Jak poznat kde zabírá spojka?

Od: Datum: 30.12.12 13:50 odpovědí: 15 změna: 02.01.13 11:26

Ahoj jsem "nový" řidič a doteď jsem jezdil jen v naftové Oktávce, kde se dalo rozjíždět pouze za pomocí spojky, tak jsem ihned veděl, kdy mám přidávat plyn, protože jsem věděl kde zabírá spojka. Říkám to správně že? Přidávat plyn se má, až tam kde zabírá spojka. A nyní mám benzín a tak nějak nevím kde u něj zabír spojka, protože benzín se nerozjede jen za pomocí spojky ne? Takže jak mohu zjistit, kde zabírá spojka, abych věděl kdy mohu přidávat plyn?


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 30.12.12 13:52
avatar

i benzín při troše šikovnosti rozjedeš bez plynu :)

jinak to poznáš jednoduše pouštíš bez plynu pomalu spojku a koukáš na otáčkoměr a v okamžiku zabírání spojky ti začnou klesat otáčky motoru

Ohodnoceno: 2x
 
Od: johnikqq
Datum: 30.12.12 14:17

Díky.

Datum: 30.12.12 19:03

tak to máš snad jedno jestli benzín či nafta spojka má stejný princip,poznáš to na chodu motoru jak se začne pomalu spojka lepit tak se začne zatěžovat,je to jen o tom do auta sednout a zkusit si to,na autě to slyšíš-stejně jde jen o rozjezd,jinak při ostatním řazení vyšlápnu ,zařadím a pustím,tam už to snad neřešíš*smich*,nejlíp se naučíš poznat spojku v kopci při rozjezdu,ne žádné extra otáčky a pomalu pouštět a ucítíš jak auto začíná táhnout

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 30.12.12 15:59
avatar

Pokud to není nějaká "haťapka" tak se rozjedeš bez přidání téměř se vším (samo že asi plně naloženej kamion ne).

Na toto je nejlepší si do toho sednout a vyzkoušet-každé auto je jiné i když jsou to třeba dva stejné mpodely se stejným motorem!

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 30.12.12 18:19
avatar

Kdy začíná zabírat spojka se nedá takhle říct, každé auto (i stejné značky) to má trochu jinak. Jestli jde o benzín, nebo diesel není podstatné. Když jsem byl já "nový" řidič, žádné otáčkoměry neexistovaly, takže bylo nutné sledovat otáčky a zatížení motoru sluchem. Chce to jen trochu cviku. Dodnes otáčkoměr považuju za zbytečný přístroj.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miro®
Datum: 31.12.12 09:51

Pouštění spojky sledovat sluchem, hlavně pocitem v sedadle vozidla a celkovým chováním vozidla. Řidič při počátečním záběru spojky musí cítit v sedadle vozidla, že vozidlo má tendenci se rozjet, přřípadně změnu chvění vozidla a sluchem změnou zvuku motoru. Pro začátky v řízení, doporučuji zejména při rozjezdu, spojku ovládat tak, že pata nohy je zafixována (opřena) o podlahu, čimž se zvýší citlivost ovládání spojkového pedálu. miro

doplněno 31.12.12 10:55:

Ještě doplňuji:

Velmi dobře se nacvičí ovládat spojku na hranici jejího záběru tak. že se postavíme vozidlem do mírném svahu , zařadíme prvý rychlostní stupeň a pokoušíme se zadržet pedál spojky v takové poloze , aby vozidlo necouvalo ze svahu aniž by bylo zabržděno a při dalším mírném uvolnění pedálu se počalo plynule rozjíždět.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 31.12.12 15:51

