Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Hadice u podvozku lokomotivy - k čemu jsou?

Od: dzordz* odpovědí: 13 změna:

Dobrý večer,

koukal jsem, že u podvozků lokomotiv (škoda 362, 363 a podobně) jsou takové divné hadice, zajímalo by mě, k čemu tam jsou. Jsou z obou stran, u obou párů náprav (celkem tedy 8 na lokomotivě), jsou vždy před předním a za zadním kolem nápravy. Vycházejí odshora od spodku kapoty z nějakého zařízení, ohýbají se směrem pryč od kola a pak se takovým obloukem vracejí zpátky ke kolu a končí hubicí, která směřuje přímo tam, kde se kolo dotýká koleje. K bodu dotyku je pak 15-20cm mezera. Po cestě je hadice držena na správném místě kusem železa (takovým nosníkem) a pak ještě zboku tenkým drátem. Zkusím někde vyhrabat vhodnou fotku.

K čemu to je dobré? To rozehřívá námrazu na kole? Nebo ho to chladí? A proč to není na horní straně u brzdy nebo zboku, ale až úplně dole?

 

 

13 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

solenza*
hodnocení

2x

A nejsou to pískovače pro možnost napískování kolejnice před kolem a tím zvětšení adheze a tedy i zvětšení tažné síly lokomotivy? Nemyslíte tohle? To mají i 810ky.

doplněno 16.03.13 18:53:

O pískování vlaků více zde.

 

hm*
hodnocení

2x

Já bych řekl, že to bude přívod písku.

 

repkin*
hodnocení

2x

Možná tuším co myslíš, nesype to nějakou směs pod kola, něco jako písek, aby to líp brzdilo nebo tak nějak? Nejsem nádražák, jen jsem to kdysi slyšel.

Pískování [X] se používá se v případě rozjezdu lokomotivy, jízdě do kopce, při špatné adhezi (sníh, mokro, námraza). Při aktivaci se začne sypat suchý, jemnozrný písek z písečníku přes písečníkové trubky přímo na koleje před hnací kola lokomotivy a tím se zvýší adheze.

jsou to písečníkové trubky

zdroj:

oko.clever.cz/...

doplněno 16.03.13 18:55:

ste mě předběhli, než jsem to odeslal *smich*

 

uska*
hodnocení

0x

co tak vzduch - připoužití rychlobrzdy?

 

dzordz*
hodnocení

obrázky: railways.pjp.cz/... to u předních schůdků a pak uprostřed

railways.pjp.cz/... detail, to úplně vlevo

doplněno 16.03.13 18:49:

Vzduch, rychlobrzda? :) Já nevím, nejsou brzdy normálně ty čelisťové bloky nahoře?

 

kolo*
hodnocení

0x

To je na písek.Když je námraza nebo mokro,někdy to klouže.Hlavně při rozjezdu

 

dzordz*
hodnocení

Jasné, to bude ono :) Akorát tady na tom nemají ten nápis "fill with dry sand only" :D

Předpokládám, že se jich vždycky používá jen polovina, podle směru jízdy?

hm*

Taky bych tipnul, že to nebude sypat pořád ze všech.

 

martinhajek*
hodnocení

0x
Ono se to používá opravdu jen když je při rozjezdu kluzko, nebo při jízdě do kopce pokud kola prokluzují, stále se to nesype.
Pískovač mají i tramvaje.

 

zabu
hodnocení

0x

Samozřejmě že to jsou pískovače. A ovládají se tak, že těsně pod zásobníkem písku je systém tryska -dýza. Do trysky jde stlačený vzduch, ovládaný elektroventilem. A ten dýzou strhává suchý písek do té gumové hadice. Samotíž měly kdysi tramvaje. Nevím do jaké řady, pochybuju, že by to měly ještě dnes, tramvaje neznám. Jen pamatuju že se to tam sypalo lopatkou.

Doplním zabu, my uličníci patnáctiletí jsme tenkrát ani ty lopatky na písek nepotřebovali. V předním voze na zadní plošině vedle té bedny kontroléru (či jak se ta bedna s klikou jmenovala) stačilo na zastávce šlápnout na malý pedál nebo kolík čumící z podlahy a už se píseček sypal. A průvodčí a cestující ve vlečňáku se po rozjetí pěkně zhoupli, když ta hromádka písku na koleji byla často vyšší, než ta od krtka...
Dlouho nám ta zábava nevydržela, zásoby písku nebyly velké, a tramwaje s dvěmi otevřenými plošinami vpředu a vzadu brzo nahradily "ponorky"
Vzpomínka ale vydržela 50 let...
Zabu díky za připomenutí!

 

technoman*
hodnocení

0x

Je to hadice pískování. Ze zásobníku se sype písek vlastní vahou do litinového kolena, do něj ústí z boku tryska. Po sešlápnutí pedálu "pískování" strojvedoucím se otevře EP ventil, tlakový vzduch začne unikat tryskou a strhává s sebou zrnka písku. Ty padají před kola vždy 1. a 3. nápravy ve směru jízdy.

 

maro0303
hodnocení

0x

zdravim hadice ktere vedou pod kola slouži k tomu aby si strojvedouci pri skluzu mohl posipad pikem kolej a přimo pod kolo si masinka dokaže sipat jemny pisek ktery je umistěny v piskovačich na lokomotivě...

Hadice u podvozku lokomotivy - k čemu jsou?

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]