NATURAL 98 místo 95? Škoda Octavia

Od: Datum: 13.07.12 22:09 odpovědí: 16 změna: 16.07.12 10:44
Dobrý večer, mohu do Octavia II 1.6 MPI 75kW tankovat natural 98, když výrobce doporučuje N95 a 91. Děkuji za odpoveď
avatar
Upozornění
Tato otázka je 4 roky bez odpovědi a proto byla uzavřena.
Máte-li podobnou otázku, a nenašli jste vhodnou odpověď, založte novou otázku.
Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: laybor*
Datum: 13.07.12 22:17
 

Můžete - když není nic jiného - bude to živější .

V záruce kdyby nastala jakákoliv porucha motoru tak ztrácíte záruku - nedodržel jste návod výrobce.

 
Od: tr
Datum: 13.07.12 22:17
 

Ano, je kvalitnější, resp. má vyšší odolnost vůči klepání (samozápalům), je pouze dražší.

 
Od: zdenek555*
Datum: 13.07.12 22:29
 
Takže motoru to neublíží? A co spotřeba je vyšší?
Od: mowla*
Datum: 13.07.12 22:33
 

Živější to nebude, může to trochu víc žrát (ale zrovna tahle ´koktávka´ je daleko citlivější na způsob jízdy, než na palivo) - motoru se ale nestane nic...

doplněno 14.07.12 14:47:

To Des: Sorry - ale nemáš pravdu - k jiným oktanům patří minimálně i jiné řízení vstřiků a zážehu, víceoktanové palivo neznamená "kvalitnější palivo" (nikde, kromě reklamy prodejců)... ;) Viz přiložený test ADAC...

 
Od: des*
Datum: 14.07.12 14:20
 

Samozřejmě,že na kvalitnější palivo,je každý motor živější,proto se i kvalitnější benziny dělají,aby si spotřebitel mohl vybrat.

doplněno 14.07.12 15:03:

Testy ADAC,jsou jak víme,,,Na objednávku",jinak to vidím pozitivně,protože převládá zlepšení.Ovšem nevíme,proč chce tazatel onen oktan použít,třeba se k němu dostal zadarmo,či velmi levně,ale je jasné že motor nepoškodí.Mimochodem,jiné vstřikování,na jiné palivo,bych nebral vážně,neboť elektronika sama tento rozdíl srovná=na to stavěná.

 
Od: zdenek555*
Datum: 14.07.12 16:20
 
Dnes jsem na zkoužku natankoval N98 za 700kč. V nádrži jsem nechal rezervu starého benzínu. Žádné zlepšení jsem se nevšiml. Příště zkusím Ultra N95. Rád bych tankoval kvalitní benzín, aby motor něco vydržel.
Datum: 14.07.12 19:54
 

Chlape nic se nestane, mužež natankovat jakýýkoli paivo nad 95 oktánu motoru to jedině prospěje, bude živejší a premiové paliva (100 oktanový benzin) krásně čistěj palivovou oustavu, vyskoušeno na moji felicii kde na víčku nadrže mam napsano MINIMÁLNĚ OKANOVÉ ČÍSLO 95 a kámoš na jedničkový oktávce 75 kw 1.6 mpi ro výroby 2006 má to smí minimálně 95 ;) víc nevadí.. ae pokud by jsi chtě šetřit a natankovat 91 ne jen že to bude pomalejší, to by ani ak nevadilo, ale ten motor si vezme více toho paliva, což řidicí jiednotka pozna, a potom ti to bude žrát více i na 95 ;) mimochodem, přestav to na E85 ten tvuj motor to scela výjmečně dobře poliká bez jediné závady, ale s přestavbou, bez mužež pu na pul ale bude si to brát více ethanou kvuli menší výhřevnosti, a pak se ti muže stát že si to řiicí jednotka nepřehodi a benzin ti to bude brát ve stejným množství jako ethanol a přebtek bude plyvat jen tak ;) takže pokud E85 jedině s přesavbou ;)
ale abych se vrátil k tvé otázkce: 98 tam kidně natoč motoru neubížiž, ale malinko přilepšíš to možná ani nepoznáš na 75 kw ;)
když si dáš 35% vodku a 40% taky to nepoznáš :D :D

 
Od: zdenek555*
Datum: 14.07.12 21:58
 
Ještě chci vyzkoušet, ten ULTRA 95 pak uvidím u čeho zůstanu.
Od: miro®
Datum: 15.07.12 15:23
 

Hezký den. Podobné diskuse již zde proběhla několikrát. Někteří tvrdíte , že při použití benzinu s vyšším oktanovým číslem než je nárok motoru, se zlepší jízdní vlastnosti vozidla , zvýší se spotřeba a že je tento benzín kvalitnější atd. Prosím mohl by někdo odůvodnit pochopitelně a důkazně proč je tomu tak , co je v jeho vlastnostech kvalitnějšího z hlediska práce spalovacího motoru? Děkuji miro

doplněno 15.07.12 15:25:

To proto abychom se v této problematice dokázali orientovat a nepodléhali různým mýtům , polopravdám a nepravdám.

