Nejste přihlášen/a.
Zdravím, měl bych na znalé jeden dotaz. Na horáku jsem vyměnil řetěz, po výměně mi řetěz přeskakuje na zubech 2. a 3. nejmenšího kolečka na kazetě (8kolo), a to tak, že moc - když šlápnu silově, tak při každém záběru. Když to hodím na 1. nejmenší, přeskakuje podstatně méně. Na 4. téměř vůbec. Zatím najeto cca 10 km. Na starém řetězu byly určitě přetažené km, řekl bych tak 3-4 tis. km. 90% km jezdím na zmíněných převodech 2. a 3. nejmenší vzadu, vepředu velký talíř. Nevím, zda čekat, až si řetěz "sedne", řekl bych, že je zničená kazeta, tzn. výměna, ale rád bych to slyšel i od někoho jiného, odborník nejsem. Díky.
Ano, máš zničenou kazetu.
Já mám na řetěz měrku (někteří jiní to umí změřit šuplerou a vypočítat). Když už měrka skoro dosedne na články řetězu, je nutná výměna řetězu.
Já na silničním kole najedu na řetěz přibližně 1500km. Když jsem tam jeden řetěz nechal na 1800km, tak nový řetěz tak přeskakoval, že se na kole nedalo jezdit.
Buď musíš najít nějaký starší řetěz - což není řešení (jen nouzovka) a nebo musíš vyměnit kazetu.
Ještě bys mohl s novým řetězem jezdit na všech kromě těch dvou natažených koleček (ale to vím jak je to nepříjemný, zkoušel jsem to).
Jak už bylo psáno, řetěz si nesedne a střílet bude pořád. Musíš dát i kazetu. Když koupíš levný řetěz tak na horalu pokud jezdíš v prašném prostředí nalítáš třeba jen 600-800 kilometrů a je v háji. I ten nejkvalitnější ti nevydrží víc než 2000.
Kdyby jsi měl 9 kazetu tam je možnost dát na novou kazetu řetěz od "campy" ( campagnolo) C9 pak najedeš ty 4000, ale je to jen na novou kazetu a pak už používat Shimano, Sram atd.
Jestli jsi tam dal nějaký CN-UG51 od Shimana počítej zase z brzkou výmněnou. Já bych použil alespoň CN-HG50 , protože mám raději Sram tak spíš PC 850 a výš.
Jiak si můžeš řetěz změřit nový bude mít 132 vytahaný se mění na max. 132.8 (měří se na 11 článcích)
Kazetu bych taky volil alespoň CS-HG51 nebo jětě raději Sram PG 850
Nenech se zmást radama mechaniků Podle popisu si to na 99% sedne někde kolem 100 km. Používej pastorky co nestřílí, špalej jen lehce aby to nestřílelo. Na výměnu kazety je času dost... Taky můžeš od cyklistů vyškemrat částečně vytahaný řetěz a ten střílet nebude.
Já řetězy (střední kvalita) měnim po 3000 km (když je míra "díra" 133mm mezi kladkama čepů, nový řetěz má většinou 132,0 - 132.3), kazeta nový ani po 100 km nevezme asi po pěti řetězech, pak na ní ještě jdou dojíždět ty vytahané - u nich odchází i kladky řehazovačky a převodníky, přísun kladek mám z namotaných přehazovaček a převodníky starší a jdou i otočit...
Jelikož už jsem přesedlal a ve volném čase jezdím téměř výhradně na silnici, tak na horáku je pro mě těch 100 km cca 6x cesta do práce a zpět. To bych asi kolegům nemohl udělat, abych dojížděl celý týden nasratý do práce
Klidně to odjezdim za vás (střílení cizího pastorku nena.. ale pobaví Stačí mi polovina ceny nové kazety :D
Dal jsem na vaši radu a vyčkávám. Cca 50 km je odjeto a vypadá to lépe. Ale stejně mám dilema s tou výměnou, kazetu jsem sundal a prohlédl, na jednom problémovém kolečku jsou vymačkané zuby a na druhém problémovém je dokonce část jednoho zubu ulomený. Není lepší to teda vyměnit, než ničit nový řetěz? Nebo jak dlouho asi tak může nový řetěz na takovéto kazetě vydržet? Neopotřebuje se mnohem dříve?
Řetěz i na vytahané kazetě vydrží prakticky stejně jako na nové. Prodloužení nevzniká natažením článků, ale zvětšením vůlí v čepech (otěrem).
Ulomená část zubu vadit může a nemusí, na dálku ale těžko posoudit (foto?). Jestli je ulomená víc jak polovina výšky zubu, tak bych dal novou kazetu, nebo sehnal nový (jetý) pastorek z "vytahané" kazety (nebo celou vytahanou kazetu) - v cykloservisech jich je mraky, většina lidí se nechá zviklat mechanikem a mění hned jak nový řetěz dvakrát střelí . Pokud nejste známý tak dávají neradi - radši prodají novou kazetu než darují starou. Chce to umět vyjednávat...
