Startování se spojkou

Od: Datum: 21.03.13 19:30 odpovědí: 36 změna: 23.03.13 20:53

zajímalo by mě k čemu je dobré sešlápnout spojku když se startuje auto, když by se nesešlápla tak se něco ničí?


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: ladaadal*
Datum: 21.03.13 19:31

Odpojí se tím studená převodovka od motoru, tudíž startér nemusí dávat tolik síly, točí se to lehčeji.

Ohodnoceno: 4x
 
Od: laybor*
Datum: 22.03.13 07:28

Mýtus vyšlapávání spojky při startu pochází zřejmě z autoškoly. Je to samozřejmě v první řadě bezpečnostní opatření. Naše starší automobily navíc měly relativně slabé startéry i akumulátory a oleje v motoru i převodovce při teplotách pod nulou ztuhly. Pak skutečně odpojení převodovky vyšlápnutím spojky poskytlo startéru takovou úlevu, že byl schopen motor jakž takž roztočit. U dnešních vozidel není tato procedura z technického hlediska odůvodněná. Při sešlápnutí spojky působí na klikový hřídel poměrně velká axiální síla. Čím vyšší je točivý moment motoru, a tedy i síla přítlačné pružiny spojky, tím hůře. Z axiálních ložisek klikového hřídele je při vyšlápnutí spojky vytlačen olej a jejich třecí plochy jsou přitlačeny k sobě. Při roztočení startéru dojde k jejich náhlému odtržení, což se na úrovni povrchové struktury materiálu neobejde beze škod a úbytku materiálu. Olejovým filmem jsou ložiska chráněna jen za chodu, nikoli v klidu. Motory, které při sešlápnutí spojky na křižovatce zhasnou, či při chodu na volnoběh klepou, aniž by měly volná hlavní ložiska, za to mohou "vděčit" často trvalému startování se spojkou. Mají opotřebená axiální ložiska, klikový hřídel má nadměrnou axiální vůli a podélně se pohybuje.m pravdu

Takže každý má asi v něčem pravdu.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.03.13 19:32
avatar

Spíše je to jistota,že není zařazena rychlost.

JABRAKA

Ohodnoceno: 0x
 
Od: axlik*
Datum: 21.03.13 19:37

To by mohl udělat jen blboun.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: ladaadal*
Datum: 21.03.13 19:46

To by ses divil. Když jsem po vyučení nastupoval na statku, tak mě bezpečák školil, kde mám dokonce být při startování traktoru. Nějakej debil si totiž pár měsíců před mým nástupem nechal rychlost a protože mu nešlo startovací tlačítko, tak to šel startovat klíčem ke startéru (dělalo se to běžně). Bohužel - přejelo ho zadní kolo a jaksi to už nerozdejchal, takže další rok lítal bezpečák po dvoře a kontroloval, jak, kdo a co startuje.*smich*

JInak oba důvody lze samozřejmě považovat za správné. Ovšem ulevit startéru, potažmo baterii je prvořadé.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: laybor*
Datum: 21.03.13 19:41

Stačí si vygooglit - a jsou názory tak i tak , obojí má své výhody .
doplněno 21.03.13 19:43:

hlavně u dvouhmotáků se nedoporučuje
doplněno 21.03.13 19:53:
Narazil jsem na následující článek o dieslech: http://www.autoweb.cz/aut...je-past-na-kupujici/11624. Co říkáte startování bez spojky? Konkrétně ... "Tohle bude vyžadovat zvyk, ale věřte nám, že je to správně: startujte bez spojky! Víme, že v autoškole vás učili něco jiného, ale spouštěním motoru při vyšlápnuté spojce dáváte nehezky zabrat axiálním ložiskům"... Tváří se to, že to řekl Martin Vaculík, šéfredaktor AutoDieselu, ale nevím, nevím. Co vy na to?
Pro Ladaadala
doplněno 21.03.13 19:58:
Hlavní rozdíl při startování se spojkou a řazení u již nastartovaného motoru je v tom, že při startu jedou axiální ložiska na sucho. Kdežto za jízdy už jsou mazána. Proto Vaculík doporučujré startovat bez vyšlápnuté spojky.
doplněno 21.03.13 20:19:

Bude tam velky tlak na klice

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.03.13 20:05
avatar

neznám všecny auta, ale ty co znám, tak spojkové axiální ložisko jede vždy na sucho.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.03.13 20:42

Tady nikdo nemluví o spojkovém ložisku. Tady je řeč o axiálním kluzném ložisku na klice.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 21.03.13 20:46
avatar

adělíčku, asi nevím o kterém vozidle se mluví, ale příklad, škoda 120, které se myslí? Tam co jde mrkev ze spojky? Nebo které ložisko?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: reni®
Datum: 21.03.13 21:33
řeč je o tomto ložisku, viz obr
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.03.13 21:46
avatar

ve předu na klikovce, pod prsama...

hm, ale to snad není ten správný důvod..

při startu vadí, při jízdě nevadí..

ale nechám toho asi tomu nerozumím..

