Nejste přihlášen/a.
Tak tu mám jednu asi celkem triviální otázku.
Jednoho dne jsem došel k autu a po otočení klíčkem se nestalo vůbec nic. Takže baterie po pěti letech odešla do věčných lovišť. Ale protože jsem toho dne potřeboval odjet, vytáhl jsem nabíječku a na baterii v autě ji na dvě hodinky připojil, abych ji trochu oživil. A šel okolo soused a chytal se za hlavu, co že to dělám za šílenost, že baterie se v autě s připojenými svorkami vůbec nesmí nabíjet. Jenže mi nevysvětlil, proč. U mého typu je ještě baterka tak rafinovaně uložená, že vyjmutí ven je přímo artistický výkon. Takže, jak to vlastně je? Díky.
I kdyby dávala nabíječka 200V tak autobaterka její napětí stahne na 12V a po nabití vystoupá na těch 14V, nabíječka ať s automatikou nebo bez ní se chová jako zdroj proudu a ne napětí
Nemohla! Veškerá elektronika v autě vydrží nejměně 90V, aspoň na takové napětí se testuje. ECU vydrží i o hodně více, případně vybaví jení přepěťová ochrana.
Baterka ke konci nabíjení plynuje a výpary jsou kyselé a mohou urychlit případnou korozi v motorovém prostoru. Nabíječky ukončují nabíjení při 14,5 - 16V dle typu a alternátor nikdy baterku neuvede do plynování, protože dává jen 13,8 - 14,2V. To by ta baterka při každodením ježdění furt plynovala, až by vyšuměla. To vyžší napětí může vadit elektronice, která si bere stále (Alarm,centrál,hodiny,...).
To je problém odpojit mínus od akumulátoru a připojit na akumulátor nabíječku? Takto je od palubní sítě odpojen a může se nabíjet v autě a baterka se tudíž nemusí nutně vytahovat i když je to lepší k vůli výparům.
Už jsem to psal zde několikrát - běžně nabíjím baterie v autě a to přes zapalovač. Nabíječka dává max 6A, takže to není nic, co by nezvládly dráty, pojistky, či akumulátor. Provozuji to u více druhů aut vč. dodávek, například u Vita je totiž baterka tak šikovně zapikaná pod sedadlem, že vyndavat ji kvůli nabití je přehlídka ztraceného času.
Tím,že odpojíš baterii v autě a zapojíš moderní nabíječku nikomu neublížíš. Jak jsem několikrát uvedl,baterie má mít cca 12hod po nabíjení ,či ukončení jízdy 12,5-12,8 V minimal Nabíjení alternátorem 13,8-14,5.NĚKTERÉ VOZY MAJÍ MAX 15 V! MAX 14,2 V už není pravda několik let.
Plně nabitý olověný akumulátor má napětí (naprázdno!) 12,74 V. Má-li 12,8 V, znamená to, že elektrolyt je hustší, než by měl být.
Dnes už není pravda, že nabíjecí systém v autě dává max. 14,4 V. Elektronika většiny současných aut zabrání v nabíjení akumulátoru ve chvíli, kdy je motor zatížený, aby se "uspořilo" palivo - a pak to "dohání", když brzdíte motorem. Bohužel v té chvíli pouští napětí vysoko, v některých případech až vražedně (prý až k 18 V). U těchto vozidel se tedy s vysokými hodnotami napětí už při návrhu počítá, takže připojení běžné nabíječky elektroniku neohrozí (ale u Peugeotu z roku 2004 napětí 16V odpálilo dvě čidla).
Takže dobíjení v kterémkoliv (i starším) autě je OK, pokud nabíječka nepustí napětí nad řekněme 15 V. U aut z posledních let už problém ohrožení elektroniky vůbec neexistuje.
Horší ale je, co u nich výše popsaný režim řízeného nabíjení dělá s akumulátorem. Především dnes už není pravda, že když ujedete řekněme 50 km, budete mít baterku dobitou. Může se klidně stát, že ujedete třebas i 200 km - a když přijedete domů, bude méně nabitá, než byla při odjezdu. Když to neřešíte, akumulátoru trvale napůl vybitému hrozí sulfatace. Velké napětí ve chvílích, kdy automatika dovolí nabíjet, samozřejmě znamená velký nabíjecí proud. A nabíjení velkými proudy, stejně jako ponechání v jen napůl nabitém stavu, jsou dvě úplně nejhorší surovosti, kterých se můžete vůči baterce dopouštět.
