Nejste přihlášen/a.
Synek (5. třída) si dělal referát do školy, a dělal ho ve dvou verzích. Prý se s kamarádem domluvil, že mu tu druhou verzi prodá. Rodiče toho "zákazníka" znám, nejsou to žádní zbohatlíci s myšlením "za peníze všechno", ale normální pracující. A ten jejich kluk je celkem chytrý - možná taky vyčuraný, možná líný, ale to je problém jeho rodičů, ne můj. Dohodnutá cena mi připadala naprosto přiměřená té práci navíc, co s tím ten můj kluk měl (docela mě pozitivně překvapilo, jak zná cenu peněz a cenu svého času). S trochou nadsázky, kdyby to dělal pravidelně, tak si procvičí učivo a ještě si vydělá na kapesné .
Jasně, je to bouda na školu, ale to napovídání, taháky a opisování taky - a dělali jsme to všichni. Na druhou stranu, když to vezmu věcně, mluví se i na školách o finanční gramotnosti, a ti kluci si samostatně dohodli průhlednou a po obchodní stránce zcela férovou obchodní transakci, což je docela pozoruhodné plus. A jestli se to na ně u učitelky provalí, no co už - aspoň se jim dostane poučení, že všechny naše činy mají důsledky. Lepší narazit a poučit se ve škole než v životě.
Jak byste se k tomu postavili vy?
Z hlediska Vašeho synka bych to asi moc neřešil..Naučit se zacházet s penězi musí..a když to bude o pár let dříve, proč ne.
Co mi na těchto věcech vadí je spíše to, že onen chlapec co si nechává úkol vypracovat od Vašeho synka...mu bude za 10-15let dělat nadřízeného. Tak to bohužel často bývá.., už jsem podobných případů pár potkal.
Přesně, každý manager si na svou práci zaplatí lidi, aby jí dělali za něj.. Tak těžko říct, kdo je tady vítězem ..
Kamarád možná doma slyší... raděj si zaplatím než abych se s tím dělal, kdoví?
Tak to zkusil taky a vidí, že to funguje. Je to vychcánek, ale doba takové lidi bohužel přináší. Spokojenost je ale na obou stranách , jak je vidět. A co na to učitelka? Kdoví jak by se k tomu postavila, myslím, že by potrestala oba stejně a nerozlišovala kdo má větší vinu , zda ten kdo využívá práce druhého a nebo ten váš co mu nabídl tu službu.
Já bych to snad ani neřešila.
Takže by Vám nevadilo, kdyby si movitější žáci nechávali vypracovávat domácí úkoly (a pak referáty na SŠ, seminárky na VŠ) od těch, kteří jsou ochotni to za úplatu udělat? Jestli neřeším, že žák nesplnil domácí úkol, tak tím říkám, že je to tak v pořádku a může se to tak dít běžně. Netvrdím, že je třeba trestat, ale ŘEŠIT (debatou, domluvou) rozhodně ano.
Jethro, Váš přístup (z pozice otce) se mi líbí, ale asi bych klukovi řekla, že to není úplně OK a že se to tak běžně nedělá, pokud to už teď sám neví. Že by v podstatě, kdyby to dělal běžně, mohl dopomoct jiným ke vzdělání, které si tím pádem nezaslouží. A je taky v pořádku, že necháte vyučující to řešit - když přijde rozzlobený tatínek, že "to se přeci dělá běžně (opisování, taháky) tak co z toho dělám povyk", tak bych se šla věšet. Hlavně kvůli tomu dítěti, protože jeho rodiči očividně vůbec nezáleží na jeho vzdělání.
A pro ty, kdo tvrdí, že je to jako v reálném životě (jeden platí, druhý dělá práci): není. Aspoň ne ve vzdělávání. Škola (jakákoliv) je od toho, aby se člověk něco naučil. Když bude platit a nic nedělat, tak svůj účel nesplní.
Já vím, že teď zním děsně prudérně. Ale zkuste si představit školu, kde jeden platí a druhý maká - a je to tak v pořádku. To chcete?! Aby Váš šéf měl vzdělání kvůli tomu, že někdo za něj vypracoval seminárky a diplomku? (Ne, že by se to už nedělo. Ale nemůžeme tomu přece dát otevřený souhlas a brát to jako běžnou věc!)
Souhlasím s Naufrago,
vypracování úkolů za úplatu podle mne není v pořádku.
Jethro, proč Váš syn chodí do školy?
Chcete, aby se tam naučil i to, že podvádět je normální?