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.03.13 22:14
avatar

reni, a co má ložisko na klice společného se startem se spojkou nebo bez? to mi nějak do hlavy nejde

doplněno 21.03.13 22:41:

díky za vysvětlení :) no co pozoruju, tak u novějších aut jsem nepoznal rozdíl se spojkou a bez, startér točil vždycky stejně, ale u staré škodovky, tam snad ani nemám na výběr, tam ten startér má co dělat se samotným zatuhlým motorem, a když se k tomu má přidat ještě zatuhlejší převodovka, to je něco *smich*

Ohodnoceno: 0x
 
Od: reni®
Datum: 21.03.13 22:37
vyšlápnutí spojky vytváří tlak na setrvák tudíž na kliku. Tím se klika opře právě o toto ložisko a když je suché (je mazáno přes kanálek kliky) tak je nebezpečí většího opotřebení, protože tím tlakem se i zbytkový olej spod té podložky vytlačí
a při startu když ještě netlačí pumpa tak jede nasucho.
Imho ale nemyslím že by to bylo nějak kritické.
doplněno 21.03.13 22:44: u některých motorů byly axialní ložiska na prostřední přepážce a byly ve tvaru C
Ohodnoceno: 0x
 
Od: luke237
Datum: 21.03.13 22:59
Skodovky do roku cca 1985 mely starter o vykonu jen 600W. Dnesni auta maji startery s vykonem minimalne 2x az 3x vyssim!
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.03.13 20:16
avatar

Mě by zajímalo, u jakých aut je dělaný mazání axiálního ložiska při jízdě? Ať si rozšířím obzor vědomostí.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.03.13 19:46
avatar

mool, tisíce stránek již bylo popsáno o tomto sporu, na desítkách poradnách.

U starých aut je to dobré v zimě, kdy je vozidlo studené a ztuhlé, u nových to není třeba.

Ze zvyku to dělám taky, ale když je sníh, nelezu do auta a nastartuji bez spojky...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 22.03.13 08:12

*hej*omyl možná to potřeba není, ale u tý mojí zánovní octávie TDI to je trošku jinak *jasne* já když nevyšlapnu spojku tak me to nepusti nastartovat a na maxidotu me to píše: pro nastartování sešlápnete spojkový pedál, a musí být uplne až dole i když to zabirá tak na pulce *zed*

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.03.13 20:45
avatar

Při startování vždy stisknu spojku - jde o to, že roztočit studený motor je pro starter i tak dost nápor, natož když má motat ještě převodovkou. A samozřejmě mám tak jistotu, že auto nechtěně neposkočí, kdyby byla zapomenutá rychlost.

Navíc nechápu argumenty o ničení spojkového ložiska. Takže pokud bych startoval auto bez vyšlápnutí spojky, tak ložisko šetřím? Dobrá blbost, co? Jak tedy potom zařadím? To už není třeba použít spojku?

V tom, že startování s vyšlápnutou spojkou je normální, mě utvrzuje i to, že některá auta bez spojky nenastartujete. Třeba má Octávka při pokusu o start bez stisknutí spojky vypíše na displeji CLUTCH a tím akce končí.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: tom11
Datum: 21.03.13 20:48

Přidám svou zkušenost-u Jeepa (manual) se bez vyšlápnuté spojky startér nespustí,napoprvé jsem zajel za kámošem a při odjezdu od něj to netočilo , až se mne z okna zeptal zda jsem vyšlápl spojku-připadal jsem si dost blbě jako začátečník,a to mi už bylo nějakých 50let a jemu 25, takže člověk se učí až do konce života.*smich*

Ohodnoceno: 0x
 
Od: usofa
Datum: 21.03.13 21:43

Americka (vetsi) auta to tak maji. Musi se seslapnout spojka az na podlahu, protoze je tam nejaky spinac, bez jehoz stisknuti se starter neroztoci. Stalo se mi to u Ford pick-up trucku s manualni prevodovkou. Take jsem to nevedel a museli mi to rict, protoze jsem to nedokazal nastartovat, i kdyz spojku normalne pri startu vyslapuji. Bylo ji ale opravdu seslapnout az nadoraz, i kdyz pak pri provozu bylo videt, ze "zabira" az skoro uplne nahore, protoze byla dost opotrebovana.