 
Od: des*
Datum: 15.07.12 16:50
 

Vysokooktanová paliva
Text:Mirek Rollinger | Foto:Mirek Rollinger | Datum: 02.11.2009 | Zobrazeno: 30038 x
Prakticky od začátku prodeje vysokooktanových paliv v síti čerpacích stanic tu byla otázka zda deklarované navýšení výkonu motoru je skutečně pravda. Kolotoč debat na diskuzích je neustále roztáčen jak táborem přívrženců tak táborem odpůrců těchto "kouzelných paliv". Nebylo tedy nic jednoduššího než těmito palivy nakrmit pár motorek na brzdě, shell jsem do toho s vervou.

V krátkosti o palivech

Benzín je směs uhlovodíků získávaných z ropy s rozsahem teploty varu 30-220°C. Před vynálezem spalovacího motoru to byl odpad pálený v primitivních "rafinériích, kde se z ropy získával parafín do lamp a mazivo na stroje. V dnešní době se jedná o komoditu se spotřebou 10 miliard litrů ročně. Jednoduchou destilací lze získat jen pár procent benzínu z objemu a to ještě nevalných parametrů. Benzíny v polovině 20.stol. měly oktanové číslo kolem 50. Vývoj motorů nutil chemiky ke zlepšování technologie zpracování ropy a zlepšování tak parametrů benzínu s lepší vytěžitelností. Šikovným krokem se zdálo přidávání tetraetylolova (TEO), které jednak zvyšovalo oktanové číslo paliva a mělo též dobrý vliv na tehdejší litinová sedla ventilů, která byla olovem mazána. Velký rozvoj dopravy rychle ovlivnil negativně kvalitu ovzduší a nová opatření zavedení katalyzátorů vyřadila TEO ze hry, protože se olovem zanáší aktivní vrstva katalyzátoru, ten přestává plnit svoji funkci a po delší době dochází i k jeho mechanickému poškození (zanesení).
Benzín i jiná uhlovodíková paliva jsou popsány především těmito základními parametry:
Oktanové číslo-udává odolnost paliva proti detonačnímu hoření. Palivo s vyšším oktanovým číslem má vyšší aktivační energii čili k samovolnému vznícení dojde při vyšší teplotě. Zvýšení OČ na požadovanou hodnotu se provádí příměsí uhlovodíků éterického původu. Metody určení OČ jsou prakticky dvě, přičemž u nás se uvádí hodnoty z tzv. výzkumné metody RON. Při tomto určení se zkouší vzorek paliva ve speciálním motoru s proměnným kompresním poměrem. Při určité hodnotě kompresního poměru dojde k detonaci a hledá se vhodný poměr laboratorně namíchaného paliva (izo-oktan a n-heptan) s "nastavitelným" OČ a hledá se takový poměr, kdy motor bude klepat stejně jak se zkušebním vzorkem.
Oktanový nárok motoru vyjadřuje, jaké palivo (s ohledem na OČ) musí být minimálně použito, aby nedocházelo k detonačnímu hoření.
Závisí na těchto faktorech:



kompresní poměr

předstih zážehu

vrtání

chlazení motorů

otáčky motoru

těsnost kroužků

teplota motoru

bohatost směsi

tlak, teplota, vlhkost

Oktanový nárok se zvýší např. doplněním motoru o přeplňování. Tento zásah s sebou přináší pár nutných změn a záleží na úpravci pro kterou, a v jakém rozsahu, se rozhodne _ snížení kompresního poměru, změna předstihu, chlazení plnícího vzduchu, použití paliva s vyšším OČ. Na fotce je vidět prohořelý píst z Bandita vlivem detonačního hoření u přeplňovaného motoru.


Některé moderní motory jsou vybaveny snímačem klepání, který má za úkol identifikovat detonační hoření a řídící jednotka zasáhne snížením předstihu. Motor tak neustále jede na hranici detonačního hoření, kdy má maximální výkon a maximální využití paliva.


