Nejste přihlášen/a.
V pražské botanické zahradě "Na Slupi" je v horní části zachovaný zbytek jakési úzkokolejné trati, dlouhý cca 1,5 m a betonový kilometrovník. Celé je to tam určitě úmyslně. Tabulka vedle kolejí je zcela nečitelná. Co to bylo? Kam to vedlo? Proč to tam je?
Záhada vyřešena:
Oslovila jsem odborníka na železnice.
Kopíruji jeho odpověď:
Dobrý den,
jedná se o kus kolejí z hlubinného dolu. Jde o expozici doprovodné flory okolo tratí. S lokalitou Na Slupi tedy koleje nijak nesouvisí.
Mějte se krásně.
JAKUB VRÁNA
videoeditor iDNES.cz
--------------------
Informační tabulka pro návštěvníky by potřebovala tedy obnovit.
Magdon - Váš tip ,,připomínka něčeho,, byl správný.
Vysvětlení to je zajímavé - ani jsem nevěděl, že v hlubinném dole má takový význam kilometrovník .
Tipuji, že jak zbytky železnice, tak ten kilometrovník bude ukázka z tzv. Geoparku, který je součástí Botanické zahrady .
Takže nejenom rostliny, ale i druhy hornin. A v té souvislosti i tedy rostlin, které se v okolí těch dolů, lomů vyskytovaly.
Možná, že i ten kilometrovník je pro studenty jen ukázka horniny z čeho se patníky vyráběly a s exponátem části železnice nesouvisí, i když jej začlenili přímo vedle něj.
Můžeme se leda domnívat.
Zde odkaz z Botanické zahrady Na Slupi na Geopark.
Možnosti jsou 2:
a/ Koleje tam byly dávno před botanickou zahradou, ale byli líní je poté demontovat,
b/ anebo koleje potřebovali, aby do botanické zahrady PŘIVÁŽELI TUNY ZEMINY, KTEROU POTŘEBUJÍ VŠECHNY VYSTAVOVANÉ ROSTLINY PRO RŮST.
Ta zahrada je tam od roku 1890, takže tam ty koleje asi dřív, než zahrada nebyly . A že by z celé zrušené tratě byli líní demontovat jen 1,5 m kolejí a 4 pražce, včetně pásu, ohraničeného obrubníky a vedle toho by zapomněli milník je nesmysl. Tuny zeminy po úzkokolejce v té době určitě nikdo nevozil.
Je u toho dokonce zbytek něčeho, co zřejmě bylo kdysi iformační cedulí, jenže teď je to jen hnijící dřevěná destička na sloupku. Trat by původně vedla přímo proti strmé stráni, což nemá logiku .
To torzo je tam zcela určitě úmyslně jako připomínka něčeho.
magdon - nevím, jestli je na našem uzemí více železničních památek spojených s panem Cimrmanem (i když o té zastávce v "pustém" lese vlastně vím), ale vím jistě, že by si to určitě zasloužil, protože těch není nikdy dost .
Tak to mě nenapadlo , ale má to lgiku. Jenže k Cimrmanovi patří jiná úzkokolejka v jižních Čechách, se zastávkou "Kaproun". Že by jich měl víc ?
juraja - a komu jste ten dotaz položil? Jestli AI, tak tomu se nedá věřit. protože často lže. Už jen ten Smíchov je hloupost, protože ten je "za vodou".
Pánové, ano, mezi Výtoní a Smíchovem skutečně vede železniční most, ale ten nebyl vybudován pro úzkokolejku/vlečku. Je to dvojkolejný most pro vlaky s normálním rozchodem kolejnic. Takže, ponechám si svůj názor.
Tak v 1. řadě AI nevěřím ani dnešní datum .
Tramvajová trat na Smíchov je nesmysl, už proto, že je zahrada a pivovar jsou na na protějších březích Vltavy a tramvaje snad nikdy nebyly úzkokolejné. Navíc tohle torzo je na horním kraji zahrady, docela vysoko nad vltavou, takže by to možná tak zvládla "zubačka". Žádná průmyslová zóna v širém okolí dnešní botanické zahrady nikdy v historii nebyla, takže vlečka (navíc vedoucí kolmo proti svahu) by neměla žádný smysl.
Jen pro zajímavost - původní pražská botanická zahrada byla do roku 1890 skutečně na Smíchově, takže tam by teoreticky taková trat být mohla (pivovar už tam byl), kdyby ovšem v Praze tramvaje nezačaly jezdit až o rok později .
a ty kolejnice na mostě tam byly vždy dvě a se současným rozchodem?
nejezdily před tramvaje po praze kolejové vozy tažené koňma?
km - Most byl postaven výhradně pro železniční dopravu (ani lávky pro chodce tam původně nebyly). Byl od začátku plánován jako dvojkolejný, i když na něm nějaký čas byla kolej jen jedna. Koleje měly vždy normální rozchod, úzkokolejka tam nikdy nebyla a už vůbec nikdy tam nejezdila koňka.
A ano, pražské tramvaje mají od svého vzniku stále stejný rozchod.
juraja - Mrzí mě, že jste si to vzal osobně, vaší odpověď jsem přece nekritizoval. Upřesněním chci jen zabránit dalším zbytečným, nepodloženým úvahám.
Rozběhla se tu delší diskuze. Já ještě přidávám pro fajnšmekry, kteří se zajímají o železnice, (tratě, parní lokomotivy, zaniklé tratě, drážní budovy a výlety po památkách související s dráhou), stránky níže uvedené.
Čtení na dovolenou, je toho opravdu hodně z celé naší republiky. Zajímavé jsou před články i jen fotografie všech možných lokomotiv.
Na co zírá mašinfíra.
a
Zaniklé tratě.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.