Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Vhodná baterie do auta

Od: ruda777 odpovědí: 12 změna:

Dobrý den. Mám v autě bateri 55AH-420A. Budu si kupovat novou rozměry připojení plus polu vyhovuje mužu použít bateri která má více jak 420A? Bude lepší pro startování v zimě atd?. Děkuji.

 

 

12 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

ar*
hodnocení

2x

Čím více tím lépe. Je to hlavně kvůli startu, na nic jiného "výkonná" autobaterie není.

oh53aw5

Ale s rozumem. Pokuď zvolíme moc velkou kapacitu baterie, tak při nízkém nabití, bude mít tato baterie tak malý odpor, že proud který do ní půjde, bude tak velký, že bude hodně špatně alternátoru ale i silovému vodiči, který vede k baterii. V extremním případě může dojít i k zahoření.

martinhajek*
To by musel být nějaký obří akumulátor, aby to sežralo veškerý proud z altíku. A kabel to vydrží, je na to dimenzovaný, alternátor také.
Může tam strčit největší aku který se tam vejde.
oh53aw5

@martinhajek Ani ne moc obří.

Proč myslíš, že po nouzovém startu přes pomocnou baterii je nutné po naskočení motoru tu druhou odpojit? Já už viděl několik aut, jak se jim pálila izolace silového kabelu k baterii.

Třeba do felicie se vejde i 105Ah, má jí tam známej. Už jsem viděl i Favorita Pick-Up, který jezdil na nějakou 200Ah baterii. Tu ale měl v nákladovém prostoru.

doplněno 20.10.12 20:34:

Ty to stále nechápeš. Mám pro tebe jednu radu. Dojdi si ven k autu a nastartuj, vyndej baterii ( bohužel některá auta bez ní chcípnou, ale budeme brát případ, že ne) a natvrdo zkratuj plus a mínus a pozoruj co se bude dít.

On totiž ten alternátor nemá žádnou šanci omezit maximální proud, který z něj půjde. On je dokáže regulovat jen napětí. V tomto případě ale nevydrží alternátor(přesně diody), protože bude překročen jejich kritický proud. Pokuď by jsi zvýšil odpor toho zkratu na únosnou hranici pro diody a alternátor, tak bude hořet právě ten kabel k baterii.

doplněno 20.10.12 21:26:

O kolik může dát víc proudu alternátor než má deklarováno a než odejde, záleží z jakých součástek je přesně složen. Nikdy jsem se u daného vozidla nezajímal, co přesně tam je. Jen mám zkušenost, že např. u Mitsubishi Colt se po snížení vnitřního odporu baterie začala tavit izolace na silovém kabelu od alternátoru.

V případě odpojení baterie je jasné, že to uděláme se zátěží a nebo dostatečně rychle.

doplněno 20.10.12 22:32:

Když píšu, že je to potřeba provézt dostatečně rychle, tak právě myslím dostatečně rychle, aby nedošlo k napěťovému průrazu.

Jak se může podle tebe pálit izolace silového kabelu díky přechodovému odporu?

doplněno 21.10.12 14:27:

Tak znova, když píšu dostatečně rychle, tak myslím dostatečně rychle. Neuváděl jsem žádné číslo. Jen dostatečně rychle. Takže pokuď by jsi baterii odpojil třeba na 1/1000000 vteřiny, tak to altík 100% přežije. Já tam psal to dostatečně rychle, právě aby bylo jasné, že může dojít k průrazu.

Věr tomu, že i alternátor z Favorita dokáže dodat krátkodobě(v řádu sekund či minut dle teploty) vyprodukovat přes 100A. Až bude čas a nálada, tak se mi tu pár různých alternátoru válí, tak mohu udělat názornou ukázku.

doplněno 21.10.12 15:36:

Ty se chytneš jedné věci a už se jí nepustíš. Myslím ohledně té rychlosti odpojení. Já to řekl, jen jako příklad a proto jsem čas nespecifikoval.

Až bude nálada, tak ti ukážu, jak se dá dostat z orig. alternátoru favorit více jak 59A. Ty pořád věříš, že všechny součástky jsou na samé hraně tolerance. Ale i ta hrana platí pro provozní podmínky. Takže v krajním případě mohou vydržet daleko více. Tímto debatu končím.

gumidek*

Právě u té koncovky, kde přechoďák vzniká.

