Podřazování v autě

Od: Datum: 31.05.12 14:55 odpovědí: 6 změna: 31.05.12 20:47

Zdravim, mam ridicak asi mesic, jezdi se mi dobre, s razenim smerem nahoru nemam problem, ale u podrazovani trpchu ano. Napriklad do zatacek do praveho uhlu jezdim obvykle na trojku, ma se podradit na dvojku, i kdyz se pak nemusim rychle rozjizdet a nepotrebuji takovy "tah"?

Mam starsi auto (Brava 1997), a kdyz se snazim brzdit motorem napriklad z kopce v 50 km/h preradit na dvojku, tak to hrozne rve, coz asi neni uplne dobre :), pritom se rika ze se prave brzdit motorem ma. Mohl by mi to nekdo vysvetlit podrobne jak blbcovi prosim? V autoskole jsem jezdil prakticky furt na dvojku nebo trojku, v normalnim provozu mam proto s tim podrazovanim trochu problem a presne nevim, kdy jej pouzit.


avatar
Upozornění
Tato otázka je 5 let bez odpovědi a proto byla uzavřena.
Máte-li podobnou otázku, a nenašli jste vhodnou odpověď, založte novou otázku.
Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: buss®
Datum: 31.05.12 15:09
 

No to záleží jskou rychlostí se dá zatáčka projet, jestli nestačí ubrat plynu..., do pravoúhla nejedu na dvojku ani když z ní je slušné stoupání.
Z 50 km na dvojku? No to bych řekl že to řve, a to ještě můžeme dát meziplyn, ale i tak. Když tak postupně, či přibrzdit. Z kopce sjíždím na 5, či 4 podle toho jaký je, nebi přidat..., Na dvojku to je snad v terénu ne?. Říkalo se s jakou rychlostí nahoru, takovou dolů. Kvalt takový, aby auto necukalo. Chce to cit a zkoušet.

 
Datum: 31.05.12 15:11
 
avatar

Motor se při podřazení vždy trochu "zhlasí", to ano, ale řvát nějak moc by také neměl..

Zkus se zkraje naučit podřazovat podle otáčkoměru, podřaď z kopce na trojku a otáčkoměr by měl skočit například na 3 až 4 tisíce.. To je asi tak ideální, ale záleží na okolnostech...

Pokud skočí na 5 až 6 tisíc, podřadil si brzo a zkus příště před podřazením více přibrzdit.. To samé 2. rychlostní stupěň, zkoušej to dokola na jednom kopci, který denně jezdíš a poslouchej motor, po čase otáčkoměr řešit nebudeš...

V zatáčkách to je těžko, záleží, jestli je za zatáčkou rovina a budeš chtít akcelerovat nebo ne, jeslti tam jsou další zatáčky atd.Takže asi tak, pokud se jedná o jednu prudkou zatáčku a si dobře rozjetý, dej tam jenom 3.ku a potom více plynu jak z ní budeš ale vyjíždět, ne před zatáčkou nebo v zatáčce! A potom jeď dál... Pokud to je zatáčka na zatáčce, jsou před tebou další auta, nebo je za zatáčkou kopec i malý, dej tam radši dvojku a projeď ji bez plynu.. Motor s tímto podřazením bude mít i tak co dělat, tak proč mu ještě přidávat plyn? Jen za zatáčkou lehce přidej a přěřaď na trojku...

 
Od: au1
Datum: 31.05.12 15:15
 

50 na dvojku je fakt hodně :D Když chceš brzdit motorem, tak decentně, ne že tam v kilu hodíš trojku, v 50ti dvojku, na takovýhle brždění jsou brzdy :) Musíš trochu převídat, kam pojedeš dál, pokud pod kopcem zatáčím, přibrzdím trojkou, trochu sešlápnu brzdu když je třeba, v případě zatáčky kterou budu projíždět 20 tam jebnu dvojku, a jedu dál :) Naopak pokud pod kopcem nezatáčím, a vím, že pojedu dál 50kou, nechám tam 3ku nebo spíš 4ku (záleží na autě jak je zpřevodovaný a jakej je to kopec :D ), aby mi to jelo pěkně 50 aniž bych musel šlapat na brzdu

 
Od: ridic
Datum: 31.05.12 15:27
 

Řadí se podle potřeb motoru - motor má použitelné otáčky od volnoběhu po maximum, u každého kvaltu tomu odpovídá rychlost od - do, např. jednička je od nuly do 40 kmh, dvojka od 20 kmh po 80 atd. (každá kombinace motor - převodovka to má jinak).

