Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, měl bych otázku mám škoda favorit 1.3. 43kw 1994 rok s 1bodovým vstřikováním chci se zeptat jak ušetřím palivo když jedu třeba z kopce mám vyřadit nebo nechat pětku a jet bez plynu.. a při kolika max. otáček mám řadit točivej moment je 96 při cca 3000ot. až 3200ot. m. můžu až do těch 3 nebo je lepší když v pohodě mě motor jede na 5 stupen převodu 40km/h a točím 1200ot děkuji moc doufám, že jste pochopili otázku kdyžtak upřesním díky..
U starých aut s karburátorem se vyplácí vyřazovat, protože auto by spotřebovávalo "volnoběžné" množství paliva tak jako tak, ale na neutrál dojede dále.
U novějších aut se vstřikováním se vyplácí jezdit se zařazeným vyšším rychlostním stupněm a brzdit motorem, protože pak nespotřebovávají palivo. Než otáčky klesnou pod hranici, kdy řízení motoru začne opět dávkovat palivo, má význam podřadit například ze šestky na pětku nebo z pětky na čtyřku. Pro nižší stupně to už nemá význam, jedině pokud hodláme zcela zastavit a motorem si pomáháme brzdit.
Je zde však několik menších problémů:
- motor moderních aut má minimálně jeden katalyzátor výfukových plynů. Ten se musí udržovat na určité provozní teplotě, aby fungoval. Při volnoběhu to není problém, pokud ale motor v režimu decelerace jede bez paliva, neprodukuje ani teplo k "vytopení" katalyzátoru. Toto teplo bude muset následně získat. Řídící jednotka poté dočasně nastaví sytou směs a katalyzátor si tím nahřeje, čímž přijde vniveč část úspory dosažená v předchozím bodě. Těžko se to kvantifikuje, protože to závisí na mnoha okolnostech.
- některá ať už stará nebo moderní auta jsou vpravdě krátkodechá a mají "krátké kvalty" (Fabia HTP), decelerují velmi výrazně a se zařazenou rychlostí ujedou například jen polovinu vzdálenosti, kterou by překonala na neutrál (ta může být naopak poměrně velká s ohledem na hmotnost těchto podmotorovaných bumbrlíčků). Zbylou polovinu je nutno ujet s investicí benzínu, která tak může zcela znehodnotit předchozí úsporu. Tato skutečnost znemožňuje obecné doporučení jakkoli zpřesnit. Dá se očekávat, že u dvoulitru bude dojezd se zařazenou pětkou podstatně delší než u litrového Yarise.
- u všech aut musí mít řidič na paměti, že točící se motor je zásobárna energie, něco jako setrvačník u dětského autíčka za starých časů. Nemá tedy reálný význam vyřadit na neutrál, ujet ekonomicky 50m, nechat otáčky spadnout z 4.000 na 750 rpm a pak zase s investicí paliva motor roztáčet
Tedy, ekonomické chování v typických situacích:
"staré" auto - karburátor | "nové" auto - vstřikování | |
Ve městě dojezd k semaforu, na kterém svítí červená | Brzdit motorem (spotřeba odpovídá volnoběhu). Zařazený rychlostní stupeň pomáhá brzdit a navíc akumulujeme energii do motoru pro případ, že padne zelená a budeme moci opět akcelerovat | Brzdit motorem a před poklesem otáček pod 1800rpm podřadit na nižší stupeň. Zařazený rychlostní stupeň pomáhá brzdit a "schováváme" si energii pro budoucí akceleraci |
Jízda s dlouhého táhlého kopce | Vyřadit (spotřeba odpovídá volnoběhu), motor používat pouze jako pomocnou brzdu při potřebě zpomalit. | Auta s velmi krátkými převodovými stupni (nákupní tašky, HTP apod) - vyřadit Ostatní auta - nechat zařazenou pětku nebo šestku, pokud otáčky klesnou pod 1800 rpm na pětku, vyřadit. Pokud se auto na neutrál zase rozjede, můžeme řadit pětku atd. |
Jízda s krátkého ostrého kopečka | Brzdit motorem, spotřeba odpovídá volnoběhu | Nechat zařazenou pětku (brzdit motorem), žádná spotřeba |
Jízda z kopečka do kopečka | Jízdou z kopce nabrat energii pro jízdu do kopce, nevyřazovat. | Jízdou z kopce nabrat energii pro jízdu do kopce, nevyřazovat. |
Jak vidno, jízda na neutrál má význam pouze u "starých" aut bez řídící jednotky motoru. Obecně je jízda se zařazeným rychlostním stupněm výhodnější i z bezpečnostního hlediska (menší riziko ztráty adheze).
Ještě je tu jedna zajímavá věc, totiž styl jízdy zvaný "eko-rally". Nevím, jakou taktiku uplatňují dnes, ale kdysi to dělali tak, že auto rozjeli na plnej knedlík zhruba na 90km/h (s předem odpojeným systémem obohacování směsi, například druhou komorou karburátoru) a pak vyřadili na neutrál a doklouzali setrvačností do 70km/h. Tento postup má určitý teoretický základ (spalovací motor má nejlepší účinnost, je-li v sání minimální škrcení klapkou), ale bohužel takto se za současné hustoty provozu nedá jezdit. Navíc postup není z různých technických důvodů 1:1 přenositelný na moderní auto.
Z důvodu neúměrného narůstání tohoto článku do délky a rostoucí časové náročnosti není možno popsat všechny situace. Tak existují automobily s karburátorem, kde k tomu určený prvek přívod paliva při brzdění motorem odpojuje. Některá auta mají karburátor a k tomu ještě řídící jednotku motoru. U některých systémů vstřikování naopak tak docela neplatí, že při brzdění motorem není dávkováno palivo atd. Stejně tak hranice 1800 rpm je odhadnutá, resp. kompromisní pro většinu známých případů. Jedinou cestou k přesnému výsledku pro vaše auto je tedy pokus, který můžete uskutečnit s vozem, který má palubní počítač spotřeby. Alternativním postupem může pak být využití onboard diagnostiky vozu a příslušného diagnostického vybavení.
Myslím, že nejlepším východiskem je nehledat v tom složitosti. Množství paliva ušetřeného jízdou na neutrál, případně brzděním motorem, je marginální. V celkové sumě nákladů spojených s provozem motorového vozidla je to opravdový pakatel.
Pro šťoury -
Hlavně platí poslední věta.
Dobrá děkuji dávám palec taky mě to napadlo něco podobného jen když si dám 5 a 5 vyjde to asi na stejno .. ale díky.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.