Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Přeskakuje řetěz na horském kole

Od: libbor odpovědí: 19 změna:
Dobrý den,
minulý rok jsem vyměnil řezat na horském kole a po chvíli mi při zátěži přeskakoval přes zadní kolečka (pastorky). Jsou nejspíš zadní kolečka (kazeta) na výměnu? Jak to prosím poznám, který díl je špatný?
Děkuji

 

 

19 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


2x

No pochopitelně, že je kazeta na výměnu.

Řetěz je nový a pokud přeskakuje na kazetě, je špatná kazeta.

Tedy za předpokladu, že poznáte špatně seřízenou přehazovačku.


doplněno 30.03.21 12:58:

Já tedy ještě navíc předpokládám, že nejezdíte nijak moc, jinak byste se takto neptal.

Já za rok řetěz měním 4x, takže "řetěz jsem měnil minulý rok" by u mne znamenalo zničený převodník, kazeta i ten řetěz.

Řetěz lze "zničit" cca od 300km do 3000km, dle typu a stylu jízdy. Na MTB mi to průměrně vychází na výměnu po cca 1500-1800km.

 

asd1

2x

Jo ojetá kazeta. Cykloservisy tvrdí že se musí vyměnit, ale vydrž, tohle si obvykle během 50 km sedne a kazeta vydrží do dalšího řetězu... A dalšího a klidně i dalšího

Šlapej lehce aby to nestřílelo, většinou střílí jen nejpoužívanější menší pastorky, stačí je vynechat... Obvykle stačí jedna delší vyjížďka a je klid..

Je i řešení dát tam částečně vytahaný řetěz, pak to neskáče od začátku.. Vyškemráš u cyklistů - dámičky vyhazjou řetězy klidně v polovině životnosti a tobě to v pohodě poslouží.

U řetězu je nová míra 132,0 - 132,3 a na výměnu je 133,0. Měří se "díra" šuplerou. (Řetěz se nevytahuje, ale obrušováním se zvětší vůle v čepech a o tu se prodlouží)

 


0x

Jazdenim sa retaz opotrebuje a z povodnej hodnoty medzi istym poctom clankov 132mm ide az na 133mm. Na to maju v servise taku mierku a pozeraju, ako hlboko spadne medzi clanky. Jazdena retaz prirodzne vyhlodava dieru aj do kazety, potom po vymene retaze za novu tato zacne preskakovat. U vas to vidim na vymenu kazety, servis vam to spravi, trva to par minut.

 


0x
A kolik jste na tom ujel od výměny? Pokud není kazeta úplně ko, tak si to po pár stovkách km sedne. Jinak platí nepřejíždět a při 132,8mm řetěz měnit. Pak vydrží kazeta na věky.

Kazeta vydrží "na věky", ale to platí pro silničku. U MTB může kazeta "odejít" daleko dříve (a to se nebavím o speciálních závodních komponentech, kde mechanik závodního teamu říkal, že závodní kazeta vydrží jen 200-300km).

Ale pro běžného smrtelníka s nájezdem 500km ročně koneckonců může ta "věčnost" být reálná (20 let).

asd1

I levný bláto vydrží 20kkm a to i na bajku..

Závodní kazeta je ze slabýho plechu + borci maj sílu, tak se omačkává rychle. Navíc závodníci jsou největší dámičky + maj prachy, tak to vyhazujou klidně i preventivně.. Normálním lidem vydrží řádově víc.. Hodně dělá že to párkrát střelí a hned se to mění a fakt většinou stačí skousnout pár desítek km a sedne to...

20000km na bajku? Tedy jako dámička si nepřipadám, ale tomu nevěřím. Mám cca 6000km na 12s kazetě (SLX), 4 řetězy vyměněné a když si budu "fandit", tak čekám ještě 2-4tis km že vydrží. Ale už teď poznám, že je ta kazeta "jetá" a není to "ono". Pravda, v době dvoj či trojplacek kazeta vydržela o něco více, protože se "točilo" více koleček. Takto s jednoplackou osobně zatěžuji nejvíce 2-6 pastorek "odspoda". Pravda, jezdím celý rok vč. zimy a bláta.

Inu tak pokud někomu kazeta vydrží 20tis km, budiž mu přáno.

