Vzv -lpg

Od: Datum: 06.09.13 23:44 odpovědí: 14 změna: 07.09.13 21:37
avatar

Prosím o radu - jaký je rozdíl mezi LPG a PB? Konkrétně mě jde o pohon VZV, potřebuji naložit nějaké stroje na kamion, VZV je k dispozici, ale nemá lahev. Že jde nastartovat z běžné 10kg PB lahve jsme už vyzkoušeli, ale běžná lahev funguje jen tehdy, když je její ventil pod úrovní kapalné fáze, takže pokud je v lahvi méně jak půlka, je třeba lahev různě naklánět a podkládat. Předpokládám, že ta originál laminátová lahev má úpravu výpusti. Takže dotaz - je možné krátkodobě provozovat VZV na klasický PB za předpokladu plné flašky? Případně - dala by se originál ještěrkářská flaška krátkodobě vypůjčit (na cca 4-5hod) někde v prostoru Zlín - Starák - Kunovice -Hradiště?


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: hop®
Datum: 06.09.13 23:52
avatar

LPG je PB, ve směsi LPG může být trochu jiný poměr propanu a butanu než v bombě na vaření...

Nicméně to, že pohon funguje jen když je ventil pod úrovní hladiny slyším poprvé a nechápu důvod...

doplněno 07.09.13 20:09:

@laik: děkuji za Vaše příspěvky, docela se zájmem jsem si je přečetl, člověk se učí celý život! *palec*

Ohodnoceno: 2x
 
Od: laik
Datum: 06.09.13 23:58

Nerozumim tomu, ale tohle jsem kdysi vycetl: LPG (Liquified Petroleum Gas - zkapalneny ropny plyn) je cokoliv z nasledujicicho: bud propan, nebo butan, nebo nejaky pomer propanu a butanu. V kazdem pripade je tam maly obsah (radove %) neceho jineho ("necistoty"). Ty plyny se nejak lisi a jeden je lepsi v zime, druhy v lete. Proto se michaji, snad nejcasteji v pomeru 60:40.

Co tak vim, jak bezna PB lahev musi stat (nesmi lezet), kdezto lahve na VZV typicky lezi.

Take si rad prectu, co o tom ma co rict nekdo, kdo tomu rozumi.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: laik
Datum: 06.09.13 23:59
Tim "nerozumim tomu", jsem myslel, ze nerozumim plynum a rozdilu PB a LPG pro pouziti u VZV.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: laik
Datum: 07.09.13 00:11
Ty plyny se nejak lisi a jeden je lepsi v zime, druhy v lete.
Tak rozdil je pry v tom, ze propan se vyparuje do -45°C, kdezto butan jen do -1°C. Z toho plyne, ze propan se da pouzit i v zime. Butan by zustaval v kapalne fazi a nepremenoval by se na plyn.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: laik
Datum: 07.09.13 21:10
děkuji za Vaše příspěvky, docela se zájmem jsem si je přečetl, člověk se učí celý život!

Jsem na Poradne uz dlouho, ale kazdy den se nestacim divit, kolik toho lidi vedi a kolik toho naopak ja nevim :( Kdyz me neco zaujme, tak se snazim zjistit nejen jak se neco dela, ale i pochopit, proc se to tak dela.

LPG/PB me zajima hlavne z toho duvodu, ze je to v soucasnosti snad jediny dostupny a cenove konkurenceschopny "alternativni" zdroj energie (ano, vim, ze je stale z ropy). Bohuzel informace jsou jako u vseho dost roztristene a clovek si musi dohledat odpovedi na svoje dotazy na mnoha mistech.

Snad sem prijde nejaky odbornik na problematiku a osvetli nam nejasnosti nebo nepresnosti, ktere se zde v odpovedich objevily.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: laik
Datum: 07.09.13 00:04
běžná lahev funguje jen tehdy, když je její ventil pod úrovní kapalné fáze
Tak me jeste napada, jestli to nemuze byt zpusobene tim, ze u PB lahve jde cloveku o ten plyn, ktery odebira, kdezto u LPG (respektive PB pri pouziti k pohonu aut) cloveku jde o tu kapalnou fazi. Tato kapalina jde do "neceho", teprve kde se to meni na plyn. Nebo tak nejak. Vim, ze cilem je, aby se to chovalo a dalo se s tim v motoru pracovat jako s (kapalnym) benzinem (karburator, smesovac, ...) a ne jako s plynem.

Opravdu si rad prectu, co na to ma co rict odbornik. Hlavne k tem zrejme jinym ventilum.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.09.13 00:31
avatar

Tak ventily jsou naprosto stejné - jak jsem už psal, zkoušeli jsme to s klasickou lahví, šla připojit, ještěrka naskočila. Každopádně to smrdí - do klasických PB se přidává odorant, který se do lahví k pohonu VZV nedává - proto je taky zakázáno použít lahve z VZV třeba ke grilovačce. S tím ventilem dolů - no, po chvíli chodu se motor začal nějak dusit, tak jsem řešil, co se děje a docvaklo mi, že když jsem kdysi dááávno jezdil s PB Destou, měla flašku vzhůru dnem, proto jsem zkusil i u tohoto vozíku flašku přizvednout a motor najednou šel normálně. Jenže od té doby jezdím jen diesel a aku vozíky, takže se raději ptám, abych něco nezmrvil.

Pro hopa: takhle bývala uložená flaška u desty : http://stroje.bazos.cz/inzera…g-vyborny-stav-benzinplyn.php , takže předpokládám, že ty VZV flašky asi mají nějaké ,,bimbátko´´ po vzoru nádrží v letadel, aby stále odebíraly kapalnou fázi. To je však jen odhad, nevím to přesně, jen to dovozuji z toho, že jinak by VZV s ležatou flaškou vyžrala půl flašky a chcípla.

