Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Kolik kol zabírá při předním náhonu

Od: radek99 odpovědí: 7 změna:

Dobry den.

Prosím Vás vysvětlí mi někdo polopaticky , kolik kol je v záběru u auta na přední náhon? v hospodě jsme se pohádali ,páč někdo tvrdil že auto tahá jedno kolo , druhy zas že tahají obě kola a třetí že tahají sice obě ale jedno méně silně!

Tak jak to tedy je? Jedna se mi o běžná auta r.v. 2007,2008..atd . A jak to je jestli má teda auto náhon na zadek, tak jestli zabírají obě nebo jedno a nebo obě ale ne stejně silně nebo stejnou silou? Prosím vysvětlete mi to ,díky za pomoc ahoj.

 

 

7 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

5x
avatar axus

Je jedno, zda ma auto nahon na predni, ci na zadni kola.

Rozhodujici je, zda je u automobilu pouzit diferencial a jaky.

U vsech modernich aut pouzit samozrejme je. A to bud obycejny nebo se zvysenou svornosti.

Diferencial je zarizeni, ktere urcitym zpusobem rozdeluje hnaci silu mezi jednotliva kola.

Pri jizde v primem smeru diferencial rozdeluje hnaci silu stejnomerne, zabiraji obe kola a obe zabiraji stejnym dilem.

Dal muzou nastat dve situace.

Bud zatacka,

nebo zmena povrchu vozovky (zmena soucinitele adheze - treba led) pod jednim kolem

V pripade zatacky se totiz kazde kolo musi odvalovat jinou rychlosti, aby nedoslo ke smykani kola. A diferencial prave rozdeli rychlosti otaceni podle potreby. A se zmenou rychlosti otaceni dojde i ke zmene prenasene sily (presneji prenaseneho tociveho momentu). Takze kazde kolo zabira jinak rychle

Stale ale zabiraji kola obe. Pouze ne stejnym dilem. Muze dojit i k takove situaci, kdy skutecne jiz zabira pouze jedno kolo. To je proste pouze extrem predchozich situaci (zatacka, led).

V pripade ledu ale diferencial prenese hnaci silu na mene zatizene kolo - to ktere je na lede - to znamena vetsi moment na toto kolo - to se zacne smykat a to znamena, ze na silnici se dostane maximalne shnaci sila, ktera se rovna treci sile - coz my ale nechceme, protoze to je maloa my sme v te chvili dojeli.

Pak se prave pouzivaji diferencialy se zvysenou svornosti.

To jsou diferencialy, ktere umozni prenest cast hnaci sily i na kolo, ktere je vic zatizeno - je na hrubsim podklade - tim tedy dojde k preneseni vetsi sily na silnici a auto muze jet dal.

Extremem svornych diferencialu je diferencial s uzaverkou, kdy vlastne dojde k odpojeni diferencialu a kola se chovaji jako s pevne spojenymi osami - coz vlastne jsou. Tehdy opet obe kola zabiraji stejne, at v zatacce, na ledu, nebo kdekoli jinde. Nevyhodou je smykani jednoho z kol a horsi ovladatelnost vozu.

Kola tedy vzdy zabiraji obe, lze ale rict, ze v urcity casovy okamzik se muze stat, ze jedno z kol nezabira.

doplněno 28.02.09 21:40:

V jedenactem radku, misto:

Takze kazde kolo zabira jinak rychle

ma byt:

Takze kazde kolo zabira jinou silou

doplněno 28.02.09 21:44:

Tohle:

Kola tedy vzdy zabiraji obe, lze ale rict, ze v urcity casovy okamzik se muze stat, ze jedno z kol nezabira.

...bych jeste rozsiril na:

Kola tedy vzdy zabiraji obe, nemusi vzdy zabirat obe stejnou silou a lze rict, ze v urcity casovy okamzik se muze stat, ze jedno z kol nezabira vubec.

 

jabraka*
hodnocení

2x

Nu,vysvětlení je to polopatické,ale trochu nepřesné.Diferenciál rozděluje kroutící moment na obě poháněná kola a to v vždy v poměru 50 : 50 %Pokud jedno kolo prokluzuje na ledu a nebo na blátě,točí se mnohem rychleji,kroutící,nebo točivý moment je opět stejný ,ale o co se nezatížené kolo točí rychleji,o to je rychlost druhého menší.Tím se zase síla,přenášená na obě kola vyrovná a auto se nehne.Proto auto,vybavené standartním diferenciálem selhává v terénu nebo na ledu.Pokud porovnáváme auta s předním a zadním náhonem,mají zcela rozdílné jízdní vlastnosti.Dnes se preferuje přední náhon s motorem vpředu,je jednodušší a spolehlivější .