já si teda u svěho auta nedovedu představit pouštět spojku s patou na zemi.. to bych musel mit tak 2x větši botu a mít ohebnou nohu v kotníku jak plastelina-.. ono ne každe auto ma tak kratky chod spojky aby toto bylo možné.. třeba mě přijde že na svem autě mam o třetinu delší chod spojky než na fabii.. takže tahle rada je trochu mimo pokud to nemate vyzkoušeno že to takto opravdu dobře jde... ono nejlepší je pokud se neklepte jak ratlik za tim volantem tak tu nohu ve vzduchu udržite bez problemu... a doporučuju si dát sedačku níž.. kdo ma dlouhe nohy a ma sedačku dost vysoko pak se blbě povoluje ta spojka hlavně v horní pozici.. jinak nejde to tak uplně radit.. musi se to odzkoušet a přijit na to.. pak ještě vydhytat řazení... některe auta reagují se spožděním na plyn, je třeba bud přišlapnout a nebo pomalu povolit a až zabere tak přidat.. jinak to bud škube tam zpatky a nebo vam motor bude litat do otaček... takove věci se museji prostě vychytat.. na to neexistuje rada... je prostě třeba jezdit jezdit...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: buss®
Datum: 31.12.12 11:32

I rozjede, ucho pozná, kdy klesají otáčky a spojka začala zabíírat.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: johnikqq
Datum: 31.12.12 15:00

Díky moc jste mi všichni pomohli a můžete mi říct, co dělám při přeřazování špatně. Když jedu třeba 50 km/h na 3. kvalt točím +-1800 ot/min zrychlím na 65+- s 2500 ot/min a poté přeřadím na 4. kvalit a co se stane. Otáčky klesnou na dejme tomu 1800+- a poté ihned vyletí na 2000 a od tud jdou zase s plynem.

Co je vůdodem tohoto? Já bych řekl, že přidávám plyn před záběrem spojky a nebo se mýlím?

Datum: 31.12.12 15:14

tak je jasné jak vyšlápneš spojku tak otáčky spadnou a tím že se zas spojková lamela spojí a tím propojí motor a převodovka tak se zase dostanou na nominální otačky,je to jev že se odpojí převodovka a motor,pokud bys jel například z kopce na 2 a vyšláp tak to bude opačně,motor bude brzdit přikvaltu a když vyšlápneš spojku poletí otáčky nahoru

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miro®
Datum: 31.12.12 15:33

Při řazení za jízdy na vyšší, případně nížší předový stupeň je nutno bezprostředně po zařazení poměrně rychle pustit spojku a přidat. Ne jako při rozjezdu. miro

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 01.01.13 20:39

Pustit rychle spojku? Tak to se po krátké době zničí a unaví pružiny! U normálních setrvačníků je ochrana převodovky pomocí pružin na spojkové lamele. U dvouhmotových setrvačníků, jsou pružiny přímo v něm. Když se spojka rychle pustí, tak skoro na 99% jsou při pouštění vždy rozdílné otáčky obou stran a to rychlé vyrovnání otáček neudělá prokluz spojky, protože to nestihne, ale právě ty pružiny. Jak se unaví, tak vznikne vůle a bude to hrkat!

Mnohem lepší je při pouštění spojky nastavit dle otáčkoměru tolik otáček, kolik předpokládám při úplném spojení spojky. Pak dosedne měkce bez prokluzu.

Ale bouchnout jí takhle tvrdě, jen aby motor nešel z otáček do volnoběhu (nestihnul to), je dost tvrdé řešení...

doplněno 01.01.13 20:46:

viz. video v čase 0:49. Tohle dostane na frak!

http://www.youtube.com/watch?v=3mTslShW-o

doplněno 01.01.13 20:48:

http://www.youtube.com/watch?v=3mTslShW-o

Youtube - do vyhledávače napsat "Valeo" - první video to je

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miro®
Datum: 02.01.13 09:21

To v podstatě řeší synchronizace převodovky, která zajišťuje, že řazený převodový stupeň se nezařadí do záběru dříve, dokud se nevyrovnaly otáčky obou stran. miro

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 02.01.13 11:07
avatar

synchronizace převodovky nemá s pouštěním spojky nic společného. Ta slouží k tomu, aby se vyrovnaly otáčky jednotlivých koleček v převodovce, nikoliv převodovky a motoru.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 02.01.13 11:26

tak trochu nesouhlasím... pokud se trefite s plynem tak mužete pustit spojku rychle a proběhne to bez jakykoliv rázů hladce...

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.