A jak byste se na situaci díval v obráceném případě – že by za vypracování úkolu zaplatil svému spolužákovi Váš syn? Ocenil byste jeho "manažerské uvažování a jednání" a bylo by Vám jedno, že by se syn nenaučil to, co měl?
Ani já bych syna netrestala, ale vysvětlila bych mu rozdíl mezi férovou finanční transakcí, podvodem a dopadem na vzdělání (obchodní stránku podle mne nelze v tomto případě posuzovat samostatně)...
Reakce na odpovědi Axus a Liduš:
Pomoci někomu s úkolem – poradit mu, nasměrovat, jej, vysvětlit něco je i podle mne v pořádku.
Vypracovat za někoho úkol v pořádku není.
Pokud už ale někdo za někoho úkol vypracuje, je podle mne přiměřená odměna v pořádku.
A nestart se o druhou stranu? Mně by tedy dost vadilo, kdyby mé děti kamarádily s podvodníky...
Tobě by vadilo kdyby ti dítě kamarádilo s někym kdo si nechal udělat referát od někoho jinýho? A co by jsi s tím udělala? Myslim že tak kolem věku 15 let už se tvoje dítě nebude moct stýkat s nikym, protože už každé z těch dětí udělá horší věci než, že si nechá vypracovat referát. Třeba nepustí babičku sednout v autobuse kriminálníci jedni.
Ten páták to nemá z vlastní hlavy. To okoukal doma. Čemu se divit. Prý má obchodního ducha. Taky názor těch dnešních dravců. Tak tuhle morálku ten socialismus neučil. Tahle morálka přišla až s novou dobou. A pro mnohé, včetně zdejších přispěvatelů, je vše OK.
Kamarád se chová manaženrsky, našel si subdodavatele, dohodl se na ceně a vzájmemně výhodné spolupráci a pomoci. Není to tak neobvyklé, například na strojárně si spousta kluků přivydělávala rýsováním rysů, což je piplačka, která žere čas. Někdo vysvětlil matematiku, technologii a jiný výměnou (nebo za jinou odměnu) narýsoval rysy.
Dnes se tomu v moderním školství říká colaboration nebo cooperation, tedy spolupráce nebo kooperace, kdy je k vyřešení úkolu třeba spojit síly a mozky a společným úsilím úkol splnit. Samozřejmě jsou situace, kdy už musí každý pracovat sám.
Při učení si žáci nebo studenti vzájemně pomáhají, ale když je třeba provést práci samostatně, sám narýsovat výkres, sám počítat, sám při ústním zkoušení přednést a předvést, co žák umí, musí pracovat sám, podle toho, co se naučil.
Jeden starověký moudrý král učil svého syna, že i synové panovníků musí umět plavat. Všechno za něj mohou dělat sluhové, ale plavat musí umět sám.
V Japonsku prý nikdo nenapovídá a nenechá si napovídat. Kdyby někomu napověděl, měl by stejné nebo lepší hodnocení a pořadí ve třídě a napovídálka by přeskočil a byl by úspěšnější. A za druhé, kdyby někdo prosil o nápovědu, ztratil by tvář a nikdo by si ho nevážil.
Charakteristické vlastnosti spolupráce a kooperace ve školství pěkně popsal Dr. Brdička z ped.fakulty UK na webu spomocnik.rvp.cz/...
Příjde mi normální, napsat spolužákovi práci, nepříjde mi normální, nechat si za to zaplatit. Vy sám kamarádům pomáhate za úplatu?
Oslovovala jsem otce dítěte, "Jethro".
Oslovovala jsem otce dítěte, "Jethro".
I kdyby to byl jen spolužák, nepříjde mi normální učit dítě v páté třídě, že světu vládnou peníze a že zdarma se ani voda nepodá..
Příjde mi to fér, oba dostali to co chtěli. Jinak světu peníze opravdu vládnou a voda se taky prodává. Proč by to měl dělat zadarmo jen proto, že to je spolužák (kamarád). Jednou třeba bude mít firmu a taky nebude výrobky nebo služby dávat kamarádům zadarmo.
Normalni outsourcing. Pohoda.
Tvuj syn na tom videla jak financne tak intelektualne, o druhou stranu kontraktu netreba se starat.
Pokud by se to melo provalit, nevidim duvod, za co trestat Tveho syna. Podle mne nikde zakaz vypracovavani ukolu za druheho nikde zakotveny neni. To by nakonec museli trestat i rodice vsech deti, kteri jim pomahaji s DU
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.