Nejste přihlášen/a.
Nedavno tady bylo par temat na tema ridic kamionu, tak bych se v te souvislosti rad zeptal, jake maji v soucasne dobe pouzivane dalkove tahace prevodovky - plne automaticke, automaticke s moznosti predvolby (napr. tlacitkem nebo packami +/-) nebo zcela manualni (nutno rucne radit kazdy nepuleny stupen, kolikastupnove jsou?).
Zajima me to hlavne pro tahace, ktere posilaji ceske firmy na cesty do zapadni Evropy.
Zkusím popsat s čím mám zkušenosti - Scania - spojka jen na rozjezd, potom řadila sama - možnost volby "manual" páčkou pod volantem kde je také přepínač R D N H - to háčko řadilo ostřeji. 12 kvaltů, navíc retardér
Další Scania - fofrklacek tři kvalty, malá a velká řada + půlky tudíž 12 rychlostí.
Renault Magnum plnej automat, taky možnost volby páčkou a možnost přepnutí řazení páčkou. Navíc asistent rozjezdu do kopce.12 kvaltů
MB Actros - plnej automat, možnost řazení joystickem na opěrce ruky, přepnutí na manual, a páčkou vpředu opěrky po jednom kvaltu nahoru nebo dolů. Na vrchu joysticku po dvou kvaltech. 12 kvaltů
MB actros taky řazení joystickem jako u předchozího, ale spojka, takže řadí elektronika ale musíš mačkat spojku a joystickem volit, jen nemáš klasickej klacek. 12 kvaltů
Takže vidíš, že těch typů řazení je dost, víceméně záleží na výrobci a taky co si objednáš u výrobce nebo co nabízí.
Diky Dexxi za odpoved. To je naprosta perla! To jsem presne potreboval slyset, tedy od nekoho, kdo odridil nekolik ruznych tahacu a ma tak zkusenosti z prvni ruky. Diky.
Musim priznat, ze me dost prekvapilo, ze je to kazdej pes jina ves. Cekal jsem, ze vyvoj dospel nekam do stadia, ktery pouzivaji vsichni vyrobci, protoze nic lepsiho zatim neni znameho, ale koukam, ze systemu je spousta a ten nejlepsi se jeste neobjevil nebo neprosadil.
Byt profesionalni ridic kamionu, vlezt do kabiny noveho tahace a ani nevedet, jak se s tim rozjet, to bych se citil dost blbe jako profesional Vypada to, ze je to ale naprosto normalni situace
Clovek si musi pred prvnim pouzitim asi precist navod, jak tu potvoru vubec rozhejbat
Take me prekvapuje tech 12 rychlosti. Co jsem tak koukal na velke americke (manualni) prevodovky (Eaton Fuller), tak tam je to bud 9.10,13,15 nebo 18 rychlosti (vse klasicka kulisa do H: "jednicka" vlevo dole, zpatecky (jestli dovoluji pouziti redukce) vlevo nahore).
Asi to všechno má manuální nesynchronizovanou převodovku (ještě jsem neviděl něco jiného).
doplněno 06.08.13 22:31:Wiki:
Small trucks use the same type of transmissions as almost all cars, having either an automatic transmission or a manual transmission with synchromesh (synchronizers). Bigger trucks often use manual transmissions without synchronizers, saving bulk and weight, although synchromesh transmissions are used in larger trucks as well. Transmissions without synchronizers, known as "crash boxes", require double-clutching for each shift, (which can lead to repetitive motion injuries), or a technique known colloquially as "floating", a method of changing gears which doesnt use the clutch, except for starts and stops, due to the physical effort of double clutching, especially with non power assisted clutches, faster shifts, and less clutch wear.
To je taky možné, já jsem to bral podle zvuku a automaty v tahačích asi pracují jinak než v autech (ještě jsem u tahače neslyšel plynulé přeřazení, jak to mají třeba některé autobusy)...
Scania s automatem je pro ženský. Správnej bouchač umí v liazce s pětadvaceti tunama do kopce podřazovat bez spojky.
Na to nemusí bejt správnej bouchač, stačí doladit plyn s rychlostí tak, aby kvalt vypadnul a s tím samým plynem směrovat řadičku na menší kvalt, když má člověk v pazouře trošku citu, tak tam ta rychlost spadne sama...
Trochu mimo téma, omlouvám se, ale jak tak koukám na ty kamioňácký převodovky, vzpomněl jsem na starou dobrou československou Krystalku (traktor Zetor Crystal), ta měla na jedný řadičce 1 až 4, na druhý I, II a R (malá a velká řada + zpátečka) a na palubce přes hydraulický měnič "želva/zajíc".
Ve finále tedy 16 kvaltů dopředu a 8 zpáteček, jóóó, to byly časy
Akorát si pamatuju, že při řazení mezi I/II/R musela bejt základní řadička na neutrálu, někdy nezbývaly ruce na volnat. Na druhou stranu se bez vleku dalo v pohodě rozjet na velkou čtyřku se "želvou" a pak jen pod plynem prstem "přecvrnknout na "zajíce". Tenhle traktor uměl "utíkat" i přes třicet, tenkrát to bylo "slušný dělo"
Nevim, jestli je to presne situace tohoto Zetoru, ale ty 2 fofrklacky a to tlacitko bylo proto, ze v podstate to byla 4 stupnova prevodovka ("1-4"), na kterou byl pridelana dalsi 2 rychlostni prevodovka se zpateckou ("I,II,R") a na to cele pak jeste redukce ("zelva/zajic"). Proto to take potrebovalo 3 ovladani.
Dalsim vyvojem se to vsechno nacpalo do jedne krabice (prevodovky) a v dalsi fazi se to zacalo ovladat pneumaticky, takze ti staci jen 2 tlacitka na fofrklacku, ktera ovladaji ty rady a pulky.
To tebou popsane reseni jsem videl i na nejakem americkem (?) zemedelskem (?) stroji, ale nemuzu to ted v rychlosti dohledat. Zkusim se po tom jeste podivat zitra.
No, strarší traktory měly klasickou rukojeť od deštníku (něco jako Trabant ) a na ní 1 až 5 plus R a pod sedačkou mechanickou redukci, která se musela přecvaknout přes spojku, proti tomu byla Krystalka fakt pokrok, o kombajnu E512 z NDR nemluvě, tři kvalty a zpátečka, volič otáček a variátor pro volbu přesné rychlosti...
A nebavím se o "dalším vývoji", vzpomínám na dětství a první zážitky za volantem větších strojů, taková LIAZ180T (nebo podobný kirovec), to už byly mašinky...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.