Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Brzdná dráha s ABS a bez

Od: had odpovědí: 28 změna:
Dobrý den. Je pravdou,že auto bez ABS má na suchu kratší brzdnou dráhu než auto s ABS? Je to jen mýtus? Můžete mi to odůvodnit? Děkuju

 

 

28 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

mowla*
hodnocení

4x

Obecně - nezávisí na ´kluzkosti´ povrchu... ;)

Pokud řidič používá ABS, brzdí ´plnou´ silou, čímž zablokuje kola (tím řádově klesá adheze a kola se smýkají) - ABS několikrát za sekundu *) brždění přeruší (řidič cítí ´kopání´ do pedálu) a tím vrací kolům schopnost brzdit (a - nebo, zatáčet).

Pokud řidič ABS nemá (nebo nepoužívá) a je schopen brzdit maximální silou bez toho, aby kola z povrchu cesty ´utrhl´, brzdí maximální možnou silou, tedy lépe, než s ABS.

Průměrný řidič ABS obvykle využije (a rád), špičkový ne. **)

*) jednotlivé systémy se liší, takže nemá smysl uvádět počet a dobu přerušení konkrétně

**) soutěžní auta obvykle elektronické systémy nepoužívají, protože mají špičkové řidiče, které by omezovaly

;)

BTW - i drift se provádí snáze, když nemáš ASR

:-D

doplněno 26.04.13 01:10:

Saaakra - koukám, že jsem to napsal trochu ´rozvláčně´...

Ano, je pravda, že bez ABS lze zabrzdit rychleji (tedy lze brzdit s vyšším zpomalením) - pokud to řidič umí.

:-D

doplněno 26.04.13 09:26:

Honzas1: Jo jo - když se ti zablokují kola, tak auto nebrzdí... Resp. brzdí výrazně méně, než brzdilo před zablokováním kol. ;)

to jako když se mi zablokuji kola tak auto nebrzdí a když se zase roztočí tak už brzdí? :D.. u ABS jde hlavně o to aby se při nouzovem brždění to auto dalo ovládat.. protože např. s autem bez ABS když zadupneš brzdy před zatačkou tak ji na 99% projedeš rovně... Profíkum je to na hovno z toho duvodu že jak na to potřebujou fakt dupnout tak s ABS to moc nejde...

 

hodnocení

2x
avatar axus

1) Proc ABS.

Na styku pneumatiky s vozovkou se vyskytuji podelne a bocni sily. Podelne umoznuji zrychlovat a brzdit, bocni umoznuji zatacet.

Pneumatiky jsou schopny prenest na vozovku pouze urcite mnozstvi sil - jde o jakousi kapacitu. Pokud se veskere sily - kapacita - vypotrebuji na sily podelne (smyk pri brzdeni nebo protoceni kol pri rozjezdu), nezbyva uz zadna kapacita na sily bocni a tedy auto nejde ovladat. Pri bzdreni se to projevuje neschopnosti zatacet, pripadne se auto staci do boku, pri zrychlovani je opet problem auto udrzet rovne - to se projevuje obvzlaste u zadnich hnanych naprav. (jednoduse chybi bocni sily, ktere by takovemu chovani zabranily)

-

Zda ABS ano nebo ne je tedy jednoduche rozhodovani, jelikoz jak uz bylo receno, ABS zabrani zablokovani kol - zabrani, aby se vsechny sili prenaseli v podelnem smeru a tedy zbiva i kapacita pro prenos sil bocnich - auto je do jiste miry ovladatelne.

2) Zabrzdi se rychleji s nebo bez ABS.

Z predchoziho odstavce plyne, ze ABS neumozni prenest maximalni mozne sily v podelnem smeru. Z toho logicky plyne, ze pokud existuje nekdo, kdo dokaze brzdit PRESNE na hrane adheze, zabrzdi rychleji, pac vyuzije maximalne dostupnou kapacitu pneumatiky. Teoreticky.

Teoreticky proto, ze i ten nekdo bude chtit mit stale kontrolu nad vozem, tudiz stale musi nechat nejakou kapacitu pro manevrovani. Navic hrozi, ze pokud zacne manevrovat vice, nez mu pneumatika dovoli, opet dojde ke ztrate adheze.