Auta s automatickou prevodovkou to pochopitelne nemaji.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 22.03.13 08:16

*bzum* žádný americký auta mam to i na octávii 2 facelift rok 2010 *jasne* takže sice nevím proč to tam je ale dá se na to zvyknout to sešlápnout až na paodlahu a pak startovat, u feldy sem normálně startoval bez spojky na neutral *placni* tady to nejde *zed*

Ohodnoceno: 0x
 
Od: usofa
Datum: 22.03.13 22:34
No jo, kdyz ja jeste Octavku neridil. Zato americky trucky jo *smich*
Ohodnoceno: 0x
 
Od: nu*
Datum: 21.03.13 22:58

naopak, spojku je dobré sešlápnout při vypínání motoru

Ohodnoceno: 0x
 
Od: ladaadal*
Datum: 22.03.13 06:13

Nu, můžeš to vysvětlit? Nějak mě nenapadá jediná věc, která by to vysvětlovala.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 22.03.13 15:57
avatar
Kvuli dvouhmotu
Ohodnoceno: 0x
 
Od: nu*
Datum: 22.03.13 16:10

vyšlápnutí při vypínání je dobré kvůli setrvačníku, ale ten není u starých motorů ALH nebo ASV, to jsou 66 a 81 kW, tam je to jedno, a motor ALH 66 kW je poředimenzovaný a věčný, tomu je to jedno, myslím tím starí koncernoví motory TDi

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 22.03.13 00:27
avatar

moji karu ani bez vymackle spojky nenastartuju, vyresili to dilema za me :) a spim klidne

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 22.03.13 08:17

yes máme to stejný *pivo*

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 22.03.13 07:45

podivejte se asi takhle... neznám člověka co by startoval bez spojky... takové kecy jakože se dojebe axialni ložisko, tak to jsou zase jenom teoretické žvásty protože jsem nikdy neslyšel a ani nikde na netu neviděl, že by někomu odešlo axialni ložisko na klice... jo vlastně jednou jo, i mě na to upozornovali při vyměně rozvodu u felicie.. pokud ten kryt ložiska nějak povyjede nebo se potočí ze své dané polohy tak se pak to ložisko zničí a při sešlapnuti spojky nam chodi cela klika...ale to byl problem montáže...takže s prominutím si dál budu startovat se sešlapnutou spojkou..

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 22.03.13 15:29

Já bez sešláplé spojky nenastartuji. Když nemám zmáčklou spojku, tak se startér ani nepohne a auto mě napíše ať zmáčknu spojku. Hopl Astra J.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: miro®
Datum: 22.03.13 16:29

Jen dva důvody: 1. Aby se odlehčilo spouštěči odpojením převovky - hlavně v zimním období.

2. Z bezpečnostních důvodů : Aby se vozidlo, v případě opomenutého zařazeného rychlostního stupně, při pokusu o spuštění nerozjelo a v nejlepším případě třeba jen nevyrazilo garážová vrata.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: buss®
Datum: 22.03.13 17:32

V manuálu mám - vyšlápněte.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 22.03.13 17:40
avatar

Já mám zase v manuálu startovat BEZ SPOJKY!

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 22.03.13 17:50
avatar

já jsem manuál už dávno ztratil :D za studena startuju se spojkou abych ulehčil startéru, na zahřátém motoru to neřeším (tam nepoznám rozdíl s a bez)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 22.03.13 23:13

Prostě: jak ruka míří ke klíčku, noha automaticky sešlapuje spojku. U všech aut bez problému..

Ohodnoceno: 2x
 
Od: hop®
Datum: 23.03.13 20:53
avatar

Přesně tak...

Například a starší firemní multikáry bych nez vypnuté spojky možná nenastartoval, i po úspěšném nastartování po brzkém spuštění spojky (a fakt tam není kvalt *smich*) zase chcípně, tam je zátěž ztuhlé převodovky opravdu markantní...

Už proto mívám problém, když "přeskočím" do automatu, při startování spojka chybí daleko víc než pak při jízdě...

Navíc při rozjezdu s tím automatem po parkování musím při "zařazení" stát na brzdě, což je sice logické, ale také trošku nezvyklé...

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.