Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak funguje na železnici generální stop?

Od: clayman® odpovědí: 8 změna:
avatar clayman

Na železnici mají možnost tzv GENERÁLNÍHO STOP, které zastaví všechny vlaky v okolí.

Jak to funguje? Nějaké rádiové vysílání v okruhu 1-3km a strojvůdcům se něco rozsvítí na znamení, že mají okamžite zastavit?

Díky

 

 

8 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x
avatar jethro

Ano (ten dosah nevím, ale je určitě větší), a funguje to i bez součinnosti strojvůdce (přijímač na loko vyhodnotí signál a zastaví automaticky).

 

artemio2*
hodnocení

3x

Vlaky se zastaví ve stavu nouze tím,že je automaticky vypuštěn vzduch z brzdové soustavy,bez zásahu strojvedoucího.To umí právě tlačítko generální stop.Je to skvělý vynález,který už zachránil stovky životů,podobně jako v letadlech protikolizní systém TCAS,který upozorní na nebezpečí kolize.

jenik2*

Tahle otázka mi také vrtala hlavou jak to funguje, nyní už to vím, po tom co jste napsali odpovědi. To je dobrá, nebo spíše výborná bezpečnostní pojistka. Je dobře že něco takového existuje :).

mattasscz

Vlak musí mít v průběžném potrubí tlak 5 barů, pokud je tato podmínka splněna, rozvaděč na to zareaguje tím, že vypustí tlak z brzdových válců, zjednodušeně to lze brát jako absolutně těsnou soustavu (což reálně není), ale v momentě, kdy výpravčí/dispečer zvolí generální/adresní volbu STOPu, odpadne tzv. EP ventil, který drží tlak těch 5 barů v průběžném potrubí, tento ventil je inverzní, čili při ztrátě napětí okamžitě odpadá a vypouští tak vzduch, na pokles/úplnou ztrátu vzduchu v hlavním potrubí zareaguje rozvaděč a pouští tlak do brzdových válců, ty pak působí na zdrže, případně kotouče.

*Věta, že je vypuštěn vzduch z brzdové soustavy mi zní spíše tak, že bychom nezabrzdili. :)

 

hodnocení

2x
hodnocení

"Generální stop je funkce tratového rádiového systému na železnici, která umožnuje výpravcím nebo dispecerum v prípade hrozící nehody zastavit na dálku všechny vlaky v urcitém okruhu."

vida, v první případě jsem si to myslel správně - rádiové vysílání :) Ale co v té lokomotivě? Bliká, svítí, houká nebo to brzdí samo? :)

mattasscz

V lokomotivě/ucelené jednotce, se na vysílačce zobrazí STOP a EP ventil odpadá, takže dochází ke ztrátě tlaku v hlavním potrrubí a na to reaguje rozvaděč, který přepouští odpovídající tlak do brzdových válců.
Povinností výpravčího/dispečera je oznámit nám, proč nás zastavil.

 

hodnocení

0x
avatar ringo

Největší problém na tom je, aby člověk /obvykle výpravčí/ včas vyhodnotil situaci a nerozpakoval se to použít. Taky aby nebyly sankce za nesprávné použití, aby se pak člověk nebál do toho bacit, protože když to bude zbytečně, tak přijdu o prémie. Je to fakt dobrá věc a zas tak často se naštěstí nepoužívá.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]