Pri zablokovani kol se treci podminky na styku pneumatika-asfalt vyrazne meni a smykem nedojde k rychlejsimu zabrzdeni, presto, ze je vyuzita maximalni mozna kapacita prave pro brzdeni. (to je prakticky patrne i z toho, ze po ztrate adheze je potreba pro jeji znovuziskani povolit brzdovy pedal vice, nez by odpovidalo maximalnimu moznemu brzdeni pred jeji ztratou).

Tedy proste zablokovani kol (hamstnuti na brzdu) neni resenim pro rychlejsi brzdeni.

3) Existuje nekdo, kdo dokaze efektivneji brzdit nez ABS.

ABS nejnovejsich generaci jsou uz skutecne velmi promakana zarizeni, ktera neni lehke beznou nohou prekonat (mimochodem nefunguji na principu snimani zablokovani kol, jak tu bylo tusim nekde zmineno, ale na snimani zmeny zrychleni kol).

Velmi skuseny ridic, nejspise zavodni jezdec, zrejme dokaze brzdit na hrane smyku, ale pouze za velmi specifickych podminek, kterymi jsou

predvidatelnost - vi, kdy bude brzdit, jak bude brzdit, vi, co na trati ocekavat, nekonaji se zadna nahla prekvapeni ve smyslu auta z bocni ulice

podminky natrati - zna trat, vi jak je v jakych mistech kluzka, kde se co vyskytuje, zna povetrnostni podminy

pripravenost - je na brzdeni predem pripraveny, soustredi se na nej, neni to neco, co by ho nahle vyvedlo ze soustredeni, vi presne, jak brzdeni davkovat, jak cely manevr bude probihat

Tomu odpovidaji i testovaci brzdeni s ABS a bez na hrane smyku. Je to presne dana, pripravena situace, kdy se ridic soustredi pouze na samotny manevr.

To sou podminky, ktere na beznych silnicich nelze zajistit a myslim si, ze sebezkusenejsi ridic se lehko muze dostat do panicke situace, kdy proste neni cas na spravne davkovani brzd.

A pak je moderni ABS nejlepsi a nejrychlejsi zpusob, jak bezpecne zabrzdit.

*uf* Není nad jednoduchou odpověď na jednoduchou otázku. :D

 

jirkamatapat*
hodnocení

1x

V odpovědích je mnoho slov,tedy krátce.Auto bez ABS ná na suché vozovce kratší brzdnou dráhu. Není to mýtus,ale holý fakt.Zdůvodnění je jednoduché.Autu bez ABS se kola zablokují a brzdí stále,zatímco ABS-ka brzdí přerušovaně čímž logicky vznikne určitá několikanásobná prodleva v brždění,což má za následek prodloužení brzdné dráhy.

Zdůvodnění neni tak jednoduché: Kola ve smyku- zablokovaná, vždy mají delší brzdnou dráhu, než kola intenzivně brzděná na hranici smyku, když k jejich smýkání nedojde. Zdůvodnil bych to tím, že při smýkání kola se styčné plochy silně zahřívají a tím styčné plochy snižují svoje adhezní vlastnosti. miro

 

kangaroo*
26.04.13 00:42
hodnocení

0x

 

cobrak*
hodnocení

0x

Ahoj, ptal jsem se já, ale neznám heslo pro přihlášení z hlavy a psal jsem z mobilu, kde ho nemám uložené :-D

Takže pokud chápu dobře, auto s ABS nikdy není schopné brzdit těsně "na hraně" mezi zablokováním kol a jejich povolením. U auta bez ABS, když řidič ví, kdy ještě může šlapat víc na brzdu, je teda kratší brzdná dráha. Takže vlastně ABS nepracuje na samotné hraně? Jediná výhoda s ABS je teda ta, že když se na to dupne, tak je auto pořád ovladatelné? Díky

Pokud máte auto s ABS lze to snadno vyzkoušet, stačí trochu písku někde na asfaltu a prudce zabrzdit, je slyšet jak už se kola už zablokují ale najednou to povolí je to i krásně vidět zvenku pokud takto zabrzdí někdo jiný. A k té ovladatelnosti, je právě kvůi tomu, lze opět vyzkoušed pokud je někde uježděný sníh tak prudce zabrzdit a přibrždění točit volatem, auto je normálně řiditelné (pokud tam tedy není jen led) Pokud zadupne člověk na sněhu auto bez ABS tak jede rovně a volantem si může točit jak chce, tam se právě potom musí vždy odbrzdit aby šlo zatočit.

