Nejste přihlášen/a.
Ty přemýšlíš nad "papírem". Ale to není jen o tom. Je to o vzdělání, o rozhledu, o duševním růstu mezi chytrými lidmi, kterým se chceš vyrovnat. To bys zrovna mohl uvažovat nad společností bezdomovců, kteří vědí o ubytování na zimu. Nepotřebují, nechtějí znát, vědět, vidět, vymyslet, vylepšit. Mít potěšení z nového poznatku, z nové zkušenosti, vědomosti. Budeš-li kamarádit se slepicemi, budeš kdákat. Budeš-li se přátelit s orly, vzlétneš vysoko.
Určitě. Je to doklad, že jste schopen plynule číst a pochopit psaný text ze 72%. A to dneska není zase tak málo.
Nejde o "dehonestaci středoškolského vzdělaní", ale o degradaci vzdělání jako takového. Je to znát už na základních školách a bohužel i na některých VŠ.
"Je v dnešní době ještě k něčemu vůbec maturita?"
Jak komu. Někdo ji potřebuje, aby mohl zůstat v současném zaměstnání, jde mu jen o "papír". Tomu maturita moc nedá. Jiný má zájem o studium, chce se něco naučit > tomu maturita pomůže minimálně jako odrazový můstek.
Máte plnou pravdu. jdete na pohovor na msíto asistentky, máte ekonomické vzdělání, zkušenosti, přesto místo dostane holka se zdrávkou jen proto, že je hezčí a mladší - případ dcery mé známé.
O snižující se úrovni vzdělanosti na Západě včetně naší republiky ("dumbing down") se tu čas od času mluví. Státní škola vychovává ovčany poplatné vládnoucí ideologii. Proto je třeba se proti tomuto vlivu obrnit. Doporučuji se sebevzdělávat a stát se v nějakém oboru expertem, který předčí i papírově titulované, podle vzoru Marka Twaina, který prý řekl: "Nikdy jsem nedovolil škole, aby stála v cestě mého vzdělávání."
Maturita je sice jen papír, ale pokud je brán jako "nutný pro život", je lepší ho mít jako zálohu, ale spíše se snažit postavit na vlastní nohy bez nutnosti být zaměstnán.
Perspektivu má člověk, který něco umí a je pro společnost nepostradatelný. Bohužel to budou v budoucnu určité profese, o kterýé dnes není moc zájem /zedník, opravář, instalatér, obkladač, kominík/.
Každopádně i jiné profese - programování, robotizaci, výzkum, medicína a jiných budou zapotřebí. Pokud bude člověk něco umět, nabídnout to zaměstnavateli, nebo mít svoji firmu, tak nebude mít o uplatnění nouzi. Ovšem, co bude, když člověk vidí co se děje v republice a světě, kdy spousta malých firem musí skončit, tak je to těžké odhadnout.
Vždyt ani ta pedagogika nemusí mít budoucnost, když se počítá s výukou on-line.
Ahoj,
myslím že vzdělání se cení at s papírem nebo ne (vlastní zkušenost, bez papíru, samozřejme vysvědčení a ukončené všechny ročníky a všude mi to uznavaly kord když to nebyla pozice v oblasti z mého studia)
Není pravda, že se člověk neuživý nebo bude méně ohodnocený za stejnou práci než kolegině s vejškou, také vím z vlastních zkušeností ...
pokud nechceš školu vůbec ale chceš se živit koníčkem, jsou na to kurzy a RK a studia v zahraničí kam maturitu nepotřebuješ ... taky žádané a ceněné a hlavně člověk si je sám pánem a mohdy v těchto směrech je i více a lépe zaplaceno než v běžných zaměstnáních ale hlavě svoboda a baví to ...
Možností je mnoho ... není třeba se bát
To co slýcháte bych úplně hodila za hlavu, kord tu druhou část. S úctou ke všem ale tohle jsou jen kecy. Tu prní část jsem slýchala taky a když se mi nepodařila matura zhroutil se mi svět v hlavě jsem měla neuživým se, nebudu úspěšná, nebudu chytrá a sečtělá, nebudu mít možnosti, nebudu mít možnost slušného zaměstnání,lidi se mi budou vysmívat ...
nic z toho jsem nezažila. Je pravda dál jsem se vzdělávála na různých kurzech, seminářech ap. v tom co mě baví a nyní jsem úspěšná, sečtělá (nějaký rozhled přeci taky mám) :D to se v životě hodí, usnanuje to. Jsem žádaná a finančně jsem na tom lépe než někteří vysokoškoláci, které znám ...
papí se hodí vždy ale bez něj se nic moc taky neděje
Nezlobte se, ale Vaše odpověď dokazuje, že nejde o "kecy". Vzdělání se většinou projeví mj. v psaném projevu (nejen v něm) a některým lidem bych poradila, aby nikdy nemluvili o škole, kterou absolvovali.
Má reakce asi bude smazána, ale "nemohla jsem si pomoct".
Vaši reakci nechápu, vyjadřovala jsem se k těm narážkám na vysokoškoláky :
,, A pak z dalšího úplně jiného názoru části společnosti slýchám, jak tvrdí, že máme moc doktorů, inženýrů, filozofů, a těch úplně vymaštěných matfyzáků, kteří sice umí vypočítat tisíce různých rovnic, a přitom pro reálný život je to banda nepraktických dementů a autistů, kteří si sotva zavážou tkaničku od bot, a jsou rakovinou společnosti."
Podle mě dle toho co slýchám kolem sebe, tak se na vysokoškoláky nadává ale mnohdy bez důvodu či ze závisti a to podle mě jsou prostě kecy. Dotyčnému jsem chtěla sdělit, že vzdělání se na trhu práce cení a je to dobré mít, zaměstnavatelé se takto na VŠ nedívají zle ... Samozřejmě to, jaký člověk je, jaké má vystupování a charakter je věc druhá ...
