Trvalé otáčky šetrné pro motor?

Od: Datum: 17.08.12 19:54 odpovědí: 28 změna: 19.08.12 13:59

Zdravím, mám jeden banální dotaz,

Potřebuji auto vytáhnout na dálnici k vůli cestě a zajímá mě, jestli motor 781.135 s karbem 1.3 vydrží trvalé otáčky 3100 při 130km/h na pátý rychlostní stupeň asi 1 hodinu v záběru v kuse. K vůli šetrnosti je lepší ty otáčky měnit (snižovat rychlost), nebo je to zbytečné? Vím, že když se motor tohoto typu zajížděl, tak bylo předepsáno výrobcem otáčky při cestě měnit, aby se zaběhl.

A kdy začíná být motor zaběhnutý? Zatím mám 100 258km a pozoruji jen zlepšení akcelerace, když jsem ho před rokem a půl kupoval (asi jsem ho po starém pánovi už rozjezdil). Není problém vytáhnout na 140 -155km/h, ale to je spíš otázka dobrého zapalování.

Možná to zní vychloubavě, ale chci ten motor co nejvíce šetřit, aby mi vydržel. Moc nejezdím na spotřebu a spíš ho občas točím, ale nepřekračuji 4000ot/min. Nechci ovšem odepsat původní rozvody a další součástky, tak se ptám, jestli byl na tohle zatížení stavěn/navržen ...

Tehdy se tuším jezdilo jen 110km/h na dálnici...

Předem díky za rozumné a chápavé odpovědi ;)


avatar
Upozornění
Tato otázka je 4 roky bez odpovědi a proto byla uzavřena.
Máte-li podobnou otázku, a nenašli jste vhodnou odpověď, založte novou otázku.
Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: mowla*
Datum: 17.08.12 20:05
 

Je to už ´chvíla´, co jsem Fáčko s tímto motorem měl - když jsem ho dával pryč, měl najeto cca 180 tis. a neměl problém. Jezdil jsem několikrát ročně trasu cca 320 km, plně naložený (cca 200 po dálnici) a málokdy jsem jel pomaleji, než 130... ;) Nejdelší trasu jsem s ním jel cca 1200 km v podstatě v jednom zátahu, většinu taky po dálnici. Nikdy jsem si nevšiml, že by jakkoli ´protestoval´.

Je ale fakt, že držet konstantní otáčky hodinu se mi asi nikdy nepodařilo - vždycky mě někdo zbrzdil... *smich*

 
Datum: 17.08.12 20:09
 

Hodlám ho vytahovat na dálnici, tak chci pochytat nějaké dobré rady (ohledně motoru v trvalém zátahu). Akorát jsem si všimnul, že mi trochu stopne teplota nad půlku, ale nijak hrozně, takže se asi uchladí (zatím nemám skušenost u tohoto motoru).

Po rozmlácenejch okreskách se to už fakt nedá a navíc samá uzavírka a asfaltéři (při průjezdu čerstvou vozovkou odlétávají kamínky s asfaltem a nic moc pro podvozek...), proto volím highway *frajer*

Datum: 17.08.12 20:15
 
avatar

Po rozmlácenejch okreskách se to už fakt nedá a navíc samá uzavírka...

Co se tohodle týká, nevidím mezi okreskou a dálnicí zas takový rozdíl*smich*. Jmenujte mi jedinou českou dálnici, po které se dá jet v jednom kuse celou hodinu rychlostí 130 km/h.

Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 17.08.12 20:40
 

Ostrava - Lipník - Olomouc bomba okruh a ještě místy tři pruhy! :)

Z Mohelnice se taky po té starší dá...

Datum: 18.08.12 00:06
 
avatar

Ale dejte pokoj, aby jste byl rád, že máme nejdelší schodiště na světě, a že alespoň v něčem jsme dobří. Neustále budete nadávat. *smich*(Myšleno D1)

 
Od: ar*
Datum: 17.08.12 20:22
 

3100 ot/min. ničeho se neboj, to je v pohodě. Pokud by tohle nějaký motor nevydržel tak je stejně na vyhození. Takže klidně do toho. Bohužel jak to znám na načich dálnicích nevěřím, že budeš moc jet 130km/h celou hodinu;).

Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 17.08.12 22:37
 
avatar
Kdybys viděl jak tento motor kdysi ve zkušebně mučili a on to všechno vydržel, tak by ses teď neptal. 3100 ot/min jsou jeho provozní otáčky, není důvod aby mu to škodilo.
A hodinu v kuse 130km/h opravdu nikde v tomto přerostlém údolí nepojedeš.
Mimochodem, není problém jet s fáčkem přes stošedesát, kdysi mě takhle vyvezl kamarád, kam se sere horská dráha...
 
