Nejste přihlášen/a.
Zdravim, mam ridicak asi mesic, jezdi se mi dobre, s razenim smerem nahoru nemam problem, ale u podrazovani trpchu ano. Napriklad do zatacek do praveho uhlu jezdim obvykle na trojku, ma se podradit na dvojku, i kdyz se pak nemusim rychle rozjizdet a nepotrebuji takovy "tah"?
Mam starsi auto (Brava 1997), a kdyz se snazim brzdit motorem napriklad z kopce v 50 km/h preradit na dvojku, tak to hrozne rve, coz asi neni uplne dobre , pritom se rika ze se prave brzdit motorem ma. Mohl by mi to nekdo vysvetlit podrobne jak blbcovi prosim? V autoskole jsem jezdil prakticky furt na dvojku nebo trojku, v normalnim provozu mam proto s tim podrazovanim trochu problem a presne nevim, kdy jej pouzit.
No to záleží jskou rychlostí se dá zatáčka projet, jestli nestačí ubrat plynu..., do pravoúhla nejedu na dvojku ani když z ní je slušné stoupání.
Z 50 km na dvojku? No to bych řekl že to řve, a to ještě můžeme dát meziplyn, ale i tak. Když tak postupně, či přibrzdit. Z kopce sjíždím na 5, či 4 podle toho jaký je, nebi přidat..., Na dvojku to je snad v terénu ne?. Říkalo se s jakou rychlostí nahoru, takovou dolů. Kvalt takový, aby auto necukalo. Chce to cit a zkoušet.
Motor se při podřazení vždy trochu "zhlasí", to ano, ale řvát nějak moc by také neměl..
Zkus se zkraje naučit podřazovat podle otáčkoměru, podřaď z kopce na trojku a otáčkoměr by měl skočit například na 3 až 4 tisíce.. To je asi tak ideální, ale záleží na okolnostech...
Pokud skočí na 5 až 6 tisíc, podřadil si brzo a zkus příště před podřazením více přibrzdit.. To samé 2. rychlostní stupěň, zkoušej to dokola na jednom kopci, který denně jezdíš a poslouchej motor, po čase otáčkoměr řešit nebudeš...
V zatáčkách to je těžko, záleží, jestli je za zatáčkou rovina a budeš chtít akcelerovat nebo ne, jeslti tam jsou další zatáčky atd.Takže asi tak, pokud se jedná o jednu prudkou zatáčku a si dobře rozjetý, dej tam jenom 3.ku a potom více plynu jak z ní budeš ale vyjíždět, ne před zatáčkou nebo v zatáčce! A potom jeď dál... Pokud to je zatáčka na zatáčce, jsou před tebou další auta, nebo je za zatáčkou kopec i malý, dej tam radši dvojku a projeď ji bez plynu.. Motor s tímto podřazením bude mít i tak co dělat, tak proč mu ještě přidávat plyn? Jen za zatáčkou lehce přidej a přěřaď na trojku...
50 na dvojku je fakt hodně :D Když chceš brzdit motorem, tak decentně, ne že tam v kilu hodíš trojku, v 50ti dvojku, na takovýhle brždění jsou brzdy Musíš trochu převídat, kam pojedeš dál, pokud pod kopcem zatáčím, přibrzdím trojkou, trochu sešlápnu brzdu když je třeba, v případě zatáčky kterou budu projíždět 20 tam jebnu dvojku, a jedu dál
Naopak pokud pod kopcem nezatáčím, a vím, že pojedu dál 50kou, nechám tam 3ku nebo spíš 4ku (záleží na autě jak je zpřevodovaný a jakej je to kopec :D ), aby mi to jelo pěkně 50 aniž bych musel šlapat na brzdu
Řadí se podle potřeb motoru - motor má použitelné otáčky od volnoběhu po maximum, u každého kvaltu tomu odpovídá rychlost od - do, např. jednička je od nuly do 40 kmh, dvojka od 20 kmh po 80 atd. (každá kombinace motor - převodovka to má jinak).
