Nejste přihlášen/a.
Všímám si často, že pošta u nás v domě i v jiných domech (rodičů, známých...) nechává dopisy, které jsou adresovány do tohoto domu někomu, kdo v domě nebydlí (např. se odstěhoval), tak poštačka dopis položí nahoru na schránky. Místo toho, aby pošta dopis vrátila odesílateli. Jedná se přitom často o důležité dopisy od telekomů, energetik... Na obálkách přitom odesílatel vytištěn je. Před týdnem jsem udělal ze zvědavosti test a poslal dva dopisy, jeden na vymyšlené jméno do domu, kde bydlí rodiče a jeden na vymyšlené jméno do domu, kde bydlím já s adresou odesílatele mých rodičů, na obálky jsem tedy napsal zpáteční adresu, aby mohla pošta dopis vrátit. No hádejte, jak to dopadlo. Oba dopisy jsme v pátek našli nahoře na schránkách.
Přijde mi toto jako hazard, protože často se může jednat o upomínky a kdyby pošta dopisy vrátila, tak aspoň odesílatel ví, že je problém s adresou. Takto si odesílatel myslí, že dopis byl dodán...
Co si o takové praxi myslíte?
Pošta v tom případě nedělá, za co je placená! Ona je placená za to, že doručí dopis až do konkrétní schránky adresáta, nikoliv na chodbu nějakého domu. Pokud v domě taková schránka není nesmí ho nechat jen tak povalovat. A nejedná se jen o obyčejné dopisy, nedávno se nám takhle válela na zemi i výzva k vyzvednutí zásilky od soudu.
Když to trochu přeženu, mohlo by se stát, že je dopis adresován někomu v Praze, do ulice, která tam neexistuje a poštačka by ho proto pohodila u koně na Václaváku.
Pamatuju kdyz jsem cet westerny jak adresat zaplatil za dopis az po prijmuti dopisu. Bejt to u nas tak by se tech dopisu jen tak na schrankach moc nevalelo. Vim ze by to bylo technicky hodne blbe resitelne.
Jinak postak nevi ze ten clovek v tom dome uz treba nebydli a tak udela to co odesilatel chtel. Nevim jak by dopadlo preposilani posty na novou adresu kdyz dopisy a baliky rozvazeji ruzni lide ve stejny den a zmena je nahlasena na mistni poste.
Doručovatelka NESMÍ nechávat dopisy volně mimo poštovní schránku vystavené, je to porušení poštovního řádu. Pokud adresát v domě nebydlí má povinnost jej vrátit zpět odesílateli, pokud odesílatel není znám dopis se odesílá na tzv. úložnu v Brně. Alespoň to tak bylo před 4 lety, kdy jsem byla zaměstnancem České pošty.
doplněno 15.06.14 17:41:Samozřejmě s vyznačením příslušného důvodu vracení - např. adresát na uvedené adrese nebydlí, je neznámý.
doplněno 15.06.14 18:58:Jak píše diesel - každý obyvatel rodinného domu nebo paneláku je povinen mít řádně označenou svoji pošt. schránku, zvonek a jmenovku na dveřích. V panelových domech má dokonce viset i jmenný seznam všech bydlících. Do neoznačených schránek se pošta nedoručuje...
Není přípustné, aby jakékoli dopisy končily mimo poštovní schránky - povalovaly se na schránkách. Pokud je v místě adresát neznámý (= nemá označenou schránku a zvonek), pošta (doporučená i obyčejná) se vrací odesilateli.
Zrovna minulý týden jsem řešila opačný problém - reklamaci. Paní se jmenuje např. Dvořáková a stěžuje si, že jí poštačka vrací poštu. I obyčejnou... Ptám se, jak má nadepsanou schránku - prý Dvořák. No, a tady je kámen úrazu. Pro Českou poštu je paní na dané adrese neznámá...
Ani nevíte, kolik lidí nemá pořádně označenou schránku a pak si na nás na pobočce otevírají ústa.
Ale zpět o otázce: Vzala bych dopis a přinesla jej na poštu, kde jej předají příslušné vedoucí listovní dodejny, kam doručovatelka patří. Toto se rozhodně nesmí stávat.
tak to jste mimo realitu. zajděte do nějakého paneláku a mrkněte po schránkách. válí se tam dopisy běžně. občas projdu okolo takových schránek a divím se, že jsou tam dopisy třeba z úřadu práce atd. zřejmě pracujete na přepážce a nemáte tzv. šajn. osobně nemám za zlé, že listonoška položí dopis na schránky, pokud je odresa OK a přitom nemá schránku. jsi nepořádný, tak máš peška
doplněno 15.06.14 20:55:jen tak mimo by jste mi mohla vysvětlit, jak funguje online Track and Trace. jak často se aktualizuje? pracují ve stejném systému i operátoři na zákaznických linkách pošty?
Olafe, opravdu nepracuji na přepážce (na poště ano).