Pár videi:



ještě něco ve větším provedení:


Jinak k tomu brždění na suchu, myslím že normální řidič ten rozdíl snad ani nepozná a ta rozdílná délka, ono když se na horkym asfaltu bloknou kola a utrhnou se, tak bych řekl, že člověk dojede taky dál než s ABS.

mowla*

Ahoj - je to tak. Čím je systém ABS lepší, tím častěji a na kratší dobu uvolňuje brzdnou sílu (tím méně času ´nebrzdí´).

Dokud řidič brzdí tak, že se kola od silnice ´neutrhnou´, je brždění s ABS i bez něj stejné, teprve když dojde k zablokovaní kol v případě bez ABS dojde ke smyku, s ABS zafunguje elektronika a uvolní brzdnou sílu na kotouče (bubny), tím přeruší smyk a poté znovu zabrzdí až do smyku a tak pořád dokola až do zastavení (ukončení brždění).

 

petr123*
hodnocení

0x

Elektronika nedokáže zatím nahradit schopnosti špičkového řidiče, ten bez ABS zabrzdí lépe a bude mít auto lépe pod konktolou.

.

Řada řidičů je ale průměrných až mizerných (a s množstvím "moderní inteligentní elektroniky" se to množství IMHO ještě zvyšuje) a u nich ABS při brždění brzdnou dráhu zkrátí ale hlavně při tom auto zůstane pod jejich kontrolou.

erikch*

v zimní sezóně je u nás v Krkonoších pomalu dnes a denně vidět to "spoléhání se" na všelijaké asistenty,ABS počínaje přes prokluz a třeba stabilizací konče...Bohužel se z řidičů vytrácí ta schopnost řídit-jaký je pak údiv,že jsem stejně skončil ve škarpě-v tom lepším případě,když mám ABS,stabilizaci a nevím co*zed*...,jednoduše,fyzika platí pro všechny bez vyjímky,zkrátka na velmi kluzském povrchu to prostě klouže-a ani ABS,stabilizace atd. na tom nic nemění,jenže to si většina uvědomí až v té škarpě...Osobně bych každému doporučil(at už s ABS,stabilizací apod. nebo bez) zkusit si reakce svého vozu a sebe sama v krizových situacích "nanečisto"(někde nějaká prázdná parkovací plocha,opuštěné letiště apod.-intenzivní brždění s vyhýbacím manévrem třeba v 80 km/h na náhlý "povel" spolujezdce...),spusta lidí bude asi nepříjemně překvapena jaká je realita oproti tvrzením výrobců o bezpečné jízdě v každé situaci...-ale,když to jednou nedejbože bude člověk opravdu potřebovat,jak se mu hned vybaví "trénink"...*frajer* to je k nezaplacení...

 

knirek*
hodnocení

0x

Je to mýtus Auto s ABS má na suchém povrchu samozřejmě kratší brzdnou dráhu. Na kluzkém či zmrzlém povrchu je to obráceně. Pokud prudce zabrzdite dejme tomu na zmrzlém rybníku, ani nepoznáte, že auto brzdi. ABS se snaží dodržet adhezi pneumatiky a ledu, bohužel při velmi kluzkém povrchu je to téměř nemožné, takže se kolo točí téměř bez brzdného účinku.

Na suchém povrchu však ABS dokáže přesně vystihnout moment před zablokováním kol, lehce brzdu povolí a okamžitě naplno začne brzdit. Ten moment "utržení pneumatiky" je velmi důležitý, neboť pokud by pneumatika začla "klouzat", brzdný účinek se sníží. Představte si, že běžíte z prudkého travnatého kopce a chcete se zastavit. Zdrobňujete krok a vytváříte ABS efekt. Opatrně dávkujete brzdnou sílu, aby vám to nesklouzlo. Pokud to přeženete-přerušíte adhezi tenisek a země, začnete klouzat a už to nezastavíte. A je jedno, zdali máte kecky, či pohorky s pořádným vzorkem. Jak se to urve, jedete...