Směšovací poměr- různá paliva mají různý směšovací poměr Pro běžné užití nás zajímá především benzín, který má ideální směšovací poměr 14,7kg vzduchu na 1kg paliva. Pro různé provozní stavy je výhodný jiný směšovací poměr. Směšovací poměr je nastaven v řídící jednotce vstřikování nebo velikostí trysek v karburátoru. Hoření je oxidační proces vyžadující přítomnost kyslíku a změnou poměru od optimálního klesá výkon motoru. Určité speciální benzíny pro závodní účely obsahují vázaný kyslík a mají tak jiný směšovací poměr.
Výhřevnost paliva- udává kolik energie se uvolní při ideálním spálení 1kg paliva. Větší výhřevnost teoreticky znamená vyšší tlak na píst=vyšší kroutící moment=vyšší výkon. Výhřevnost benzínů prodávaných u čerpacích stanic je pro všechny stejná. Výhřevnost společně se směšovacím poměrem udává možný výkon z paliva. Např. nitrometan má výhřevnost 3,8×menší než benzín, ale jeho směšovací poměr je 8,5×vyšší. Teoreticky při jedné expanzi se uvolní 2,4× více energie a tím je možný výkon až 780HP na litrový objem motoru.



oktanové číslo
výhřevnost [MJ/kg]
A/F poměr
benzín (N95)
95
42,7
14,7
metanol
136
19,9
6,5
etanol
129
26,8
9,0
nitrometan

11,3
1,7

Test

Na test paliv byly vybrány dvě výrazně odlišné motorky. GSX-R 1100 z roku 1991 s najetými 400km a určeným palivem N95 a K1200S z roku 2006 s najetými 150km a určeným palivem N98.



Suzuki GSX-R 1100
BMW K1200S
objem motoru
1100 ccm
1200 ccm
kompr.poměr
10:1
13:1
řízení spalování
karburátor 38mm
FI s Knock senzorem

Testy probíhaly u obou motocyklů následovně:
Ohřev motocyklu na N95, změření výkonu na N95, vypuštění paliva z karburátorů/nádrže a nalití paliva Shell V-Power Racing, 1minuta na volnoběh, 2 jízdy po sobě přičemž výsledky se braly z druhé jízdy, kdy motor jel 100% na čisté druhé palivo. Stejná výměna paliva byla i u 3.paliva Benzina Verva 100. U všech jízd zapnutý chladící ventilátor na zkušebně, hlídání stejné teploty motoru u zkoušek na různá paliva, větraná místnost z důvodu stejné kvality vzduchu pro všechny zkoušky.




Suzuki GSX-R 1100
BMW K1200S
Natural 95
141,78 HP
100,0%
152,08 HP
100,0%
V-Power Racing
139,79 HP
98,6%
153,14 HP
100,7%
Verva 100
140,72 HP
99,3%
154,82 HP
101,8%

Obě paliva jsou nabízena pro sportovní charakter jízdy a použití jak v motocyklu tak v autě. Jako hlavní rozdíl (přímo v názvu) je uváděno vyšší oktanové číslo, které samo o sobě nemá vliv na výkon motoru. Pro využití vyššího OČ by musel být motor upraven (např. vyšší kompresní poměr, nebo přeplňování). Další zmiňovanou diferencí oproti běžnému palivu N95 jsou uvedena aditiva čistící motor, zlepšující těsnost motoru. Čistící schopnost nebyla u nás testována a její výsledky jsem našel uvedeny pouze od prodávajících firem, kde nemusí být dodržena 100% objektivita. Na druhou stranu čistící schopnost paliva není nic nemožného. Naměřené jednoprocentní rozdíly mohou být způsobeny chybou měření, jinak prohřátým spalovacím prostorem, atd.
Na běžném sériovém motocyklu nedojde tedy ke znatelnému navýšení výkonu a rozhodnutí je na každém uživateli. Motor je z továrny vyroben na palivo N95 (výjimky na N98) a stárnutím jeho oktanový nárok klesá. Ve skutečnosti ani nový motor vyrobený na N95 nebude detonovat při palivu s OČ 94. Paliva Natural 95 prodávaných v ČR nemají OČ nižší než 95. To platí samozřejmě pro většinu čerpaček a mohou se vyskytnout prodejci s podivnou kvalitou paliva, proto bych doporučil kupovat benzín jen u větších čerpaček, kde se palivo dostatečně rychle obměňuje.



