Hydraulický lis

Od: Datum: 20.10.12 15:54 odpovědí: 10 změna: 23.10.12 08:56

Chci si vyrobit takovýhle lis http://www.rennet.cz/Fotografie/Zbozi/Original/L26940.JPG panenku mám 20 tun a jde mit o to jak mám zvolit rozměry těch úček hlavně tloušťku, jestli účka nebo jekle, jaký šrouby aby to těch 20 tun hravě zvládlo. Díky


avatar
Upozornění
Tato otázka je 4 roky bez odpovědi a proto byla uzavřena.
Máte-li podobnou otázku, a nenašli jste vhodnou odpověď, založte novou otázku.
Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: mowla*
Datum: 20.10.12 16:06
 

Nech si to dobře spočítat od nějakého projektanta-strojaře a nejde jen o tloušťku plechů, ale i o jejich materiál a kvalitu opracování... Taková ustřížená hlava šroubu vymrštěná 200 kN může mít destruktivnější účinky, než kulka z devítky...

doplněno 20.10.12 23:02:

To Wlezley: Právěže jsem viděl střihlé hlavy nýtů na podobné konstrukci - ne tahem či trhem v ose, ale kolmo na ni...

*smich*

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 20.10.12 22:58
 
avatar

Neviděl bych to tak černě ... . zvolil bych U profil 100 mm, horní příčku jekl 100x100mm a spojovací šrouby 12mm. Ty podpěrné čepy dejte z klasické hlazenky 12mm. Kdyby jste náhodou napumpoval tak brutální sílu, že se to bude stříhat, první povolí ty čepy. Když nebudou kalený, ustříhnou se jako bláto. Pro vaši bezpečnost můžete tu příčku uvázat na řetízek, aby vám nespadla na nohu ;) ale jiné zásadní riziko bych v tom nehledal. Něco jinýho by bylo místo panenky použít pístnici a hydraulické čerpadlo ale i tak ... Viděl jste někdy čím rovnají karosáři bouraný auta? Rozpěrka utrhne i pevnostní šrouby na dveřních pantech, ale že by lítaly vzduchem jako koule z berety?!? Ať se dílo podaří a slouží k užitku.

doplněno 20.10.12 23:19:

Netvrdím, že to není možné, ale při troše rozumu v hlavě se dá takový lis provozovat naprosto bezpečně. Jestli na tu panenku navleču metrovou trubku s úmyslem narovnat čtrnáctku traverzu, nemůžu se divit, že něco povolí. Takže ano ale s rozumem!

 
Datum: 20.10.12 23:32
 

Při pohledu na tu fotku se musím smát. Ta konstrukce lisu je snad dělaná na minimální hmotnost. Jinak to není možný.

Na horní příčník rozhodně nedávejte čtvercový jekl. Když už jekl, tak dva obdélníkové a nastojato svařit k sobě.

Ty boční stojky, které jsou snad z ohnutého plechu sílu 20tun asi vydrží. Ale ty šrouby navrchu při síle 20tun budou mít hodně rychle oválné díry. Šroub se asi nestřihne, ale bude se protlačovat přes tenkou stěnu.

Stejný to bude s tyčkama, který drží stůl. Ty se při síle 20tun promáčknou do tenkého plechu boční stojky.

Je otázka naco vlastně potřebujete sílu 20tun.

Já jsem si doma postavil hydraulickou šťípačku, která má sílu 9tun. Teď tam mám nastavených 6tun a i na demontáž a montáž ložisek to bohatě stačí.

Ta konstrukce na obrázku je s heverem o síle max. 12tun.

 
Datum: 21.10.12 12:09
 

no já to chci převážně taky na lisování ložisek a silentbloků, takže 20 tun je asi rezerva dostatečná, ještě teda nevím tloušťku těch úček. díky

Datum: 21.10.12 15:36
 

Tak jsem pro zajímavost spočítal ty tyče, které drží spodní stůl.

Při síle 200kN a průmětu plochy čepu (průměr čepu 20mm, tloušťka plechu stojky 10mm) 20x10 = 200mm2. Tyto plochy jsou tam čtyři, takže tlak na všechny čtyři plochy je 200 000 / (4*200) = 250MPa.

A tlak 250MPa už je na hranici, kdy se běžná ocel (11373; 11523) trvale deformuje.

 
Datum: 22.10.12 11:28
 
avatar

Teda ze strojařiny jsem maturoval před 30 lety, ale obávám se, že 250 MPa není na hranici, ale daleko za ní...

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 22.10.12 12:41
 

250MPa je na hranici pevnosti materiálu v kluzu. Při výpočtu jsem zanedbal bezpečnost, proto jsem napsal, že je to na hranici.

Ve skutečnosti se pro výpočty používají hodnoty do 120MPa (maximálně 150MPa).

 
Datum: 23.10.12 00:12
 

aha čili např. tento lis 20 t http://www.autokelly.cz/#|WP2N0moO+EvNJ6ym96nEeG6GA2PlLP3JeYEx/MtbGm7z9imlxZ+0R26B5Ifve3NNGUtXuQG6+rBHkzy9JyJpGJC9U9OK2r7lrS4O8bs98yerP6uVdfqtJUaxIki6BScWQZFpzkkaAWtUE3aF/abj4SnyMpq0Wew304v9rgW+h4VHTsH5FnZN2Te4FKdkliY8gWDyHdzxmYwpl9tbJ9igw3RQjqj9D3KYjuvI/RClu9PG5dAG3q0wSTQAS0Dj/Gol je z něčeho lepšího než ocel (11373; 11523), na pohled vypadá podobně, nabízí se ještě nějáký materiál ze kterého by to šlo, nebo i jiná konstrukce, pak jedině pokud na ložiska a silenty staci míň tak zvolit menší panenku...
Datum: 23.10.12 07:07
 

Samo že existují kvalitnější materiály s vyšší pevností. Ale jejich cena je taky vyšší.

Většinou nejdostupnější jsou právě oceli 11373 (11375) a 11523 a používají se proto, že jsou zaručeně svařitelné.

Takže při návrhu konstrukce lisu buď musíte snížit sílu heveru - potom možná vyjde podobná konstrukce jako na fotkách. Pokud chcete sílu 20tun, tak musí být všechny části lisu mohutnější (vetší tloušťka plechů, větší tloušťka profilů, větší průměry čepů a šroubů).

 
Od: jarda3*
Datum: 23.10.12 08:56
 

Si taky clovek musi uvedomit, ze 20t je slusne nalozeny nakladak a predstava ze to stoji na cepech 4x20mm me trosku znervoznuje ;) IMHO na takovou silu uz je potreba poradne bytelna konstrukce, na druhou stranu, pokud se na tom nebudou montovat lodni motory do tankeru, tak by tech 5t melo na takove to domaci lisovani stacit ;)

 

 

 

 

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.