Ale můžete to vyzkoušet. Samozřejmě někde mimo veřejnou komunikaci. Pokud tedy máte auto s ABS. Změřte si brzdnou dráhu z bodu A při rychlosti třeba 60km/h. Poté odpojte čidla ABS na všech kolech a opakujte pokus. Máte jistotu, že pokus je relevantní, neboť jedete vždy stejným vozem, stejnou rychlostí, se stejnými pneumatikami a po stejné vozovce.

evinsen*

ABS má spousta negativů i pozitivů,hlavní pozitivum byl fakt že výrobou ABS se uživí 15000 lidí.a jelikož negativa tam jso taky musí se dnes tyto systémy dát vypnout,ESP off a podobně,všechno ostatní je pouze na velmy dlouhou debatu,

takjan*

Dělali jsme s "klukama" před pár roky test. Asi osum aut, s a bez abs. Na velmi kluzké, zasněžené vozovce. Vždy rozjezd (myslím na 60) a brzdění od určitého bodu. Auta měla stejnou brznou dráhu, ale jen jedno bez abs dokázalo doklouzat do cíle jakžtakž popředu., ostatní bokem, pozadu ap, pokud vůbec. S abs v pohodě, rovně..

hm*

Protože jste to dělali blbě. Samozřejmě, když zašlápnete a držíte brzdu bez ABS, tak se snadno můžete začít točit. Měli jste bez ABS brzdit tak, jak se má bez ABS brzdit. S ABS jste určitě brzdili dobře (bez přerušování brzdy), tak jste měli správně brzdit i bez ABS (s přerušením a dorovnáním, je-li třeba).

jirkamatapat*

Knírku,než vyžvejkáš takovou blbost,jako v první větě,prostuduj si nějaký test automotoklubu např.ADAC.Další Tvoje úvahy o běhu z kopce jsou jen k pousmání.

já to do podrobna nezkoumal ale podle mě je to taky hovadina... stačí se odkázat na testy z autoškoly

erikch*

ještě jeden úhel pohledu k tématu..,proč závodní auta,formule atd.ABS nemají ,a že je zde víc než kde jinde zapotřebí opravdu intenzivní brždění na velmi krátkou vzdálenost?!? Jednoduše proto,že bez něj (ovšem opravdu řidič,ne každý kdo má ŘP) je auto schopno zastavit podstatně dřív než s ABS...

takjan*

to hm Samozřejmě, že se řidiči snažili nedostat smyk. Ale potom zastavili daleko za ostatními

knirek*

Ne ne, je to proto, že řidiči závodních vozu musí mít chování vozu absolutně pod kontrolou. Pro nejrychlejší průjezd zatáčkou potřebují auto přímu dostat do smyku a to by s těmito systémy nešlo.

praivo*

To možná tak při rally. Při silničních závodech jde naopak o udržení stability auta a co nejmenší, nejlépe žádný, smyk.

 

proč závodní auta,formule atd.ABS nemají

Protoze je regule zavodu zakazuji. V devadesatych letech bylo ABS opakovane beznou soucasti formuli. Na okruhovych zavodech neni ABS ve skutecnosti vubec k zahozeni.

knirek*

Ale ale, pán je rozhodnut, že je skvělý řidič, ABS je pro začátečníky a všechno ví nejlíp. Raději zdůvodněte, proč nemám pravdu. :)

erikch*

ne pán jenom spoléhá hlavně sám na sebe...,a to by mělo být za volantem(nejen) základním pravidlem...

knirek*

O takovejch "pánech" bejvaj každej večer krimi-zprávy na Primě. Taky byli takto chytří..uměli brzdit bez ABS, nebyli připoutaný, protože někdo někde napsal, že jsou pásy nebezpečný a používali další podobný vychytávky.

Jde o vážnou věc, ABS apod. jsou důležité bezpečnostní prvky a zachraňují životy.

no neřekl bych že to je tak divoké... někdy je abs na škodu... hlavně jak se někomu řítíte do kufru

doplněno 29.04.13 21:14:

no dobre a od kdy zkracuje brzdnou drahu? vždyt pokud si matně pamatuju tak v otázkách z autoškoly je že abs brzdnou dráhu nezkracuje.. tak to bys je tam měl jít zdupat co to tam davaji za hovadiny do těch testů...

knirek*

Na vodě a ledu ano, to souhlasím. Ovšem na suchu ABS na škodu není. Naopak, zkracuje brzdnou dráhu. Já chápu, že ego českých řidičů je mega-veličina, ale život máme jenom jeden ale myslet si, že bezpečnostní prvky jsou jim k ničemu (nebo dokonce škodí), neboť ONI to mají přece v rukách a nohách je fakt hloupost.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]