Škoda favorit 1bod. vstřikování

Od: Datum: 24.05.13 10:55 odpovědí: 5 změna: 24.05.13 19:44

Dobrý den, měl bych otázku mám škoda favorit 1.3. 43kw 1994 rok s 1bodovým vstřikováním chci se zeptat jak ušetřím palivo když jedu třeba z kopce mám vyřadit nebo nechat pětku a jet bez plynu.. a při kolika max. otáček mám řadit točivej moment je 96 při cca 3000ot. až 3200ot. m. můžu až do těch 3 nebo je lepší když v pohodě mě motor jede na 5 stupen převodu 40km/h a točím 1200ot děkuji moc doufám, že jste pochopili otázku kdyžtak upřesním díky..


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 24.05.13 16:12
avatar
Učitelé v autoškole tvrdí že je správné jezdit s kvaltem a v autech s palubním počítačem, kde se ukazuje okamžitá spotřeba je jasně vidět že když auto brzdí motorem, tak počítač zavře palivo a dává do motoru jen tolik aby se zajistilo mazání a motor nešel na sucho. Oproti tomu motor na volonoběh pořád nějakou spotřebu vykazuje takže by mělo být úspěšnější jezdit s kvaltem.
Ale je tu to ALE - když vyřadím tak motor se zavřeným plynem spotřebovává pohybovou energii auta a to tím pádem ztrácí rychlost a musím znova šlápnout na plyn mnohem dřív než kdybych vyřadil a jel na volnoběh.
Zajímalo by mě jestli existují nějaké odborně provedené testy na tohle téma. Taky bych v tom měl rád jasno.
Ohodnoceno: 2x
 
Od: laybor*
Datum: 24.05.13 16:19

U starých aut s karburátorem se vyplácí vyřazovat, protože auto by spotřebovávalo "volnoběžné" množství paliva tak jako tak, ale na neutrál dojede dále.

U novějších aut se vstřikováním se vyplácí jezdit se zařazeným vyšším rychlostním stupněm a brzdit motorem, protože pak nespotřebovávají palivo. Než otáčky klesnou pod hranici, kdy řízení motoru začne opět dávkovat palivo, má význam podřadit například ze šestky na pětku nebo z pětky na čtyřku. Pro nižší stupně to už nemá význam, jedině pokud hodláme zcela zastavit a motorem si pomáháme brzdit.

Je zde však několik menších problémů:

- motor moderních aut má minimálně jeden katalyzátor výfukových plynů. Ten se musí udržovat na určité provozní teplotě, aby fungoval. Při volnoběhu to není problém, pokud ale motor v režimu decelerace jede bez paliva, neprodukuje ani teplo k "vytopení" katalyzátoru. Toto teplo bude muset následně získat. Řídící jednotka poté dočasně nastaví sytou směs a katalyzátor si tím nahřeje, čímž přijde vniveč část úspory dosažená v předchozím bodě. Těžko se to kvantifikuje, protože to závisí na mnoha okolnostech.

- některá ať už stará nebo moderní auta jsou vpravdě krátkodechá a mají "krátké kvalty" (Fabia HTP), decelerují velmi výrazně a se zařazenou rychlostí ujedou například jen polovinu vzdálenosti, kterou by překonala na neutrál (ta může být naopak poměrně velká s ohledem na hmotnost těchto podmotorovaných bumbrlíčků). Zbylou polovinu je nutno ujet s investicí benzínu, která tak může zcela znehodnotit předchozí úsporu. Tato skutečnost znemožňuje obecné doporučení jakkoli zpřesnit. Dá se očekávat, že u dvoulitru bude dojezd se zařazenou pětkou podstatně delší než u litrového Yarise.