Jedině v autě. Jinak baterie nedobíjím XX let - žádný problém, byť mě tchán před tímto varoval už před 20 lety.
V dnešních autech se start-stopem a inteligentním nabíjením je to dokonce nutnost. Elektronika auta potřebuje vědět kolik bylo dodáno do baterie energie aby mohla počítat optimální dobíjení a použití start-stopu. V předposledním Světu motorů o tom vyšel pěkný článek i s vysvětlením. Přímo v návodu k autu se výslovně píše že baterka se při nabíjení nesmí odpojit.
Ja nabijim vzdy aku v aute. Nikdy nevyndavam. Pokud neni velka zima,vse probiha v garazi. Nic mi prece nebrani jeden privod z aku ve vozidle odpojit.(Staci jeden). Prece jen z nabijecky jde dost vyssi napeti nez 12 Volt-jistim se tak proti poskozeni elektrospotrebicu a pocitace v automobilu. Jedina nevyhoda je,ze se mi vymazou el.palubni hodiny atd. Po nabtii vse nove nastavim.Kvalitni akumulator vydrzi i 10 let v provozu.
ale tady se řeší právě to odpojit/neodpojit, ne fyzické umístění baterky.
A s moderní elektronickou nabíječkou je odpojování naprosto zbytečné. U staré trafonabíječky, pokud si to člověk uměl ohlídat a nenechal baterku dobíjet až do silného plynování, je to taky bez problému...
Tady máte něco na přemýšlení, myslím, že to nepotěší hlavně nás, co máme novější auta. Jednoduchost odchází do nenávratna. Tak čtěte.
Přes to všechno,co v článku o bateriích je napsáno,je to jednoduché.Baterie v autě lze nabíjet.Ale rozhodně nenechávat ji stát nenabitou víc jako 12 hodin.
JABRAKA
Jen pár poznámek.
odpojení akumulátoru vadí ne, že ne.
1) Resetuje řídící jednotka, která si během provozu načítá korekce zapalování a vstřikování a odpojením se vrátí do původního stavu. Načtení nových korekcí trvá cca 100 km, během kterých se může auto chovat jinak. Korekce slouží k úpravě hodnot vzniklých opotřebením , způsobem provozování auta kvalitou paliva atd.
2) resetuje se i kupa periferií... např předvolby v rádiu, hodiny, ale i dorazy stahování okýnek, může zlobit centrál a některá auta jdou hodně zmást. Např peugeot 407 má daný postup co udělat než se odpojí... zavřít okýnka zatáhnout střechu atd.
existují nová auta, hlavnš se start stopem kde se nová baterie musí načíst diagnostikou (např.Audi A3 Sportback 1,4 TFSI)
a k nabíjení a autě... za dob š120 šlo o to, že alternátor vyrábí střídavý proud. K jeho usměrnění je na zadní straně diodový usměrňovač. Pokud dobíjíte baterii na autě pouštite na diody trvalý proud v závěrném směru. Za provozu se to při dobíjení děje také ale přerušovaně (střídavý proud) a alternátor je chlazený vrtulkou pod řemenicí. Při nabíjení je to konstantní (takže 2x tolik) a bez chlazení. Může se stát, že se dioda spálí a alternátor přestane fungovat. Nestává se to, ale riziko tu je a proto to výrobci nedoporučují. V zimě v noci malé, v létě v poledne v dusné garáži kde je klidně 50°C už dost velké. Já ho v zimě podstupuji podstupuji taky , ale vědomě a v létě naštěstí dobíjet není potřeba...
Mnoho let nabíjím baterie přímo v autech, buď přes zapalovačové zásuvky, nebo přímo na baterii. Nikdy jsem neotevíral víčka ani u baterií ve Škoda 110LS. Pro dnešní dobíjení doporučuji kvalitní elektronické nabíječky, které po připojení baterii otestují, pak ji sofistikovaně nabijí naplno a dále hlídají její chování.Neteče žádný udržovací proud, až sám pokles na baterii dle jejího stavu a vnějších podmínek klesne na napětí cca 12,6V, nabíječka opět pulsně dobije aku na 13,7V, a opět jen sleduje chování daného aku. Já používám AEG , může být zapojená nepřetržitě
n
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.