Na kabelovém oku přechoďák dokáže celé oko pěkně rozpálit a kolem se veškerá izolace spálí.

Př. je kabelové oko přípojky B+ na alternátoru (prpoj +aku a altu)

martinhajek*
Kdybys něco věděl o alternátorech, tak bys věděl, že autoalternátor dá do zkratu jen o 3 - 5% víc proudu než je jeho maximální proud. Dokonce i jeho diody by měly tento zkrat po jistou dobu vydžet, leč občas se po nějaké době přehřejí a spálí. Kabelu se to ale netýká, ten má vždy dostatečný průřez. Zkrátka se tu handrkuješ o volovině.
A s tím odpojením akumulátoru za běhu motoru si děláš doufám srandu, kdo má furt ty alternátory spravovat po blbečcích kteří přesně tohle udělali.
doplněno 20.10.12 21:50: Neuděláš to dostatečně rychle, jedná se o napěťový průraz diod v závěrném směru a to je velice rychlý jev.
Smiř se s tím, že vodič mezi altem a akumulátorem je nejen dimenzován na větší proud než je max. proud který je alternátor schopen dát, ale u moderních vozů je na něm u akumulátoru i pojistka.
Pokud se u nějakého auta pálí izolace silového kabelu, je to většinou přechodovým odporem, u starších aut by se měly pravidelně kontrolovat koncovky kabelů mezi altem, aku a starterem. A všechny kostry.
doplněno 21.10.12 12:32: Ne! Odpojit akumulátor od elektroinstalace vozu se nesmí VŮBEC a to i přes skutečnost že moderní alternátory mají často v můstku zenerky, nebo mají ochrannou zenerku ve filtru na svorce B+. A zkoušet v autě zkratovat alternátor také NE. Takže pokud tohle někomu "radíš", měl by ses nad sebou zamyslet a danou problematiku se doučit.
Pokud je přechodový odpor na koncovce silového vodiče, dokáže se pálit izolace vodiče do velké vzdálenosti od tohoto místa. Viděl jsem to při zanedbané údržbě mockrát, je to nejčastější přičina požáru starších vozů, kde není tento okruh jištěný, takže kabel po proškvaření na kostru zkratuje akumulátor.
doplněno 21.10.12 14:53: Alternátor 55A z Favorita má zkratový proud 59A.
Radši už mlč, ty jedna desetimilióntino vteřiny.
doplněno 21.10.12 15:45: Z alternátoru nedostaneš o moc větší proud než je jeho maximální. Je to vlastnost všech alternátorů, právě proto není potřeba omezovač proudu, tak jak to bylo nutné u dynam. Tak to prostě je.
Tečka.
martinhajek*
Nehovořil jsem o startování z jiné baterie, to je jiný případ. Akumulátor je schopen dát víc proudu než alternátor, takže k přetížení dojít může.
Kabel s alternátoru musí vydržet maximální proud alternátoru a to dlouhodobě. Takže i kdyby velký akumulátor odebíral všechen proud z altu, ten vodič to musí vydržet.

 

martinhajek*
hodnocení

0x
Samozřejmě

 

itan71*
hodnocení

0x

Je to běžná věc silnější AKU jen se musí vejít do těch držáků jinak to tam lítá a může něco poškodit

 

nu*
hodnocení

0x

vše se dá spočítat podle příslušných vzorců, osobně bych se držel při výběru baterie doporučení výrobce, je jasné že jiný (poddimenzovaný) alternátor bude mít litrová corsa a jiný Passat 2.8...je otázkou zda malá corsa bude schopna dobíjet 90Ah akumulátor a ještě dávat dost proudu pro ostatní spotřebiče, také je optázkou jak dlouho takový akumulátor vydrží...

 

hodnocení

0x
avatar dabel

běžně cpu do 1,4 fábií 62ky baterky a žádnej problém a ve svým oplu 1,6 ce sem měl léta 72ku a nikdy žáden problém a zimě prostě paráda;)

 

adammmm
hodnocení

0x
for
nemáš pravdu, kamaráde. Jak by si chtěl vytahnout z favoriťáckyho alternatoru přes 100 ampér? Ten alternator se bude při přetěžování proudem odbuzovat, víme? Fakt z něj víc nedostaneš to si zapiš za uši. Přečti si články pana Čecha, tam to vysvětluje.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]