Nejste přihlášen/a.
To se ptas, nebo jen tak konstatujes? Dovol, abych reagoval.
Nafta neni vykonna jako benzin...nafta a benzin jsou paliva a ta zadnou vykonnost nemaji. Maji pouze vyhrevnost. A benzin ma mirne vyssi vyhrevnost nez nafta. Tim padem, pri teoreticky stejne ucinnosti spalovani, podava benzinovy agregat vyssi mernou vnitrni praci motoru a tim i vyssi merny vykon na spojce. (neplest s celkovou ucinnosti motoru)
S tocivym momentem (a tim i pruznosti motoru) mate pravdu, ze naftove obvykle disponuji vyssim a to souvisi s vasim dalsim tvrzenim:
Nafta patri do traktoru...Toto tvrzeni se opira prave o poznatek, ze naftove motory disponuji vetsim tocivym momentem. Ve strojich tim padem vetsi taznou silou. Jejich vykon je dan prave momentem a ne tolik otackamy. Proto se hodi pro pouziti v tezke technice, kde je potreba sila, pro stroje s potrebnymi priblizne konstantnimi otackamy a velkym zabere. Coz jsou prave traktory, kombainy, lode, stacionarni pohonne jednotky a podobne.
Samozrejme ve spojeni s vhodne navrzenou prevodovkou, ktera umozni vyuziti nizkeho otackoveho rozsahu a vysokeho momentu je lze pouzit i pro stroje (vozidla), kde se naopak pozaduje dosazeni rychlosti od nejnizsich az po nejvyssi a na taznou silu neni kladen takovy duraz.
U naftáka furt odchází turba...aby se vubec dalo v osobnich automobilech srovnavat naftove a benzinove palivo z hlediska celkove vykonnosti motoru, musi byt naftovy motor vybaven preplnovanim - treba turbodmychadlem. Benzinovy nemusi. Z toho jasne plyne, ze problemy s turbem se tykaji jen tech benzinaku, ktere ho maji, zato se ale tykaji vpodstate vsech naftaku.
Závodní auto v naftě je blbost...kde ste to slysel? Pokud samozrejme konstrukteri plne a spravne vyuziji potencial naftoveho motoru, tak proc by nemohlo byt v zavodnich strojich.
Potencialem v tomto pripade je prave u zavodu do vrchu vysoka tazna sila pri nizsi rychlosti, ktera je potreba pro prekonani stoupani, to same plati pro tereni zavody Dakaru, kde se kazdy shodne, ze do tezkeho terenu je naftovy pohon lepsi, a co se tyce specialu na LM. Ani si asi neumite predstavit, kolik usili a penez stalo vyvinout motor a vstrikovaci cerpadlo, ktere by toto dokazalo.
Výdrž nafta vs benzín...to je pouze pohadka. U osobaku se naftove i benzinove motory delaji s urcitou vypoctovou zivotnosti jednotlivych namahanych komponent. A podle toho jak se navrhnou, tak take vydrzi. A je jedno, jake palivo je pouzito. A ze benzinovy osobak zvladne pouze 500 a naftovy kamion milion a pul... To je samozrejme hloupost srovnavat. Motory do nakladnich aut se samozrejme ze zcela zrejmych duvodu navrhuji na vyssi najezd.
Berte to jako trochu jiny pohled. Kazde palivo je proste trochu jine a tim padem se hodi pro neco trochu jineho. Pokud je budeme pouzivat pro stejnou vec, kazde bude mit sve vyhody a sve nevyhody. Pak je jen otazka, nevyhody ktereho paliva pujdou snadneji a hlavne levneji snizit ci uplne eliminovat.
Souhlasim s poznatkem, ale rekl bych, ze je to spise tim, ze naftaky si kupuji lide, kteri toho proste vice najezdi. Proto maji naftaky najeto vic a muze se tedy zdat, ze vic vydrzi.
