Nejste přihlášen/a.
Dobrý den lze sundat pneu z disku doma nebo jeto přiliš velká dřina
doplněno 30.03.13 09:51:na osobák 14 disk
Pokud to člověk neumí a nikdy to nedělal, je to dřina. Jinak je to jen o cviku.
Pokud se jedná o bezdušovou pneu, která není určená už jen na vyhození, nedoporučuju to zkoušet (učit se na tom), protože poškodíte těsnící patku pneu a pak můžete pneu už buď jen vyhodit nebo do ní v nouzi dát duši. Také nedoporučuju se učit na pneu obuté na AL disku - hrozí nebezpečí, že si ho poškodíte.
K sundání budete potřebovat:
- velké kladivo
- 2 montpáky (ideálně menší a větší)
Pokud budete mít možnost použít malý (ideálně např. nůžkový) hever, usnadní vám to práci (pokud neumíte pořádně a PŘESNĚ "praštit" velkým kladivem, což většina lidí neumí).
Zjednodušený postup:
- odrazit pneu od disku kladivem (kolem dokola celého disku, ideálně z obou stran)
- pokud se vám to nepovede (tak je to většinou), položte pneu s diskem na zem, vezměte hever a položte ho na pneu těsně u ráfku, vezměte dřevěný trámek, opřete ho např o strop garáže a roztáhněte hever (jako kdybyste chtěl zvednout auto). Pokud tuto možnost nemáte, stačí místo trámku a opěry (stropu) použít jako závaží auto (pneu pod auto, hever a auto zvednoutauto zaklínovat (založit cihlama) a zabrzdit, ať vám při povolení pneu na ráfku nespadne
- po "utržení" pneu z ráfku vsunete pod pneu obě montpáky (úhel mezi nimi cca 45-60 stupňů), na jednu (kratší) se postavíte a na druhou šlápnete tak abyste převlíknul část pneu přes okraj ráfku
- jakmile budete mít přetažený kus pneu ven, pokračujete pomocí delší montpáky v sundání (převlečení) zbytku pneu
Postup montáže je v opačném pořadí, jen se musí okraj pneu natřít např. mýdlovou vodou, aby se lépe přesmýkl přes okraj ráfku.
Montpáky musí být hladké, bez hran, jinak si poškodíte patku pneu (případně pneu samotnou).
Potřebný čas pro toho, kdo to umí, je cca 5-10min na jednu pneu. Kod to neumí, může to být otázka i někoklika hodin a pěkných nervů. Ale nikdo učený z nebe nespadl
bezduše jsem si doma přezouval a nic neutíká.. pohoda jahoda.. největší problem je odlepit patku od rafku... ono to je občas kurevsky přilepene že s tím má i mašina problém... pak už to je to v poho
Opoměl jste velmi důležitou operaci : To je, velmi důsledně zatlačit uvolněné patky pláště do prohlubně ráfku tak, aby se mohl na straně kde používáte montpáky uvolnil a šel lehce přetáhnout pře okraj ráfku. miro
Díky za upozornění.
Je fakt, že na tohle jsem si zrovna tak, jako psal kolega výše o začátku u ventilku, nevzpomněl. Ale ono, pokud by to někdo chtěl brát jako úplně podrobný návod, tam těch věcí není napsaných víc (namátkou - uthnout nejdřív pneu od ráfku na obou stranách disku a pak terve sundávat apod.) Tak nějak jsem předpokládal, že kdo sundávat pneu z disku auta, sundával někdy v životě aspoň plášť z jízdního kola a proto jsem hned na začátku psal že ten postup je zjednodušený a zaměřil jsme se spíš hlavně na zůsoby, jak "utrhnout" pneu od ráfku, protože z vlastní zkušenosti se pamatuju, jak jsem s tím sám bojoval, když sem to dělal úplně poprvé (a to byly ještě diagonální a dušové - čili měkké) pneu, takže na ráfku tak pevně nedržely.
u nás před 30 lety to v " pneuservisu" dělal tenkrár 70 letý děda, používal přitom dvě velká kladiva a kovovou páku, násadou kladiv zmáčknul okraj pneu ke středu disku a pákou sundal, byl to fofr, zvládnete to i doma ale otázkou je jak šetrný bude váš způsob, co to udělá s pneumatokou a co udělá páčení s hranou disku, pokud je pneu sjetá a chcete jí zničti, do toho
Několikrát jsem to dělal z důvodů nedostupnosti pneuservisu ve dnech pracovního klidu a také nemožnosti dopravit poškozenou pneumatiku do servisu .
Největší úsilí je potřeba pro odražení pláště od disku. Dělám to těžším kladivem za požití dřevěného klínu a pak montážní pákou. Vždy se začíná u ventilku a protilehlá strana pláště musí být zamáčknuta do prohlubně ráfku. Po nanesení na patku pláště a disku npř. tekuté mýdlo a pod. a zpětné montáři není problém z nahuštěním ani těsností. - miro
Pamatuju doby, kdy se to doma dělalo běžně. Kolo se položilo, opatrně se na něj najelo, aby se kord odrazil od ráfku a pak montpákama dolů. Když byl člověk šikovnej, docela to šlo, ale při dnešních cenách a počtu pneuservisů bych do toho už nešel, nehledě na vyvažování, které doma uděláš maximálně na vejtřesku, ale ne na osobák.
pokud mas ty pneumatiky na vyhoz tak jsem to udelal jednoduse jelikoz jsem si chtel rafky vybrousit a na strikat .
Jednoduse nozem obrezes gumu z obou stran v tom mekem asi ě cm od rafku a pak vemes ostry majzlik a lana proseknes podle zrucnosti a tve sily ti to bude trvat.nic sloziteho
Ja rekl gumy na vyhoz ne rafek Je mi jasne flexkou umi kazdy ale chytit majzl a presnou ranou se trefit uz che fortel a letapraxe.Ne tam delat pul hodky datla
myslel jsem fiknout gumu, ne ráfek. někdo je rád, že najde nějaký majzlík, natož aby nebyl zubatej a tupej jak motyka. kladivo aspoň kilový a ne šimrátko.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.