Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Favorit po nastartování chcípe

Od: solenza* odpovědí: 6 změna:

Dobrý den všem. Chtěl bych se Vás zeptat na názor, o jakou by mohlo jít závadu. Mám Škodu Fvorit, rv. 1990 přestavěného na LPG. Když startuju studený motor na benzín, tak před startem trošku prošlápnu plyn asi tak o 0,5 cm a pak začnu startovat. Motor často velice rychle chytne, ale bohužel zase za chvíli chcípne. Takhle se to opakuje asi 4 -6, poté už motor drží. Motor chcípne i bez ohledu na to, že po nastartování prošlápnu plyn. Nebo mohu startovat motor s předchozím prošpápnutím plynu až k podlaze, poté ale startér dlouho točí a až poté chytne. Stejně ale poté chcípne, ale už jen třeba 2x. Dříve chytal pěkně i na benzín. Ale to chcípání je docela nepříjemné. Hladina v plovákové komoře vypadá OK. Na LPG auto startuje dobře, proto bych viděl závadu asi v karburátoru. Proto bych se chtěl zeptat, o co by tohle mohlo způsobovat. Myslíte si, že je špatná třeba membrána obohacovače? Popř. mi dejte další tipy na závadu. Ještě dodám, že po nastartování studeného motoru motor při volnoběhu vynechává podobně jako velice studený diesel, až po asi 2 minutách začne jít rovnoměrně. Na LPG jde motor rovnoměrně od začátku i studený. Budu rád za tipy, na co se zaměřit.

 

 

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

gumidek*
hodnocení

2x

Ahoj. Tak to ti poradím zcela přesně. Dělá to vzduchová přívěra (víš která?). Tu ovládá sytič (bimetal). V mrazech se bimetal tak silně kroutí, že tu přívěru zcela uzavře a nepustí do motoru vzduch. Motor nastartuješ s velmi bohatou směsí, protože zavřením přívěry vzniká v difuzoru velký tlak a strhne mnoho paliva. V ten moment je použit zbytkový vzduch v sacích svodech. Výsledkem je to, že se motor uchlastá.

Problém je vtom, že to takto s tím bimetalovým sytičem musí fungovat (v mrazech), proto Favorit má na Lekru a Pierburgu ještě jeden systém ovládání.

Je to tzv. objemový ovladač a říká se mu dle vzhledu malé ufo. Vedou do něj dvě hadičky z toho ta druhá pokračuje na termoventil.

Funguje to následovně. Motor nastartuješ, jak jsi psal a naráz vznikne velký tlak a motor se začne uchlastávat a děla br ...br..brb..br jako by jel na dva válce. Ten tlak v difuzoru se využije pro objemový ovladač a vritmu poklesu tlaků rumpluje s tou přívěrou a pokaždé ji do rytmů pootevře a znovu zavře. Takto se to děje až do ohřátí motoru na určitou min. mez. Funguje to asi 2 minuty a pak je to k ničemu a karbec to nepoužívá. Takto se pootevíráním zabrání uchlastání.

Je tam ještě ten zmíněný termoventil. Ten zavírá pod bodem mrazu a stává se neprodyšnou záslepkou po připojení výhřevu (do 5sekund po přeipojení karbu cvakne. Tedy cvakne nejprve odpojovač volnoběhu a pak cvakne termoventil, pokud je mráz.

Dle toho objemový ovladač tahá do rytmu silněji a otvírá přívěru více nebo méně.

Závadou je tedy jasný objemový ovladač, který musíš koupit jen origo a stojí 250,-Kč.

Abych se přiznal, tak mě taky nefunguje a vyřešil jsem to fikaně. Domek sytiče drží tři křížové šrouby a sytičem lze otáčet asi o 20°.

Až bude mráz a motor bude ráno promrzlí, tak opatrně sundej komplet filtrbox s karbu a povol ty tři šroubky sytiče. Sytičem toč tak dlouho, doku uvidíš náznak na přívěře, že se odlepuje od dorazu a otvírá se. Sytič nastavíš tak, aby klapka doléhala a byla zavřená, ale byla na hranici, že bude stačit málo a začne se otvírat. V ten moment to nech, případně ji nastav na mezeru 0,5mm. Před seřízením sešlápni jednou plyn, aby ti ta klapka spadla i s přívěrou!

Výsledkem bude, že motor bude jak starý diesel a bude brumlat do ohřátí na 1000 - 1600ot (a to má mít 2200ot, ale díky uchlastání otáčky jdou dolů), ale nebude chcípat!

Kdyby jsi něčemu nerozuměl, tak ti to popíšu detailněji. ;)

P.S.: Taky máš Felda startér? Chytá to v mrazu na drc, co? *palec*

doplněno 16.01.13 07:05:

Závadou objemových ovladačů je, že buď spuchří přívodní hadičky a není tlak nebo spuchří a roztrhne se membrána uvnitř.

Tento systém na karbu je jen pro zimní a mrazivé období. Je pro start studeného motoru a pak je k ničemu pro další chod.