JABRAKA

Jabrako.

Mate naprostou pravdu. Meni se samozrejme pomer prenaseneho vykonu a ne tociveho monentu. Ten je samozrejme stale stejny. Sem to nejak domotal...*hi*

axusovi nikdo nedal dobrou odpověď, tak jsem to napravil a opět jen dodám. Zkuste zvednout přední kola (u předního pohonu) zatočte kolem a pozorujte druhé kolo, točí se zpět! Nic se neděje, je to normální, zařaďtě rychlost a a nastartujte motor, pomalu uvolňujte spojku a pomocník bude hranolem přibrzdovat jedno kolo a pak druhé. Uvidíte, že zabírá vždy to co se točí lehčeji. Kdyby zabírali obě tak těžko zatočíte.

Stará Škoda Populár měla uzavřený diferár a tam se točili obě kola stejně. Na písku bylo vidět jak vnitřní kolo "hrabe"

miljan*

Většina aut má standarDní diferenciál, takže nemohou jezdit v zimě a nebo po polní cestě?

jabraka*

Samozřejmě že mohou,Miljane,ale v rámci nahoře psaných možností.Pokud nemají uzávěrku diferenciálu,riskují,že tam zůstanou za nepříznivých podmínek viset.

JABR

 

hodnocení

1x
Dovolte, abych i já přispěl.
1.Musím se vší vážností upřesnit , že hlavní úkol a význam diferenciálu není rovnoměrné nebo nerovnoměrné přenášení hnací síly na vozovku , ale vyrovnávání otáček obou kol , s ohledem na průjezd zatáčkami. Víme , že při průjezdu zatáčkou vnitřní kolo opisuje kratší dráhu než kolo vnější. Tedy vnitřní kolo se otáčí pomaleji než kolo vnější. Hlavním úkolem diferenciálu je právě toto , aby nedocházelo k nepříznivému namáhání součátí jejichž otáčky jsou ovlivňovány právě při průjezdu zatáčkami(hnací hřídel kolaaž po pneumatiky), samozřejmě i jízdní vlastnosti vozidla , jak diskutující připomínají.
Nyní jak to je s přenášením hnací síly vozidla.
Pokud nedochází k prokluzu některého hnacího kola , je vždy hnací síla rozdělena mezi obě kola. Při přímém směru (diferenciál nevyrovnává otáčky kol) se hnací síla přenáší v poměru 50% na 50%.Při průjezdu zatáčkou je to stejné jen s tím rozdílem , že se jedno kolo otáčí pomaleji než druhé . Diferenciál při své činnosti nemění převodový poměr mezi pravým a levým kolem a tudíž nemůže byt změněna ani hnací síla vozidla.
Při prokluzu jednoho kola , z jakýchkoliv důvodů, se ztrácí hnací síla v závislosti na jeho přilnavosti k vozovce.Pokud by mělo přilnavost nulovou , veškerá hnací síla motoru ,by se projevila jen volným otáčením tohoto kola (diferenciál v činnosti) a žádná síla by nezbyla na druhé kolo , které má dobrou přilnavost a bylo by schopno uvést vozidlo do pohybu. .Z toho důvodu npř.traktory (pokud nemají uzávěrku)mívají možnost brzdit každé kolo zvlášť .To proto ,že zabrzděním prokluzujícího kola se přenese hnací síla na kolo druhé zpravidla s větzší přilnavostí v terénu.
Ještě jedna myšlenka:

Kdyby při průjezdu zatáčkou se na některé kolo přenášela větší hnací síla , muselo by vozidlo v zatáčce zrychlit nebo zpomalit , podle toho jednalo-li by seo kolo uvnitř zatáčky (které se otáčí pomaleji) nebo vně. Tato situace by nastala u vozidla bez difenciálu ,s pohonem jen jednoho kola , se všemi důsledky.U vozidla s pophonem obou kol bez diferenciálu by docházelo automaticky ke smyku kol , podle povahy povrchu vozovky, nebo k překroucení poháněcí hřídele kol apod.

Viz ilustrační náčrt.

Kolik kol zabírá při předním náhonu

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]