E85 _ brzká budoucnost

Na některých čerpacích stanicích se začíná objevovat palivo E85 složené z 85% z etanolu (líh) a 15% benzínu. Etanol má OČ 129 což by samo o sobě nevadilo, ale má jiný směšovací poměr než benzín a tak není možné toto palivo čerpat do motoru nastaveného na benzín. Běžný benzín může obsahovat v dnešní době pár procent lihu, ale tento poměr neovlivní znatelně chod motoru.
K měření a zpracování dat bylo využito vybavení Integrované střední školy automobilní.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 15.07.12 22:45
 

Neříkám že nemáš třeba pravdu, ale potřebova by jsem se dozvedet proč pode tebe NENÍ MOŽNÉ tankovat E85 do motoru určených pro benzin? mě felcka pul na pul to palivo ani nepozná, když dam více E85 tak trošku cukne při rozjdzdu. a tento motor je určen pro benzin.. motoru to neubiží ani trochu, což se o tý posraný BIONAFTE říci nedá která mi zničila motor dieseový felde tim spusobem že po 2 mesíácích ježděnáí na zelenou naftu přestala jezdit... po E85 sem nechal motor kompet rozebrat a a byl čistej jak čirá voda...mimochodem s E85 do motoru jde vice vzduchu takže vemi bohatá směs ;)

 
Od: hop®
Datum: 15.07.12 17:03
 
avatar

Pokud nemáte N98 zadarmo nebo za "rozumnou" cenu, držte se doporučení výrobce. Konstruktéři nejsou debilové a vědí, proč doporučují určité typy paliv i jiných náplní...

Ohodnoceno: 2x
 

 

Od: miro®
Datum: 16.07.12 09:33
 

Dobrý den. Chtěl bych vědět , že tak jak důvěřujete konstruktérům, obchodníkům , lobbistům , zda stejně důvěřujete i politikům? Nemůže v jejich doporučeních - používejte jen tento benzín , tento náš olej , jen tato naše ložiska neb ztratíte záruku a pod., atd.atd. Není to také a možná především boj o zákazníka , o zisky. Vždyť na světě existují průmyslové a jiné normy (DIN , GOST , ČSN a další) , které stanoví , že výrobek , součástka musí splňovat náležité parametry pro spolehlivé použití. A nebo si každý dělá to co se mu zlíbí. Je pravdou , že někteří výrobci si použití je a jen svých náhr. dílů zabezpečují tím , že nerespektují zmíněné normy a např. rozměry jejich součástek nesplňují dané normy. To také ale jen kvůli zajištění svých zisků. Je pravdou, že značkový výrobek, má silně pozitivní psychologické účinky , hlavně na ty z nás , kteří nedisponujeme hlubšími nejen tech.znalostmi. miro

Ohodnoceno: 1x
 
Od: zdenek555*
Datum: 16.07.12 09:26
 
Benzín zadarmo ani levně nemám, chtěl jsem tankovat kvalitní benzín. Zůstanu u N95 určitě na tom něco bude proč výrobce předepsal Natural 95. Děkuji za odpověďi
Od: miro®
Datum: 16.07.12 09:38
 

Pokud by jste používal N98 na místo doporučeného N95 tak prakticky je za zvýšenou cenu, nevyužijete jeho antidetonačních vlastností. K tomu by jste musel udělat zásah do konstrukce motoru a změnit jeho seřízení.miro

doplněno 16.07.12 09:50:

Doplňuji: Pokud by jste používal benzín s nižším OČ (zpravidla lacinější) než je oktanový nárok motoru, nevyužijete konstrukční vlastnosti motoru a jeho seřízení ,a současně snížíte jeho výkon.

 
Datum: 16.07.12 10:44
 
avatar

Osobně v mém autí vyzkoušeno na N98 a výkon ne že nevzrostl ,ale auto zlenivělo,pak vyzkoušeno na E85 a u toho jsem zůstal,jezdím na asi 1:2 N95 a E 85.spotřeba stejní ale v sumáru dám za litr jen kolem 27kč, a spotřeba zůstala stejná!

Ale pokud máte auto v záruce,tak nic nezkoušejte a jezděte na doiporučené palivo.

PS neznám sodobou bio či zelenou naftu.V minulosti (v devadesátém osmém) jsem v naftové ibize jezdil jen a výhradně na tehdejší bionaftu od OMV a bylo to OK ,posléze v naftovém P405 na fritovací olej a taktéž super (na litru úspora skoro 10kč) a akcelerace,a max speed větší,spotřeba o fous menší!Źel auto nevydrželo,motor měl kolem milionu a fouklo těnění a nestálo to již za to opravovat!

 

 

 

 

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.