Pomáhá i to, že ten motor chvíli podržíš pod plynem na 2000ot a prohřeješ ho (stačí max půl minuty). Nesmíš ale prudce hňápnout na plyn, jinak do tak bohaté směsi akcelerační pumpičkou nastříkneš další hlt paliva a ... víš co ;)

doplněno 16.01.13 07:10:

Pokud potřebuješ narychlo odjet, tak si tu přívěru opatrně podrž prstem a druhou rukou odblokuj plyn, aby se hnula (je jištěná stupňovitou vačkou). Nastartuješ tak, že si zapneš klíček a pak na startéru druhou rukou spojíš žlutý z přívodní + maticí od baterky (bacha na přejetí ...neutrál a ručka! ... ručka je v mrazech důležitá při takovém startování z motoru, pokud máš starý nebo 80W hustý olej v převodovce. Pak se to na neutrál chová jako automatická převodovka).

Takže nastartuješ z motoru, druhou si podržíš přívěru a pak volnou rukou přidržíš dle potřeby plyn (otočení 1.klapky).

2.klapku skontroluješ,, jestli je jen zavřená pohledem do difuzoru (to je ten druhý, jak má nad sebou tu ohnutou trubičku (sprchu). Ta je jen pro jízdu do kopce nebo okamžití maximální výkon.

Problém bude, pokud máš nad karbem MIXER LPG. Ten bude nutné asi demontovat.

solenza*
hodnocení

Ahoj, moc děkuju za velice kompletní a dlohou odpověď. O víkendu se na to podívám. Projevuje se to přesně, jak píšeš. Jinak mám startér z Felicie a baterii 60 Ah. A točí to i v těchto mrazech nádherně. Velice děkuju za odpověď. *palec*

gumidek*

Nemáš zač, pak se ozvy ;).

Ten mixer ti na tom karbu nezávidím *smich*.

Jj, taky mám startér 1kW a baterku 69Ah a točí to jak ďábel *cert*

solenza*
hodnocení

Jj, to se s tím původním startérem nedá ani srovnávat. Měl jsem si ho tam dát hned, když jsme přestali jezdit 105kou, kde byl a ne ho nechat zahálet v autě, co jen stálo na dvoře. Tenkrát mě originální favoriťácký přestal z ničeho nic fungovat, že jsem si nejdříve myslel, že je špatná spínací skříňka. Vůbec nereagoval na polohu klíče na startování. Takže tenhle startér už byl min ve 3 autech, co jenjá vím. Jeden kolega strýce z práce ho měl taky myslim ve 120ce, poté ji prodal a dal tam původní a tento nám prodal s tím, že má pastorek vhodný pro tyhle starší škodovky. Tak jsme ho koupili a dali do 105ky. Jenže tu jsme pak po čase přestali využívat, protože už začala dost blbnout a silná koroze a motor začal brát hodně olej tak se rozhodlo, že místo 105ky koupíne jiné auto. Koupili jsme tedy Fabii Combi 1,2 47 kW 2003 a SPZ ze 105ky jsme dali na rok do depozitu. Po roce jsme ji vyřadili na čestné prohlášení a máme ji tak na dvoře dodnes. A už se z ni vzal ten startér do Favorita. Favorit je můj, Fabia je strýce. 105 je taky strýce. Jinak díky za vyčerpávající odpověď.*palec*

doplněno 16.01.13 15:22:

Jinak ještě máme volný pastorek od toho startéru, protože než se dal do Favorita, tak se ten startér předělal zpátky na Feliciácký a dal se tam pastorek původní.

doplněno 16.01.13 15:24:

Oni ty pastorky vypadají skoro stejně, ale mají trošku jiný tvar zubů, tak jsme to vrátili, aby se třeba zbytačně neotlačovaly zuby jak na pastorku, tak na věnci setrvačníku.

gumidek*

Setrvačníky mají od Favorita po Felicii Mpi stejné zuby (stejné věnce). Záměnné by s Feliciovým startérem z typů Š120 a Favorit být neměli. Ani to nejde. Je tam reduktor s volnoběžkou a rychloběžný převod (proto má takovu sílu a může si dovolit být menší).

Záměné jsou jen Š130/Favorit. Vím že škody 120/105 mají jiný počet zubů, ale přesně se v tom nevyznám.

Já pastorky neřešil. Vzal jsem Felda startér 1kW, kompletně ho repásnul a celý ho tam dal, jak byl. Dokonce měl pastorek v zachovalejším stavu. Setrvačník byl naštěstí OK a když se koukneš na setrvák, tak si všimni, že jsou tam na pastorek vyfrézované náběžné hrany, aby startér, když zasune zub na zub ihned sklouz do mezery a zapadnul. Taky se při vysouvání mírně otáčí, jak jde proud přes vysouvací cívku a motor, takže je velká šance správného zapadnutí a to ty 0,8kW mrchny moc neumí.

Já zase se k němu dostal v ten moment, kdy pastorek přestával zapadávat a občas bylo slyšet chrastění naprázdno, jako že lízá zuby věnce, tak jsem se o setrvák bál, že jsem to vyměnil. Minulou zimu mi dokonce zůstal vyset a neustále startoval. Pomohlo bouchnutí do těla startéru pomocí uzamykací tyče na volant, která byla po ruce.

solenza*
hodnocení

Jj, možná že tenkrát, když jsme to měnili, tak jsme taky asi napočítali i jiný počet zubů, už si to nepamatuju, naštěstí jsme k tomu

Feliciáckému startéru dostali, když jsme ho kupovali oba pastorky. Co se týká toho protáčení a zaseknutí startéru, to se nám také kdysi párkrát stalo, několikrát nám to udělala tenkrát 105ka ale ještě s originálním startérem. Docela nepříjemný pocit, musím říct.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]