Rozhodne ale nemohu souhlasit s tim, ze naftak konstrukcne obecne vydrzi vic. To by sme se pak museli handrkovat, ktera presne soucastka vic vydrzi. Motor se vetsinou neporoucha jako celek, ale odejde pouze neco. Jedna konkretni soucast, ktera se vymeni a jezdi se dal. Vpodstate vse jde vymenit nebo zpravit. A rozbije se to na benzinaku stejne jako na naftaku. Prave v zavislosti na dimenzovani danem z konstrukce. Na naftaku to bude pevnejsi, ale zase je to vice namahano. Tedy zivotnostne to vyjde zhruba nastejno.
Zivotnost motoru jako celku proste neexistuje. Jen jednotlivych komponent. Zivotnost celku leda tak moralni. A to opet vyjde prast jako uhod.
Plně s tím souhlasím. Mimochodem benzíňáky vyjdou levněji konstrukčně, proto se pořád dost používají. Jinak do výzkumu Dieselových motorů se poslední dobou nahrnolo dost peněz, což je znát na posledních motorech, který jsou výkoný a přitom úsporný. Co ale se již před menší dobou změnilo, je že se nyní lijou penízky do vývoje nových benzíňáků. Takže jsem zvědav s čím přijdou. Nevím jak dalece se dá rozvinout ještě benzínová verze motorů, protože přeci jen už jsou dost na úrovni. Pokrok doby donesl variabilní časování ventilů a podobně, ale nemám tušení co příjde dál. Možná se přejde na jiné palivo něco jako benzín + líh, nebo v podstatě na víc výbušnou směs nebo něco co bude levnější a dobře vyrobitelný, co já vím.
Jinak je jasný že s benzíňákama jde dál i vývoj motorů na alternativní paliva typu LPG, CNG, H2.
Poslední systémy LPG systémy, které běží přímo na kapalný PB jsou už tak dost výhodné, ne jen tím že jsou levné na provoz ale také spotřebou a výkonem.Nevýhoda je sice také v pořizovací částce, ale vstřiky u benzínu také něco stojí, o těch naftových nemluvě. Takže si myslím že v dalekém budoucnu se vše bude ubírat tímto směrem, nejen z důvodu předraženého benzínu, ale také z důvodu větší eficience nekterých plynů, resp. směsí oproti benzínu.
Vodíkové auto už není zas tak vzdálená budoucnost, ale asi to ještě nějakou dobu potrvá než se to prosadí. Cose týká spalovacích článků a využití elektromotoru, jsme se také dosti pohli.
Proto se mi zdá debata o srovnání benzínu a nafty (pouze těchto dvou médií), jako trochu nelukrativní. LPG a CNG aut jezdí již halda a bude jich víc. Stejně tak se mi zdá dost lukrativní například motor na metan, který lze také celkem lehce vyrábět, a nebo jiných plynů. Jestli za 50 let bude benzín nevím, nevím ani zda bude ještě nafta, takže si myslím že vývoj benzínového motoru resp. tedy spalovacího se bude ubírat dopředu stejně jako do teď naftový. Mně to že auto místo 8l benzínu žere 10-11 litru LPG nevadí, pořád to vychází levněji a i kdyby žral 20 litrů něčeho ještě levnějšího jak LPG tak mi to taky vadit nebude. Pokud to ještě dodá větší nebo alespoň srovnatelný výkon jako při užití benzínu, jsem pro.
K otázce turba - Tady se pohybuje nejen v cenových kategoriích, ale také v materiálech. Je jasné že takové turbo z Titanu vydrží víc jako obyčejné.
S tím LPG to není tak úplně jednoduché. Sám jsem na plyn jezdil, tak napíšu pár nevýhod: tlaková zkouška systému každý rok, při kontrole emisí zvlášt benzin a plyn, po 10 letech nová nádrž, problémy v mrazech s lpg. Také nesmíš do podzemních garáží, ani třeba pod obchodáky, také jsem musel hledat servis - v některých nevzali auto k opravě kvůli plynu. laso
Rozdíl 1,5 litru není málo, na druhou stranu jaký byl rozdíl v pořízovací ceně auta?
