Nejste přihlášen/a.
Nejsem si jistý jestli ti to dokážu vysvětlit, ale zkusím to.
Řekněme že vážíš 60kilogramů, ale na pedál nepůsobíš celou hmotností ale pouze silou nohy, takže třeba 40kg.
Páka na které je pedál (do něho tlačí síla tvojí nohy) má délku 175mm.
Poloměr ozubených talířů u šlapátek je 120mm (největší); 90mm (prostřední) a 60mm (nejmenší).
Když si teď vypočítáš sílu, která se přenáší na řetěz tak:
z velkého tácu je to 40kg*10*175mm/120mm = 583N
z prostředního tácu je to 40kg*10*175mm/90mm = 777N
z nejmenšího tácu je to 40kg*10*175mm/60mm = 1166N
Na kolečku u zadního kola to funguje přesně obráceně. Tam má malé kolečko poloměr 25mm a velké kolečko poloměr 90mm. A ještě zadní kolo má poloměr 300mm.
Z velkého tácu vpředu přenášíš 583N na malé kolečko vzadu s ramenem 25mm a dále na ráfek o poloměru 300mm. Takže síla, která tě rozpohybuje dopředu je 583N*25mm/300mm = 48N.
Z prostředního tácu vpředu přenášíš 777N na malé kolečko vzadu s ramenem 25mm a na ráfek. Síla která tě rozpohybuje je 777N*25mm/300mm = 64N.
Z prostředního tácu vpředu přenášíš 777N na velké kolečko vzadu s ramenem 90mm a na ráfek. Síla která tě rozpohybuje je 777N*90mm/300mm = 233N.
Z malého tácu vpředu přenášíš 1166N na velké kolečko vzadu s ramenem 90m a na ráfek. Síla která tě rozpohybuje je 1166N*90mm/300mm = 349N.
Když si porovnáš výsledné hodnoty síly, které tě rozpohybují, tak nejmenší síla je při nejtěžším převodu. Tento převod použiješ při jízdě po rovině nebo z mírného kopce, abys doplnila trošku energie, která se "poztrácí" odporem pneumatik, odporem vzduchu, odporem v ložiskách. Když si necháš takový převod do kopce, tak ta síla 48N nebude stačit pro vyjetí kopce a ty se s kolem zastavíš.
Opačný extrém je jízda do prudkého kopce. Tam si nastavíš vpředu nejmenší tác a vzadu největší kolečko a síla, která tě rozpohybuje do kopce vychází 349N což je skoro desetkrát více než předchozí případ.
A protože tvůj výkon je "pořád stejný", tak se mění rychlost šlapání a rychlost jízdy v závislosti na terénu.
Tak snad ještě takhle:
Páku znáte? Představte si houpačku. Takovou tu, kde sedí dva naproti sobě na jedné tyči. Chete-li zvednout toho naproti, půjde Vám to tím lépe, čím budete dál od středu houpačky. Tedy čím dál budete (budete působit na větší vzdálenosti - rameni páky), tím menší silou dosáhnete stejného efektu. Funguje to i obráceně. Čím dál od středu je ten druhý na houpačce, tím větší silou musíte zabrat, abyste ho zvedla.
Teď zpátky ke kolu: Vaše noha na šlapce působí silou, jako když zvedáte kamaráda na druhé straně houpačky. Čím blíže ke středu je řetěz (kamarád na druhé straně houpačky), tím menší silou můžete šlapat.(menší kolečko vpředu - menší potřebná síla)
A vzadu je to obráceně: Táhnete za řetěz a tím přenášíte sílu na zadní kolo. Čím menší ozubené kolečko vzadu, tím menší rameno na kterém působíte. A tím větší silou musíte zabrat. Tohle už by snad Sagan mohl dát .
Zdeničko, po babsku:
Když pojedeš do kopce, dáš si vzadu velké kolečko a u šlapek vepředu malý talíř.
Když pojedeš po rovině, dáš si vzadu spíš menší kolečko a u šlapek velký talíř.
Když se krajina bude lehce vlnit, dáš si střední kolečko a vepředu necháš velký talíř.
Pak už to budeš instinktivně měnit. Častěji ta kolečka, než talíře.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.