Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Mohu přepólovat starter, aniž bych ho rozbil

Od: ostry odpovědí: 16 změna:

Při výrobě malotraktůrku musím změnit směr otáčení motoru. Abych mohl startovat, musím otočit i chod starteru. Zapalování mám vyřešené, regulaci odstraněnou. Přežije to ten starter?

 

 

16 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

janmega*
hodnocení

1x

Já si dovolím to shrnout po těch " odbornících ".

1/ Starteru je jedno jestli má + nebo - na kostře. Točí se pořád stejně.

2/ Změna směru točení je možná otočením uhlíků. Kde byl + tak tam musí být - .

3/ Pokud má starter volnoběžku, nebo šroubovici na kotvě starteru, tak to nejde bez výměny kotvy z mechanických důvodů.

Honza

 

ladaadal*
hodnocení

0x

Jestli je to klasický startér s kotvou, tak startéru to je jedno, ale nebude fungovat, protože šroubovice na kotvě místo aby vystrčila pastorek do setrváku, tak ho bude tahat dovnitř. Tudíž se to bude sice točit, ale nebude to roztáčet motor. Ačkoli si teď nejsem jist, zda by vůbec přepĺovaní změnilo směr otáčení, ale s tou kotvou je to stejně passe.

ono by to šlo vyřešit dvěma vypinačema a natahnout dráty.. jednim by se spínalo vysouvani civky a druhym by se roztočil startér.. ale problem by mohl být s volnoběžkou na starteru.. teda pokud tam je..

tesyk*

dvěma drátama se směr zubů na pastorku neobrátí...

doplněno 19.02.13 09:25:

pro upřesnění, mám na mysli tu vysouvací šnekovici na hřídeli starteru.

ladaadal*

Tesyk má pravdu. Krom šroubovice se ještě dělají na pastorku jednostranné zuby, aby nezůstával viset ve věnci. Takže by to znamenalo měnit startér, možná věnec, přepólovat celou elektriku a ve výsledku by za to byl jiný starší traktůrek. Můžu vědět, proč to chceš celé otočit? Nešlo by to řešit jinak? Jestli stavíš traktůrek domácí výroby, tak to se dá řešit přídavnou převodkou.

 

bono*
hodnocení

0x

Pokud jde o nějaký obyčejný motor, pastorek bude vysouvaný cívkou, asi to půjde. Volnoběžky většina starterů nemá, záleží jen, jak se bude chtít pastorek zasouvat. V principu se ale zasune a pak teprve spinač sepne a roztočí starter, mohlo by to fungovat. Zkuste upřesnit, o jaký motor jde.

 

hodnocení

0x
avatar magdon

Pokud roztočíte pastorek obráceně, bude Vám ho jeho mechanika automaticky vyhazovat ze záběru. Takže mechanicky to bez výměny pastorku nepůjde. Co se týká elektriky, nestačí startér přepólovat. Je to sériový motor a ten se Vám bude točit i po přepólování stejně. Musel byste ho rozebrat a pootočit stator vzhledem k umístění uhlíků o 1/2 otáčky (v podstatě přepólovat rotor vůči statoru). Kdysi jsem takhle upravoval startér ze Š 100 na Š 1203 (pastorek jsem ale musel nechat původní).

tesyk*

Mělo by stačit přehodit polaritu buď u statorových cívek a nebo na uhlíkách, ale ne oboje najednou. Bez přestavění polohy uhlíků vůči statorovým cívkám ale dojde k obrácenému zhuštění elmag pole a motor se sice bude točit obráceně, ale o poznání s menším výkonem.

 

tesyk*
hodnocení

0x

Teď mi napadá ještě varianta používaná u některých předválečných aut, kdy se pastorek samostatným nožním pedádem zasunoval do věnce a následně se zase samostatným spínačem uváděl do pohybu. Po nastartování pak vratná pružina vytáhla ten pastorek ven.

ladaadal*

Nojo, ale to nemělo šroubovici. Dnešní startér, když bys toto udělal, tak ho po naskočení motoru chytí rychlejší věnec a bude ho tlačit špatným směrem. Místo aby ho po šroubovici vysunul, naopak ho bude tlačit do výsunu a za chvíli ti to shoří.

Vyskytlo se tady plno otázek i návrhů, myslím, že by se měl vyjádřit tazatel, aby se dalo pokračovat v úvahách jak dál.

 

cyril*
hodnocení

0x

Co takhle vymyslet něco jiného? Třeba otočit celý motor.

tesyk*

Cyril: to by bylo také řešení, jestli by konstrukce umožňovala otočení starteru o 180° bylo by to nejjednodušší.

 

 

jabraka*
hodnocení

0x

Problém u startéru je někde jinde.Startér funguje jako relé.Malým proudem se spíná cívka a ta sepne silové kontakty motoru.Proto by se musel oddělit primární a sekundární obvod.Spínání cívky by muselo zůstat a kontakty startéru otočit polaritu.

JABRAKA

Při vší úctě máte pravdu jen částečně. Cívka startéru má 2 funkce. Po otočení klíčkem (či stisknutí tlačítka) zasune pastorek do zubů věnce a zároveň sepne silový přívod do motoru startéru. Obvod pro sepnutí cívky nemá nic společného se spínaným výkonovým obvodem pro pohon startéru, takže není co oddělovat. Navíc cívce tohoto "stykače" je polarita celkem lhostejná. Přepólováním motoru startéru se Vám otáčky neobrátí, protože změníte magnetické pole statoru i rotoru. Aby se točil obráceně, musíte změnit polaritu buď jen u rotoru, nebo jen u statoru. To znamená mechanický zásah do konstrukce startéru. Jinak to nejde.

 

jabraka*
hodnocení

0x

Magdone,startérů jsem měl rozebraných mnoho.Máš pravdu,že při sepnutí přívodu proudu do cívky se vsune pastorek do věnce,ale současně se sepnou silové kontakty přívodu do motoru.Je pravda,že směr otáčení startéru se změní jen přepólováním rotoru.Nebo statoru.

JABRAKA

janmega*

Nezněla položená otázka jinak?

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]