Pokud to máš jako firemní dodávku a najezdíš hodně desítek tisíc km za rok tak se ti to zaplatí, ale plno lidí si kupuje naftáky i když za rok najezdí 5 tisíc a mají pocit jak strašně ušetřili když jim to auto vezme o litr paliva méně - aniž by si uvědomovali že při takovém nájezdu kilometrů začnou oproti benzínu opravdu šetřit až za pár desítek let provozu
rozdil ve spotrebe 1 az 1,5? tak tady opravdu nevidim duvod proc si kupovat naftaka kvuli jednomu litru, navic jezdit s autem co ma zvuk traktoru, fuj fuj. zlaty benzin
no mam 1,9JTD 81KW spotřeba okolo 5l , nedávno jsem mel 1,8benzín (suzuki baleno) 89Kw spotřeba 8,5L - což prý není na 1,8moc.
ročně jsem najel okolo 60 000Km ( loni už jen 30 000km) Pro mě je nafta jasná volba.
Při těchto kilometrech je nafta jasná. Já mám Octavii v benzínu s dvoulitrem a nestěžuji si. Jezdím tak za 8,5 - 9, v drtivý většině po malým městě, vždycky tak 3 - 4 km a dost, jednou tejdně kousek za město do hor. Pravda je, že za rok najedu když moc tak 12 000 i s dovolenou. Auto už má najeto 270 000 km a s motorem nebyl žádný větší problém.
Co ještě tento pohled:
Vznětový(naftový) motor pracuje s cca polovičními otáčkami než benzinový - tedy npř.na 100 000 km vykoná poloviční počet optáček , což je značným přínosem k menšímu opotřebení a vyšší životnosti motoru.
Výhřevnost nafty a benzinu je přibližně shodná.Naftový motor pracuje min. s bvounásobnými tlaky ve válcích , což znamená při stejném obsahu válců (spotřebě paliva) vyšší výkon.
Specifická spotřeba u zářehového motoru se pohybuje cca 250 - 300 g/k/hod. U vznětového motoru je to cca 160-200 g./k/hod.Jelikož vznětový motor(naftový) pracuje s vyššími tlaky , dochází k lepšímu odpaření paliva při vtřiku do válce a tudíž k lepšímu hoření a využití výhřevnosti vstřikovaného paliva .Proto menší spotřeba nafty při stejné vykonané práci.
Nevýhodou vznětových motorů , kromě jejich složitější konstrukce a vyšší hmotnosti je , pomalejší akcelerace do otáček , vyvážená větší pružností motoru.Tyto vlastnosti motorů do jisté míry přeurčuje jejich dominantní použití.
Samozřejmě , že vývoj spalovacích motorů směřuje k tomu , aby u obou typů (benzinový , naftový) se výhodnější vlastnosti jednotlivých typů motorů přibližovaly.
Přesně tak, vývoj jde kupředu, takže benzíny asi budou za pár let na úrovni dieselů.
Jinak k tomu LPG. Pokud auto jezdí na tekuté LPG, tak mu chlad nevadí. Což třeba u nafty problém je, i když díky aditivům je menší.