Tj. pokud vjedu do zatáčky, trojka, motor 1500 ot. a stačí mi malý výkon (rovina nezrychluju prudce) tak nechat trojku, stejná situace ale potřebuju výkon (za zatáčkou do kopce nebo větší zrychlení), tak řadit za dva 3000 otáček a frrr.

Dobržďuje a řadí se ještě před zatáčkou, v zatáčce už jen malé korekce, od dvou třetin zatáčky už se zrychluje pod plynem. Brzdit až do zatáčky a řadit v zatáčce je pozdě.

Brzdění z kopce - platí na jaký kvalt nahoru tak na takový i dolu. Záleží co ubrzdí motor - mírný kopec ubrzdí trojka s 2000 otáčkama, prudký už ne tak řadit za dva a nechat klidně 4000 otáček. Dlouhé kopce brzdit jen motorem a přibrzďovat jen před zatáčkama (často ale malé motory s nízkou kompresí auto z kopce neubrzdí ani na jedničku)

Zrychlení a jízda - obecně nízké otáčky = nízký výkon i spotřeba, vysoké otáčky = vysoký výkon i spotřeba. = kvůli spotřebě je lepší jezdit v nižších táčkách, ale motor ještě musí "jít lehce" = pokud se jede po rovině stálou rychlostí 70kmh, tak pětka 1500 otáček, pokud se jede to samé do kopce tak čtyřka 2500 otáček a do prudkého kopce s naloženým autem trojka 4500 otáček. Je blbost dusit motor do kopce na pětku (ničí se motor) i držet vysoké otáčky na rovině když se nezrychluje (vysoká spotřeba a řev, ale motoru to až tak nevadí).

Při podřazování je dobré při pouštění spojky plynem srovnat otáčky motoru aby odpovídaly rychlosti auta při řazeném kvaltu, pak to s autem neškubne. (meziplyn u současných aut není potřeba) Nechat volnoběh, podřadit a rychle pustit spojku je hlavně u dieselu prasárna, to je jak když se dupne na brzdu..

 
Od: colombo*
Datum: 31.05.12 15:54
 

Podřazení si vyzkoušej napřed na rovině.

Když se rozjedeš na čtyřku na rychlost 70km/h a sundáš nohu z plynu, tak auto začne zpomalovat. Takže až zpomalí tak na 45km/h můžeš znovu zkusit podřadit na dvojku.

Toto ale zkoušej na přehledném ůseku nebo na místě kde není provoz. Řidiči nemají rádi pomalé jezdce.

Když to stejné uděláš při jízdě z kopce, tak otáčky motoru tolik neklesnou, proto si musíš jěště přibrzdit. Po přibrzdění zpomalíš zase na rychlost 45km/h a můžeš podřadit.

Taky je důležité při podřazování pouštět pomalu spojku, aby nárůst otáček motoru nebyl prudký.

Já jsem se učil, že:

dvojka se řadí hned po rozjetí

trojka při rychlosti asi 40km/h

čtyřka při rychlosti asi 60km/h

pětka při rychlosti asi 80km/h

U každého auta jsou tyto rychlosti trošku jiné, ale pro první orientaci mi to stačilo.

Z toho plyne, že když pojedeš 90km/h (na pětku) tak musíš nejprve sundat nohu z plynu a zpomalit. Potom podřadíš na čtyřku a necháš auto bez přidávání plynu zpomalit na 60km/h. Teď podřadíš na trojku a necháš auto zase zpomalit na 40km/h. Až v tomto okamžiku můžeš podřadit na dvojku.

Já dvojku podřazuji pouze před kruháčem nebo hodně prudkou a ostrou zatáčkou dokopce. Ta dvojka mi dá více času na projetí zatáčky nebo kruháče.

 
Datum: 31.05.12 20:47
 

To časem poznáš,jak a kdy řadit,do pravoúhlé zátoče je dvojka ideální.Teď máš dost času natrénovat to brzdění motorem z kopce,ale pozor,třeba jak píšeš,při rychlosti 50 km/h tam vrazit dvojku,může být v zimě (na sněhu,námraze) velice nebezpečné,může totiž dojít k zablokování kol hnací nápravy,takže je to totéž,jako když šlápneš na brzdu.

Jinak já téměř jinak než motorem nebrzdím,samozřejmě jen v tom případě,že mám dostatečný rozhled.Taková ta moudra z autoškoly,co se týče praktické jízdy,se moc v praxi použít nedají,vidím to třeba,jak učí jízdu po kruhovém objezdu...

 

 

 

 

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.