Nejste přihlášen/a.
Zdravím. Mám jednoduchý dotaz. Je to možná trochu banální ale vrtá mi to pořád hlavou a zkoušet se mi to nechce, abych něco nezničil. Takže: Můžou mít jednu společnou kostru (-pól) dva různé + póly?
Abych to upřesnil, pokusím se to popsat co nejsrozumitelněji:
Mám 2 akumulátory. Jeden je na 12V druhý na 6V . K nim mám 2 spotřebiče (např. žárovky) jeden na 12V druhý na 6V. Teď vytvořím obvod se společným (-) pólem = od baterie 12V vedu (+) ke spotřebiči na 12V a (-) spojím s oběma bateriemi a druhý obvod stejně tak ale se 6V od baterie (+) ke spotřebiči na 6V a následne na společný (-) pól.
Ptám se tedy. Může to takto být zapojené? Nebo musí být každý obvod samostatný?
Ano, můžete spojit libovolný pól jednoho akumulátoru s libovolným pólem druhého akumulátoru, podle toho, co od zapojení očekáváte a potřebujete...
drvolt: Neposlouchej ani HOPa ani jabraku. Pravdu má ferda.
Mínus pól baterií múžeš spojit. Plus vývody ke spotřebičům(6V a 12V) se nesmí mezi sebou NIKDE potkat. Pozor na to. Jinak tím spojem potečou dost velké proudy. Předpokládám, že ty vývody od baterií budou osazeny pojistkou se správnou hodnotou.
Zabu: PROČ nemám pravdu? Prosím vysvětlete!
Starší spotřebiče byly konstruovány na 6V a uzemněný kladný pól. Pokud bych chtěl do nové elektrionstalace v autě připojit tento spotřebič, mám standardně ukostřený záporný pól 12V baterie a plus rozvedené drátem k jednotlivým spotřebičům. A co mi brání ukostřit kladný pól té šestivoltové baterie a záporný pól přivést drátem třeba ke starému rádiu?! Opravdu jdou použít různé varianty zapojení, "podle toho, co od zapojení očekáváte a potřebujete"...
doplněno 04.05.13 23:21:A to nemluvím například o zapojení 12V akumulátorů v náklaďáku s palubním napětím 24V, tam je stendardně spojeno plus jedné baterky s mínusem té druhé...
doplněno 05.05.13 08:32:BUSS: druhá reakce byla na ZABU, který tvrdil že moje první rada není správná, chtěl jsem od něj vysvětlení! Tazateli jsem už v první odpovědi napsal, že to možné je!
Starší spotřebiče byly konstruovány na 6V a uzemněný kladný pól. Pokud bych chtěl do nové elektrionstalace v autě připojit tento spotřebič, mám standardně ukostřený záporný pól 12V baterie
Ale on chce jen spojit mínus u dvou baterek, o ničem jiném nemluví, natož o autě.
hope: A zkusil sis někdy anténu toho tvého "otočeného" radia spojit s kostrou auta? Asi ne viď? Ta anténa bývá u většiny autorádií i tranzistoráků stejnosměrně spojená s kostrou, v tvém případě s plusem. A ty máš na kostře auta ale minus od napájecí baterky. Takže když si tou anténou jen na okamžik dotkneš kostry bude "oheň".
U nákladáku na 24V, pokud potřebuješ napájení 12V, jen musíš použít společnou zem z kostry auta a plus z poloviny baterky. To je něco jiné.
ZABU: Anténa je spojena s koustrou, souhlasím. Ale plus od 12V baterie k tomuto rádiu přivedeno není, takže jako by tam pro rádio tato baterie nebyla. Anténa je uzemněna na plus od 6V baterie, kterou je napájeno rádio. Žádný ohňostroj se tedy nekoná...
Společně lze zapojit jako ukostřovací pól kterýkoli z obou zdrojů. Je ale důležité, aby ke každým spotřebičům vedlo samostatné vedení pro 6ti voltové a zvlášť pro 12ti voltové spotřabiče. Složitější bude, ale vyřešit dobíjení jednotlivých zdrojů (akumulátorů) s ohledem na původní el. soustavu vozidla, zvláště v případě ukostření nestejnojmenných pólu obou zdrojů.. miro
Možná by to chtělo si přečíst pořádně otázku. Co sem pořád pletete nějaká auta? O těch v otázce nepadla ani zmínka!
"v případě ukostření nestejnojmenných pólu obou zdrojů.."
Tazatel jasně píše, že má v úmyslu spojovat záporné póly bateríí! Naopak nepíše, že by chtěl něco ukostřovat.
Pokud můj názor chápete takto, tak je to Váš problém.
Vycházel jsem z toho, že dotaz je prezentován v rubrice Auto-moto, že i některé předešlé příspěvky připomenuly spojitost s automobilem. Nehledě na to, že takovéto zapojení i mimo automobil má stejné požadavky a vlastnosti, včetně zmiňovaného , dobíjení různých zdrojů (6 a 12V) jedním zdrojem nabíjení současně.
Termín ukostření jsem použill v souvislosti s vozidlem. To proto,ža ukostření (kostra) je v podstatě jeden z dvou vodičů elektrického okru spotřebičů v automobilu.
Hezký den. Děkuji - miro
Otázka se částečně týkala i auta, i když to v otázce není uvedené. Potřeboval jsem vědět jen jestli je možné spojit mínusové poly tak jako na obrázku od autora s nickem Magdon (obrázek jsem si dovolil zkopírovat). Šlo mi jen o to, jestli můžu kostru auta využít jako společnou kostru například pro jiný akumulátor se spotřebičem. To je možné a to jsem potřeboval vědět.
P.S. Všem děkuji za odpovědi.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.