Tj. pokud vjedu do zatáčky, trojka, motor 1500 ot. a stačí mi malý výkon (rovina nezrychluju prudce) tak nechat trojku, stejná situace ale potřebuju výkon (za zatáčkou do kopce nebo větší zrychlení), tak řadit za dva 3000 otáček a frrr.
Dobržďuje a řadí se ještě před zatáčkou, v zatáčce už jen malé korekce, od dvou třetin zatáčky už se zrychluje pod plynem. Brzdit až do zatáčky a řadit v zatáčce je pozdě.
Brzdění z kopce - platí na jaký kvalt nahoru tak na takový i dolu. Záleží co ubrzdí motor - mírný kopec ubrzdí trojka s 2000 otáčkama, prudký už ne tak řadit za dva a nechat klidně 4000 otáček. Dlouhé kopce brzdit jen motorem a přibrzďovat jen před zatáčkama (často ale malé motory s nízkou kompresí auto z kopce neubrzdí ani na jedničku)
Zrychlení a jízda - obecně nízké otáčky = nízký výkon i spotřeba, vysoké otáčky = vysoký výkon i spotřeba. = kvůli spotřebě je lepší jezdit v nižších táčkách, ale motor ještě musí "jít lehce" = pokud se jede po rovině stálou rychlostí 70kmh, tak pětka 1500 otáček, pokud se jede to samé do kopce tak čtyřka 2500 otáček a do prudkého kopce s naloženým autem trojka 4500 otáček. Je blbost dusit motor do kopce na pětku (ničí se motor) i držet vysoké otáčky na rovině když se nezrychluje (vysoká spotřeba a řev, ale motoru to až tak nevadí).
Při podřazování je dobré při pouštění spojky plynem srovnat otáčky motoru aby odpovídaly rychlosti auta při řazeném kvaltu, pak to s autem neškubne. (meziplyn u současných aut není potřeba) Nechat volnoběh, podřadit a rychle pustit spojku je hlavně u dieselu prasárna, to je jak když se dupne na brzdu..
Podřazení si vyzkoušej napřed na rovině.
Když se rozjedeš na čtyřku na rychlost 70km/h a sundáš nohu z plynu, tak auto začne zpomalovat. Takže až zpomalí tak na 45km/h můžeš znovu zkusit podřadit na dvojku.
Toto ale zkoušej na přehledném ůseku nebo na místě kde není provoz. Řidiči nemají rádi pomalé jezdce.
Když to stejné uděláš při jízdě z kopce, tak otáčky motoru tolik neklesnou, proto si musíš jěště přibrzdit. Po přibrzdění zpomalíš zase na rychlost 45km/h a můžeš podřadit.
Taky je důležité při podřazování pouštět pomalu spojku, aby nárůst otáček motoru nebyl prudký.
Já jsem se učil, že:
dvojka se řadí hned po rozjetí
trojka při rychlosti asi 40km/h
čtyřka při rychlosti asi 60km/h
pětka při rychlosti asi 80km/h
U každého auta jsou tyto rychlosti trošku jiné, ale pro první orientaci mi to stačilo.
Z toho plyne, že když pojedeš 90km/h (na pětku) tak musíš nejprve sundat nohu z plynu a zpomalit. Potom podřadíš na čtyřku a necháš auto bez přidávání plynu zpomalit na 60km/h. Teď podřadíš na trojku a necháš auto zase zpomalit na 40km/h. Až v tomto okamžiku můžeš podřadit na dvojku.
Já dvojku podřazuji pouze před kruháčem nebo hodně prudkou a ostrou zatáčkou dokopce. Ta dvojka mi dá více času na projetí zatáčky nebo kruháče.
Odpověď je sice už pár let stará, ale platí to pořád: Podřazovat u osobáku po jedné rychlosti je nesmysl. Takhle se podřazovalo u náklaďáku. Zbytečně se namáhá spojka a systém jejího vypínání. U osobáku stačí dát nohu z plynu, nechat brzdit motor na stávající rychlost a zbytek dobrzdit brzdama. Vždy je levnější vyměnit opotřebené kotoruče a destičky, než spojku.