Jinak já mám LPG už nějaký rok, to že dám 4-5 tis. za deset let není moc, dvěstě kč za kontrolu ročně taky ne a že dělám dvoje emise, to taky není tolik navíc . STK s LPG není problém. Kdo není úplná trubka, tak si nechá LPG před STK seřídit a prohlídnout. Navíc u mokrého systému odpadá startování na benzín, takže teoreticky není za potřebí ani tak velká nádrž na benzín (Jen jako rezerva) a jde tam namontovat právě nádrž na plyn. LPG má asi 110 Oktanů, takže využití je lepší u motorů s větší kompresí a i obsahem. Je zajímavý když já se svým veteránem - 2.0l na LPG(Atmosférický zplynovací systém) komprese 10:1 z roku 1980 96kW, ujedu-a tomu se taky divím- nové oktávce 1.9TDi a to je podle mne setsakra dobrej motor. Ne tedy na pořád, víc jak asi 210 bych z toho asi nevytlačil.Dobře je to taky váhou auta já mám myslím 1150kg, ale i tak, seřízený systém LPG má opravdu sílu. A to je pouze obyčejný podtlak systém. Kdyby tam byl systém na tekuté LPG tak to má ještě větší sílu. To proto že když to vstříkne tekuté LPG tak to ochlazuje vzduch stejně účině jako by tam byl intercooler. Navíc když to vemu že se mi podařilo jet i za 8.5l LPG - velmi usporně - tak s tím by to jelo i za 7l. Ale zase ta pořizovací cena
No ale na druhou stranu- škoda oktavia 1.6 a 1.6 TDi - je tam rozdíl 70 tisíc korun ve prospěch benzínu. Za 70 tisí čechokreditů už mám SUPER LPG . Tuším že ono zmiňované LPI od Vialle stojí kolem 45-55 tisíc. Spotřeba bude stejná jako u benzínu, řekněme 7l. takže budu jezdit za 91Kč/100km. s nafou při 25.30/1l by to muselo jezdit za 3.6 litru (Což je nesmysl)
Takže když to sečtu ušetřil jsem asi 15000kč při koupi a zplynění + šetření na PHM (při 5l/100km nafty a dnešních cenách) je to asi 0.345 kč/km na LPG
Takže po ujetí 160.000km (rozvody) jsem uspořil asi 70 tisíc, tudíž rozvody mám zadara novou nádrž na LPG, tlumiče, kotouče a bůh ví co ještě. No ideál . I když spíš bych se ho raději zbavil a koupil nový, takže maximálně ty rozvody a kotouče+brzd. destičky .Je to asi - a teď mne někteří asi ukamenují - ta nejlepší alternativa v poměru výkon/cena.
doplněno 28.05.09 22:48:A proti Dieselům opravdu nic nemám, ba naopak, fandím mu ale jaksi jsem zžitý s s LPGčkem.
Mal som 2,2 TDCi(114 kW)a teraz mam 2,0 benzín(107 kW)-obe F Mondeo.2,2 TDCi mal 400 pri 1750-2750 1/min. a benzín má len 185/190 pri 4500 1/min.Ako sa to prejavuje v praxi?Napr.tým,že benzín na semaforoch vystrelí,má rýchlejšiu reakciu z 0-šprint ale týmto končí,potom je zdochlina,zavíjajúca pri prudkom zvyšovaní otáčok.A diesel,paráda pri dosiahnutí otáčok 1750 sila Mk 350-400 Nm Ta vrazí do sedadla ale co je dolezite predbiehanie je jahoda,KRASA!Naozaj bezpecne predbiehanie.A spotreba?Diesel cca 5,7 a benzín 9,1!A Diesel ma teraz cca 240 000km,vymenené vstrekovace za 35 000 SK a ide dalej! Takze jednoznacne diesel!
Zaujimavý parameter,kt.vela napovie o charkteristike a sile motora je toto:
2,0 diesel(103 kW) 0-100km/h=9,5 50-100 km/h=8,7 s
2,2 diesel(129 kW)-0-100 km/hod=8,7 sec,50-100 km/h=6,9 s
2,0 l benz.(107 kW) 0-100 = 9,9 s,50-100=12,7 s.!
2,3 l benz.(118 kW) 0-100=10,5s,50-100= nie je udaj cca11-11,2?!
Tam je jasne vidiet rozdiely!Diesel je auto,benzin je zdochynajuci kon!
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.