Od: laik
Datum: 07.09.13 00:54
Protoze me to osobne zajima, tak jsem o tom ted zacal neco cist a tohle jsem se dozvedel:

  • lahve pro VZV maji trubicky az na dno, aby porad odebirali tu kapalnou fazi
  • PB lahve se pro VZV nesmi pouzivat pry kvuli tomu, ze nejsou stavene na narazy (bouracky)
  • LPG je udajne cistci plyn nez to, co je v PB lahvich (pozor na znecisteni motoru)
  • nektere VZV jezdi jen na propan, ne smes PB, resp. LPG
Ohodnoceno: 0x
 
Od: rnk*
Datum: 07.09.13 10:43

Taky jsem na to jezdil. Flašku musíš obrátit ventilem dolů. To je celé. Riziko je jen z nečistot v láhvi, Bývá tam takový černý jemný rez. Originál flašky budou čistější, bez odorantu a možná čistý propan. Butan v zimě zamrzá. Teď se zamrzáním problém nehrozí.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: zabu
Datum: 07.09.13 13:54

To s tím odorantem do flašek na PB je nesmysl. Spousta čerpaček na LPG plní tím samým plynem i PB bomby. Buď na počkání, nebo výměnou. PB sám o sobě smrdí. Nepotřebuje odorant. Jinak PB je to protože PropanButan. Tedy směs dvou plynů. V létě nevadí Butan, který zamrzá při vyšší teplotě. Na zimu se jezdí na "zimní" směs, tedy méně butanu a více propanu. Čistým propanem si plní bomby karavanisti, aby jim topilo topení i když mrzne. Propan je dražší, proto se jezdí v létě na směs s Butanem.
O VZV toho dost napsali jiní. Jen jsem kdysi vždycky viděl VZV s klasickými 10kg bombami dnem vzhůru. Nikdy jsem nepřemýšlel proč, a bral to jako fakt, že to tak musí být. Doba pokročila, a tak jsou dnes asi speciální bomby pro VZV.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.09.13 15:39
avatar

S tím odorantem do flašek na PB to není nesmysl - přímo na té lahvi, na kterou jsme to zkoušeli to bylo přímo uvedeno na visačce, ostatně to píšou i třeba zde : http://bydleni.idnes.cz/plyno…x?c=A130321_144409_stavba_web

Ale o smrad v tomto případě nejde, Jde o pohon VZV - respektive o vhodnost provozu z klasické lahve. Ovšem ráno jsem byl za místními LPG guru na rozumy, takže je to prakticky tak, jak jsem psal výše - LPG je stejné, jako se plní třeba do aut, lahve jsou jiné, ale jen v tom, že mají tzv trn, což je trubka vedoucí ke spodku lahve, protože i ještěrky odebírají skutečně kapalnou fázi. Proto jsou k vidění i ještěrky s lahví postavenou na dno - ventilem vzhůru, stejně tak s lahví naležato. Navíc mi vyřešili celý problém - půjčí mi ještěrkářskou flašku!

Od: laik
Datum: 07.09.13 19:43

Dost dlouho jsem premyslel, proc se v domacnosti spaluje plynna faze PB a v autech ta kapalna. Nekde vyse popisuji svuj prvni odhad a i kdyz je tam neco spravne, hlavni duvod je jinde.

Aby mohl clovek odebirat plynnou fazi, ta se nejprve musi z te kapalinne odparit. Takze kdyz ji chcete odebirat hodne a rychle, jako potrebujete v aute na pohon, tak by to nefungovalo. Ta lahev je na to mala.

Proto se odebira rovnou ta kapalna faze, ktere se pak pomuze ve specialnich zarizenich v aute rychleji a ve vetsim mnozstvi nez prostym odparovanim v lahvi premenovat na plyn.

Ta specialni zarizeni jsou: regulator (zmensi tlak z bomby blize na atmosfericky) a dojde zde take k castecne premene na plyn. Regulator je vyhrivan chladici vodou auta (tedy tato voda je schopna dodat mnohem vetsi mnozstvi "tepla" nez ta originalni lahev by byla schopna prebrat z okolniho vzduchu a ve vysledku je tak mozne premenit mnohem vetsi mnozstvi kapalneho PB na plyn). Za regulatorem (jmenuje se tak, protoze reguluje tlak toho PB/LPG) nasleduje odpařovač (nekdy se mu rika "druhy regulator"), ktery premeni veskery prichozi PB z prvniho regulatoru, ktery jeste obsahuje nejaky kapalny PB, na plynnou fazi a snizi tlak na tlak okolniho vzduchu, se kterym se ma pozdeji smichat v karburatoru.

Je to cele videt na obrazku, ktery jsem nasel na techto strankach.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: laik
Datum: 07.09.13 19:48
Podle toho, co jsem cetl, tak PB v lahvi plneny u vyrobce a LPG od cerpaci stanice, mohou mit ruzne slozeni a ruznou cistotu (LPG by melo byt kvuli motoru obecne cistci, ale nekteri podvodni prodejci s levnym LPG pry jako LPG prodavaji i neco, co ve skutecnosti moc LPG neni). Takze pozor na necistoty, at si nezaneses motor (filtry, trysky, nanosy na valcich). Dale pak nektere jesterky jezdi jen vyhradne na propan a jejich trysky se tak pry pri pouziti neceho jineho nez propanu, zanaseji.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: rnk*
Datum: 07.09.13 21:37

Odorizováno to je a propan ani butan sám o sobě TAKTO nesmrdí. Netvrdím, že není cítit, je ale jinak. Ani LPG na čerpačkách pro auta není odorizován stejně jako ten lahvovaný.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.