Sorry, ale nevím proč to řešíš a nevyměníš rovnou kazetu. Kdyby to byla ještě nějaká XTR nebo dokonce Sram XX1 tak bych to pochopil, ale řadu Alivio za 200-300 Kč, to bych se ne to opravdu vyprdnul. Něco jiného je když někdo najede 20 kilometrů za sezonu, ale otravovat se každý den. To určitě ne. Na té fotce je to vidět jak jsou první dva pastorky natažené a bude to kuwit akorát nový řetěz.
doplněno 28.05.13 18:55:Jen mě pobavila věta od kolisty "Prodloužení nevzniká natažením článků, ale zvětšením vůlí v čepech " Holt není vytahaný řetěz jako vytaháný řetěz.
doplněno 29.05.13 12:34:deathwing složit ti to může , ale ne s novým řetězem. Dokud se i nový řetěz nevytahne podle vydřených pastorků, tak to prostě bude zlobit. S tím prostě nic neuděláš, modul ozubení pastorků se zmněnil a správná rozteč článků řetězu ne něj pasovat nemůže a nebude. Pokud ti někdo tvrdí, že to sedne a nepoškodí to řetěz, tak jen nesmyslně plácá. Je to podobné jako chtít zašroubovat matku a šroub s jiným stoupáním závitu. Bez poškození to taky nejde i když přiznávám, že i tak se najdou lidi kteří to "sešroubují"
Když to necháš se strým řetězem a dojdeto dalko, je to pak na výmněnu i převodníků. Pokud by jsi měl převodníky Al, jde to hodně rychle.
To kolista, zase nám pak napíšeš, že jsi po večírku a děláš zmatky? poradte.cz/...
no, proč to řeším... nejde mi o to, kolik stojí nová kazeta, o cenu tu nejde, tři stovky pro mě nejsou nic, ale je to tak, že nerad vyhazuju něco, co ještě může sloužit, prostě už jsem takový... ostatně proto jsem tady dal dotaz, jak jsem psal, nejsem odborník a rád si nechám poradit
Dneska ne
Ono to neni že se nový řetěz na ojetý kazetě rychle vytáhne na úroveň ojetýho a tim přestane střílet. Funguje to tak (začnu od původního) , že vytahaný řetěz omačkává horní část zubu (dělá "žraloka" = tvar jako žr.ploutev), nový řetěz pak po tom omačkaném vyjíždí nahoru a střílí. Pokud se dá nový řetěz a šlape se s citem aby nestřílel (dá se), tak si nový řetěz vyjíždí omačkání níž než ten vytahaný a celkem rychle střílet přestane. Nový řetěz se na vytahaný kazetě prodlužuje zhruba stejně rychle jako na nový - během prvních (set) km se prodlouží na z míry 132,3 na 132,5, pak se to zpomalí a dlouho drží kolem 132,8, pak se zase zrychluje na 133,0 (čas vyhodit) a dál se natáhne dost rychle na 133,5 a víc, to už pastorky omačkává hodně. (platí pro Sachs=Sram cca za 300,-)
Přirovnání k matce a šroubu - pokud nemají stejné stoupání, tak se poškodí to co je měkčí a tvrdší zůstane původní, a u kola je "tvrdší" spíš ten řetěz...
Docela jsem to zkoumal - měřil různý verze převodů, dělal si grafy prodloužení v závislosti na druhu řetězu a podobný volovinky z nudy.. Dospěl jsem k tomu že kazety se obvykle mění naprosto zbytečně brzo, asi tak ve třetině životnosti...
A samotná kvalita řetězů/ pastorků je taky na dlouhou diskuzi, stačí vzít tvrdoměr a změřit tvrdost pastorku - úmyslně omezená životnost, holt kšeft je kšeft, proč vyrábět levné kvalitní, když jde prodat za draho věc která vydrží omezenou dobu a pak se prodá další...
To je celej ten problém, že ty předpokládáš, že nový řetěz si pastorky "přispůsobí", opak je pravdou. Vymačkané pastorky mají jiný modul a ten se právě používáním vytahaného řetězu zvetší. Zuby se vymačkají a mají delší vzdálenost mezi sebou. Když tam pak dáš nový řetěz s kratší roztečí, ten nemá jinou možnost než se vytahnout podle pastorků. On totiž nemá možnost na vymačkané zuby nanést materiál a tím změnit modul na kratší.
Tvoje teorie by tak mohla platit na vymačkané kazetě od "campy" ( Campagnolo ) , ten má kratší modul než Sram , Shimano, KMC.
Pokud by se pak na takovou "campáckou" kazetu hodil řetěz od Sramu Shimana atd. tak by to fungovalo, protože by se to téměř shodovalo a modul by byl podobný spíše Sramáckému.
Prostě chybějící materiál nenahadíš a byt jsou čepy a rolničky řetězu tvrdší, přizpůsobí se. Kdyby ta rozteč byla výrazně velká a na pedály se zabere opravdu velkou silou, klidně čep i praskne. Jak "příjené" je přetrhnout řetěz ve strmém stoupání, kdy do toho člověk pořádně dupe, nemusím popisovat.
