Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Ponorky 2.sv. války- jak je možné že tlak

Od: zajimavosti odpovědí: 7 změna:

Sleduji film Ponorka z roku 1981, a napadl mě dotaz, proč tlak ve vysokých hloubkách, např. 230 m působí jen na ponorku, ale ne na lidi uvnitř? Jakým způsobem nebo zařízením se toto řešilo(vyrovnání tlaku). Nejsem moc zběhlý ve fyzice. A jak se vyráběl dýchatelný vzduch pro posádku?

Děkuji za odpovědi

 

 

7 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


0x

Tlak vodního sloupce, pochopitelně, působil jen na tlakový trup ponorky, posádka měla stejný tlak vzduchu jako na hladině. Trup ponorky je totiž uzavřený a proto nebyl ovlivňován vnějším tlakem.

Co se týče vzduchu - ten se nijak nevyráběl, diesel-elektrické ponorky WWII byly v podstatě jen ponorné čluny, musely se často vynořit (po několika hodinách - záviselo na kapacitě baterií) jednak aby obnovili vzduch v lodi, jednak proto, aby mohli spustit diesely a dobít akumulátory.

Protože však vynořená ponorka je snadným cílem, ke konci války používaly Němci šnorchel - tedy trubku, umožňující chod dieselu i pod hladinou. Ale posádky to neměly rády, protože při neklidném moři vznikaly v trupu tlakové rázy - šnorchl měl ventil, uzavírající jeho hrdlo před zalitím vodou, ale diesely běžely stále.

zajimavosti

díky za zajímavou odpověď

Vzduch v ponorce bylo třeba zbavovat vydýchaného CO2, který se pohlcoval probubláváním v roztoku CaO.

Jen tak mimochodem - pocit dušení při zadrženém dechu nebo ve vydýchaném vzduchu způsobuje právě vyšší hladina CO2. Nedostatek kyslíku tělo vůbec nepozná. Nemá na to senzory. Jen slábne a přestává fungovat.

 


0x

Protože má ponorka přetlakový trup. Takže tlak vody působí jen na trup a uvnitř je už normální tlak.

To samý, ale obráceně je u letadel. Venku je malý tlak vzduchu, ale přetlakový trup udržuje normální tlak.

zajimavosti

aha, takže letadlo ale narozdíl od ponorky musí aktivně "tlakovat" kabinu. Jestli tomu rozumím správně.

Tak nějak.

Pod vodou je tlak vyšší, tak je v trupu ponorky tlak menší a u letadla, je v trupu tlak vyšší, než je okolní. Aby trup letadla nemusel být zbytečně masívní, tak se v letadle udržuje tlak odpovídající výšce 11 000 stop, tedy 3 352 metrů nad mořem.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]