Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak postupovat při demontáži a montáži chladiče u Škody Felicia 1.3 bez klimatizace a na co si dát pozor? Co bych měl koupit kromě toho chladiče a preventivně to při té výměně také vyměnit (jestli nějaká těsnění, stahovací spony, apod.?)? Je to složité nebo to zvládne to i začátečník-laik? Děkuji za tipy a rady.
Dobrý den,
nejprve odpojíte mínus svorku od akumulátoru. Pak demontujete víčko rozdělovače i se zapalovacími kabely od svíček a zapalovacího trafa (tedy platí pro SPi). Jinak sundáte imbusem tuším 5 zapalovací lištu a odpojíte konektor stlačením drátku (pružné pojistky konektoru a vysunete ven). Pak odpojíte konektor od ventilátoru chladiče a termo spínače dole na chladiči.
Dobré je vypustit chladící kapalinu, takže za PP kolem je kryt a drží ho 3 šroubky na křížák. Pak se ukáže chladící trubka obtočená kolem horního okraje oljové vany a na ní je navařena matice se šroubem M6 coby vypoušťákem. Povolíte klíčem 13, ale pozor, nasatzujte klíč na hlavu šroubu a ne až k trubce i matici která je svařená k trubce (tedy spájená mosazí). Utrhla by se. Platí to spíše při povolován í ořechem gola sady. Utahuje se na 15 - 25nM, takže se NERVE!.
Samotný chladič teď drží nahoře dva šrouby M6 a jsou v karosářské ušaté matici, která se může utrhnout (rezne). Povolíte klíčem 10 a gola 1/4"je nutná i s prodlužovákem.
Dole je chladič položen na gumové podložky, které se nemění (vydrží).
Ventilátor drží v plechovém koši a nedemontuje se něj. Jako celek se to přehazuje na nový chladič a jsou to 4x M6 šrouby s pérovou podložkou, která se dává nová.
Přemontujte i termospínač. Trpí na spínání bimetalovým kontaktem na velké proudy a opaluje se a počase nespíná. Nový jen origo a stojí kolem 130kč (jen origo, jinak je to cesta do pekel a problémů!). Poznáte dle znaku čSe a teploty 88 - 97°C.
Nutně musí mít nový hliníkový těsnící kroužek! V plastovém boku chladiče je mosazný vtavený závit pro něj a nesmí se strhnout!
Po montáži se kapalina lije mezi MIN a MAX. Nikdy na MAX! Vždy kapalina správná a nemíchá se. Felicie do cca 97 roku Fridex G48 modrozelená a do konce výroby G12 růžová. Po smíchání vzniká agresivná hnědá a žere hliník a těsnění motoru, tak bacha. Pokud nevíte, tak alespoň 3x čisté destilkové náplně a malé popojížďky coby výplach soustavy.
G48 se mění co 3 roky a G12 co 5 let, jinak zaniká antikorozní ochrana a systém napadá rez!
Tedy dokupte:
3x hadicové spony
1x AL kroužek na termospínač větráku
1x CU nebo AL M8 kroužek pro vypoušťák
6x M6 pérové podložky
2x karosářské M6 ušaté matice viz:
Když vše dodržíte, tak si můžete gratulovat z úspěchu. Je to jen vodařina, takže to průměrný kutil zvládne sám. Při povolování šroubů doporučuji WD-40 nebo šrouby nové.
doplněno 12.09.13 20:50:Ach ty překlepy... vypoušták je M8
Tak taky se to dá. Záleží, v jakém je stavu a jak často se povoloval, zda v intervalech výměn nebo vůbec. Akorát to z hadice rychleji hrkne.
Já to dělám z vypoušťáků a už mám cit, takže nemám problém. A hlavně přitom nejsu mokrý
Není tam vůbec . Zapalovací lišta má dvě zapalovací cívky a pevné vývody z každé na dvě svíčky. Tedy pálí vždy dva a dva naráz. Je to systém SIMOS 2P.
Jo tak proto sem ho tam nikde ten rozdělovač nenašel, já myslel že je to někde v nějaké elektronické krabičce. Díky za vysvětlení.
Gumidku, měl bych ještě jen malou otázku mimo toto téma, když motor ze začátku nechce dostat do otáček a má tendenci se jakoby cukat,škubat muže to bý to zapalovací lištou? Po zahřátí už jede v pohodě.
doplněno 12.09.13 21:01:Nebo může být chybka třeba někde jinde?
No spíše bych začal výměnou svíček, pokud tam jsou dlouho a doporučil NGK.