Zásilky také nedoručuje pouze Česká pošta, ale také Mediaservis, MediaPost a další firmy. A ty teda doručujou opravdu prasácky. A už vidím, jak studujete na dopise, kdo Vám jej doručoval.
Ani to ne.
a asi nemá dál cenu rozvíjet tuto diskuzi, tazatel dostal odpověď, a to se občas stane, že se neshoduje s Vašim názorem. Dobrou noc přeji.
Docela rád bych se také dozvěděl, jak funguje Track and Trace, protože velmi často v něm některá podací čísla nejsou. Pošlu doporučený dopis, chci zkontrolovat, jestli už byl doručen a v systému není, vyskočí hláška, že si mám zavolat. Oni tam nedávají všechny doporučené dopisy?
Olafe ale ona netvrdí že se to nedělá jen že je to nepřípustné ,že to nemají dělat a těch věci co se nemají dělat je hejno např jezdit pod vliven,porušovat kde,co, kdykoliv se snažit okrást stát, stál lidi zaměstnanec zaměstnavatel,ten zase zaměstnance atd!
Michalko že se to nemá je sice hezké,ale dělá se to! Minule ono je to déle,jsem chytl roznašečku letáků a proč mi je cpe do schránky když tam mám napsáno že si to nepřeji- no a co,já na to nemám čas to číst a běžte si na mne stěžovat!
Tož asi takhle- jako jsou co to porušují a nebojí se vyhazovu, jsou tak tací co se snaží pracovat poctivě a stí se nic nedá dělat, stěžovat si potom na vše ,to by jeden neděla nic jiného než že bvy sepisoval jen stížnosti!
Souhlasím že MediaPost doručuje prasácky.I když jsem doma tak nacházím dopisy z banky na popelnici.Paní se neobtěžuje ani na mě zazvonit.Zlatá pošta.!
cocinkamichalka & levanda: děkuji za podporu, už jsem myslel, že jsem příliš staromódní. Názory předřečníků, že pošták není povinen vracet nedoručitelné dopisy, mě poněkud šokovaly. Kde jsou ty prvorepublikové časy, kdy pošták považoval za svou čest dopis opravdu doručit...
Přijde mi, že poštačky si takto ulehčují svou práci, ale kolik lidí tímto mohou dostat do problémů... Nemluvě o tom, že dopis ze schránky sebere někdo, komu nepatří a dojde k porušení lístovního tajemství, kterému poštačky takto napomáhají...
ladinpraha, mikihans, olaf71, h0nz490: nečetli jste pozorně mou otázku, hned na začátku jsem psal, že na obálkách byl řádně uveden odesílatel (zpáteční adresa).
Nadruhou stranu v dnesni dobe, kdy se v panelaku strida nespocetny pocet novych najemniku, je to nekdy docela problem, najit adresata. A casto se i takto dostane dopis k prijemci.
Rozumím, co tím chcete říct, ale stejně zastávám názor, že dopis by se měl vhodit do schránky, a když příjemce schránku nemá, tak vrátit odesílateli.
hledej rozdíl mezi povinností a realitou. pak přijdeš na to, že realita je to o co tady vlastně jde. na schránkách se budou válet dopisy se zpáteční adresou a listonoška s povinností z druhého konce republiky tě bude chlácholit
Realita je taková, že systém funguje tak jak mu to lidi dovolí. V civilizované zemi si tohle pošták nedovolí, ne proto že by se bál vyhazovu, ale ani ho to nenapadne. Spíš se poptá sousedů a zkusí adresáta najít, předat dopis a upozornit aby si dal schránku do pořádku.
Pokud není kam doručit tak pošta má (musí) dopis vrátit odesílateli. Ne že ho doručovatel pohodí někde na chodbě nebo položí na schránky. Tím si jen ulehčuje práci.
Díky líným listonošům se ztratí (nedoručí) určitě i důležité dopisy a odesílatel se to nedozví. Pak místo upomínky přijde platební rozkaz nebo rovnou exekutor a je veselo. Neoznačené schránky s tím nesouvisí - pokud listonoš neví kam doručit, a sám nenajde adresáta, tak to prostě musí vrátit na poštu. Tečka a hotovo, nic jiného nesmí udělat. Pokud to někde pohodí, tak poprvé sundat prémie a podruhé vyhazov. Vrchol byl doručovatel, který se nenamáhal někam tahat dopisy, ale rovnou je sypal do potoka - tomu bych kromě vyhazovu dal kompletní náhradu škody a veřejné máchání v koši v řece..
= Zdokumentovat, oznámit na poště tak aby to nemohli zamést pod stůl (písemně, nechat si kopii s potvrzením převzetí, datová schránka atd.), zveřejnit v místním tisku... Pokud po tom půjde důsledně víc lidí, tak se nedoručené dopisy přestanou válet po chodbách, ale budou se vracet = odesílatel se o nedoručení dozví, pokud to není ku...a tak zkusí jiný způsob jak kontaktovat.
