtvrtý rok se mi už na nich hůře jezdilo.Po koupení nových a i jiné značky rozdíl markantní.Nic víc nic míň.Neboj nemám zálibu v utrácení .

Ohodnoceno: 0x
 
Od: hodar
Datum: 29.10.13 12:03

11 let se mi už zdá hodně,ale jestli to bude mít nějaký vliv na jízdu, to nedokážu říct. Dost bude záležet na tom, jak byly ty pneumatiky skladované. Já třeba jezdil ještě nedávno na pneumatikách, které měli 5 let a žádný rozdíl, oproti novým jsem nepoznal. Vím, že se to poslední dobou dost řeší, četl jsem nedávno i tuhle tiskovou zprávu:

"Praha 7. října 2013 _ V posledních letech se v období sezonního přezouvání pneumatik pravidelně objevují mezi řidiči diskuze o stárnutí pneumatik a životnosti nových pneumatik. Hlavní neznámou pro většinu z nich je, do jakého data výroby lze novou nepoužitou pneumatiku považovat za "novou”. Zásadním sdělením pro všechny řidiče je skutečnost, že neexistují žádná oficiální vědecká ani technická data, jež by jasně stanovovala maximální stáří nové, nepoužité pneumatiky. Prodejci pneumatik však musí dodržovat důležitou podmínku, že nové pneumatiky je nutné řádně skladovat.

"Setkáváme se občas s řidiči, kteří odmítají nakupovat nové pneumatiky vyrobené před rokem či dvěma lety. Své chování následně odůvodňují tvrzením, že pneumatiky považují za staré. Jedná se však o mylný názor. Stanovisko společnosti Goodyear je takové, že by neměla být stanovena žádná konkrétní životnost pneumatik, protože neexistují vědecká nebo technická fakta, na základě nichž by bylo možné určit jakoukoli minimální či maximální životnost osobní nebo nákladní pneumatiky. U renomovaných prodejců lze proto zakoupit bez obav pneumatiky i se starším datem výroby," říká Lenka Majková, Marketing Specialist společnosti Goodyear Dunlop. Toto stanovisko sdílí se společností Goodyear Dunlop také Evropská technická organizace výrobců pneumatik a ráfků (ETRTO) i americká Asociace gumárenských výrobců (RMA), jelikož ani podle nich neexistují jakákoli relevantní data k této problematice.

ETRTO uvádí ve své oficiální publikaci mimo jiné doporučení týkající se skladování pneumatik, duší a ráfků. Dokument neobsahuje informace o maximálním stáří nové pneumatiky, nýbrž se soustředí především na pravidla správného skladování, mezi něž se řadí ochrana před vysokými teplotami, výraznými změnami teplot, vlhkostí, ozónem, ultrafialovým zářením, kontaktem s tuky či agresivními chemikáliemi. "Pneumatiky společnosti Goodyear jsou vyráběny v souladu s předpisy ETRTO, díky čemuž jsou velmi odolné vůči přirozenému stárnutí,” dodává Lenka Majková.

Pokud bychom přesto hledali časové vymezení, do jakého data výroby lze pneumatiky považovat za nové, bylo by jej možné najít například v britské normě BS AU 50. Ta říká, že pneumatiku lze označovat za novou, byla-li vyrobena nejvíce před 6 lety. Národní asociace distributorů pneumatik (NTDA) v této souvislosti uvádí jen 5 let od data výroby. Německé asociace gumárenského průmyslu, výrobců a prodejců pneumatik rovněž tvrdí, že pneumatiky se označují za nové, pokud neuplynulo více než 5 let od data jejich výroby. Za pozornost však stojí i skutečnost, že žádný z dokumentů zmíněných organizací neříká, že po této době pneumatiky nesmějí být prodávány nebo nejsou vhodné ke svému účelu."

Přečetl jsem ohledně toho už dost vyjádření výrobců a všude v podstatě píštou to, že u správně skladované penu nemá stáří vliv na jíudní vlastnosti.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.