Nejste přihlášen/a.
Přeji hezký den,
chtěl bych se zeptat, jestli existuje nějaký vzorec na výpočet výkonu spalovacího čtyřdobého motoru, ve kterém je obsažen kompresní poměr. Podotýkám, že jsem si našel vzorce na výpočet Pe, tedy efektivního výkonu. Můj dotaz směřuje konkrétně na situaci, pokud se pracovní prostor pístu v HÚ zvýší na jednom válci odhadem o cca. 10 mm kubických, znamená to logicky, že se zmenší kompresní poměr. O kolik se sníží výkon motoru, když válce jsou 4 a na každém válci došlo k tomuto. Jde to nějak vypočítat nebo odhadnout? Bude to řádově v jednotkách nebo v desítkách kW? Nejlepší by to bylo samozřejmě změřit na válcové brzdě, to ale není v mých silách.
Děkuji za odpověď
Potřebujete znát Střední efektivní tlak ve válci ( pe ) , který se získává z úrovně tlaků ve válci v průběhu celého pracovního cyklu ( nasávání ,komprese , výbuch a výfuk). V amatérských podmínkách , se asi nepodaří věrohodně zjistit tuto hodnotu . Vámi uvažovaná úprava by snížila hodnotu pe a tím i výkon motoru
Ne = Výkon efektivní V = obsah motoru pe= střední efektivní tlak n = otáčky motoru
900 = konstanta (získaná z ostatních parametrů motoru mající vliv na jeho výkon)
Vzorec pro výpočet výkonu s ohledem na průběh laků ve válci viz níže. miro
Ale kde je v tom ta komprese? Děkuji za odpověď, ale já spíš potřebuju postup výpočtu, protože ani v tom Pe komprese obsažena není. Z dostupných zdrojů jsem schopen zjistit, že v současnosti je kompresní poměr 9,5. Jsem tudíž i schopen vypočítat nový kompresní poměr za předpokladu zvýšení spalovacího prostoru o 10 mm kubických. Neělo by to vypočítat alespoň poměrově? Udělat si modelový příklad, abych měl představu co znamená těch 10 mm kubických na válec za ztrátu výkonu, jestli to je 10 kW nebo 1 kW.
Děkuji
V Pe komprese je - zjednodušeně sání, komprese a výfuk je záporná hodnota, výbuch je kladná. Z toho se vypočítá Pe, pokud je Pe kladná hodnota tak motor pohání, pokud je záporná tak brzdí. Tj. pro výpočet Pe byste musel určit, jak se změní tlaky při výbuchu při změně kompresního poměru. Zvýšení komprese bez vlivu na výbuch = snížení výkonu, ale vzhledem k tomu že změna komprese má přímý vliv na hoření a tím na tlaky při výbuchu, tak nejde dosadit jen změnu komprese.
Jistě by se dalo pomocí termomechaniky vypočítat průběh tlaku ve válci při změně kompresního poměru a současně změně jeho objemu.. Pro rozšíření poznatků uvádím příklad diagramu průběhu tlaků ve válci čtyřdobého motoru. miro
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.