Tak tu mám úplně čerstvý příklad nezodpovědnosti doručovatelů. U schránek se volně povaluje výzva k vyzvednutí zásilky od exekurorského úřadu pro osobu, která v domě už 5 let nebydlí! Na výzvě je upozornění, že se zásilka po 10 dnech podle zákona považuje za doručenou. Vážně si myslíte, že to tak má být a že poštačka udělala všechno, za co je placená? Mě je té osoby líto. Možná díky líné poštačce přijde o všechno, aniž by měla možnost se bránit. Bohužel, její novou adresu neznám.
doplněno 17.06.14 16:36:Cocinko, neberte to osobně. Netvrdím, že je každá poštačka líná.
Dokud to neudělá každý kdo to zjistí, tak se to nezmění. Příště se to může stát nám, takže chráníme i sami sebe:
= Zdokumentovat, oznámit na poště tak aby to nemohli zamést pod stůl (písemně, nechat si kopii s potvrzením převzetí, datová schránka atd.), zveřejnit v místním tisku... Pokud po tom půjde důsledně víc lidí, tak se nedoručené dopisy přestanou válet po chodbách, ale budou se vracet = odesílatel se o nedoručení dozví, pokud to není ku...a tak zkusí jiný způsob jak kontaktovat.
Magdone, v případě, že jde o tzv. úřední psaní (zelený pruh), tak se zásilka musí oznámit, i když tam dotyčný nebydlí (např. nalepením na dveře, položením u schránek atd.). Doručovatelka nepochybila. Dopis se uloží na 10 dní. Pokud je adresát neznámý, tak se po 10 dnech vrací odesilateli (ex. úřadu), pokud je známý (má schránku a zvonek), dopis se po 10 dnech vhodí do schránky. Takže exekutor se dozví, že na uvedené adrese adresát nebydlí.
Takže pro příště... na zkazky o líných poštácích už začínám být alergická
doplněno 17.06.14 23:22:Magdone, nebojte, já to osobně neberu. To bych nemohla dělat to, co dělám
Též trochu osvětlím doručování. Poštovní doručovatel nesmí nikde vystavovat, nechávat zásilky na schránkách. Jedná se o porušení poštovního tajemství a pokud by se našel nenechavec, nebo člověk podobného jména a omylem dopis otevřel, tak je to následně i porušení listovního tajemství. Takže doručovatel doručuje do označené, nebo u rodinného domku visící ač neoznačené schránky. Vše, co nemůže doručit, tak bere zpět na poštu, zjištuje další opatření - odstěhování, dosílku, boxy, odnosy atd. Pokud není úspěšný, tak teprve po vyčerpání těchto možností vrací zásilku odesílateli, není-li uveden, tak na úložnu, s tím, že vyznačí důvod nedoručení. Takto se pracuje s obyčejnou i doporučenou zásilkou. Otázka je, kdo si dá takovou práci. Okrsky se rušily, nadměrně se přidalo zůstavším pracovníkům a nikdo se neptá, jestli to vše stihne v běžné pracovní době. Další průšvih je, že staří doručovatelé, kteří mnohde perfektně znali nejen svůj rajon, ale všechny okolní, tak s nimi je rozvázán pracovní poměr, třeba z toho důvodu, že se jejich rajon ruší. Ale vzápětí se naberou noví lidé, kteří jdou na poštu jenom z nouze a vlastně ta práce je ani nebaví. Ale přijmou se na dobu určitou, na dohodu, na brigádu za směšný plat, hlavně, aby se ušetřilo. Starý pošták byl pro firmu drahý. Též již vyčerpal všechny možnosti na získání produktů, kdežto toho nového brigádníka ještě můžeme pěkně vyždímat, aby přinesl od svých známých a příbuzných nějaké nové produkty. Starý pošták dopisy na schránky nedává, nevystavuje je /doufám/. To většinou dělají ti noví, kteří obyvatele neznají, nestíhají a chtějí si tak ušetřit čas a práci. Též jiné doručovací firmy toto praktikují, pozná se to někdy, že na zásilce je napsáno ,,Doručuje např. Medias...,, apod. Jinak to co doručovatel utrhne a vyvěsí v obytném domě je, jak již tady bylo uvedeno Výzva a poučení, je to součást dopisu, takový malý útržek. Jedná se o nové věci v doručování a ty mnohdy lidé mimo obor neznají. U úředního psaní je tato služba odesílatelem požadovaná a je i zaplacená při podání. Většinou tuto službu využívají soudy a exekutoři. Podavatel si tyto služby zaplatí a doručovatel je povinnen je splnit. Já jsem přešla z Prahy na vesnici, též z důvodu rušení okrsku. Práce je všude náročná, ba jsme i přetížené. Přesčasy se neplatí, ale protože mě to baví, tak pracuji 10 -12 hodin. Nevím, jak dlouho to vydržím, je to velká zátěž. Ale jak se říká, podle sebe soudím tebe, já bych nikdy na schránku dopisy nedala a všechno co vracím jako nedoručitelné dvakrát - třikrát kontroluji.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.