Lišty Champion (origo) odchází za hodně dlouho a většinou jim odejde jedna cívečka. Motor pak jede jako oslík a nereaguje na ply (prostě ztratí hned koně). Bez planu na podlaze nejede a i katalyzátor pěkně rudě svítí. Tedy když vypadne jedna cívka, tak lišta nepálí ty dva válce a benzín hoří v katu a zničí ho. Ve vašem případě bude OK.
doplněno 12.09.13 21:19:plyn
doplněno 12.09.13 21:20:A nejlepší svíčky jsou kupodivu jednoelektrodové
doplněno 12.09.13 21:22:Také se často stává, že chladící kapalina vytéká z domku termostatu přímo do hall snímače a oxiduje jeho kontakty v konektoru a zkratuje.
Opět děkuji za odpověď . Svíčky jsem měnil. Dal jsem tam opět ty co byly, s třemi elektrodami, všude jsou pro toto auto uváděny. Jednoelektrodové mne nenapadly tam zkoušet dát,ani nevím jaký typ, nemám na mysli jakého výrobce, (třeba Brisk?), ale typ jednoelektrodové svíčky, nerad bych něco pokazil. Hall snímač je kde?
Nad setrvačníkem. V setrváku jsou vyfrézované drážky pro snímání polohy setrváku, klik (tedy všeho, co je spojené pevně, ale pohyblivě se setrvákem ... tedy točí se to současně s ním - rozvody, kliky,vyčková hřídel,...).
Jak jsem psal. Kdyby termostat tekl, tak voda gravitací kape přímo na něj.
Je tedy na víku převodovky u spoje MOTOR / PŘEVODOVKA seshora na 12 té hodině
zde je celá věda okolo svíček:
Díky za typ-radu podívam se na to místo kde by měl být ten snímač a mrknu se jestli není v kontaktech zaoxidovaný. Díky za odkaz, no slušné a zajímavé čtení
. Na různé typy motorů jsem se přes dokaz také podíval. Také pěkné čtení. Opět děkuji za Vaši snahu poradit
.
oprava: mělo být odkaz-ne dokaz
Tipoval bych to na klasickou "nemoc" Felicii - zanesená škrtící klapka, toto jsou typické příznaky. Vyčistit a vyresetovat přes VAG.
Děkuji Vám za zajímavou odpověď. Ten "VAG" Máte na mysli asi řídící jednotku do které se připojuje počítač přes ten konektor, který je umístěn v interiéru u pojistkové krabičky?
Ano, budete potrebovat standartni diagnostiku (kabel+program) a jeste k tomu program Simos Manager. Nevim, odkud jste, na Praze 9 mohu udelat.
já tam žádnou záludnost nevidím vypustit vodu sundat hadice vycvaknout konektor s větráku povolit chladič vyndat to i s větrákem ven ten přehodit na nový chladič a zpětná montáž
potřebuješ běžný nářadí ,nový spony pokud sou ty starý dobrý nejsou třeba akorát bych dal novou nemrznoucí směs a dodržet barvu tý směsy nemýchat červenou s modrou a naopak
doplněno 12.09.13 20:30:jo a zapoměl sem ještě vycvaknout konektor s čidla co spíná ventilátor a to čidlo taky přehodit
Díky za odpověď, nemrznoucí směs mám novou, vypustit to mám dole po čerpadlem, nebo jen to co vyteče z hadic a chladiče?
vypust to spodní hadicí na chladiči -pokud to budeš dělat po jízdě tak si opatrně otevři expanzku at to nemáš pod tlakem
Takže ta kapalina co zůstane v motoru nevyteče? Ještě mohu-li se zeptat, a jak pak docílím toho abych to odvzdušnil, přes čidlo termostatu u motoru?
doplněno 12.09.13 20:40: Vypouštěl bych to při studeném motoru, vím že ta kapalina po jiízdě je horká .
odvzdušnit by se to mělo samo prostě to ohřeješ až otevře termostat a popřípadě doleješ feldy s odvzdušněním problém neměli setkal sem se stím jen u fafouna tam se čumák píchnil do kopce a opatrně se povolilo čidlo teploty
Systém se odvzdušní sám. Jinak u plastového domku termostatu se v servisce píše o povytažení čidla, aby se vypustil vzduch (termostat je totiž u studeného motoru zavřen a špatně tam vtéká voda, ale většinou po chvílce bluňkne sama postupně dovnitř i tak).
Hlavně nelít studenou kapalinu do horkého motoru (roztržení hlavy a bloku)
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.