Datum: 17.08.12 22:50
 

Taky jsem měl Formana a byl jsem s ním maximálně spokojený,jen mi trochu shnil,ale motoricky pohoda.Měl jsem tedy BMM a tahal za tím i vlek a prostě nenáročný dělník.Jinak jsem se s kámošem svého času trochu naháněl na Slovensku na dálnici a nevěřil svým očím,že mi velmi těžko ujížděl se Scenikem,Forman jel podle tachometru nějakých 175.

 
Datum: 17.08.12 22:53
 

Tolik? To snad byla 136ka?*sok*

Datum: 17.08.12 22:52
 

No, já měl maximálku stošedesát nedávno, ale bylo to při sjezdu nadjezdu (mostu) a pak rovina. Motor se pak chová jako s omezovačem a přišel mi, že přes 160 už tento typ 135 s karbem nepůjde a brzdí... a pak jsem ho raději nechal zase vydechnout, protože se mu tam nejvíc chce se čtvrtým rychlostním stupněm a s pětkou se mu už moc nechce (leze při pětce dost pomalu).

Ale to už jsou rychlosti o hubu, takže se držím max 130...

Kolik je asi tak spotřeba mimochodem? Počítám, že hranatá karoserie klade dost odpor... *hi*

Došli body, ale moc díky za reakci! Dám ti je v jiné otázce *placni*

Datum: 17.08.12 23:19
 
avatar
Fáčko si na dálnici na full kótl veme těch dvanáct, zhruba.
Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 17.08.12 23:21
 

Čekal jsem tak 15,16/100 s Lekrem. Tak to je pohoda. Kdybych chtěl jet ekonomicky, tak nejlépe na 5ku 100km/h při 2200 -2500?

Datum: 17.08.12 23:52
 
avatar
Při stovce to bude úspornější, samozřejmě. Taky záleží na sešlápnutí akcelerátoru, do kopců se vyplatí spíše na čtyřku a ne úplně sešláplý pedál plynu, než jet na pětku a pedál na podlaze.
U těchto vozů je pětka rychlostní stupeň odlehčovací, oproti čtyřstupňovým stodvácám je to velký rozdíl ve spotřebě.
 
Datum: 18.08.12 11:03
 

Do kopců dávám nižší. Ono je to poznat i na motoru, že mu jakoby zhrubne zvuk, i když má 1900ot/min. Tuším, že Lekr pak zbytečně musí podtlakem otévírat druhou komoru.

Datum: 18.08.12 00:13
 

hele fáčko sem sice neměl, ale musim sem dát svuj poznatek felicia comi 1.3 50 kw, 165 tachometrových 1 h 30 minut v kuse, po nemecké dálnici tady jak se jede přes teplice, jeli sme na dovču na Rujánu je to rok, a neměla s tim problem, felda, yla plne naložená včetně kufru a jak si leedily, měla jen 2 pul hodinový přestavky, jednu na dalnici zároven s tankováním a druhou až po sjezdu někde kolem passewalku a nic nenamítala, beži jak hodinky ještě dneska ;) taky sme se bál 165 na 14 let starý auto aby nenylo moc tak dlouho ho držet ve votáčkách, ale naprostá pohoda, za ten rok jen měnená žárovka a jednou destičky ;) na to auto se osobne spolehnu a dal bych za něj ruku do ohne ;) Tak se neboja vyžen s toho pavouci pokud jedeš někam kde se to dárealizovat ale jak řikaly předešli kolegoé tady s tim nepočítej ;)

 
Datum: 18.08.12 11:07
 

Moc díky, sice se jedná o 136ku, ale pořád je to ten samý motor až na písty. Felda má krátkou převodovku, tak to jsi ho musel nechat dost dlouho řvát a když vydržel, tak pohoda, to jsem potřeboval vědět ;).

P.S.: Počítám s tím motorem dobudoucna do příštího auta (Felicie), až Fávo za hodně dlouho doslouží *hi*

Datum: 18.08.12 05:59
 
avatar

Poznámka k tomu záběhu: dnešní motory se považují za zaběhnuté po 10 - 15 tisících km. Motor, který má 100 tisíc, býval v minulosti už na generálku.

doplněno 18.08.12 11:56:

Mám na mysli motory z let šedesátých, až sedmdesátých. V té době bylo po 100000 na GO obvykle celé auto.

 
Datum: 18.08.12 11:14
 

Na GO? No, řetěz je pořád jak struna a olej žrán není. Tak mám asi štěstí.:)

doplněno 18.08.12 12:25:

Tak to pak jo. A tyhle auta/motory (Š1000,Š100,Š120) zajížděl majitel, nebo byly zajížděny na nějakém stavu v továrně (AZNP)?:)

Datum: 18.08.12 20:31
 
avatar
Generálka u škodováckého celohliníkového OHV motoru tak nejdřív po 200000 km, sto tisíc je blbost, leda když se nevyměňuje olej, filtr a motor se stále honí ve vysokých otáčkách.
100000 km vydržel tak motor ve stovce, tam byly nic moc šály kliky a těžké ojnice a písty. A olejové hospodářství taky stálo za houby, fakomotor má mazání mnohem výkonnější.
doplněno 18.08.12 20:33: Aha, tak to je O.K.
 