To časem poznáš,jak a kdy řadit,do pravoúhlé zátoče je dvojka ideální.Teď máš dost času natrénovat to brzdění motorem z kopce,ale pozor,třeba jak píšeš,při rychlosti 50 km/h tam vrazit dvojku,může být v zimě (na sněhu,námraze) velice nebezpečné,může totiž dojít k zablokování kol hnací nápravy,takže je to totéž,jako když šlápneš na brzdu.
Jinak já téměř jinak než motorem nebrzdím,samozřejmě jen v tom případě,že mám dostatečný rozhled.Taková ta moudra z autoškoly,co se týče praktické jízdy,se moc v praxi použít nedají,vidím to třeba,jak učí jízdu po kruhovém objezdu...
Otázka je sice už dost stará..ale auto je jak hudební nástroj..a každé je trošku jiné a hlavně nafta vs benzín. Vše se musí umět naposlouchat a podle toho to"hrát". Najezdím za den někdy i 300km po městě a řadím dost často a to prostě musí znít a ladit, ty rychlostní stupně..to je pak nádhera poslouchat. Navíc když má auto turbo
Některý kruháč nebo v některých místech ho projedu na čtverku a jinde zase jen na dvojku..to je těžko takhle učebnicově radit..to samé i brždění motorem atd atd. Chce to prostě cit a sluch.
Není zatáčka jako zatáčka, ikdyž má stejný úhel. Bude záležet na tom jestli je to křižovatka, kolik je tam místa, jaký povrch, jestli zatáčíš doprava nebo doleva. Ovšem podřazovat na dvojku moc brzo je prasárna, protože to sice zpomalí, ale pohonné ústrojí dostane pěknej kopanec takže je lepší použít levnější brzdy.
Co se týká jízdy do kopce to záleží na spoustě okolností a není žádná obecná rada na jaký rychlostní stupen. Ale 2 rady přece jenom jsou, motor by se neměl dusit, ale ani by neměl mít zbytečně vysoké otáčky nebo se vám z něj může pěkně zakouřit pokud bude ten kopec dlouhý.
Při jízdě z kopce je zbytečné v 95% případů podřazovat až na 2, protože tak pomalu stejně jet nechcete. Stejně tak bych se neřídil tou radou, že na jaký rychlostní stupeň nahoru na takový dolů, protože to u nových motorů z dostatkem výkonu znamená, že kopec vyjedete na 6., ale dole budete mít bez brzd a podřazení klidně rychlost 150km/h. K jízdě s kopce na neutrál a brzdění brzdami asi toto v Alpách to uděláte jednou a když to přežijete tak už vás to nikdy ani nenapadne
Pokud jsi to vyjel s přidušným motorem na čtverku tak je asi zbytečné podřazovat na dvojku a trojka by to bez problémů zvládla a nebo je další možnost jet do toho kopce rychleji, aby se motor nedusil. Ovšem bez znalosti přesného místa, auta a tvé schopnosti měnit rychlostní stupně těžko radit, protože to zrovna může být klidně nějaká vyjímka, kdy se opravdu bude muset podřadit až na dvojku.
Nejlepší bude projet se s někým, kdo má zkušenosti a poradí ti co děláš špatně a když pak budeš jezdit tak po pár stovkách km už budeš vědět co je nejlepší a nebo si koupíš automat
Není to žádná věda a chce to jen čas k získání praxe.
Z kopce si přibrzděte a podřaďte na trojku pokud jste v obci a potřebujete se vejít do padesátky. Řadit klidně z 5 na tři, ale až po zpomalení. Jde-li o prudší kopec, pak jen občas lehce přibrzděte na tu danou padesátku (v obci). Při takové rychlosti auto na dvojku dost trpí ve vysokých otáčkách (řve motor).
Při odbočování si nejdříve přibrzděte, pak podřadit (opět trojku, která neudusí motor ani při malé rychlosti a nejde-li o jízdu do kopce. Neřadit v zatáčce. Až po jejím projetí přidat plyn nebo třeba ještě podřadit za 2 je-li tam stoupání.
To brždění motorem je myšleno, že vám auto postupně zpomaluje nebo z kopce udržuje rychlost. Na větší zpomalení je brzda. Není to tak, že by jste měl k rychlému zpomalení podřadit na nízký kvalt a auto donutit radikálně snížit rychlost.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.