- u všech aut musí mít řidič na paměti, že točící se motor je zásobárna energie, něco jako setrvačník u dětského autíčka za starých časů. Nemá tedy reálný význam vyřadit na neutrál, ujet ekonomicky 50m, nechat otáčky spadnout z 4.000 na 750 rpm a pak zase s investicí paliva motor roztáčet

Tedy, ekonomické chování v typických situacích:



"staré" auto - karburátor

"nové" auto - vstřikování

Ve městě dojezd k semaforu, na kterém svítí červená

Brzdit motorem (spotřeba odpovídá volnoběhu). Zařazený rychlostní stupeň pomáhá brzdit a navíc akumulujeme energii do motoru pro případ, že padne zelená a budeme moci opět akcelerovat

Brzdit motorem a před poklesem otáček pod 1800rpm podřadit na nižší stupeň. Zařazený rychlostní stupeň pomáhá brzdit a "schováváme" si energii pro budoucí akceleraci

Jízda s dlouhého táhlého kopce

Vyřadit (spotřeba odpovídá volnoběhu), motor používat pouze jako pomocnou brzdu při potřebě zpomalit.

Auta s velmi krátkými převodovými stupni (nákupní tašky, HTP apod) - vyřadit
Ostatní auta - nechat zařazenou pětku nebo šestku, pokud otáčky klesnou pod 1800 rpm na pětku, vyřadit. Pokud se auto na neutrál zase rozjede, můžeme řadit pětku atd.

Jízda s krátkého ostrého kopečka

Brzdit motorem, spotřeba odpovídá volnoběhu

Nechat zařazenou pětku (brzdit motorem), žádná spotřeba

Jízda z kopečka do kopečka

Jízdou z kopce nabrat energii pro jízdu do kopce, nevyřazovat.

Jízdou z kopce nabrat energii pro jízdu do kopce, nevyřazovat.

Jak vidno, jízda na neutrál má význam pouze u "starých" aut bez řídící jednotky motoru. Obecně je jízda se zařazeným rychlostním stupněm výhodnější i z bezpečnostního hlediska (menší riziko ztráty adheze).

Ještě je tu jedna zajímavá věc, totiž styl jízdy zvaný "eko-rally". Nevím, jakou taktiku uplatňují dnes, ale kdysi to dělali tak, že auto rozjeli na plnej knedlík zhruba na 90km/h (s předem odpojeným systémem obohacování směsi, například druhou komorou karburátoru) a pak vyřadili na neutrál a doklouzali setrvačností do 70km/h. Tento postup má určitý teoretický základ (spalovací motor má nejlepší účinnost, je-li v sání minimální škrcení klapkou), ale bohužel takto se za současné hustoty provozu nedá jezdit. Navíc postup není z různých technických důvodů 1:1 přenositelný na moderní auto.

Z důvodu neúměrného narůstání tohoto článku do délky a rostoucí časové náročnosti není možno popsat všechny situace. Tak existují automobily s karburátorem, kde k tomu určený prvek přívod paliva při brzdění motorem odpojuje. Některá auta mají karburátor a k tomu ještě řídící jednotku motoru. U některých systémů vstřikování naopak tak docela neplatí, že při brzdění motorem není dávkováno palivo atd. Stejně tak hranice 1800 rpm je odhadnutá, resp. kompromisní pro většinu známých případů. Jedinou cestou k přesnému výsledku pro vaše auto je tedy pokus, který můžete uskutečnit s vozem, který má palubní počítač spotřeby. Alternativním postupem může pak být využití onboard diagnostiky vozu a příslušného diagnostického vybavení.
Myslím, že nejlepším východiskem je nehledat v tom složitosti. Množství paliva ušetřeného jízdou na neutrál, případně brzděním motorem, je marginální. V celkové sumě nákladů spojených s provozem motorového vozidla je to opravdový pakatel.

doplněno 24.05.13 16:22:

Pro šťoury -

Hlavně platí poslední věta.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 24.05.13 16:20

Dobrá děkuji dávám palec taky mě to napadlo něco podobného jen když si dám 5 a 5 vyjde to asi na stejno .. ale díky.

Datum: 24.05.13 16:54

až na ten blabol o mazání ok.. netuším jak je mnotronic řízený, jestli odpojuje palivo při deceleraci...jinak hodně zaleží jak s tím jezdíš.. pokud jezdíš stylem, že necháš rychlost padnout a pak to znova roztahuješ tak to asi moc neušetříš...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 24.05.13 19:44
avatar
Samozřejmě že při deceleraci vypíná vstřikování.
Ohodnoceno: 0x
 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.