Zuby se vymačkají a mají delší vzdálenost mezi sebou - Tohle by platilo kdyby se omačkal jeden zub a druhý ne (při pohledu jako je fotka pravý zub omačkaný a levý ne), za předpokladu že se neomačká spodek. Ale omačkávají se oba = vzdálenost se nemění, a omačkává se i vnitřní kraj = zmenší se roztečná kružnice a naopak se vzdálenost hrany zubů zmenšuje - proto taky má řetěz snahu vyjíždět po ozubení ven. Materiál tam nechybí ale naopak přebývá a nový řetěz si to vymačkává na správný rozměr Kdo nevěří tak si nakreslí...
Kdyby ta rozteč byla výrazně velká a na pedály se zabere opravdu velkou silou, klidně čep i praskne - To jako že řetěz visí jen za jeden zub a nemá sílu rozloženou na víc zubů? Hmm, a co potom čepy mezi převodníkem a pastorkem - každý čep přenáší plný tah a podle teorie by všechny měly prasknout... Asi ne e
Kolisto kolisto, logické je, že vytahaný řetě, kde jsou rolny vzdálené více od sebe, vymačkají i pastorky kde jsou zuby dále od sebe. Nevím proč "objevuješ ameriku".
Ještě jsem nezažil, že když je něco vymačkané (vydřené) aby to ve skutečnosti nabylo. Promiň, fakt to s tebou nemá cenu se dohadovat. Jezdi na čem chceš. Howk
Opravdu si to nakresli, ve velkým měřítku nový a omačkaný pastorek, odměř jak se omačkáním mění rozměry. Nebo si to změř přímo na pastorku, ale jde o měření oblého na setiny což není jen tak (nejlíp 3d měřicí přístroj).
Ona se totiž omačkává jen zatížená plocha a to je jedna boční strana zubu, částečně i spodní. Všechny zuby se omačkávají stejně, takže se ve výsledku rozteč nezvětšuje ale zuby se po pastorku posouvají o omačkání. Všechny najednou, takže rozteč se nezvětšuje.
Taky se pořádně podívej jakým způsobem nový řetěz na vytahaným pastorku vyjíždí nahoru až nakonec střelí.
Dohady fakt nemají cenu, ale popřemýšlej o tom... Taky howk, jdu trochu vytahat řetěz
"takže se ve výsledku rozteč nezvětšuje ale zuby se po pastorku posouvají o omačkání. Všechny najednou, takže rozteč se nezvětšuje."
Popřemýšlej než vypustíš takové hovno... to by platilo za předpokladu že by se řetěz nenatahoval... ty experte...
Urážky si nech jinam. Mám to vyzkoušený v praxi teoretiku. HG 70 mi vydrží přes 20000km / 7 řetězů. Kolik tobě?
ale vždyt já ti to vubec neberu.. ten řetěz se přizpusobí , pokud řetězy hlídáš a měníš včas tak proč ne... pak už ta rozteč neroste... ale určitě se ty zubove mezery zvětší.. pak záleží jak si to kdo hlídá.. jestli si necháš hodně vytahat řetěz tak kazetu mužeš vyhodit a nebo se s tím trápit dokud se ten řetěz znova nevytaha aby přestal přeskakovat.. a fakt takovou praxi nemám.. mám totiž rád svoje kolena... ...
Takhle ulomený zub nevadí. Pastorky jsou omačkané už dost, ale na 95% si to ještě sedne. Příště už bych kazetu vyměnil, podle převodníků bych to dojel až do smrti a měnil i převodníky příp. i kladky přehazovačky; nebo dojel běžnou životnost řetězu a měnil jen řetěz + kazetu
Ar - změř si jestli se na řetězu natahují články nebo se odírají čepy a pak tu dělej chytrýho. Jestli to teda vůbec umíš změřit... A ty 300,- za novou kazetu mu můžeš zaplatit ze svýho když nechápeš proč neměnit hned. Taky by kazetu mohl měnit po každým řetězu, nebo rovnou celý kolo
a proč by ten řetěz jinak měnil? pokud je vytahaný tak je i ta kazeta vyjetá.. jo sedne si to sice si muže rozbít dřív hubu jak to bude přeskakovat ale to je detajl...ale za zkoušku nic nedá
Souhlasím - taky jsem byl po výměně řetězu neštastný, ale sedlo si to relativně rychle. Na nějaké dramatické akce, výměny toho či onoho je času dost.
132,6 je řetěz po zajetí, na výměnu je 133,0
Výdrž se neměří na měsice ale na kilometry (a terén/ silnice je velký rozdíl).
Nejlevněji vyjde cca střed, levné jsou obvykle nesmysl z bláta a drahé nevydrží tak dlouho aby se finančně vyplatily. Já beru Sachs=Sram cca za 300,-. Hodně dobré jsou Campa
PS: Diskuse jestli 9 nebo 10 kvalt by byla mnohem vášnivější
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.