Datum: 18.08.12 21:22
 

Tak to je hodně povzbuzující těch 200 000km, dík ;)

Ještě jsem se tě chtěl optat, jestli je nutné vyvážit kliku a setrvák, když se mění setrvák? Dobudoucna počítám při výměně spojky měnit i setrvák se zářezy pro Hall BMM, abych měl motor více multifunkčí a později ho snadno překopal na 40kW BMM.

Datum: 19.08.12 10:09
 
avatar
Nutné to není, musí být ale se setrvačníkem vyvážen spojkový komplet.
Nevidím žádnou velkou výhodu převrtávat karbecový motor na BMM.
 
Datum: 19.08.12 12:19
 

Stačí tedy prohodit setrváky a namontovat novou kompletní spojku jen s pomocí středícího trnu pro vycentrování?

Chtěl bych ho mít multifunkční, abych s ním mohl počítat dobudoucna do Feldy BMM jako s náhradním a málo jetým. Karbec je opravdu lepší a jednoduší, ale zase tu není možnost experimentovat s přisáváním vodíku (viz youtube), protože karbec by nevyhodnotil, že má ubrat na směsi, když nemá lambdu a vstřik.

Další možností je lepší palubní počítač a možnost VAGu OBD2 (zatím mi stačí občasná instalace dig. palubáku APRI CD-1 pro karb)

Výkon sice bude horší, ale já se spíš v tomhle autě vrtám, než jezdím :D

doplněno 19.08.12 16:53:

díky

Datum: 19.08.12 13:59
 
 

 

Datum: 18.08.12 10:14
 
avatar

ničeho neboj ten motor vydrží i víc loni když sem ještě měl stříkačku fafouna tak sem jel po dálnici plzen -liberec a jelikož bylo na dálnici docela prázdno tak sem to nák nešetřil tacho mi z jednoho kopce ukázal i 170 a ve 150 mi ulítlo sklo z nového zrcátka u řidiče *smich* tydle motory lecos vydrží a občasná řádná nálož jim jen prospěje aspon vyženeš pavouky z vejfuku;)

 
Datum: 18.08.12 11:13
 

Tak na 170 už mě nechce pustit (asi rozdělovač nemá takový rozkmit předstihů). S tím zrcátkem to mám u řidiče taky :D. Jenom mi sklo zrcátka jemně vibruje při 135 a více km/h. *smich*

Taky mě trochu zajímalo, jestli se u 781dniček stíhá vše mazat při takové zátěži a otáčkách. Navíc ty dnešní filtry oleje jsou nic moc. Měním ho po půl roce projistotu (UFI)

Datum: 18.08.12 11:20
 
avatar

s mazáním sem problém neměl měl sem tam 10W40 od Texaco Hawoline a s olejovým filtrem taky ne používal sem Man či Meyle výměny vždy po 15000km a favo i dnes šlape jak divý

 
Datum: 18.08.12 11:51
 

MAN bych chtěl sehnat, ale nikde ho tu v mém okolí nemají. Jen UFI,VIKA,...hrozný

doplněno 18.08.12 13:34:

No, on je tam bezpečnostní ventil pro obtok a tak při ucpání teče nefiltrovaný olej...

doplněno 18.08.12 15:11:

Vyskouším tedy jiný olej. Aspoň před zimou a v zimě uvidím, jak točí ranní studený motor ;).

Datum: 18.08.12 13:01
 

Moc to řešíš. Většina řidičů okolo tebe jezdí na Vika, AQ a podobné filtry za 50Kč kus. A jezdí. A mají najeto i přes 500tis km.

Tento motor je na mazání nenáročný.

doplněno 18.08.12 14:50:
Pokuď se používá normální olej splňující , tak se filtr nemůže zaneřádit tak, aby šlo vše přes obtok. Pokuď se ale zaneřádí, tak nebude fitrovat stejně Vika jako Mann.
Ty si zde několikrát do favorita, felicie a "fábie" doporučoval M7ADX. Tento olej je akorát tak dobrý do favorita, pokuď se s ním moc nejezdí. Do felicie už dle výrobce nepatří. V dnešní době, kdy daleko kvalitnější oleje (všechny 10W40) stojí skoro stejně jako tento, bych to tam určitě nelil. Novější oleje, z mají vyšší výkonnostní specifikace, mají daleko více aditiv a proto se tak rychle nezanášejí a délé si udržují své vlastnosti.
 

 

 

 

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.