Nejste přihlášen/a.
Může dojít u autobaterie starší cca 5 let při poklesu napětí pod 11,8 V (vlivem např. omylem rozsvícené žárovky 12V / 5W po dobu 48h) k trvalému snížení její kapacity?
Pokud baterii vystavíte dlouhodobě nízkému nabití, tak se začne na deskách vytvářet sulfatace, což jsou krystalky. Sulfatace však nemá vliv na kapacitu, ale na startovací (maximální vybíjecí) proud. Baterii tedy co nejdříve nabijte, aby nevznikly podmínky, při kterých by se mohla sulfatace vytvořit. Navíc ve vybité baterii může dojít k zamrznutí elektrolytu a roztržení plastového obalu.
doplněno 25.12.12 16:41:Omlouvám se, ale zase jsem so do toho trochu zamotal. Chtěl jsem napsat větu, že: Sulfatace však nemá vliv nejen na kapacitu, ale i na startovací proud... Dále ještě doplním, že sulfatace se tvoří rychleji z rostoucí teplotou, pokud tedy víte, že je baterie vybitá a nemůžete ji ihned nabít, nedávejte ji domů do tepla, ale nechte ji třeba venku, pokud tam bude kolem nuly a nebude mrznout.
Samotné totální vybití samo o sobě nevede k zničení akumulátoru.Vadí hlavně to,že ve stavu úplného vybití nesmíme ponechat dlouhou dobu.Už po 2 - 3 dnech dochází k rychlému zasulfátování článků.Původní složení elektrod je Pb v amorfní podobě,a druhá elektroda PbO2.Postupně se při vybíjení přetváří v PbSO4 v amorfní podobě,schopné se okamžitě v procesu nabíjení změnit na složení původní.Pokud se nechá síran olovnatý dlouho ve zředěné kyselině,dochází na povrchu článků k rekrystalizaci síranu olovnatého a vzniká tvrdá krusta,neschopná další chemické změny(sulfatace).Tím se postupně omezuje kapacita akumulátoru.
JABRAKA
Zrovna před msvátky jsem tento problém konzultoval s prodavačem ve speciálním obchodě s olověnými akumulátory.Prodavač tvrdil, že jakmile u 12 V aku poklesne napětí pod 12,2 V, tak je aku na vyhození.
to snad ne,já taky zapoměl v autě rozsvícený světýlko asi dva dny,start byl potom horší,ale auto chytlo hned a bez problému,jen bylo slyšet že startér slabě točil,potom už zase pohoda,ale 5 let stará baterka má nárok dosloužit,většinou vydrží tak 4 roky
Právě proti podvybití jsou dost odolné Banner. Doporučili mi je už před řadou let, konkrítně do VZV, který měl přídavná světla, která zaměstnanci s oblibou zapomínali zhasínat, na což umřelo několik baterií. Pak jsme koupili Banner a i když to předvedli opět, tak stačí baterku normálně nabít a jede se dál. Takže od té doby kupuju jen tyhle baterky a nezklamaly ani v osobáku, ani v motorce.
Ale s tím poklesem pod 12,2V - to mi přijde dost přehnané, dělám i modelařinu, takže často nabíjím z autobaterie, přičemž se na letišti občas stane že někdo v zápalu nadšení nabíjí a nabíjí - až zjistí, že už prostě nenastartuje. To se řeší roztlačením, či roztažením, ale nezaregistroval jsem, že by na tohle umřela baterka. Jiná situace je, když se baterka vybije a nechá se vybitá po delší dobu.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.