Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Koleje v botanické zahradě

Od: magdon® odpovědí: 33 změna:

V pražské botanické zahradě "Na Slupi" je v horní části zachovaný zbytek jakési úzkokolejné trati, dlouhý cca 1,5 m a betonový kilometrovník. Celé je to tam určitě úmyslně. Tabulka vedle kolejí je zcela nečitelná. Co to bylo? Kam to vedlo? Proč to tam je?


 

 

33 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

prostromek

3x

Záhada vyřešena:

Oslovila jsem odborníka na železnice.

Kopíruji jeho odpověď:

Dobrý den,

jedná se o kus kolejí z hlubinného dolu. Jde o expozici doprovodné flory okolo tratí. S lokalitou Na Slupi tedy koleje nijak nesouvisí.

Mějte se krásně.

JAKUB VRÁNA

videoeditor iDNES.cz

--------------------

Informační tabulka pro návštěvníky by potřebovala tedy obnovit.

Magdon - Váš tip ,,připomínka něčeho,, byl správný.


Tak to by mě fakt nenapadlo!

Ovšem bez té vysvětlující tabulky to celé jaksi postrádá smysl .

ben®

Vysvětlení to je zajímavé - ani jsem nevěděl, že v hlubinném dole má takový význam kilometrovník .

prostromek

Tipuji, že jak zbytky železnice, tak ten kilometrovník bude ukázka z tzv. Geoparku, který je součástí Botanické zahrady .

Takže nejenom rostliny, ale i druhy hornin. A v té souvislosti i tedy rostlin, které se v okolí těch dolů, lomů vyskytovaly.

Možná, že i ten kilometrovník je pro studenty jen ukázka horniny z čeho se patníky vyráběly a s exponátem části železnice nesouvisí, i když jej začlenili přímo vedle něj.

Můžeme se leda domnívat.

Zde odkaz z Botanické zahrady Na Slupi na Geopark.

parkgeo.cz/...

 

yarda1

1x

Zkusil ses zeptat u nich? Mají webovou stránku.

prague.eu/...

yarda1

Kde tak zhruba je ten kus kolejí? Že bych se tam zašel podívat až budu někde poblíž.


Přibližně tady (50.0717919N, 14.4230439E) . Je to vedle horní cesty nad altánem.

yarda1
26.06.25 21:27

Ď.

 


0x

Možnosti jsou 2:

a/ Koleje tam byly dávno před botanickou zahradou, ale byli líní je poté demontovat,

b/ anebo koleje potřebovali, aby do botanické zahrady PŘIVÁŽELI TUNY ZEMINY, KTEROU POTŘEBUJÍ VŠECHNY VYSTAVOVANÉ ROSTLINY PRO RŮST.


Ta zahrada je tam od roku 1890, takže tam ty koleje asi dřív, než zahrada nebyly . A že by z celé zrušené tratě byli líní demontovat jen 1,5 m kolejí a 4 pražce, včetně pásu, ohraničeného obrubníky a vedle toho by zapomněli milník je nesmysl. Tuny zeminy po úzkokolejce v té době určitě nikdo nevozil.

Je u toho dokonce zbytek něčeho, co zřejmě bylo kdysi iformační cedulí, jenže teď je to jen hnijící dřevěná destička na sloupku. Trat by původně vedla přímo proti strmé stráni, což nemá logiku .

To torzo je tam zcela určitě úmyslně jako připomínka něčeho.

V tom případě považujte mé možnosti za irelevantní

 

ben®

0x
Dobrý den, já bych v tom hledal/odhadoval spojitost s panem Cimrmanem, resp. mohla by to být památka na jeho "železniční" období a zájem o botaniku a dendrologii . Zdravím!
P.S. Pokud je trat vedena přímo proti strmému svahu, tak by to odpovídalo úspěchům tohoto nepochopeného českého génia.
doplněno 26.06.25 18:09:

magdon - nevím, jestli je na našem uzemí více železničních památek spojených s panem Cimrmanem (i když o té zastávce v "pustém" lese vlastně vím), ale vím jistě, že by si to určitě zasloužil, protože těch není nikdy dost .


Tak to mě nenapadlo , ale má to lgiku. Jenže k Cimrmanovi patří jiná úzkokolejka v jižních Čechách, se zastávkou "Kaproun". Že by jich měl víc ?

liska5

Tak si tam napište nebo zavolejte. Každé úterý mají poradnu pro veřejnost. Takový unikátní dotaz ještě neměli.