Tak závodníci to neřeší, vše jim platí sponzoři, navíc chtějí mít jistotu. Já teda mám na silničce cca 50tis a kazetu ani převodníky jsem neměnil. Jo když tam dám řetěz ultegra shimano, tak je to takový měkkouš a sotva vydrží tři čtyři tisíce. Někdy ani to ne. Nový má kolikrát 132,3 132,4 což je takový podvod na lidi a super cenu. Když tam dám kmc Gold sl, tak vydrží od 8tis a výše. Jeden dal dokonce 15,5tis a byl z aliexpresu. Takový má 132,0 takže výdrž tam je a může se stát, že na malém pastorku při zátěži nebo zrychlení přeskočí, ale to se po pár km srovná. A většinou používám suché mazivo, aby se nalepil prach, to pak může životnost zkrátit.

 


0x

Zkušený uživatel cyklista to pozná. Buď přehazuje při jízdě domírného kopce na těžší převody a zkouší jestli řetěz přeskočí; nebo sundá kazetu a umyje ji od nečistot a pak okem porovná tvar zubů na nejpoužívanějším kolečku opoti tomu nejméně používanému.

Když nasadíš nový řetěz, tak se určitě stane, že ze začátku používání přeskakuje. Pokud ještě nechceš měnit kazetu, tak to musíš alespoň 100km jezdit na méně opotřebované převody. Ale počítej s tím, že při další výměně řetězu budeš měnit taky kazetu.

Já taky jezdím bez ohledu na počasí a na jeden řetěz najedu tak 1800km. Pak už je zralý na výměnu. Pokud tu hodnotu překročím, tak se musím připoravit na to, že mi vytahaný řetěz zničí jak kazetu tak i převodník a následná výměna bude drahá.

Nejvíce na jeden řetěz jsem najel asi 3600km, ale pak už byla kazeta tak zničená, že nový řetěz víc přeskakoval než zabíral.

 

libbor

Dobrý den,
najezdím oproti někomu opravdo málo, odhadem 300km ročně.
Na vyměněný řetěz jsem najel zatím jen okolo 50km, řetěz měřím měrkou která je na to určena a nesmí prý úplně propadnout, může to tak být?
Jinak co potřebuju na výměnu kazety? Je na to speciální klíč pro všechny typy? Něco jsem našel i na Aliexpress, ale nevím jestli to je pro všechny kola stejné? Děkuji

Měrka je OK.

Klíč potřebujete dle typu kazety, není jen jeden typ.

V servisu na kola Vám to udělají za pár korun..

Tak to vám opravdu vydrží řetěz deset let 300 mám na pondělí úterý, někdy až do středy
libbor

300km na 2-3dny? To mám opravdu tak na sezónu
Prosím jak je to s výměnou té kazety?
Když si koupím z Aliexpress ten speciální ořech, budu potřebovat i tu páku s řetězem na blokaci řetězu?
Děkuji

Samože potřebuješ pro demontáž kazety i páku s řetězem.

Matice, kterou se dotahuje kazeta se dotahuje ve směru šlapání, takže pro dotáhnutí nepotřebuješ kliš s řetězem.

Abys tu matici povolil, tak musíš otáčet ve směru volnoměžky a tam potřebuješ tu kazetu něčím chytnout. Právě k tomu slouží páka s řetězem.

(Já jsem si takovou pomůcku vyráběl doma z kusu ploché oceli a starého řetězu.)

Já upnu starý řetěz do svěráku, přehodím přes kazetu a kazetu normálně povolim.

 

asd1

jj potřebuješ i řetěz přes pastorky - jak píše Stir starej řetěz máš, čimkoliv ho chytneš

Než ti to z Alíka přijde, tak s citem ujedeš těch 50-100 km a sedne si to, pak budeš mít těch tvých 10 let klid Málokdy střílí všechny pastorky, tak jet se na tom dá v pohodě, jen nemáš všechny převody (ty co střílí vynecháš). Pr turistických vyjížděk po hodině a je klid i bez montování, ušetřený prachy za kazetu můžeš použít na palivo :D

libbor

Super, zkusím s tím ještě jezdit a mezitím si objednám ten nástavec na stažení té kazety. Kazetu jste taky někdo nakupovali i přes Ali?

 

libbor

A když jsme u těch kazet, mám 8 kolečko a je třeba koupit se stejným počtem zubů na nejmenším a největším kolečku nebo je to jedno?
Já to počítal a mám 28 a 11 zubů na kazetě.
Děkuji
asd1

Pokud vyhovujou převody tak stejnou. Pokud chceš změnu tak největší pastorek je omezený tím co umí přehazovačka (aby nedrhnul o rolny). U malých to je víceméně jedno, pokud 11 nepoužíváš tak můžeš dát třeba 12-28, 13-30 apod., je tam jiné odstupnování (jemnější nebo celý posunutý do lehčích převodů..). Pastorky jdou poskládat i jednotlivě...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]