Ale co jsem potvrdila svým prvním přízpěvkem nevím, protože já VŠ nemám ... Nicméně i přesto nemám důvod se z toho hroutit ...
Vidím že jde i o pochopení psaného textu viz výše .
Nemám na maturitu . tak ji neudělám a okecám si to ...
Mari, nevím co Vám uznaly, ale hlavně, že se uživýte líp, než kolegině, co má vejšku, kord když Vám to mnohdy usnadňuje odvaha k písemné sebeprezentaci.
Psala jsem, že vzdělání je ceněné a to, že jsou vysokoškoláci k ničemu, tak že to jsou kecy ...
Ale vyjádřila jsem se i k první části, kde je dotyčný strašen že bez papíru je člověk ztracený ... Já bez papíru jsem a ztracená tedy nejsem a napsala jsem svou zkušenost, mě kdyby tohle někdo tehdy řekl, tak bych se tak nestresovala
Disleksie ne, nýbrž dyslexie. To je ale porucha čtení.
V písemném projevu se jedná o dysgrafii.
Dík za upřesnění, já si to pletu, a to je důvod té nepovedene Aj ... ale to je jedno, no tak doufám že muj přízpěvek třeba někoho potěší, kdo má podobné problémy nebo ne potěší ale aspon uklidní ...
Dneska je každej dys...
Za nás se lidi dělili na chytrý a normálně blbý (a ano, leckterej může bejt inženýr a přitom normálně blbej na češtinu).
Já třeba nemám smysl pro rytmus a mám blbou koordinaci pohybů. Tak jsem byl prostě levej na tělocvik. Není na to taky nějaký dys..., že bych si vyběhal papír?
Pokud ti by ti to vyplývalo z poruchy nervového systému nebo poranění mozku tak ano ale soudím že jsi si chtěl jen rýpnout a nic ti není
Koukám, že tady nikdo moc povědomí o fungování psychiky a neuro systému nemáte o psychických poruchách či funkcích a jak tohle vše funguje ani nemluvě, no tak hlavně že máte tu maturitu, je vidět že ,,maturita je opravdu všechno"
napadáte jen znevýhodněného člověka, který musel vynaložit několika násobek toho co vy na studium a dokázal se sebrat ze dna a na stuidum jsem hrdá protože i to mi bylo řečeno, že s mou vadou není možné ukončit úspěšně ani první ročník ...
byli doby, kdy jsem psala i všechno zrcadlově, ted sem tam něco tak napíšu ale je to minimum ...
Tak, necht se vám dostane stejného pochopení a soudů i způsobů komunikace jako vy je máte pro druhé.
A ostatním, co si to přečtou - opravdu věřte, všechno jde a nic není nemožné!
Ano, chtěl jsem si rýpnout. Ale nemělo to být tak úplně osobní. A ano, moje problémy jsou skutečné, byt možná ne vážné. Akorát jsem to po celou dobu školní výuky dostával pěkně sežrat a trojka z tělocviku nebývala ničím výjimečným, poněvadž slušné výkony na dlouhých tratích zbytek tělocviku moc nevyvážily. Tak to prostě bylo a pokud je mi známo, stále je. Nebyl žádný papír na to, že člověk obtížně koordinuje končetiny a že má panickou hrůzu z toho vrhnout se někam hlavou napřed. Taky jsem se s tím musel nějak porvat a přijmout to. A dneska máme na kdeco papír.
@Mari, já problémy s dyslexií, dysgrafií, dysorthografií a daskalkulií znám, učila jsem děti, kterým tyto poruchy učení (nejde o žádnou nemoc) ztěžovaly přípravu na další studium. Ale žádné z nich v dětství, kdy jsou problémy největší, nepsaly tak, jako Vy v dospělosti.
Víte, mám zkušenosti i s lidmi, kteří se na "dys-" po celý život vymlouvají, místo aby na sobě trochu zapracovali. Poruchy učení se s věkem zmírňují, školy je zohledňují až do maturity (včetně), VŠ už tyto poruchy nezohledňují > v dospělosti totiž u většiny lidí (téměř) vymizí > lidé se naučí s nimi pracovat a na jejich písemném projevu v dospělosti nepoznáte, že kdysi měli nějaký problém s učením.
Proto jsem v otázce, jestli maturita k něčemu je, reagovala i zmínkou o písemném projevu.
Mně dysgrafii nikdy nediagnostikovali (ani mě v tomto ohledu nikdo nevyšetřoval), ale myslím, že něco podobného mám také (v nějaké slabší a dnes už kompenzované podobě). Každopádně potíže se psaním jsem měla téměř po celou dobu povinné školní docházky - přeházená písmena ve slovech, zrcadlově obrácená písmena, popř. slova napsaná zprava doleva + šílený "hrabopis". Hrubky jsem ale nedělala a i při diktátech jsem to po sobě zvládala průběžně opravovat. Takže to sice bylo celé poškrtané a velmi neúhledné, ale bez chyb. Dnes se to projevuje tak, že dělám nadprůměrné množství překlepů, popř. píšu úplně jiná slova, než jsem původně chtěla napsat (např. chci napsat měsíc, a napíšu mýdlo). Ovšem jedna věc jsou překlepy, druhá je neznalost pravopisu. Myslím, že byste na sobě měla trochu zapracovat.
Když budeš "lovaty čaves"*, maturitu opravdu nepotřebuješ.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Slyšela jsem tenhle výraz, převzatý od našich čerovlasých spoluobčanů, ve spojení "prachatý kluk". Co více si přát, když ti tohle bude stačit?
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.