 


0x
No a teď babo raď.
Na můj dotaz, taková odpověď.
Otázka k místu Botanická...
Kolejnice v Botanické zahradě Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy na Smíchově, konkrétně v jejídolní části, jsou pozůstatkem původnítramvajové vlečky směřující do smíchovského pivovaru Staropramen. Tato vlečka byla součástí rozsáhlejšísítě kolejí, které vedly podél Vltavy a sloužily k zásobování průmyslových podniků na Smíchově, včetně zmíněného pivovaru. Vlečka byla zrušena a koleje částečně demontovány, ale některé úseky, včetně těch v botanické zahradě, zůstaly zachovány jako připomínka průmyslové historie oblasti.
Dnes tak představují zajímavý industriální prvek v jinak přírodním prostředí botanické zahrady.
km

s čím potřebujete poradit? teď už je to jasné, ne?

ben®

juraja - a komu jste ten dotaz položil? Jestli AI, tak tomu se nedá věřit. protože často lže. Už jen ten Smíchov je hloupost, protože ten je "za vodou".

Bene, zeptal sem se komunity kolem zahrady.
Nevím jestli vás tento odkaz nasměruje
Otázky a odpovědi.
maps.app.goo.gl/...
@km nepotřebuji poradit s ničím.
ben®
juraja - vím, že nejste z Prahy, tak jen vysvětlení. Mezi Smíchovem a Novým Městem, kde je Botanická zahrada, je řeka (Vltava), tak by ta úzkokolejka musela být vedena přes most, ale žádný takový tam nebyl a není. Myslel jste to dobře, ale nedává to smysl. Uvidíme, co na to @magdon.
Bene, ano nejsem s Prahy.
No a Jak jsem koupil, tak prodávám.
V tom mém odkazu, máte možnost odpověď pána rozporovat, upravit, atd.. ,
Takže s chutí do toho.
km

vždyt je tam Vyšehradský železniční most

petrm

Kousek od botanické zahrady vede železnice přes Výtoň na Smíchov.

ben®

Pánové, ano, mezi Výtoní a Smíchovem skutečně vede železniční most, ale ten nebyl vybudován pro úzkokolejku/vlečku. Je to dvojkolejný most pro vlaky s normálním rozchodem kolejnic. Takže, ponechám si svůj názor.


Tak v 1. řadě AI nevěřím ani dnešní datum .

Tramvajová trat na Smíchov je nesmysl, už proto, že je zahrada a pivovar jsou na na protějších březích Vltavy a tramvaje snad nikdy nebyly úzkokolejné. Navíc tohle torzo je na horním kraji zahrady, docela vysoko nad vltavou, takže by to možná tak zvládla "zubačka". Žádná průmyslová zóna v širém okolí dnešní botanické zahrady nikdy v historii nebyla, takže vlečka (navíc vedoucí kolmo proti svahu) by neměla žádný smysl.

Jen pro zajímavost - původní pražská botanická zahrada byla do roku 1890 skutečně na Smíchově, takže tam by teoreticky taková trat být mohla (pivovar už tam byl), kdyby ovšem v Praze tramvaje nezačaly jezdit až o rok později .

km

a ty kolejnice na mostě tam byly vždy dvě a se současným rozchodem?

nejezdily před tramvaje po praze kolejové vozy tažené koňma?

km

měly tramvaje v praze vždy současný rozchod? asi ne


km - Most byl postaven výhradně pro železniční dopravu (ani lávky pro chodce tam původně nebyly). Byl od začátku plánován jako dvojkolejný, i když na něm nějaký čas byla kolej jen jedna. Koleje měly vždy normální rozchod, úzkokolejka tam nikdy nebyla a už vůbec nikdy tam nejezdila koňka.

A ano, pražské tramvaje mají od svého vzniku stále stejný rozchod.


petrm + km - Fakt si myslíte, že tyhle dvě věci mají něco společného?


...a ještě jeden obrázek pro ty kteří snad uvažují o zbytku vlečky do pivovaru

 

@magdon, tak jak jsem koupil tak sem prodal.
V odkazu co jsem sem dal (Google map)
Je odpověď jednoho pána a tu jsem vám zde okopíroval.
Pokud chcete, běžte mu vynadat, nebo jeho odpověď rozporovat.

juraja - Mrzí mě, že jste si to vzal osobně, vaší odpověď jsem přece nekritizoval. Upřesněním chci jen zabránit dalším zbytečným, nepodloženým úvahám.

@magdone ale já si to osobně neberu.
Jen vám nabízím, že máte možnost tu odpověď na google maps upravit, at nenaleti další nepražak, tak jako já

 

prostromek

0x

Rozběhla se tu delší diskuze. Já ještě přidávám pro fajnšmekry, kteří se zajímají o železnice, (tratě, parní lokomotivy, zaniklé tratě, drážní budovy a výlety po památkách související s dráhou), stránky níže uvedené.

Čtení na dovolenou, je toho opravdu hodně z celé naší republiky. Zajímavé jsou před články i jen fotografie všech možných lokomotiv.

Na co zírá mašinfíra.

a

Zaniklé tratě.

http://www.idnes.cz/novinari/jakub-vrana.N4042

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]